Citat:
Ursprungligen postat av
Aramir2
Hade inte gjort någon skillnad i HR heller. IR hade ett expertvittne som skulle diskreditera DNA bevisen men det misslyckades de med helt totalt.
En annan advokat gör inte att fakta kring DNA bevisning förändras.
Hur de har tänkt sig nu vette fan. HD prövar inte ny bevisning utan det måste till att det finns något som behöver prejudicerande dom(vilket inte är fallet) eller att det skett ett grovt rättegångsfel som påverkat utgången.
Det hade nog gått att leta fram en mer uttalad DNA-skeptiker som expertvittne. Dessutom är ju Hurtig känd för att göra egna utredningar och vem vet vad dessa hade gett vid handen. Den sk stödbevisningen tror jag att han lätt hade kunnat smula sönder och gjort oanvändbar för hovrätten. En DNA-bevisning som satts i gungning och sedan stått helt ensam utan stöd från andra uppgifter kanske inte hade räckt för en fällande dom.
Ja, det blir svårt att få upp målet i HD. Några grova rättegångsfel lär inte ha förekommit och mina och andras invändningar mot de flagranta felaktigheterna i hovrättsdomen är knappast något som HD fäster avseende vid. Nya bevis kan i och för sig motivera prövningstillstånd men då ska de vara av det slaget att det sannolikt lett till en annan utgång i målet om de varit kända tidigare. Det enda tänkbara jag kan komma på i den vägen nu är pizzavittnet, som vi diskuterat flera gånger här i tråden, som av någon anledning inte kallades till rätten av varken åklagare eller försvar. Vad skulle hända om han träder fram och säger att han är 100% säker att den han såg inte var NB?
Kanske finns en öppning annars när det gäller påföljdsfrågan. HD gillar ju inte slentrianmässiga livstidsdomar och hovrättens motivering till livstidsstraffet för NB var ganska tunn och godtycklig. Det är möjligt att man också kan kräva en RPU med tanke på brottets sjuka art.
Det som bekymrar mig lite är att Hurtig tycks vilja att NB ska medge att han varit i kontakt med LH för att få ett bättre juridiskt utgångsläge. Jag hoppas inte NB övertalas till något taktiskt erkännande i hopp om att det ska ge honom en ny rättegång. Det kan ligga honom i fatet senare om det börjar dyka upp spår som leder mot den riktige mördaren. Är han oskyldig så är det bättre att han har ryggen fri och kan säga att han alltid har nekat.