2016-02-12, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Mycket av det du skriver stämmer.
XO hävdar att petekier (blödningar i små kärl) kommer av syrebrist. Blodkärl brister inte av syrebrist utan av högt tryck, mekanisk skada eller andra sjukdomstillstånd som försvagar kärlväggen.

Om tejpningen dödat/kvävt henne hur skulle det se ut då?
2016-02-12, 17:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Om tejpningen dödat/kvävt henne hur skulle det se ut då?
Det är stas som gör att små blodkärl spricker - alltså tryck/hård belastning vid strypning eller hängning. På ögonvitor ses små röda väldigt signifikanta prickar.
2016-02-12, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Läkare uttrycker sig inte alltid på korrekt svenska, ens om de är genomsvenska sedan generationer tillbaka. De uttrycker sig med den precision som krävs för det syfte mottagaren ska läsa, höra ett utlåtande med hänsyn till den information som ska kommuniceras. Och det övergripande syftet är inte att publiceras i tidningar som läsövning för nysvenskar, eller examineringsuppgift för litteraturvetare.

Dödsfallet till tidpunkt efter snaran dras åt kan antagligen uppskattas till blodutgjutelse vid kärlen vid snarans placering, möjlitvis till blodsutgjutelse eller frånvaro av detta vid tejpen. Och kraften som krävs för ett sådant förlopp är väl kring strax över50 kilopascal om Lisa vägde drygt 50 kilo.
Jag har inga invändningar mot det du säger. Det jag har invändningar mot är alltför långtgående slutsatser av rättsläkarens utlåtande. Jag hyser absolut inga tvivel om hans kompetens i uppgiften, men hans kunskaper i fysik mm har knappast kommit till användning, vilket han inte heller själv anför. Hans språkfärdigheter vore mig f ö fjärran att betygsätta.

Ett förtydligande: med kp (kilopond) avsåg jag måttet på kraften utövad i ett snöre. Kraften i ett snöre belastat av en fritt hängande kropp med massan 50 kg är 50 kp. Trycket, t ex av snöret mot huden, har jag inte ens berört. Trycket 50 kPa (kilopascal) är dock ingen relevant måttenhet i forensiska sammanhang (halva atmosfärstrycket), möjligen i mera mänskligt umgänge. Vilket tryck som krävs för strypning, har jag ingen aning om. Kraften i lindade snören är en mera komplex fråga.
2016-02-12, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Dragkraft, sprängstyrka. Som man kan syssla med på kvalitetskontroller inom industrin och fixa hyfsat med grundskolefysik även om man som jag skolkade sig igenom grundskolan i stora delar (jag har jobbat en tid med sånt innan och jag är inte naurvetare, men hade kanske en bra handledare för det var inte särskilt svårbegripligt att förstå vad vi kontrollerar och förutsättningarna för ett korrekt utfall av testerna. Trots att jag inte läst fysik på forskarnivå. (Och jag har inte ens haft banlonpolo som barn).

Vill man då flytta sig från forskarnivå till "what is", som ju är mer accepterat av naturliga skäl i en så konservativ del av rättssystemen som straffrätt med nödvändighet bör vara så får ju en undersköterska inte ha ett fel ens på matten för att bli godkänd. Men då räknar man på "what is" för bedövning m.m. i förhållande till kroppsvikt, vätskebalanser m.m. och laborerar inte med diffusa förväntningar om människors preferenser likt man gör inom exempelvis ekonomi.
Det låter rimligt. Jag tror att mitt svar nyss är uttömmande gällande min uppfattning.
2016-02-12, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Lisa levde innan hon tejpades och plågades - precis på samma sätt som andra offer. Du kan sluta att papegoja om 15-20 sekunder där hon stryps och hängs.
Självklart hänvisar jag till sexualsadistiska mord där silvertejp använts - och som du ser är det som vanligt vetenskaplig tyngd i citeringarna. Jag väntar fortfarande på svar:
Vad har du att komma med?

Herregud vilket pucko du måtte vara! Lisa har blivit strypt vilket framkommer vid obduktion - hon tolkas även ha blivit hängd via snarans placering under tejpen samt röret.
Jag har gett otaliga exempel på sexualsadisters agerande - varav detta är ett. Allt sammanfaller dock i ett föregående lidande.

Vill du veta vilka av peteckierna som härrör till strypning versus hängning? Den sjunde till höger.
Inte min avdelning, men jag har för mig att Johanna, forensikern i TV4, sade att dessa prickar inte är så säkert förekommande.
2016-02-12, 17:28
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Nej, jag har sagt att om han var skyldig så skulle han sannolikt överge taktiken att blåneka efter första domen och komma med en tillrättalagd historia som kan ge ett lindrigare straff. En mördare ser det så klart som en vinst om han slipper livstid och kommer undan med 10 år för grovt vållande till annans död. Är han däremot oskyldig så kan han inte göra annat än att försätta förneka brottet vilket ju är precis vad han gjort.

Det är vanligt att skyldiga gärningsmän väljer att tiga, varför skulle det vara annorlunda i det här fallet? Dom har inte lyckats pressa fram ett erkännande, men jag tror att du underskattar Nerijus. Att lisa hängdes indikerar att det var en planerat mord, och GM måste vara iskall som försöker sig på att locka Lisa till ladan över en trafikerad väg. Och riskera att bli upptäckt av vittnen. Stämmer bra in på Nerijus, han brusar inte upp i förhören, och visar inga tendenser till ånger i det han gjorde mot Lisa. Helt enkelt en känslokall person med psykopatiska tendenser - ingen lätt person att knäcka. Även om han skulle erkänna handlingen och skulle visa tendenser till ånger, så handlar det nog mer om att försöka få sympatier. Jag förstår att han fortsätter att tiga, ett riktigt fegt kräk.
Senast redigerad av henkess 2016-02-12 kl. 17:31.
2016-02-12, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Nej, jag har sagt att om han var skyldig så skulle han sannolikt överge taktiken att blåneka efter första domen och komma med en tillrättalagd historia som kan ge ett lindrigare straff. En mördare ser det så klart som en vinst om han slipper livstid och kommer undan med 10 år för grovt vållande till annans död. Är han däremot oskyldig så kan han inte göra annat än att försätta förneka brottet vilket ju är precis vad han gjort.

Grovt vållande, max 6år.
2016-02-12, 17:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Inte min avdelning, men jag har för mig att Johanna, forensikern i TV4, sade att dessa prickar inte är så säkert förekommande.
Jag tror nog de är rätt vanliga serru vid mord.
Däremot är det mindre risk att det är brott på tungbenet eftersom det inte är samma kraft som vid mord.
Johanna är inte forensiker om du menar Björkman. Fd åklagare och doktorand gällande DNA som bevisning i rätten.
2016-02-12, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
http://www.expressen.se/gt/lisa-holm...lagar-till-hd/

Och nu är det dags för HD. Domen överklagas.
Sent om sidor får han en advokat. (Någon av våra duktiga dokumentanskaffare kan väl så småningom leverera själva överklagandet, så att vi kan förstå yrkandet, liksom motpartens och åklagarens svar ). Redan ansatsen och attityden hos Hurtig innebär ju en stor förbättring.
2016-02-12, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är stas som gör att små blodkärl spricker - alltså tryck/hård belastning vid strypning eller hängning. På ögonvitor ses små röda väldigt signifikanta prickar.

Inga petekier då alltså.
2016-02-12, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelle9876
Det som jag mest är fundersam på, är hur NB fått in LH i ett trångt skåp utan att avsätta DNA på hennes kropp.

Det kan mycket väl vara så att GM avsatt DNA från NB efter att LH placerats i Skåpet.

Vem vet??
Ingen.
Så säker kan ingen vara även om det finns DNA på LH kläder som tala emot honom.

LH var inte inlindad i plast när hon hittades.
Omöjligt att avlägsna plast när hon var i Skåpet.
Om hon nu var inlindad i plast som man tror eftersom ingen DNA funnen i NB bil.

Sedan tiden.
ca 1 timma verkar kort.
Kan starkt ifrågasättas.

Det finns vittnen som inte framträtt än.
Som sett 2 bilar i hög fart mot Martorp aktuell tid.
Ingen av dessa bilar är sökta funna o hörda.
MÄRKLIGT att man inte lägger lite krut på det.

Så en del återstår fortfarande.
Bara att nytt försvar väntar med överklagande tills han har mycket kött på bena.

Tänk att du fortfarande är så fundersam trots att du bokstavligen har fått hjälp med att tänka ett flertal gånger. Avsaknad DNA är inget bevis på att någon är oskyldig. En kropp i förruttnelse kan dessutom försvåra upptäckten av DNA. De allra flesta byggbilar är utrustade med verktyg OCH sopsäckar. Jag har min teori. Ja en timme är kort det kan jag hålla med om, om det nu vore så att det handlade om en skräckfilm på bio. Nu är det irl och ett planerat mord som detta kan gå på 15 min.

Hoppas inte på för mycket !

Citat hämtat från advokat Björn Hurtig SVD 12/2-2016
Citat:
Jag inser svårigheterna med tanke på vilken instans vi är i. Det är inte bara att kliva in där och säga att nu vill vi få ett prövningstillstånd.

http://www.svd.se/bilevicius-byter-a...e-for-ronnback
Senast redigerad av birkaboo 2016-02-12 kl. 17:39.
2016-02-12, 17:39
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Hade inte gjort någon skillnad i HR heller. IR hade ett expertvittne som skulle diskreditera DNA bevisen men det misslyckades de med helt totalt.
En annan advokat gör inte att fakta kring DNA bevisning förändras.

Hur de har tänkt sig nu vette fan. HD prövar inte ny bevisning utan det måste till att det finns något som behöver prejudicerande dom(vilket inte är fallet) eller att det skett ett grovt rättegångsfel som påverkat utgången.

Det hade nog gått att leta fram en mer uttalad DNA-skeptiker som expertvittne. Dessutom är ju Hurtig känd för att göra egna utredningar och vem vet vad dessa hade gett vid handen. Den sk stödbevisningen tror jag att han lätt hade kunnat smula sönder och gjort oanvändbar för hovrätten. En DNA-bevisning som satts i gungning och sedan stått helt ensam utan stöd från andra uppgifter kanske inte hade räckt för en fällande dom.

Ja, det blir svårt att få upp målet i HD. Några grova rättegångsfel lär inte ha förekommit och mina och andras invändningar mot de flagranta felaktigheterna i hovrättsdomen är knappast något som HD fäster avseende vid. Nya bevis kan i och för sig motivera prövningstillstånd men då ska de vara av det slaget att det sannolikt lett till en annan utgång i målet om de varit kända tidigare. Det enda tänkbara jag kan komma på i den vägen nu är pizzavittnet, som vi diskuterat flera gånger här i tråden, som av någon anledning inte kallades till rätten av varken åklagare eller försvar. Vad skulle hända om han träder fram och säger att han är 100% säker att den han såg inte var NB?

Kanske finns en öppning annars när det gäller påföljdsfrågan. HD gillar ju inte slentrianmässiga livstidsdomar och hovrättens motivering till livstidsstraffet för NB var ganska tunn och godtycklig. Det är möjligt att man också kan kräva en RPU med tanke på brottets sjuka art.

Det som bekymrar mig lite är att Hurtig tycks vilja att NB ska medge att han varit i kontakt med LH för att få ett bättre juridiskt utgångsläge. Jag hoppas inte NB övertalas till något taktiskt erkännande i hopp om att det ska ge honom en ny rättegång. Det kan ligga honom i fatet senare om det börjar dyka upp spår som leder mot den riktige mördaren. Är han oskyldig så är det bättre att han har ryggen fri och kan säga att han alltid har nekat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in