Jag har en åsikt: om du inte är en entusiast som kan uppskatta en bil som en M5:a eller någon annan "bonkers" bil så hade jag sett mig om efter till exempel en 540 eller 545. Båda är V8
r (men 540:n har jag hört är mycket billigare att försäkra). Kika efter någon som har M-sport-utrustning så ser den ut som en M5:a. Sen köper du till M5-fälgare eller något liknande och så är du typ i mål. Du kommer ha två cylindrar färre och två slutrör istället för fyra men du vinner a) försäkringskostnad till en bråkdel av en M5:a b) lägre skatt c) lägre förbrukning (oroa dig inte, det kommer fortfarande kosta att spöa en V8) d) sannolikt lägre reparationskostnader när du "slipper" SMG-lådan i M5:an = 30000 kr att byta kopplingarna (och kanske svänghjulet också om jag minns rätt, en bekant skulle byta på sin).
Edit: Jag hade gärna haft en M5:a själv men jag har svårt att tro jag behöver så pass mycket bil och med de ägnadekostnaderna? Njae. I sådana fall om man i framtiden har råd att köpa bilen ny eller lätt begagnad, inte tio år och femton ägare senare.