2016-01-27, 21:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Det råder en grov missuppfattning i tråden att man måste förklara vissa förhållanden bara för att man inte tror att det föreslagna scenariot är det korrekta.

Jämför med religiös argumentation.

Jag tror inte på någon gud och därmed inte att denna föreslagna förklaringsmodell om hur jorden skapades är valid.

Förklara då ingående och detaljerat hur jorden skapades och varför det finns människor på den hävdar då genast den religiöse. Vilket jag naturligtvis inte behöver för att se att det inte är en påhittad osynlig entitet som gjort det.

Det finns inget som säger att man måste ha en ett färdigt, alternativt, scenario bara för att man tydligt kan se att det föreslagna inte håller.

Jämför med att någon har ett scenario där mördaren utförde mordet i "ödehuset" samtidigt som denne drack mjölk. Förklara det mjölkpaketet och bevisa att det inte alls tillhörde mördaren och mordet inte alls utfördes där. Det ligger helt plötsligt på dig att ge en förklaring trots att du inte tror på det.

Jag vet inte hur dessa omständigheter kom att se ut som de gör. Det finns många i tråden som gett mer eller mindre troliga scenarion om hur det skulle kunna vara.

Blodet kan vara från i våras då mjölkutrustningen togs ned. Jag ser inte själv all denna dam som alla hävdar finns där men foton är ju inte så bra att utgå ifrån. Finns detta dam där borde ju även andra delar av rummet vara så dammigt. Väggar och golv. Det borde ju vara lätt att se om någon hängt och kroppen gjort ryckningar så att avtryck på vägg skulle kunna ses. Att man ha använt röret till någon form av avlastning vid nedmonteringen är ju heller inte otänkbart, men då borde ju NB nämna det.

Vill man hänge sig åt konspiratoriska tankar så kan man ju påpeka att iom att det varit fritt fram att vistas i ladan mellan avspärrningarna så kan man ju faktiskt påvisa att det är fullt möjligt att "plantera" dessa föremål. Det är ju ganska mycket som är som om det vore en TV-deckare. Spåren är liksom placerade som för att dra uppmärksamhet åt sig och det de vill berätta.

Fynd längs väg pekar mot Martorp där byssjan finns.
Jacka och hjälm pekar på byssjan där Lisa finns.
Snara runt hals pekar på lada.
Snörstumpar direkt under rör pekar på rör.

Allt är ju lite väl tydligt kan man tycka. Allt utom det väldigt tighta tidsschemat, som jag tycker snarare pekar mot ett snabbt förlopp som inträffat av en slump.

För mig går inte helheten ihop. Det föreslagna motivet, brottet och tidsschemat passar inte in med det vi vet om NB.

Bevisa att NB passar brottet, eller att brottet passar NB. Fria spekulationer räcker inte i min värld.

Ungefär så. NB passar inte in i teorin. Hade exempelvis NB haft ett bagage med avvikelser, haft en data full av mord och sexbrott, haft säregna goglingar och annat som utmärkte honom hade han förmodlingen stuckit ut även för de som ifrågasätter hans skuld.

Men denna information saknas helt.

Det finns inget som pekar på Nb mer än just dessa DNA på Lisas kläder.

Då bör man börja ifrågasätta DNA inte låta sig nöjas med det.

De är väl just här vi grupperar oss. Vissa köper DNA - andra ser stora luckor som behöver fyllas ut först.
2016-01-27, 21:30
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birdlover
Och varför skulle jag vilja skriva det? Fakta säger att det finns 10 DNA-bevis. Det kan jag inte bortse ifrån.
Bra!

Tror du att hon hängdes i mjölkrummet?

I så fall måste mördaren ha forslat iväg henne därifrån på nåt vis.
2016-01-27, 21:35
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Bra!

Tror du att hon hängdes i mjölkrummet?

I så fall måste mördaren ha forslat iväg henne därifrån på nåt vis.
Rättelse. Någon måste ha forslat iväg henne.
2016-01-27, 21:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Plantering är alltid en teoretisk möjlighet när det gäller DNA-bevisning. Jag har tidigare i tråden försökt klarlägga att det krävs så mycket kunskap och teknik för att en privatperson ska kunna plantera sådan DNA-bevisning som erhållits här att det inte är rimligt att någon inblandad i det här mordfallet skulle ha tillgång till den. Nu spelar du ut det allra sista kortet - att själva den svenska rättsapparaten skulle kunna vara så korrupt att den fabricerar DNA-bevisning för att sätta dit en tidigare i Sverige helt ostraffad litauisk gästarbetare.

Jag skulle vilja påstå att det är ett utomordentligt gott betyg åt bevisningen i det här fallet att de alternativteoretiska resonemangen - som förekommer i varje Flashbacktråd där en mördare döms mot sitt nekande - är föranlåtna att dra upp denna hypotes.

Men om nu rättsväsendet är så korrupt, varför behövs det öht någon plantering - som en vanlig utredande polis absolut inte kan utföra ensam; det behövs alltså duktiga kunskaper i allmän molekylärbiologi och DNA-profilering, som finns på NFC, men inte på något annatställe i rättsapparaten Men om NFC ändå måste vara med i konspirationen, varför ljuger de isåfall inte bara hejvilt om resultaten utan att något DNA faktiskt planterats? Det är ju mycket enklare!

Men du undviker att svara på frågan.

Jag undrar varför alla tre greps. Ib hade inte ens varit i Mantorp.

Jag undrar varför gripandet sker innan spaning.

Detta är jätteviktigt för att förstå polisen.
2016-01-27, 21:39
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Rättelse. Någon måste ha forslat iväg henne.
Blev denna "någon" sedd av nån?
2016-01-27, 21:40
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Blev denna "någon" sedd av nån?
Ja, på hemväg från fyndplatsen.
2016-01-27, 21:46
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikarus80
Dom som envist hänvisar till brister i utredningen och att NB utsätts för ett jusititemord borde kunna ge ett logiskt svar på varför NB:s bror vägrade vittna till förmån för NB. Och varför blev han inte ens tillfrågad av försvaret att i rätten ge sin bror alibi. Ge ett sakligt svar på den frågan, ni som tvivlar på NB:s skuld.

Kan det inte finnas brister i utredningen trots att NB är den skyldige?

Man måste först få tag i AB för att han ska kunna vittna. Försvaret hävdar att han är försvunnen. Hur mycket sanning det ligger i det kan jag inte bedömma.

Hur ska någon här kunna veta varför AB valt att inte vittna? Det kan finnas otaliga skäl till det.

Att spekulera om alternativa gärningsmän hör dessutom hemma i en annan tråd.
2016-01-27, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Pappan är militär dvs del av stor organisation. Denna organisation, vill inte besudlas. Det gäller framför allt den del av organisationen som på något sätt har anknytning till Kinnekulle. Som svar på ditt luddiga påstående.

Så då menar du att det inte är pappan som ligger bakom någon konspiration utan att det kommer från Försvarsmakten som sådan?

Menar du att det är FM som låtit mörda LH? Eller menar du att de bedriver olaglig verksamhet av annat slag i Kinnekulle? Som på något sätt skulle döljas av att man sätter dit NB?

Du visar en så otroligt dålig insyn på hur det går till inom FM att jag blir helt förstummad. Om du tror att det går till som i Amerikanska filmer att svenska officerare blint lyder olagliga order och skulle ställa upp på konspirationer och att sätta dit oskyldiga och/eller mörda svenska medborgare så visar det bara klart på hur lite du vet om Sveriges försvarsmakt och de anställda.

Även om jag inte håller med t.ex Xenias eller andras alternativa teorier så finns där iaf en chans att deras teorier är möjliga även om jag ser dem som väldigt osannolika(långt från rimligt tvivel).
Men dina teorier är ju helt befängda och saknar all verklighetsförankring.
2016-01-27, 21:50
Bannlyst
Citat:
Plantering är alltid en teoretisk möjlighet när det gäller DNA-bevisning. Jag har tidigare i tråden försökt klarlägga att det krävs så mycket kunskap och teknik för att en privatperson ska kunna plantera sådan DNA-bevisning som erhållits här att det inte är rimligt att någon inblandad i det här mordfallet skulle ha tillgång till den. Nu spelar du ut det allra sista kortet - att själva den svenska rättsapparaten skulle kunna vara så korrupt att den fabricerar DNA-bevisning för att sätta dit en tidigare i Sverige helt ostraffad litauisk gästarbetare.

Jag skulle vilja påstå att det är ett utomordentligt gott betyg åt bevisningen i det här fallet att de alternativteoretiska resonemangen - som förekommer i varje Flashbacktråd där en mördare döms mot sitt nekande - är föranlåtna att dra upp denna hypotes.

Men om nu rättsväsendet är så korrupt, varför behövs det öht någon plantering - som en vanlig utredande polis absolut inte kan utföra ensam; det behövs alltså duktiga kunskaper i allmän molekylärbiologi och DNA-profilering, som finns på NFC, men inte på något annatställe i rättsapparaten Men om NFC ändå måste vara med i konspirationen, varför ljuger de isåfall inte bara hejvilt om resultaten utan att något DNA faktiskt planterats? Det är ju mycket enklare!

Jag ska förtydliga min fråga.

I ida-fallet greps väl inte gärningsman föräldrar och syskon?
2016-01-27, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Kan det inte finnas brister i utredningen trots att NB är den skyldige?

Man måste först få tag i AB för att han ska kunna vittna. Försvaret hävdar att han är försvunnen. Hur mycket sanning det ligger i det kan jag inte bedömma.

Hur ska någon här kunna veta varför AB valt att inte vittna? Det kan finnas otaliga skäl till det.

Att spekulera om alternativa gärningsmän hör dessutom hemma i en annan tråd.

Försvaret kan ju inte gärna vilja att AB vittnar eftersom han i förhör sagt att NB inte var hemma.
Även om AB vittnat till fördel för NB så har det tämligen begränsat bevisvärde med tanke på att de är bröder.
Skulle AB dock vittna om att NB inte var hemma så skulle det vara en katastrof för försvaret.

Regel nummer ett när det gäller att kalla vittne som försvarsadvokat är att aldrig kalla ett vittne som du inte vet kommer vara till din fördel. Och verkligen inte ett vittne som i förhör berättat något som är väldigt skadligt för ditt mål.
Ab vore alltså ett extremt riskabelt vittne för försvaret samtidigt som hans vittnesmål inte ens i bästa fall vore speciellt stor nytta.
2016-01-27, 21:59
Bannlyst
Citat:

Och för att förtydliga ännu mer så menar ju åklagare att just Ibs DNA på Lisas trosor förstärker misstankarna mot just Nb som enda tänkbara gärningsman.

I och med gripandet av Ib ges polis tillgång till även Ibs DNA.
Det hade de inte haft annars.
2016-01-27, 22:03
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Försvaret kan ju inte gärna vilja att AB vittnar eftersom han i förhör sagt att NB inte var hemma.
Även om AB vittnat till fördel för NB så har det tämligen begränsat bevisvärde med tanke på att de är bröder.
Skulle AB dock vittna om att NB inte var hemma så skulle det vara en katastrof för försvaret.

Regel nummer ett när det gäller att kalla vittne som försvarsadvokat är att aldrig kalla ett vittne som du inte vet kommer vara till din fördel. Och verkligen inte ett vittne som i förhör berättat något som är väldigt skadligt för ditt mål.
Ab vore alltså ett extremt riskabelt vittne för försvaret samtidigt som hans vittnesmål inte ens i bästa fall vore speciellt stor nytta.

Oavsett vad man tror och tycker och spekulerar i så löd frågan "Och varför blev han inte ens tillfrågad av försvaret att i rätten ge sin bror alibi" som om skribenten visste att så var fallet. Det spekuleras en väldig massa och det dras slutsatser av vad man "anser" borde vara en logisk förklaring. Vi vet väl inte om man försökt kontakta AB och heller inte hans anledning till att han inte vill/kan vittna? Det finns ganska många tänkbara förklaringar, att han själv tror att hans bror är GM är väl ett av de troliga alternativen. Att han mår fruktansvärt dålig kan ju vara ett annat. Att han har varit inblandad ett tredje. Poängen är att vi inte har någon information om det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in