Citat:
Ursprungligen postat av
Morbror Frans
Det är nog det sista dom tjejerna säger efter att dom låst stället.
Varken L eller R känner igen att LH ska ha sagt att något varit klart i det skedet då de alla tre avslutat all hantering inne i kaféet och bokstavligen varit på väg att bomma igen. Kollegorna försöker hjälpa till i utredningen med att försöka hitta rätt plats för repliken men kommer bara på olika göromål utförda ett bra tag före själva låsningsproceduren.
Om man antar att 18:26:41 härrör från när kaféet stängdes, alt. strax innan – och att NB då gick ut ur ladan - blir (förutom kollegornas uppskattning att de lämnat kaféet c:a 18.20) pizzavittnets iakttagelse diskutabel. Han skulle då ha sett NB vid ladan endast 5 min 10 sek innan sitt kvitto 18:31.51. – Är detta möjligt? – Ja, om pizzavittnet körde med en genomsnittshastighet av 70 km/h så kör han sträckan på c:a 4 min 30 sek, dvs det finns en viss möjlighet. Kanske han även har kört fortare än så; någon som vet hur lång tid det tar att köra till pizzerian; gärna på sekunden när...? Vittnet räknar själv med 6 min inkl. uthämtning och betalning. - Det finns även en möjlighet att pizzavittnet kunnat se NB men att NB varit utom synhåll för tjejerna: NB kan ha befunnit sig nära öppningen men behöver ännu inte ha varit synlig från stora vägen. Detta motsägs dock av vad vittnet sagt om att mannen kommer ut från ladan, som om han bara varit därinne och tittat (underförstått att inga arbeten pågick).
Att i ett sådant här sekundscenario spika något med hundraprocentig säkerhet är vanskligt. Dock:
17:48:32 LH sms:ar LH och påminner henne om att meddela när hon är klar med jobbet.
18:22:22 LH sms:ar ”Nu” (antingen inifrån kaféet, på väg mot mopeden eller framme vid mopeden)
18:22:26 SH sms:ar något, t.ex. ”OK”.
18:26:41 Fickringning 15 sek – som avslutas med ett metalliskt ljud.
Gissar att attacken ägde rum 18:26:41 – och att NB dessförinnan lyckats lura över LH till ladan i ett mycket snabbt scenario vilket tyder på att han fått LH:s omedelbara hjälp med något, ev. att LH behövt hjälp och att NB ”råkat” befinna sig i närheten.
Den mest troliga tiden för pizzavittnets iakttagelse är 18.32 (18:31:51) ./. 4-5 + 1-3 min = 18.24-27. Den tiden stämmer också med hans väg
till ladan som kan beräknas ha startat 18.15-20 (ta ned skyltar efter stängning mm kl. 18 + ringa och beställa pizzor) och ha tagit 7-10 min. Vidare stämmer tiden med att J slutat 18.15, tagit ett mobilfoto på sig själv och varit utom synhåll 18.19-20, L och R låst färdigt 18.23 och åkt i väg inom 1-2 min. NB låg i startgroparna och bara väntade på att få syn på LH, dvs senast i det ögonblick han såg RR:s röda bil försvinna från platsen skulle han agera.
Skulle då inte LH ha kunnat sms:a från sin moped 18:22:22 och hennes kollegor samtidigt ha varit på väg mot sin bil? – Svaret är ja, men hur ser det då ut på platsen – och var är pizzavittnet? – Om pizzavittnet sett NB denna tid har han fått sitt kvitto 9 min 29 sek efter att ha åkt förbi ladan. - Och ser vittnet NB (som bevisligen fått in LH i ladan) 1 minut efter 18:26:41 har han på rekordtiden 4 min 10 sek lyckats nå pizzerian och betalat sin pizza.