2016-01-21, 01:12
Medlem
PeterNosters avatar
BB säger i artikeln att de mötte en polskregistrerad bil. En sådan såg ju även ett annat par vid Skogen.
Hur stämmer tiderna mellan dessa vittnesmål?

Citat:
"Mötte en polskregistrerad bil"
Nu berättar han om sina iakttagelser vid Blombergs kafé den 7 juni – strax innan Lisa Holm senast sågs i livet.
– Jag och min fru hade varit på Kinnekulle och befann oss några hundra meter från Blomberg då vi mötte en polskregistrerad bil, säger Billy Bertilsson.
2016-01-21, 01:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Ja det var väl leukocyternas kärna som innehöll DNA om jag inte minns fel
.. vilket inte döda celler från yttersta hudlager innehåller (kärn-DNA). Ja se det fjällar, ja se det fjällar..
Sen förändras bilden vid en spädning med vatten, att en erfaren person på NFC ser detta.
Det finns sen fenomenet hemolys. Blodkropparna spricker. Samma sak fanns som hypotes vid drunkningstillbud där det dras från cellulära rummet in i cellen (sötvatten vs saltvatten). Nu tror man förvisso att det är andra orsaker (drunkningstillbud) men det var en jämförelse om vad som händer med en förändrad blodbild på cellnivå ihop med vatten.
Jag antar det är nåt liknande Hamilkar beskrev (med reservation..).
Senast redigerad av develi 2016-01-21 kl. 01:17.
2016-01-21, 01:15
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Fine. Det innebär bara att jag, du, och alla andra här i tråden är mer pålästa och har mer välgrundade argument än tingsrätten. Jag har skrivit det förut. Tingsrättens dom är en BEDÖMNING av det som framkommer i rättssalen. Och dom behöver inte vara smartare än du och jag.

Advokaten bör ha de mest välgrundade argumenten, det är upp till henne att framföra dessa till rättens ledamöter så att de blir övertygade om klientens oskuld. Men hon virrar så mycket att det blir pannkaka av alltihop. Att kasta lösa ounderbyggda anklagelser åt alla håll är inte övertygande.

DNA-beviset är så starkt att det är det enda som skulle rucka på åklagarens gärningsbeskrivning.
2016-01-21, 01:18
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Blecket vid Gum har inte tagit många minuter. Och att han skulle vara så okunnig att han åker dit utan de rätta verktygen, tror jag inte ett dugg på. Möjligen skulle han redan då ha varit så i gardinerna att han varken hör eller ser. Han använder bleckjobbet som förevändning bara.

Så han utför det jobbet klockan 16 för han vet att LH ska lämna caféet på moped sist klockan 18? Är det vad du menar med förevändning?
2016-01-21, 01:23
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Irina har enligt FUP ringt upp NB:s mamma på sitt Skype-konto. Nerijus kan ha anslutit strax före 20.00

De har båda använt IB:s konto att ringa från. Det du säger stämmer varken med IB:s eller AB:s uppgifter. Även efter det att de korrigerat sina berättelser så att de skulle passa polisen har de vidhållit att NB varit hemma vid halv åtta-tiden. Härom finns ingen grund för tvivel.
2016-01-21, 01:25
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Blecket vid Gum har inte tagit många minuter. Och att han skulle vara så okunnig att han åker dit utan de rätta verktygen, tror jag inte ett dugg på. Möjligen skulle han redan då ha varit så i gardinerna att han varken hör eller ser. Han använder bleckjobbet som förevändning bara.

Han hade väl lik förbannat inte med sig dom rätta grejerna enligt snickerikunniga i tråden. Ett förfärligt jobb som kommer att rosta.
2016-01-21, 01:32
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det är ju absolut inte omöjligt med den här påstådda iakttagelsen för handen.

Fyrtio minuter innan vadå? Innan Lisa sågs vid en SUV eller innan fickringningen?

Om SUV:en stod i skymundan just när Julia var på parkeringen är det ju inte så konstigt om hon inte såg den.

Det här har lagts ut på nätet långt innan BB ens var känd för oss, ingen rök utan eld, eller hur, ska vi tolka det?

Det kan ju också ha varit NB:s bil som vittnet såg, men den är ju inte mörk.

Vill bara fylla i med MJs vittnesmål sid 318 sett LH vid mopeden och mötte en svart SUV som han tyckte uppträder misstänktsamt.
2016-01-21, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Det är möjligt att Billy kan ha tagit fel på dag eller klockslag. Men det har ju setts en liknande bil av andra personer vid andra tillfällen på intressanta platser, så helt ointressant blir inte vittnesmålet, även om jag inte tror att det kommer ha någon avgörande betydelse för målet.

Citat:
Precis. Jag har dessutom svårt att tänka mig att hon skulle vilja gå till verklig attack mot NFC, kan inte tänka mig att hon misstror dem. Jag förväntar mig en liten vänlig föreläsning om DNA-spår, som antagligen NFC skulle kunna instämma i och resultatet i rätten bli "Jaha, ...?" Rönnbäckskan kommer väl att ställa några ledande frågor, men de är så dåligt underbyggda kunskapsmässigt så vittnet tvingas motsäga henne.

Precis. Att hon skulle läxa upp NFC är totalt uteslutet. Dels av rena artighetsskäl men också som jag försökt förmedla därför att hon inte har något försteg vad gäller kompetensen om DNA som medel i brottsuppklarning.
2016-01-21, 01:35
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Vill bara fylla i med MJs vittnesmål sid 318 sett LH vid mopeden och mötte en svart SUV som han tyckte uppträder misstänktsamt.

Undrar om den svarta SUV är identifierad och avförd i slasken. Eller om ägaren/föraren inte har hört av sig. Kan ju vara en turist som kört fel och har vänt och krånglat.
2016-01-21, 01:38
Medlem
PeterNosters avatar
Angående porrsurfningen så är denna funktion normalt aktiverad i webläsaren Chrome:
https://support.google.com/chrome/answer/1385029?hl=sv

Inställningen heter:
Förhämta resurser så att sidor läses in snabbare.

Det innebär att under tiden du sitter och glor på en sida så hämtas innnehållet på länkarna på sidan till cachen så att du snabbt får upp sidan om du klickar på länkarna. Om du inte klickar på länkarna så ligger iallafall bilderna där men du har inte sett dem. Smart va?
2016-01-21, 01:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Jag har tänkt just den tanken. Framförallt IB verkar förbryllad och vet inte vad hon ska tro. AB offrar sin bror på ett förkastligt sätt för att rädda sitt eget skinn. Han matar polisen med så mycket misstänkliggörande information han kan komma på om NB när han förstått att det är det de är ute efter.
Har du koll på när IB och AB informeras om DNA-spåren första gången?
Jag har. 23 juni påtalas den tekniska bevisningen i förhör - dess innan sperma från NB via förhör med Irina. AB offrar inte sin brors skinn för att rädda sig själv:
10 DNA träffar på kläderna förutom allt annat innebär att NB talar för sig själv via sitt signum.

För övrigt vill jag gärna fortsätta föregående diskussion om tillfällig dumpning på Martorp. Se sammanställning av svar i spoilern dvs versus dina ursprungliga argument som jag kontrar emot.
Senast redigerad av develi 2016-01-21 kl. 02:00.
2016-01-21, 01:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Angående porrsurfningen så är denna funktion normalt aktiverad i webläsaren Chrome:
https://support.google.com/chrome/answer/1385029?hl=sv

Inställningen heter:
Förhämta resurser så att sidor läses in snabbare.

Det innebär att under tiden du sitter och glor på en sida så hämtas innnehållet på länkarna på sidan till cachen så att du snabbt får upp sidan om du klickar på länkarna. Om du inte klickar på länkarna så ligger iallafall bilderna där men du har inte sett dem. Smart va?
Härligt. Har du nån länk till livecam som var raderat för övrigt gällande NB?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in