2016-01-25, 20:45
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jag tror han poängterade detta pga IR uppenbarligen även ljög om sina kunskaper om hur åklagarmyndighet och polisväsende fungerar.
Fram till anhållande-beslut av misstänkt, var det polisen som var fu-ledare i detta ärende. Det borde Rännskitan veta om hon haft den kollen hon påstår.

Hon poängterar att utredningen, inte ÅK specifikt, är ensidig. Det finns ju en till yrvaken person som hållt i det hela. En som säkert direkt riktat misstanken mot NB. Pratet om MP och militärer inträffade ju dessutom före han tog sig an fallet. Jag tror markeringen av datum kom för att poängtera det. Vi vet så klart inte men jag tyckte det var anmärkningsvärt att han ville förmedla det datumet.
2016-01-25, 20:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jaha, är det så det går till. NFC ringer upp och snackar lite med polisen och frågar vad dom ska ta med i rapporten vad det gäller hittade besudlingar? Kanske att det räckte med dom av NB och Lisa för allt annat kändes onödigt tyckte polisen?

Jag tycker att nopomil har en poäng här. En tjej som jobbat på ett kafée hela dagen har förmodligen mer DNA från andra på sig men de flesta provställen hade bara hennes och NB:s DNA i sig, det är en bra träffsäkerhet. Man kan ta bara ett exempel med byxlinningen och det är att hon skakade kanske hand under dagen, tog undan tallrikar och bestick och gick på toaletten minst en gång. Hon drog då ned byxorna och lämnade spår av andras DNA i byxliningen, det behövs bara 10-100 celler numera ska vi komma ihåg. NFC hittade som bekant bara Lisas och NB:s DNA och det gör det hele lite märkligt.

Vad skulle ha hänt om Lisa gick till ladan för att kissa, letade efter papper, tog i tejprullen, hittade NB:s tröja som hon tog upp och lade tillbaka för att sedan sätta sig i gropen vi brunnen för att kissa? Är det möjligt att NB:s DNA från tröjan följt med till byxlinningen? Under tiden hon sitter här kommer mördaren och det blir kamp, Lisa blöder, blod på jacka (blod på byxa gammalt eget från Lisa). Mördaren tar av sig handskarna för att tejpa Lisa, blir blodig och torkar av blodet på på NB:s tröja och tar på sig handskarna igen, slänger iväg tröjan och för sedan över än mer DNA på Lisa och framför allt jackan.

NB:s DNA finns inte på snöret runt halsen, tejpen och var är hans tröja? jo Lars erkände att han slängt den och annat efter NB några månader efter mordet, polisen var inte intresserad av plaggen.

Hade NB varit svensk och haft en annan advokat så hade detta sett lite annorlunda ut för nu väntar förmodligen endast livstids fängelse. Tror jag att han är skyldig, ja kanske, men det är märkligt att han själv då inte kommit med en vettig historia som kunde ha lindrat domen eller tom. friat. Det vore ju lätt för honom eftersom han då exakt vet hur det gått till och kan få ihop en bra historia.
Kan han vara oskyldig, ja kanske, för det är så många märkliga detaljer i detta fall och just det att han inte kommit med en historia retar. Han kanske inte vet inte hur detta har gått till och kan inte hitta på någon helt enkelt. Han lade hela sitt liv i händerna på advokaten IR.

Nej, som inför tingsrätt så skulle jag inte vilja vara domare i det här fallet. Dom flesta mordfall är enkla att ta ställning till då det finns mer bevis än DNA i form av motiv, bakgrund, mordvapen med spår, fingeravtryck, bra vittnen etc. För några år sedan så dög väl enbart DNA hyffast i min bok då det behövdes tusentals celler för en analys men inte numera. Kan det bli fel någonstans? Kan det manipuleras eller planteras bevis av någon? Är poliser alltid starka övermänniskor som aldrig gör fel eller något brottsligt?

Jaså, det visste jag inte att det gick till som du beskriver det?
Troligare är väl att polisen har ringt och frågat NFC om de har fått fram några spår.
Vi lever ju i verkligheten här och inte i någon fantasifull värld som i dina sagor...
Men jag har full förståelse för att du tar till dig nopomils fantasier...
Tror du att alla DNA som har hittats har redovisats i rapporten?
Om det har funnits DNA av t.e.x offrets familj m.m på hennes kläder.
Vilket värde skulle detta ha i sammanhanget har du tänkt?
Mycket om och kan minsann.
Synd att du inte skickade in dina funderingar till Rönnbäck-kärringen...
Hon hade nog behövt lite nya infallsvinklar.
2016-01-25, 20:50
Medlem
"Att rätt mördare är NB råder inget tvivel om."

Man borde väl skriva så här istället: Att NB ljuger om att han aldrig träffat eller sett Lisa Holm är helt klart. Att han på något sätt varit inblandad i mordet råder det heller inget tvivel om. Att NB ensam mördat och ensam transporterat bort offret kan däremot inte fastställas till 100%. Inte kan det heller till 100% fastställas exakt och när offret avlidit. Känns intuitivt som NB skyddar en eller flere medbrottslingar av någon anledning. Skulle känts bra ifall NB tagit bladet från munnen och berättat hur allt egentligen gått till. Förhoppningsvis gör han det efter att fått smaka på fängelselivet ett tag. Med tanke på DNA-bevisen och NB:s ovilja att säga sanningen, så kan han inte vänta sig annat än livstids fängelse.
2016-01-25, 20:52
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Det behövs ingen oberoende kommission om personer som är anställda av Försvaret på sin fritid får delta i ett eftersök av det slag som det blev efter Lisa Holm. Lisa var dotter till en man och kvinna och hon var syster till deras andra dotter. Som andra människor var de under de hemska dagar Lisa var försvunnen i ett oerhört ansträngt läge. Som andra människor ber de alla de känner om hjälp. Det är fullständigt självklart att även SH:s kollegor ställer upp. Precis som Missing People så är de under de organiserade skallgångarna underställda polisen, som anvisar områden som måste undersökas. Missing People har särskilda ledare och särskilda genomgångar både med polisledningen och med de frivilliga som deltar i eftersöken. Inom Missing People måste alla registrera sig som deltagare och anmäla vilken kompetens de har redan vid samlingen. Människor med söktränade hundar deltar inte på samma villkor som andra frivilliga. Alla söktränade hundar med förare har inte samma kompetens (har inte nått samma nivå).

Fördelen med att människor med militär utbildning deltar vid så här omfattande eftersök är att de är vältränade i natur och geografi. De är helt enkelt "fälttränade" på ett annat vis än kontorister och tandläkare eller bibliotekarier. De kan läsa kartor och röra sig i fält, och skulle göra även IR glad om det var hennes dotter som var försvunnen. Det är inte beväpnad militär som tagit över eftersöket och de har inte alls deltagit efter att Lisas kropp hade hittats. Hur många av de frivilliga som deltog var jägarexaminerade?? Var de kanske officerare också? Eller advokater? Eller kanske arkeologer med jägarexamen och med i MP?

Det finns inget som tyder på att polisen var "lamslagen"!! Tvärtom så arbetade de mycket effektivt och hanterade den stora uppslutningen av frivilliga på ett fantastiskt vis. Alla vet att brottsmisstanken för 'försvunna' hanteras på ett annat vis än misstänkta 'människorov' eller, som det blev när Lisa kropp hittades, 'mord'. Till och med LGWP tappade hakan och släppte sin standardkritik av polisen inför den FUP som polisens utredare presenterade och som åklagaren presenterade för åtalet.

Vad det gäller målsägarbiträde så är det målsägarna själva som väljer vem de vill anlita för juridiskt bistånd i rättegången. De åtalade får akut en offentlig försvarare "från lista", advokater som tjänstgör
inom domstolens ansvarsområde. Den offentliga försvararen kan sedan ändras av olika skäl. Den som noterats till första häktningen kanske inte kan fortsätta. Den häktade kanske önskar någon annan. Den som åtar sig ärendet måste ha tid för fallet beroende på sin arbetsbelastning själv bedöma om de kan klara hanteringen. Detta är ett komplicerat fall, där advokaten måste arbeta med tolk vid varje samtal med sin klient. Bra är självklart om den enskilda advokaten har gedigen brottmålserfarenhet.

Jag förstår att SH, som en av tre målsägare, tappade fattningen inför försvarsadvokatens smutskastning av honom och hans kamp för sin dotters och sin familjs rätt. Lisa mamma och syster har inte alls orkat vara med på samma vis. Hur många av mammans och systerns vänner har deltagit i Missing Peoples insats?

Jag måste säga att det är oanständigt att göra sådana här personliga angrepp på målsägare i brottmål, som IR gjorde idag. ("Men vad vet jag?" som är en liten idiot, kommer att gå till historien.)

Klarsynt och otroligt sund reflektion. Delar till fullo både det faktabelagda och det upplevda.
Min personliga tröskel för vad som kan tillåtas ske i en rättssal är ganska hög, men Ingers plädering idag var flera slag under bältet, och det är inte utan att det blev genomskinligt att hennes personliga upplevelse är det som bar henne genom svadan.
Som om det vore någon slags lek för henne. Hon verkar alltför avtrubbad som människa för att fullt begripa förhållningssätt i ämbete.
Stundtals helt utanför vad som är att kalla etiskt, och jag både tror och hoppas hon satt sin sista potatis yrkesmässigt med detta.

Jag lider med dom anhöriga som inte bemötts med respekt. En målsägare ska inte behöva lämna salen med grunden att han blir påhoppad och öppet förvanskad av en försvarsadvokat. Speciellt inte pappan till en mördad dotter. Det gör riktigt ont.
2016-01-25, 20:54
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Tvärtom. IR var bättre än i TR, men det kommer inte att hjälpa. Idioten får livstid för att han inte förklarade sig.
En "förklaring" kräver väl ändå nån form av stödbevisning, typ teknisk bevisning som stödjer hans utsaga. Nån sån finns knappast, eftersom, ja, han hade ihjäl henne helt på egen hand. Att två tokdårar skulle gjort det tillsammans är inte troligt.
2016-01-25, 20:54
Medlem
Skaraborg2s avatar
Domslut den 8 februari 2016.

Jag har idag inte haft så mycket tid att vare sig följa rättegången eller tråden.

Läste på text-TV att dom kommer att meddelas den 8 februari.

Det lilla jag har läst i tråden idag, så har jag läst något om att HR i morgon kommer att meddela om den häktade skall kvarbli i häkte.

Även begäran om RPU från IRs sida.

Stämmer detta?
2016-01-25, 20:55
Medlem
"Påstå att Lisa varit å lekt i ladan leder inte heller någon vart.
Vad tycker du själv?"

Varifrån fick IR idén att kläcka ur sig ovanstående? Finns det någon som helst saklig grund - om inte är det rejält osmakligt av IR.
2016-01-25, 20:55
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikarus80
"Att rätt mördare är NB råder inget tvivel om."

Man borde väl skriva så här istället: Att NB ljuger om att han aldrig träffat eller sett Lisa Holm är helt klart. Att han på något sätt varit inblandad i mordet råder det heller inget tvivel om. Att NB ensam mördat och ensam transporterat bort offret kan däremot inte fastställas till 100%. Inte kan det heller till 100% fastställas exakt och när offret avlidit. Känns intuitivt som NB skyddar en eller flere medbrottslingar av någon anledning. Skulle känts bra ifall NB tagit bladet från munnen och berättat hur allt egentligen gått till. Förhoppningsvis gör han det efter att fått smaka på fängelselivet ett tag. Med tanke på DNA-bevisen och NB:s ovilja att säga sanningen, så kan han inte vänta sig annat än livstids fängelse.
Ridån har gått ner, och publiken har gått hem. Det är försent att sjunga. Det är osannolikt att någon skulle hissa ridån igen och lyssna.
2016-01-25, 20:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Vad skulle ha hänt om Lisa gick till ladan för att kissa, letade efter papper, tog i tejprullen, hittade NB:s tröja som hon tog upp och lade tillbaka för att sedan sätta sig i gropen vi brunnen för att kissa? Är det möjligt att NB:s DNA från tröjan följt med till byxlinningen? Under tiden hon sitter här kommer mördaren och det blir kamp, Lisa blöder, blod på jacka (blod på byxa gammalt eget från Lisa). Mördaren tar av sig handskarna för att tejpa Lisa, blir blodig och torkar av blodet på på NB:s tröja och tar på sig handskarna igen, slänger iväg tröjan och för sedan över än mer DNA på Lisa och framför allt jackan.

Hahahaahaha - vad i helvete skriver du?!

Det var tamejfan det mest långsökta förklaring som hittills skådats om hur NBs blod överförs - fullständigt horribelt och tekniskt omöjligt.
2016-01-25, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag har idag inte haft så mycket tid att vare sig följa rättegången eller tråden.

Läste på text-TV att dom kommer att meddelas den 8 februari.

Det lilla jag har läst i tråden idag, så har jag läst något om att HR i morgon kommer att meddela om den häktade skall kvarbli i häkte.

Även begäran om RPU från IRs sida.

Stämmer detta?

Det stämmer, vad gäller häktet i vart fall.
2016-01-25, 20:59
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikarus80
"Påstå att Lisa varit å lekt i ladan leder inte heller någon vart.
Vad tycker du själv?"

Varifrån fick IR idén att kläcka ur sig ovanstående? Finns det någon som helst saklig grund - om inte är det rejält osmakligt av IR.
IR tänker väl tillbaka på när hon själv var ung - när hon som sjuttonåring brukade leka i lador.
2016-01-25, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Det är svårt att rangordna hennes märkliga påfund. Några andra exempel från dagen:
- Jag får anonyma samtal... bla bla
- Flickor har ringt och berättat om hemska upplevelser... ja, från 2009
- Polisen kan ha gjort misstag... pga av omorganisationen
- Polisen och NFC tillhör samma organisation... dom myglar säkert
- NFC... kan inte hantera insamling och analys av bevis
- Rättsläkaren myglar... han är säkert inkompetent. Eller hon
- En människa i minuten... oklart vad. Vittnen som borde höras? Många vittnen blir det, tänkte inte på det
- Mystiska besök hos MGM... säkert av litauiska maffian?
- Ett vittne log när hon kom in i salen... betyder garanterat att hon ljuger
- Den svarta SUVen... kan ha varit på väg till Nordkap men mystiskt är det
- FL har skrämt upp IB och tvingat fram utsagor... jorå, så att

Om jag orkar läsa tillbaka i dagens plädering kan jag hitta dussintals fler, IR påminner om en av trådens gaphalsar. Samma hysteriska och konspiratoriska anslag.

Edit: Glömde Twin Peaks...
Hon blir nog ett studieobjekt för retorikstudenter. En av hennes återkommande figurer är att nämna något faktiskt förhållande (t ex "hängt i snöre") och liksom i förbigående nämna något förminskande ("tunt") men inte hävda någon bevispåverkande slutsats. "Polisen har säkert gjort sitt bästa" "under pågående omorganisation". Avsikten är inte att skapa tvivel om något särskilt bevis utan att skapa osäkerhet. Det finns säkert ett tresiffrigt antal exempel på detta. I stället för att vara tydlig och skarp och därmed vinna tilltro hos rätten gör hon tvärtom - genom att vara otydlig och insinuant försöker hon skapa förvirring. Taktiken har två tänkbara fördelar: den är lätt att tillämpa utan djupare sakkunskap och den är svår att bemöta specifikt. Man kan inte heller beslå henne med rena oegentligheter, eftersom hon inte direkt påstått något (av det som hon vill ska fästas i åhörarnas sinnen). Detta är min lite nya, krassa iakttagelse. Alla andra omdömen om advokatens uppträdande har uttryckts många gånger. Dåligt i de flesta avseenden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in