2015-12-02, 14:09
Medlem
Fraktbolag kräver mig på mer pengar för tull och moms än vad som är möjligt

Hej!

Jag köpte en vara på Ebay från USA förra veckan och säljaren skulle stå för frakten "worldwide".

Varan kostade, översatt i kronor 1272 kr och nu kräver fraktbolaget att jag ska betala exakt 400kr i moms- och tullavgifter.

Tullverkets sida om Lågvärdeförsändelser säger så här:

"En försändelse som skickas direkt från ett land utanför EU till en mottagare inom EU och som innehåller varor med ett sammanlagt värde av högst 1 400 kronor är befriad från tull.

Befrielsen gäller inte för:

alkoholhaltiga drycker
tobak eller tobaksvaror
parfymer och luktvatten.
"

Min vara är ett multiverktyg och kan inte placeras in i något av de ovanstående varugrupperna och är då tullbefriad. Ändå så kräver fraktbolaget mig som sagt på moms och tull.

Momsavgiften är som de flesta vet 25% av varans köpebelopp, vilket i mitt fall blir 318kr.

Nu tänker ni kanske "Vilken dryg gubbe som bråkar om 82kr" men jag tänker främst på alla andra som ovetandes får betala för mycket moms och så undrar jag var de extra pengarna tar vägen och vad står det som på revisionen?

Borde jag gå vidare med detta?
Citera
2015-12-02, 14:14
Medlem
Jag köpte ett spel från USA 3 månader innan det släpptes i Sverige för ca 3 år sedan. Dom jag köpte ifrån ville vara så snälla att skicka med en tröja, som idioterna packa i en till kartong. Så jag fick betala frakt först på tröjan (märkte efter att det inte fanns något spel i) och dagen efter fick jag betala ännu mer för att få spelet... Helt efterblivet
Citera
2015-12-02, 14:16
Medlem
Dom räknar på värdet som det kostar i Sverige skulle jag tro.
Citera
2015-12-02, 14:19
Medlem
Ghastens avatar
Du kan aldrig vinna bara betala tyvärr.
Citera
2015-12-02, 14:38
Medlem
Emerains avatar
Thorpeds fråga infogad.
/Moderator
Citera
2015-12-02, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Dom räknar på värdet som det kostar i Sverige skulle jag tro.
Det får dom inte göra, det är köpebeloppet som gäller punkt. Dessutom behöver det inte stå exakt vad det innehåller, bara det står varugrupp och pris så är det när jag beställer MC-delar från jänkarna vilket sker rätt ofta. fast då fraktas det med USPS och posten och då är det inget problem. Nu handlar det om ett fraktbolag om tre bokstäver som inte börjar på D.
Senast redigerad av Thorped 2015-12-02 kl. 15:05.
Citera
2015-12-02, 15:01
Medlem
Det roliga i sammanhanget är att fraktbolaget skickade mig ett sms 1 timme innan leverans där dom skrev att om jag vill betala före leverans så skulle jag ringa men killen som kom med varan krävde ingen betalning. Dimper väl ner en påminnelse avgift om en månad och då blir jag arg på riktigt.
Citera
2016-01-05, 15:56
Medlem
Hej!

Hur mycke tull/moms avgifter blir det på 2300dollar? från kina
Citera
2016-01-14, 22:22
Medlem
DjDoggs avatar
Har beställt läkemedel från USA och fått detta brev från posten/tullen.
Citat:
-------------------
"Hej

Du har fått en försändelse skickad till dig från ett land utanför EU. Innan vi kan skicka den vidare till dig ska den tullbeshandlas. Det innebär att du kan behöva betala tull, skatt och andra avgifter. Eventuella avgifter betalas vid utlämning.

Information om din försändelse:
Försändelse id: XXXXXXXXXX
Avsändare: ZZZZZZZZ
Land: US
Vikt: 1
Innehåll:

För att vi ska kunna skicka din försändelse vidare till dig behöver vi kompletterande uppgifter för att genomföra tullbehandling. När du skickar den kompletterande informationen till oss via e-post, var vänlig ange försändelsenumret i ämnesraden. Du kan även faxa eller skicka brev. Använd informaionsfältet längst ner.

Vi saknar följande uppgifter:

FAKTURA ELLER "PAYPAL KVITTO" MED VARUBESKRIVNING.

Posten agerar ibland som ombud för importörer/exportörer i Sverige och hanterar i såfall förtullningen. Det är tullverket som fastställer och tar ut tull, skatter samt avgifter i samband med in- och utförsel av varor. Läs mer om tullavgifter på Tullverket.se. Där finns tull- och avgiftsguide.

Du kommer få en ny avisering, när och var din försändelse finns att hämta. Du är välkommen att besöka Posten.se där du kan spåra din försändelse och får mer tullinfo."
-------------------

Vad bör jag göra? Är de bara ute efter skatt eller bryr de sig om det rör sig om läkemedel? Försändelsen gick på ca 1000kr och innehåller tianeptine samt andra substanser jag vet är lagliga.
Läste på wikipedia och fann detta:
Citat:
Läkemedlet är inte registrerat för användning i Sverige, utan enbart i Frankrike, ett antal europeiska länder, delar av Sydamerika samt i delar av Asien.
Någon kunnig som kan hjälpa till?
Citera
2016-01-21, 18:00
Medlem
Hej,

jag fick ett brev från en tullåklagare att tabletter beslagtagits samt en bifogad brottsmålsrapport. Vad innebär detta, kommer det ske någon förundersökning? Vad bör jag göra? Tacksam för hjälp. mvh
Citera
2016-03-21, 02:39
Medlem
illerkids avatar
Hej.
Handlat lite elektronik från Kina, 969:- gick det på (ej frakt inräknad).
Fick sms frå UPS att "Tull och momsavgifter på 480:- tillkommer".

Låter väl saftigt enligt mig, eller är det bara att betala?
Citera
2016-05-21, 18:14
Medlem
Hej, beställde hem lite flytande kalk för klättring från en internetbutik i tyskland. Passade även på att köpa med en sockerfri sirap som inte finns här i sverige som ajg tycker om.
Har köpt samma saker förut utan problem, men den här gången hade de öppnat paketet vilket jag inte har något emot, men de hade också dragit av och öppnat tätningen på båda flaskorna (för provtagning eller vafan vet jag).

Så först och främst så kunde de gjort vad fan som helst med dem, vill inte äta sirap med nån' tullvakts loska i, och för det andra så sabbar ju de bäst-före datumet, då jag inte va klar med min nuvarande flaska sirap så kommer jag troligtvis inte hinna äta upp båda två innnan de blir dåliga. Jag har köpt samma saker förut och då har de alltid kommit förseglade.

Får de göra så? Va inga dyra saker, men blir fan förbannad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in