Citat:
Ursprungligen postat av
Annvonplaten
/.../För övrigt anser jag att det är av största vikt att försöka fastställa när GJ och VJ kommer till Blomberg efter att besökt Årnäs.
17.34 togs ett foto på en tårta som skulle serveras. Då fotot togs fanns Gustav och Victoria Jönsson kvar på Årnäs. sid 215
18.40 togs nästa foto och då Victoria fanns inte med på fotot och Honorine drog slutsatsen av att hade de varit kvar skulle Victoria varit med på fotot.
18.47 Gustav och Henrik möts allén och pratar 5 min
18.52 Efter mötet i allén åker Henrik till Andreas, körtid 6-8 min.
18.52 Gustav åker till huvudbyggnaden körtid högst ca 3 min.
18.55 Gustav kommer fram till huvudbyggnaden enl FUP's körtider,sid 209 och 929, samt enl NB och IB's vittnesmål.
19.00 Lämnar Gustav huvudbyggnaden enl NB och IB. sid 1488, 1293
19.00-19.30 avslutas middagen enl LMT vilket AJ preciserar till 19.10-19.15.
19.15 Kommer Gustav åter till huvudbyggnaden och säger till AJ att litauerna vinkat när de körde förbi men det måste i så fall varit när de körde förbi 18.55 och 19.00 då ingen av litauerna var ute därefter.
Gustav har tydligen kommit rakt in och stört i den pågående middagen så det finns all anledning att han och VJ valt att återkomma som AJ säger 19.15.
Visst, detta kan man tycka borde ha fungerat som alibi för NB men ändå icke:
NB kan faktiskt hunnit köra hem från ladan via halva fyndvägen och satt sig på trappan för att röka före 18.55. Kanske funderade han på vad fan gör jag nu? När han vinkat färdigt ska han ha tagit av sig byxorna och gett till IB som kör dem i tvättmaskinens entimmesprogram varefter han trampar gasen i botten och uppmärksammas av vittnen 19.00-19.15 på väg i riktning mot Martorp.