• 1
  • 2
2016-01-23, 12:06
Medlem
e60 m5 fr 05-07 ,nu har priserna rasat rejält och finns flera exemplar på bl.a. Blocket tillskningen den har ju redan gått ner kraftigt men finns det chans för ännu mer värdeminskning
Senast redigerad av nightslow1 2016-01-23 kl. 12:37.
Citera
2016-01-23, 12:11
Medlem
Drar mycket soppa iaf....
Finns stor risk att de är väldigt hårt körda också..
Citera
2016-01-23, 12:13
Medlem
Håller med svårt att hitta ett exemplar som är original P
Senast redigerad av nightslow1 2016-01-23 kl. 12:36.
Citera
2016-01-23, 12:25
Medlem
herrcarlssons avatar
Har haft dålig koll på BMW marknaden sen jag sålde min sista BMW för några år sen men ska försöka. Nu vet jag inte hur gammal din vän är men det var när jag höll på mycket billigare att försäkra 5-serie kontra 3-serie och M3an var svindyr i försäkring snudd på som att köpta sporthoj.

3-serien är trång och i mitt tycke plastigare och känslan av kvalité infinner sig inte alls. Jag har bara ägt 5-serie och det har varit bästa bilarna jag ägt. Tror inte att det är supervåldsam skillnad på m3 och m5 i förbrukning och det är ofta hur man kör som avgör.

Men som du säger så kan du få en fräshare bil om man är villig att ge upp drömmen om den stora motorn.
Citera
2016-01-23, 12:29
Medlem
väntas det mer värdeminskning eller har dom nått botten
Senast redigerad av nightslow1 2016-01-23 kl. 12:36.
Citera
2016-01-23, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightslow1
Om några år kostar de hälften mot idag, så de har fortfarande fallhöjd...
Citera
2016-01-23, 12:49
Medlem
franges avatar
Det finns garanterat anledningar till att de är billiga i inköp nu. De är nämligen fruktansvärt dyra att äga...

Att helårsförsäkra en M5 för en ung man kan kosta flertalet månadslöner beroende på försäkringsbolag. Det är en typisk spännblatte/busbil och såna hamnar ofta i träd, diken, eller i andra bilar på grund av vårdslös körning. Sedan finns det garanterat en hel del som "råkat" försvinna/brinna i Malmö - vilket knappast sänker försäkringspremierna...

Soppa är ju en sak, men de är ju inte direkt snåla iallafall.

Service är en annan sak - bara tändstift till en m5 e60 går på ca 2500kr i inköp (!) på Mekonomen (NGK, 251kr styck och 10st behövs). Övriga grejer kostar och är det storservice som gäller med remmar och skit blir det knappast billigare.

Går något sönder så kostar det kukmycket och du hittar knappast delar på Biltema... Och nu är bilarna rätt gamla och de billiga har garanterat ägts av unga grabbar och kebabsvarvare för att få kuken att växa 20 cm, och då har det garanterat körts skiten ur dem i tid och otid, samtidigt som man kanske snålat lite med servicear och annat (som ju kostar massor), så... Visserligen finns det garanterat en del M5 e60 på skrotarna eftersom många säkerligen hamnat i diket eller i träd på grund av hur de körts...
Senast redigerad av frange 2016-01-23 kl. 12:54.
Citera
2016-01-23, 13:41
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

En bil som E60 M5 faller rejält under ca 10 års tid. Därefter avtar värdeminskningen ordentligt. I gengäld så ökar underhållskostnaden.

En sån här bil köper man inte utan fullständig dokumentation.
Citera
2016-01-23, 14:55
Medlem
Citat:

De kommer sjunka ytterligare. E28an stiger i värde i rask takt idag. E34an har precis vänt från att ha legat stadigt länge nu. E39an sjunkar fortfarande, lär stanna runt 60 tkr, för att vända när de blir färre om 5 - 10 år. E60n kommer nog sjunka till kring den nivån också och sedan vända när de blir färre.
Citera
2016-01-23, 15:51
Medlem
Skaffa dig en 335 istället, riktigt kul bil! Och bra mycket billigare att äga, on du ändå vill åka fort.
Citera
2016-01-23, 15:54
Medlem
Joomlas avatar
Jag har en åsikt: om du inte är en entusiast som kan uppskatta en bil som en M5:a eller någon annan "bonkers" bil så hade jag sett mig om efter till exempel en 540 eller 545. Båda är V8r (men 540:n har jag hört är mycket billigare att försäkra). Kika efter någon som har M-sport-utrustning så ser den ut som en M5:a. Sen köper du till M5-fälgare eller något liknande och så är du typ i mål. Du kommer ha två cylindrar färre och två slutrör istället för fyra men du vinner a) försäkringskostnad till en bråkdel av en M5:a b) lägre skatt c) lägre förbrukning (oroa dig inte, det kommer fortfarande kosta att spöa en V8) d) sannolikt lägre reparationskostnader när du "slipper" SMG-lådan i M5:an = 30000 kr att byta kopplingarna (och kanske svänghjulet också om jag minns rätt, en bekant skulle byta på sin).

Edit: Jag hade gärna haft en M5:a själv men jag har svårt att tro jag behöver så pass mycket bil och med de ägnadekostnaderna? Njae. I sådana fall om man i framtiden har råd att köpa bilen ny eller lätt begagnad, inte tio år och femton ägare senare.
Senast redigerad av Joomla 2016-01-23 kl. 15:58.
Citera
2016-01-23, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Jag har en åsikt: om du inte är en entusiast som kan uppskatta en bil som en M5:a eller någon annan "bonkers" bil så hade jag sett mig om efter till exempel en 540 eller 545. Båda är V8r (men 540:n har jag hört är mycket billigare att försäkra). Kika efter någon som har M-sport-utrustning så ser den ut som en M5:a. Sen köper du till M5-fälgare eller något liknande och så är du typ i mål. Du kommer ha två cylindrar färre och två slutrör istället för fyra men du vinner a) försäkringskostnad till en bråkdel av en M5:a b) lägre skatt c) lägre förbrukning (oroa dig inte, det kommer fortfarande kosta att spöa en V8) d) sannolikt lägre reparationskostnader när du "slipper" SMG-lådan i M5:an = 30000 kr att byta kopplingarna (och kanske svänghjulet också om jag minns rätt, en bekant skulle byta på sin).

Edit: Jag hade gärna haft en M5:a själv men jag har svårt att tro jag behöver så pass mycket bil och med de ägnadekostnaderna? Njae. I sådana fall om man i framtiden har råd att köpa bilen ny eller lätt begagnad, inte tio år och femton ägare senare.

Se upp för läckage av kylvatten på 545an bara. Det är lite jävligt att komma åt när man ska laga det. 540n ska ju vara i stort sett likadan, men av någon anledning verkar de inte drabbas på samma vis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in