2016-02-08, 16:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Människor, som upplevt fruktansvärda, livshotande situationer, kan ibland säga att dom där sekunderna eller minuterna det handlade om, kan kännas som en evighet.
Citat:
Jag kan mycket väl tänka mig att för Lisa gick dom där minuterna hemskt sakta.
Bra beskrivet och nåt som jag försökt beskriva tidigare gällande tiden innan hon dels hamnade i mjölkrummet, innan hon fick snaran kring halsen: minuter av skräck som är som eoner för Lisa - och däri finns livstidsdomen.
Tack och lov anses förloppet sen gå fort, att hon snabbt blir medvetslös. Det handlar om skräcken, rädslan, fasan och dödsångesten. En jävla massa tejp och snaror..Fy fan, jag blir så förbannad på det äckliga aset!
2016-02-08, 16:54
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telefoni
Det kan hända att jag missat något inlägg angående detta, men det jag kan erinra mig från ett antal sidor tillbaka är att ingen av de som diskuterade visste säkert vad som gäller då denna ändring träder i kraft efter både att brottet begåtts och att dom fallit. Så frågan är om lagändringen kan appliceras retroaktivt. Någon mer juridiskt kunnig som vet?
Enligt EU är det inte förbjudet med lagändringar som verkar retroaktivt, så länge den inte är till nackdel för den straffade. Vi får se hur det blir med den här. Ingen vet väl än?
2016-02-08, 16:57
Medlem
http://lietuvosdiena.lrytas.lt/krimi...da-neisvys.htm

Littauisk media skriver om domen. Enligt Google översättning så verkar några bland kommentarerna i alla fall förstå bevisvärderingen. Medan andra är inne på konspirationsteorier. Om någon skulle besitta kunskaper i språket och känner sig manad så kommentera gärna Irinas falska alibi, N alkoholvanor, broderns rädsla för honom, joggerskans utpekande dagen innan, fruns DNA på Lisas trosor osv.
2016-02-08, 16:58
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Krafsandet var sannolikt en ren reflex av smärta.
Jo men det låter ju mycket bättre. Då så.
2016-02-08, 16:58
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Han kommer garanterat sitta över 20 år. Som du var inne på tidigare så tycker jag han borde avtjäna merparten av detta straff i Litauen. Givetvis - men inte bara - för att spara skattepengar. Utan för att han helt saknar anknytning till Sverige och aldrig mer kommer sätta sin fot här som en fri man.
Dessutom är fängelserna där inte bekväm förvaring utan riktiga fängelser där han skulle lida mycket, mycket mer.

Det har skrivits mycket om att fångar som ska bli utvisade, stannar hellre kvar i fängelset efter avtjänat straff än återvänder till sina hemländer. Då måste Sveriges fängelser vara på tok för lyxiga, Nerijus är nog inte heller speciellt orolig. Med all rätt, fängelserna i Sverige ska vara väldigt bekväma. Däremot finns det en speciell sorts rättvisa i fängelserna mot sådana som Nerijus.
Senast redigerad av henkess 2016-02-08 kl. 17:00.
2016-02-08, 16:59
Medlem
Citat:

Ja, det var det sannolikt smärtsamt och kraftigt ångestskapande, men inte en ren reflex utan i så fall ett aktivt och medvetet krafsande i ren panik.
Senast redigerad av Prudent 2016-02-08 kl. 17:32.
2016-02-08, 17:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Det var inte min mening.
Jag är heller inte emot att mördare får livstidsstraff!
Men hur vet man att Lisa förstått vad som hände?
Det är en ren gissning precis som det mesta i åklagarens berättelse.
Ja, han lär inte titta i en kristallkula och filmövervakade mord är sällsynta.

Hur jävla svårt är det att leva sig in i ett förlopp när hon de facto hittats i det skick hon gjort?
Från punkt A, via B och till C. Ett skräckslaget förlopp att bli anfallen av en flåsande, illaluktande, fysiskt starkare man.
Förloppet kommer aldrig bli mer än hypotetiskt utifrån teknisk bevisning (örhängen innanför dörren, handsken, blåmärken i knävecken och en skitig jacka) samt fortsättningsvis en bekräftad brottsplats i andra änden av ladan (DNA/snörbitar, hårstrån, örhänge).

...Tills svinet öppnar käften vilket troligen aldrig sker.
2016-02-08, 17:01
Medlem
Citat:

Sannolikt krafsade hon för att få bort snaran och för att hon inte ville dö av strypning.
2016-02-08, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
En dömd fånge kan väl ändå inte godtyckligt friges för att strafftiden avtjänas i hemlandet? Hans eventuella frikännande kommer vara Sveriges beslut, inte Litauens. Men med EU vet man aldrig.

Vet inte men har mkt svårt att tro att svenska myndigheter skulle ha något verkligt mandat att styra över strafftiden om han skulle bli överförd. Kanske ingås nån typ av avtal om minimitid i fängsligt förvar men sitter han i Litauen så kan de nog i praktiken släppa honom när de så önskar.
Bara som jag tror.
2016-02-08, 17:03
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Det var inte min mening.

Jag är heller inte emot att mördare får livstidsstraff!

Men hur vet man att Lisa förstått vad som hände?
Det är en ren gissning precis som det mesta i åklagarens berättelse.
Om man kunde säkerställa att er älskade lille Nero varit hänsynsfull nog att minimera
lidandet för sitt unga offer så vilket straff borde då blivit aktuellt istället att döma till?
Kanske räckt med en tillsägelse? "Gå men gör inte om det här".

Att Lisa hann bli på det klara med vad hon skulle utsättas för och därigenom fick
utstå ett lidande av betydande dimensioner är ingen vågad gissning direkt.

Ska vi sitta och försöka mäta hennes plågor? Lidit 2 minuter eller fem eller mer än så.

Lisa är död, mördad genom att kvävas ihjäl, och det sker inte på ett ögonblick ska jag
be att få upplysa om. Hon får inte sitt liv åter. Nerijus tog det för henne för alltid.
Själv har han kvar sitt men fan vet om han förtjänar att ha det.

Här sitter ni och lider ifall Lisas avskyvärde mördare skulle få sitta 15, 20 år.
Det är så jävla bedrövligt som det kan bli att skåda sån skit.
2016-02-08, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryddmumriken
Vad innebär det att GM dömd till livstidsfängelse och utvisning? Får han avtjäna straffet i hemlandet eller är utvisningen bara formalitet?

Svensk Kriminalvård kommer att utreda den dömdes behov av vård under avtjänande tiden. Sen kommer man att diskutera det med hans hemland, dit han ska utvisas. Kommer det att vara några problem med utlämnandet? Nej, troligen inte. den dömdes hemland är medlem i EU och har inte heller strängare eller lindrigare påföljder. De respekterar de svenska domarna. Den dömde kommer att få avtjäna sitt livstidsstraff i sitt hemland och få kriminalvård på sitt eget modersmål.
Det finns EU-avtal som underlättar för dessa överföringar från ett EU-land till ett annat. Som mest tror jag att det kommer att dröja 1-2 år innan överföringen/utvisningen är klar.

Den dömde själv har inte planerat sitt liv så här och kommer kanske att motsätta sig en överföring till hemlandet. För det finns det redan praxis: Han kommer att skickas hem till Litauen och deras kriminalvård ska respekteras som likvärdig den svenska kriminalvården.
2016-02-08, 17:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Det har skrivits mycket om att fångar som ska bli utvisade, stannar hellre kvar i fängelset efter avtjänat straff än återvänder till sina hemländer. Då måste Sveriges fängelser vara på tok för lyxiga, Nerijus är nog inte heller speciellt orolig. Med all rätt, fängelserna i Sverige ska vara väldigt bekväma. Däremot finns det en speciell sorts rättvisa i fängelserna mot sådana som Nerijus.
Han verkar ju gilla att fantisera och onanera hellre än att han vanligt sex (icke funktionellt med frugan, sönderrunkad lada samt ingen penetrering). Nu har han all tid i världen - men utan fara för omgivningen. Tyvärr kostade det en stackars tjej livet och en som låg ytterst risigt till dagen innan - men tack och lov för blod +4 annars är jag tvärsäker att denna dåre fortsatt sin bana.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in