2016-01-23, 01:12
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
AJ var lite av en positiv överraskning. Som karaktärsvittne tror jag att han kan ha haft viss påverkan på rätten genom sin pondus och auktoritet. Det var inte bara "han var alltid varit artig och trevlig", utan rejäla ord och beröm, han var den första som verkligen tog NB i försvar.

Han visade också prov på stark integritet då han inte låtit Adrianas tvivelaktiga vittnesmål förändra sin bild av NB.

Jag undrar dock varför han inte frågades om tillfället då NB och Adriana ska ha presenterats för varann, det har ju funnits en del oklarheter där. Och var det inte AJ som GJ ska ha berättat för att han vinkat till NB vid 19-tiden på mordkvällen? Inga frågor om det heller om inte jag missade något.

Fotokonfrontationen är ett skämt. Ännu en rejäl plump i denna enastående och gedigna polisutredning.

Jag måste säga att jag tycker det är märkligt med allt beröm från farbror Arne med tanke på jobb som är utfört. I huset som bröderna renoverade fann besiktningsmannen massor med fel, fönsterbläcket var dåligt utfört, kommer att rosta pga fel spik. Begriper Arne ingenting eller skiter han i det?
2016-01-23, 01:13
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Intressat att du också börjar fundera på varför helheten inte riktigt stämmer.
Uppgiften om mammans besök är dagsfärsk för mig.
Citat:
Att det finns DNA vet vi. Hur får man det att gå ihop med övrig fakta man vet om NB?
Indiciekedjan är fullt tillräcklig, anser jag. Brandtlers "otursanförande" ger en bra bild av situationen.
2016-01-23, 01:15
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kris00tian
Det var så lite. Kvalificerad gissning givetvis men jag kan skriva under på att folk från Lt, lv, EE och Polen fungerar så. Hans mamma är viktig för honom, i princip lika viktig som hans dotter. de två kommer aldrig få uppleva ett erkännande av NB. Jag vet inte vad NBs mamma skulle behöva hitta på i katolska kyrkan i Litauen för att få förlåtelse för att hon satt en mördare till livet i form av en son.
Nja, vilket inlägg svarade du på? Det var inte mitt. NB har skändat Lisas kropp, skrev jag, inte mördat henne.
2016-01-23, 01:18
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Det är intressant hur Arne återberättar NBs insatser i presens. Till och med godsägaren vet undermedvetet att det är game over.
¿Qué? Hur vet han att det är game over genom att återberätta i presens?
2016-01-23, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nja, vilket inlägg svarade du på? Det var inte mitt. NB har skändat Lisas kropp, skrev jag, inte mördat henne.

Han kommer inte börja prata om det heller. Han har inte sett Lisa. Så länge mamma, hans dotter och fru tror det, finns det ett litet hopp att det faktiskt förhåller sig så.

Öppnar han munnen och börjar justera sin ursprungliga historia får hela Litauen veta det i realtid och mamma riskerar hjärtattack. Händer det skulle Aivaras aldrig förlåta honom.
Senast redigerad av Kris00tian 2016-01-23 kl. 01:24.
2016-01-23, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
¿Qué? Hur vet han att det är game over genom att återberätta i presens?

Det förstår du väl?

Att NB är duktig och jobbar bra säger man om man tror han kommer ut och då kan fortsätta jobba som vanligt. detta är bara tillfälligt, ett missförstånd som snart blåst över och NB är tillbaka på jobbet igen!

Tror man däremot att det är game over så säger man han var duktig, jobbade bra, var omtyckt av alla. Han var snabb.. det tog liksom slut där och då.
Senast redigerad av Kris00tian 2016-01-23 kl. 01:38.
2016-01-23, 01:23
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
AJ var lite av en positiv överraskning. Som karaktärsvittne tror jag att han kan ha haft viss påverkan på rätten genom sin pondus och auktoritet. Det var inte bara "han var alltid varit artig och trevlig", utan rejäla ord och beröm, han var den första som verkligen tog NB i försvar.

Han visade också prov på stark integritet då han inte låtit Adrianas tvivelaktiga vittnesmål förändra sin bild av NB.

Jag undrar dock varför han inte frågades om tillfället då NB och Adriana ska ha presenterats för varann, det har ju funnits en del oklarheter där. Och var det inte AJ som GJ ska ha berättat för att han vinkat till NB vid 19-tiden på mordkvällen? Inga frågor om det heller om inte jag missade något.

Fotokonfrontationen är ett skämt. Ännu en rejäl plump i denna enastående och gedigna polisutredning.

Som jag har påpekat många gånger: hörsägen accepteras inte i domstol. Arne kan inte berätta vad Gustav har sagt att han har sett till Arne. Då måste man kalla Gustav själv som vittne. Annars skulle ju vittnen kunna berätta vilt om vad folk på bygden har sagt att dom har sett, rykten med andra ord. Det kan ju inte en domstol döma på.
2016-01-23, 01:29
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Det förstår du väl? Att NB är duktig och jobbar bra säger man om man tror han kommer ut och då kan fortsätta jobba som vanligt.

Tror man däremot att det är game over så säger man han var duktig, jobbade bra, var omtyckt av alla. Han var snabb..
Det fetstilta kallas imperfekt, presens hittar vi i meningen innan. Eftersom NB inte jobbar hos AJ längre så är det inte alls konstigt att han pratar imperfekt.
2016-01-23, 01:30
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Det är intressant hur Arne återberättar NBs insatser i presens. Till och med godsägaren vet undermedvetet att det är game over.

Självklart intressant vad han har att säga. Helheten går ändå inte ihop med det man vet om NB. Man kan sitta i långa inlägg efter inlägg och anta att han är sexualsadist utifrån att man vet hur Lisa hittades. Godtar man det som bevis för sin tes så börjar man i fel ände och man kommer aldrig längre i sina antaganden. Man är förmodligen inte ens intresserad av att få sånt att gå ihop utan man börjar hitta på saker för att passa in i sina antaganden. Ungefär som religiösa gör. De finns de som på fullaste allvar hävdar att man kan se i hans blick på foton att han är en mördare. Det är ju helt vansinnigt. Den gamla rasbiologiska tanken att man kan se på folk vad de har för "karraktär" och att olika "raser" har olika egenskaper. Bevisa att NB är intresserad av hägningar och att han får sexuell njutning av det. Bevisa att det finns en historia där han varit skev i sin syn på kvinnor och gärna utövade BSDM eller sadism, helst mot deras vilja. Att säga att han är en superpsykopat som dolt allt för alla i alla år är ju samma omvända argumentation som konspirationsteoretiker använder. Att man inte kan hitta några bevis är bevis för att det är sant. Mycket omvänt tankesätt. Det är verkligen Quick-vibbar på sådan argumentation. Det som stämmer bäst in med det man vet om NB är att det kan ha skett via ett psykbryt där han tappat fattningen, en olycka eller liknande.
2016-01-23, 01:31
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Ja, det är ganska uppenbart att det är så och vittnena tycks ha uppmanats att fokusera på att prata illa om polisen på olika vis. Gynnar inte direkt den klient hon skall försvara, blir ganska pinsamma sidospår. Hon som har en sådan lång yrkeskarriär bakom sig borde förstå bättre än så här.
Men, är något annat där som tycks driva henne. Hon driver nog en egen vendetta, som du skrev.

Visste Irina vad "ledande frågor" var för något innan advokaten informerade henne om att det var vad hon skulle klaga på vid vittnesförhör via videolänk.
2016-01-23, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Självklart intressant vad han har att säga. Helheten går ändå inte ihop med det man vet om NB. Man kan sitta i långa inlägg efter inlägg och anta att han är sexualsadist utifrån att man vet hur Lisa hittades. Godtar man det som bevis för sin tes så börjar man i fel ände och man kommer aldrig längre i sina antaganden. Man är förmodligen inte ens intresserad av att få sånt att gå ihop utan man börjar hitta på saker för att passa in i sina antaganden. Ungefär som religiösa gör. De finns de som på fullaste allvar hävdar att man kan se i hans blick på foton att han är en mördare. Det är ju helt vansinnigt. Den gamla rasbiologiska tanken att man kan se på folk vad de har för "karraktär" och att olika "raser" har olika egenskaper. Bevisa att NB är intresserad av hägningar och att han får sexuell njutning av det. Bevisa att det finns en historia där han varit skev i sin syn på kvinnor och gärna utövade BSDM eller sadism, helst mot deras vilja. Att säga att han är en superpsykopat som dolt allt för alla i alla år är ju samma omvända argumentation som konspirationsteoretiker använder. Att man inte kan hitta några bevis är bevis för att det är sant. Mycket omvänt tankesätt. Det är verkligen Quick-vibbar på sådan argumentation. Det som stämmer bäst in med det man vet om NB är att det kan ha skett via ett psykbryt där han tappat fattningen, en olycka eller liknande.

Problemet är att ingen vet något om NB, förutom det han själv uppgett.

Helt blankt blad.
2016-01-23, 01:36
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Det förstår du väl? Att NB är duktig och jobbar bra säger man om man tror han kommer ut och då kan fortsätta jobba som vanligt.

Tror man däremot att det är game over så säger man han var duktig, jobbade bra, var omtyckt av alla. Han var snabb..

Fast nu har det varit klart sedan rätt lång tid tillbaka, att AJ här skulle vittna om NB:s arbete och särskilt omständigheterna i ladan vid just tiden kring Lisas försvinnande. Därav funkar inte presens, tyvärr.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in