2016-02-18, 14:32
Medlem
Hej

För någon som är gravt okunnig vad det gäller hälsa och träning så skulle jag behöva lite hjälp på traven.

Jag är man, 22 år, 184cm, 77kg.

Jag har lite fett runt magen och höfterna som jag försöker bli av med genom 1-1:15 h raska promenader dagligen och har gjort det i 9 dagar.

Att jobba bort fettet är tydligen inget problem då jag gått ner strax över 5 kilo under dessa 9 dagar (mysig ämnesomsättning?)

Dock så vill jag även bli lite mer aktiv och försöka ge mig in på att bygga muskler men går det att göra även om man inte äter kött,ägg,fisk,kyckling,grönsaker etc alla dagar i veckan?

Som student så äter jag i princip bara 2 gånger om dagen av ekonomiska skäl, lunch mitt på dagen (består oftast utav pasta med köttbullar/tonfisk/falukorv eller konserver som vita bönor. Eftersom jag inte äter den mest näringsrika maten, kan man kompensera detta på något sätt? näringstillskott eller liknande?

För övrigt så dricker jag varken alkohol, läsk eller skräpmat.

Tacksam för svar
Citera
2016-02-18, 14:41
Medlem
Fenjal888s avatar
En investering är att köpa en matvåg och väg allt i några veckor. När du lärt dig ungefär vad allt innehåller kommer du nämligen själv kunna tänka när du är i mataffären och förstå direkt vilken mat som är billigast för att komma upp i önskade macros.

Men för att ta det kort. Du väger 77kg och om du vill bygga muskler är det helt okej att ligga på 2500-3000 kcal varva 150 g protein per dag. Det är inte skitmycket och du kan mycket väl ha råd med det. Jag va själv student under 5 år och klarade mig fint på låg månadskostnad.

Ägg är skitbilligt. Ibland hittar du kött för 60 kr/kg, det är också billigt. Köttbullar, falukorv och andra halvfabrikat är inte billigare bara för det kostar 30-40 kr/kg, för hälften av innehållet är potatismjöl, eller något. Titta på innehållsförteckningen så får du se att halvfabrikaten bara har typ hälften av proteinet rent kött har. Leta "röda lappar" kan du göra också, kort datum och sånt.

Kvarg, kött, ägg, proteinpulver har ett PPK-värde på typ 3,5-7. Alltså 3,5-7 g protein per krona. Om man räknar med 5 PPK så får du lägga 30 kr om dagen på protein. Lägg till 20 spänn så har du till lite annat med, mjölk, grönsaker, pasta och lite annat.

Med 2000 kr i månaden är det alltså helt möjligt för dig att få i dig bra byggarkäk.
Citera
2016-02-18, 15:15
Bannlyst
En burk multivitamin/mineraltillskott (star nutrition) kostar 79kr hos gymgrossisten för två månaders förbrukning. Det skulle vara en bra grej för dig.
Citera
2016-02-18, 15:20
Medlem
Du har överflödigt fett på kroppen och undrar du har bra ämnesomsättning? Jomen, tjena.

Går väl bra att bygga som nybörjare vilket jag tycker du ska göra. Bygger ju inte effektivt, men du kommer ju in i träningen och leder med mera behöver ju komma igång innan man kan börja med seriösa scheman. Skaderisken är annars för stor.
Så börja köra lättare vikter i några veckor under viktminskningen och gå sedan vidare till mer seriös träning.

Ägg, mjölk och kvarg är inte dyrt utan du kommer billigt undan om du väljer sådan mat tillsammans med maten du nämnde i din trådstart. Men som student så är det inga problem om du vill prioritera träningen för att se hur du kan lyckas på gymmet.
Citera
2016-02-18, 15:21
Bannlyst
Linser linser & linser.
Citera
2016-02-18, 15:36
Medlem
General.Maximus.s avatar
Köp mer näringsrik mat istället. Jag är också student och förstår inte riktigt påståendet att studenter måste snåla med maten, i synnerhet du som inte dricker alkohol.
Citera
2016-02-18, 17:47
Bannlyst
nej det går inte, bygga muskler kan man bara göra om man har ett välbetald jobb och gjort karriär... det är därför ingen under 30 har muskler...
Citera
2016-02-18, 18:11
Medlem
lugna ner digs avatar
Student med 5k i hyra här. Inget problem att köpa bra och i de flesta fall närproducerad mat och ligga på kaloriöverskott + ligga en bit över 2g protein per kroppskilo. Du bör ha råd med mer mat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in