Citat:
Ursprungligen postat av
Moretex
Jaha, är det så det går till. NFC ringer upp och snackar lite med polisen och frågar vad dom ska ta med i rapporten vad det gäller hittade besudlingar? Kanske att det räckte med dom av NB och Lisa för allt annat kändes onödigt tyckte polisen?
Jag tycker att nopomil har en poäng här. En tjej som jobbat på ett kafée hela dagen har förmodligen mer DNA från andra på sig men de flesta provställen hade bara hennes och NB:s DNA i sig, det är en bra träffsäkerhet. Man kan ta bara ett exempel med byxlinningen och det är att hon skakade kanske hand under dagen, tog undan tallrikar och bestick och gick på toaletten minst en gång. Hon drog då ned byxorna och lämnade spår av andras DNA i byxliningen, det behövs bara 10-100 celler numera ska vi komma ihåg. NFC hittade som bekant bara Lisas och NB:s DNA och det gör det hele lite märkligt.
Vad skulle ha hänt om Lisa gick till ladan för att kissa, letade efter papper, tog i tejprullen, hittade NB:s tröja som hon tog upp och lade tillbaka för att sedan sätta sig i gropen vi brunnen för att kissa? Är det möjligt att NB:s DNA från tröjan följt med till byxlinningen? Under tiden hon sitter här kommer mördaren och det blir kamp, Lisa blöder, blod på jacka (blod på byxa gammalt eget från Lisa). Mördaren tar av sig handskarna för att tejpa Lisa, blir blodig och torkar av blodet på på NB:s tröja och tar på sig handskarna igen, slänger iväg tröjan och för sedan över än mer DNA på Lisa och framför allt jackan.
NB:s DNA finns inte på snöret runt halsen, tejpen och var är hans tröja? jo Lars erkände att han slängt den och annat efter NB några månader efter mordet, polisen var inte intresserad av plaggen.
Hade NB varit svensk och haft en annan advokat så hade detta sett lite annorlunda ut för nu väntar förmodligen endast livstids fängelse. Tror jag att han är skyldig, ja kanske, men det är märkligt att han själv då inte kommit med en vettig historia som kunde ha lindrat domen eller tom. friat. Det vore ju lätt för honom eftersom han då exakt vet hur det gått till och kan få ihop en bra historia.
Kan han vara oskyldig, ja kanske, för det är så många märkliga detaljer i detta fall och just det att han inte kommit med en historia retar. Han kanske inte vet inte hur detta har gått till och kan inte hitta på någon helt enkelt. Han lade hela sitt liv i händerna på advokaten IR.
Nej, som inför tingsrätt så skulle jag inte vilja vara domare i det här fallet. Dom flesta mordfall är enkla att ta ställning till då det finns mer bevis än DNA i form av motiv, bakgrund, mordvapen med spår, fingeravtryck, bra vittnen etc. För några år sedan så dög väl enbart DNA hyffast i min bok då det behövdes tusentals celler för en analys men inte numera. Kan det bli fel någonstans? Kan det manipuleras eller planteras bevis av någon? Är poliser alltid starka övermänniskor som aldrig gör fel eller något brottsligt?
Jaså, det visste jag inte att det gick till som du beskriver det?
Troligare är väl att polisen har ringt och frågat NFC om de har fått fram några spår.
Vi lever ju i verkligheten här och inte i någon fantasifull värld som i dina sagor...
Men jag har full förståelse för att du tar till dig nopomils fantasier...
Tror du att alla DNA som har hittats har redovisats i rapporten?
Om det har funnits DNA av t.e.x offrets familj m.m på hennes kläder.
Vilket värde skulle detta ha i sammanhanget har du tänkt?
Mycket om och kan minsann.
Synd att du inte skickade in dina funderingar till Rönnbäck-kärringen...
Hon hade nog behövt lite nya infallsvinklar.