Citat:
Ursprungligen postat av
blackmolly123
1.Vad har farbror GW med det här fallet att göra? Du tar upp hans namn väldigt ofta.
2.Tror du att Skövdepolisen samt åklagaren inklusive tekniker på NFC har så låg självkänsla över huvud taget, så låg moral och så låga tankar om sin yrkeskompetens att allihopa riskerar ALLT för att inte farbror GW ska få rätt?
3.Tror du att folk inom ovanstående yrkeskategorier, som har egna familjer och barn, riskerar sitt jobb, att bli åtalade samt att "den riktiga" mördaren är fri, bara för att "få rätt" mot GW?
4.Blöder på fingrarna? Det vet vi inget om, vet du? Det enda vi vet är att han hade hudavskrapningsskador på underarmar. Sådant kan avsätta DNA-spår i form av blod. Jag tror att han hade handskar större delen av gärningen, men kan ha dragit av sig dessa t.ex när han såg hon hade jeans under träningsbyxan, att han hade bråttom då att få ner jeansen.
5.Inga spår i bilen förklarar enkelt av att han hade förberett med skyddsplats, förmodligen lite kraftigare byggplats, i bagageutrymmet. Låter det världsfrånvänt, osannolikt?
6.Ingen DNA på kroppen? Dels undrar jag hur mycket DNA man kan få av hud på kropp i förruttnelse, det får vara osagt. Däremot så har ju gärningen ett sexuellt motiv, sexualsadistiskt - se, men inte röra, blottlägga bröst, kön. Kontroll, se dödsångest hos offret, känna makt över liv och död.
Långström
7.Utan att Du ska behöva redogöra för hur en i princip osynlig och spårlös mördare har betett sig så har jag en annan fråga om det. Har du någon statistik som källa som kan visa att - "de udda kufar" som dras till sexkontaktställen utomhus, naturistbad o.dyl - att det i den gruppen människor finns en högre andel än snittet som begår sexualsadistiska våldsbrott och t.o.m mord?
Källa tack och inte fördomar.
Jag tror att utredarna blev väldigt övertygade tidigt i utredningen över att det var rätt gärningsman de hade gripit. Men de är också väl medvetna om att det krävs tunga bevis, framförallt DNA för att de ska kunna fälla honom. Vittnen och indicium räcker inte för att dömma en person för ett sådant grovt brott där enda påföljden blir livstid om han döms. De har säkerligen varit med om att de ansett att de gripit rätt gärningsman vid flertal tillfällen för att sedan sett att denne blivit frikänd i domstol och det har nog känts frustrerande. Och i detta fall är det ett synnerligen grovt och djävulskt brott som begåtts och de är övertygande om att det är rätt person de gripit. Vad som helst, men honom vill de inte se gå fri från detta brott. Där tror jag att lockelsen blivit för stor. För kunde de inte presentera bevis, så skulle han gå fri och det kunde de inte acceptera i ett så grymt fall. Så därför tror jag att lockelsen blev för stor att lösa den biten, Finns det några som vet hur man sätter fast en gärningsman så är det just de som har erfarehet av det, alltså polisen. Och den här personen med deras övertygelse ville de inte bara släppa. Samtidigt så fick de kritik av landets mest kända brottsforskare att de gripit fel man. De borde leta efter en gärningsman i Lisas egen ålder påstod han. Uttryckte att det verkade som om de hade lite på fötterna etc. Och med den enorma mediabevakning i fallet så blev det psykisa trycket enormt och säkerligen gick det också prestige i fallet. Lindström som har utbildat sig fyra å r på polishögskolan, flera år på universitet och läst beteendevetenskap, står mitt i karriären. Här kommer stockholmaren och den kände brottsforskaren Leif GW Persson och ifrågasätter hans kompetens. Resten är historia. Jag kan inte säga att han inte är skyldig det kan vara så. Men jag ser hellre att nio skyldiga går fria än en enda oskyldig döms till fängelse. Med det rättssamhälle vi har där beviskraven är höga -Utom varje rimlig tvivel. så innebär det att många skyldiga går fria, men jag tycker det är ändå rätt i grund för att inte riskera att någon oskyldig blir dömd, framförallt inte till lagens strängaste straff. Jag vill leva i det rättssamhället och inte i en polisstat där polisen tar lagen i egna händer för deras övertygelse skull. Det är min princip och det är den jag försvarar när jag ser att det är allt för mycket som tyder på att just polisen i detta exeptionella grova och djävulska brott har tagit lagen i egna händer. Inte för att jag tror att de kan vara rätt ute, men just för att principen om rättssamhället är oerhört viktigt. Vi har exemplet Christer Pettersson som polisen var övertygad om att det var han som var mördaren och gjorde allt för att sätta dit han och manipulerade utredningen, upplyste vittnet Lisbeth Palme om att den hon skulle peka ut på vittneskonfrontation var alkoholist bland annat. Det kunde innebära att han åkt in på livstid, som mördaren av Sveriges statsminister. Jag kan ibland tro att han var den skyldige, ibland inte, men jag vill leva i ett rättssamhälle och inte i ett samhälle där polisen tar lagen i egna händer för deras övertygelse skull. Därför tycker jag det är viktigt att diskutera detaljerna runt mordfallet förutom DNA träffarna, eftersom jag är övertygad om att de är planterade för att se om alla indicium, vittnen, alibi, förhörsmetoder, mordscenariot, mystiska svarta suvar, tidschmema, för att se om det verkligen håller eller inte. Utan att bli kallad rättshaverist.