SÖNDAG
Nu är det som så att NB åker hem (vittnesiakttagelser) och skypar loss med morsan, får brallorna tvättade och sen till Källby för man blir tydligen inte mätt på ryska blinier.
Utöver detta har NB redan varit ute sen klockan 16 och klockan är bortåt 20.30 när han ätit klart (tidigast).
Att åka ut sen hade nog inte varit en höjdare va? Ett par ord från AB och IB och hans sk alibiförsök försvinner totalt. Lägg ihop det med att ha försökt få dem säga att han kom hem kl 18 och var inte ut mer.
Så nej - NB var inte tänkt att åka ut mer så att nån av dem fattade misstanke och riskera spräcka hans kvällsalibi. Att sen portera bort en död kropp tar nog lite tid. Hon var tillfälligt dumpad, skulle säkert flyttas men sen kom ett eftersök som han inte förväntat sig. Han hade tänkt sig hämta allt samtidigt (varför riskera att åka dit två ggr..). Upp och jobba, med brorsan hack i häl och sen kommer nerverna igång ordentligt när ladan spärras av och Blombergs aktivitet tilltar.
Det sket sig lika mycket som han sket i ladan.
Fortfarande är NB vid detta tillfälle helnöjd: Han tog sig runt i enlighet med sin plan.
Fortsatt plan är då att flytta kroppen inkl. hjälm och jacka nån av nästkommande dagar.
Varför kvällstid och inte natt?
Hans förflyttningstid låg högst troligt planerad på kvällstid under en av hans vanliga rutter på några timmar där IB inte hade en susning om han varit - det står i FUP att han ofta gjorde svängar med bilen. Att gå upp ur sängen på natten med argument att vara rastlös och inte kunna sova är inte rimligt - dels risk att IB berättar detta men dels pga följande:
Det handlar om 1000 tips de inledande dagarna säger en del. Alla "var på tårna" som det uttrycktes, inte bara polisen.
Det är givetvis risk att billjus iakttas på Martorp som ska vara obemannat nattetid.
Hur skulle han kunna t.ex. gräva ner henne utan belysning på natten?
MÅNDAG
På natten kl. 03 när poliserna knackar på är han verbal och lugn - han berättar sakligt om sina förehavanden och lägger till den mystiska Jeepen som de sett vid cafét när de for till Källby. Detta leder till att det larmas ut till alla enheter som ett möjligt spår (enligt logg FUP).
Sen drar oron igång rejält på måndag då ladan spärras av 11.40 och de får gå hem (ber om alibi från kl 18, att inte uppge tvätt av hans kläder, pratar om spår i ladan, om hur DNA avsätts om nån vidrör samt tröjan).
På måndag är han på förhör. Han väntar besked om att köra brorsan på tolkförhör i Lidköping och han stoppar även en polisbil för att försöka få mer information. Sen kommer besked om att de ska ordna med telefontolk och polis ska komma till deras bostad. Det drar ut på tiden, brorsans förhör börjar inte förrän kl 19.50. I köket, i förbifarten, ber NB återigen sin bror att säga att han var hemma från kl 18.
Hela måndagen fram till sen kväll är det stor aktivitet i Blomberg - ödehus och uthus genomsöks, hundpatruller anländer (ledningssök) helikopter söker över området (anländer 17.38). Tekniker inkommer, bilar stoppas vid ladan av polis. Munkängarna, Fågelsjön och stora områden genomsöks, sumpmarker, skogsområden etc. ytterligare hundpatruller inkommer på kvällen. Helikoptern kollar stenbrottet, kustområdet etc. Räddningstjänsten är där och söker. Närsöksområden indelas i A, B, C, D, E.
1. Området är extremt bevakat.
2. NB inväntar polis till sin bostad som inte kommer förrän 19.50.
... Det ges ingen chans att åka till Martorp för att flytta kroppen.
IB berättar att han var lugn på söndag, men att han förändras på måndag och ingen av dem känner igen honom under resten av sökveckan:
Citat:
På söndagen då märkte jag inget ovanligt, men sedan måndag och resten av veckan vägrade han och äta, och var ute på trappan och rökte hela tiden
AB:
Citat:
han ställde sån fråga på väldigt konstigt sätt, och då säger han om jag till exempel tar och rör vid dina kläder, din klädsplagg, vems dna hamnar där, och jag och Irina vi hörde detta, men vi svarade inget
Sökinsatserna trappas upp varje dag.
Resten av veckan trappas upp eftersom försvinnandet trappas upp till allvarlig nivå och på onsdag em börjar MPS fingranska området:
900 personer invaderar Blomberg på onsdag, 950 på torsdag och 1100 på fredag.
FREDAG
Nu försöker han avstyra sökandet på Martorp och hoppas de ska passera och fortsätta till nytt sökområde som tidigare.
Med tanke på NBs diskussioner så var han fundersam om DNA på kläderna.
Hoppet att flytta henne hade falnat och övergått till hoppet att att sökområdet ska fortsätta utvidgas (som det skett dag för dag) och passera Martorp utan att hitta henne.
Mask brukade hämtas vid en spannmålshög vid ladan. Masken ska letas hux flux:
Citat:
Och efter en halvtimme då blev jag lite sugen på mat då gjorde jag två mackor. Och då jag var inte ens klar med mina mackor när min bror säger vi åker till det här stället då får vi be polisen att dom får lov och så tillåta oss och gräva.
Citat:
Varför åkte ni just till Martorp för och leta mask?
Jo för att det var ju polisavspärrningar där annars vi brukar gräva mask där.
NB vänder på turordningen om ladan-Martorp ena stunden, för att i nästa säga att de var till ladan först. Jag tror således att maskletandet började vid ladan och avspärrningarna.
NB:
Citat:
Och där visa sig alltid vi åkte och hämta mask när vi fiskade.
Okej och det kunde ni inte göra nu?
Det var fullt med polisen.
Vart åkte ni nu då i stället?
Och då min brorsa sa då kanske vi åker till Mar … Martorp, där kanske vi hittar mask.
AB igen:
Citat:
Ok. Varför åkte ni just till Martorp för och leta mask?
Jo för att det var ju polisavspärrningar där annars vi brukar gräva mask där.
Väster om ladan i Blomberg?
Ja här .
Mmm
Och det var ju så att säga rutten spannmål det där vi hittar dom. För att det var avspärrat så
min bror säger vi åker dit.
IB:
Citat:
där är mängder av ( ohörbart ) där för att fiska, och dom åkte dit men dom fick inte göra något där, dom fick inte ( ohörbart ) och då reste dom tror jag till Martorp
Dom åkte till Martorp?
Ja, det brukar var, gödsel där, då hittade dom bara två stycken, Aivaras säger nej då går jag härifrån, jag är trött, Nerijus säger om det är, om du får napp ring mig
Att gå fram till en polis vid en avspärrning och fråga efter att få leta mask är så korkat så jag tror snarare det är med flit. Han kommer få ett nej och han kan då vinkla in en anledning att åka till Martorp. De har aldrig letat mask på Martorp förut. Han vill - utan att väcka uppmärksamhet från sin bror - åka till Martorp.
Han har dess innan iakttagit trafiken (igen) som passerar hans hus mot Martorp under dagen.
BS:
Citat:
När gruppen har sökt i området runt Blomberg tar dom en paus och sedan ska dom till Martorp och söka vidare, när dom åker till Martorp så passerar dom förbi Blomberg. Björn noterar då att killen med hängslebyxor står på samma ställe och tittar på dom när dom åker förbi, Björns upplevelse är att mannen ser vart dom åker.
BS:
Citat:
Björn passerade sedan huset vid tre tillfällen under den närmaste timmen efter första observationen och mannen var på samma plats vid minst två av dessa tillfällen.
Citat:
"Ca 15-20 min efter att dom kommit till Martorp"..."Björn känner ingen den ena mannen då det är tredje gången han ser honom idag och det är han med hängslebyxor som stått utanför huset på Blomberg"
Iakttagelserna är troligen då NB och AB är hemma för lunch på em.
Martorp är nu hot spot på fredag och NB vill dit och påtala att det redan sökts där:
"Waste of time."
..letar mask i ett par minuter, sen hem. AB hittade maskar under stenar hemma och drar iväg för att fiska. NB är inte värst intresserad av att fiska och struntar i det. Han har högst troligt inte varit intresserad överhuvudtaget.
Gripen, anhållen, häktad, analyssvar från NFC. Fälld i Tingsrätten för mord. Nu Hovrätt.