• 1
  • 2
2011-11-05, 00:44
Medlem
topgun-assholes avatar
Utan att göra några mer ingående kalkyler på ditt projekt vill jag höja ett varningens finger. I Sverige har vi en reglerad marknad för lägenheter, dvs en ägare av en bostad får i teorin inte ta vilket pris han vill. Vi har inte marknadshyror. Detta har gjort att det är generellt olönsamt att syssla med att köpa lägenheter för att hyra ut. Jag säger inte att det är omöjligt men det är ofta små marginaler för hyresvärden.

Du borde i första hand kolla vad du kan ta betalt i hyra för dessa lägenheter. Kolla på andra lägenheter i samma område med samma "bruksvärde". Du kanske bara kan räkna med 5 000, och hela kalkylen är möjligen död.

Lycka till!
Citera
2011-11-06, 00:57
Medlem
MilitantCanibals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av topgun-asshole
Utan att göra några mer ingående kalkyler på ditt projekt vill jag höja ett varningens finger. I Sverige har vi en reglerad marknad för lägenheter, dvs en ägare av en bostad får i teorin inte ta vilket pris han vill. Vi har inte marknadshyror. Detta har gjort att det är generellt olönsamt att syssla med att köpa lägenheter för att hyra ut. Jag säger inte att det är omöjligt men det är ofta små marginaler för hyresvärden.

Du borde i första hand kolla vad du kan ta betalt i hyra för dessa lägenheter. Kolla på andra lägenheter i samma område med samma "bruksvärde". Du kanske bara kan räkna med 5 000, och hela kalkylen är möjligen död.

Lycka till!

Det finns inga lägenheter i samma område, bara villor. Närmsta lägenhet ligger drygt 1 km bort. Svårt att hitta relevanta referenser i närområdet.

Den mest centrala frågan är vad en hyresfastighet i tegel på 10-16 marklägenheter & loftgång i två våningar, 2-3 RoK, normalt kostar att bygga? Utifrån den uppgiften kan jag göra kalkylen. Och den kostnaden torde vara oberoende av både landsända och stadsdel.
Citera
2012-03-30, 23:50
Medlem
Jag har kollat på en hyffsat fin villa med 3 lägenheter hyffsat centralt.

priset är 2 milj. låt säga att jag går in med en själv och lånar en annan från banken

hyresintäkter är 180 000kr - 50 000 ränta - ca 20 000 renoveringsfond - 45 000 i driftkostnad.

vad blir skatten på detta? blir det en extra taxeringsskatt? jag hade tänkt driva det genom ett ab.

tänkte det kan vara en bra idé att hedga sig mot aktiemarknaden då den är så volatil.
Citera
2012-03-31, 11:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rasch
Tackar så mycket för svaren..

Mycket mindre än vad jag spekulerade om, man det beror ju förstås på vart man köper tomt..

mvh
bara börja spara
Citera
2013-10-03, 17:09
Medlem
Blondiemans avatar
Snittkostnader för att bygga lägenheter i Sverige ser enligt följande ut:
Bostadsrätter ca. 33 000 kr/kvm
Hyresrätter ca 24 000 kr/kvm

Varför denna skillnad är olika krav för noggrannhet, avkastningskrav, materialval osv.

Någon som nämnde att bygga ett hyreshus för 4 miljoner ca?.. jo tjena.
Citera
2016-02-19, 18:00
Medlem
56ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blondieman
Snittkostnader för att bygga lägenheter i Sverige ser enligt följande ut:
Bostadsrätter ca. 33 000 kr/kvm
Hyresrätter ca 24 000 kr/kvm

Varför denna skillnad är olika krav för noggrannhet, avkastningskrav, materialval osv.

Någon som nämnde att bygga ett hyreshus för 4 miljoner ca?.. jo tjena.

Om staten startade ett byggbolag och byggde på statlig mark så försvinner massor av kostnader.
Säg att staten bygger 100.000 exakt likadana lägenheter, delat på 1,2,3,4,5;or där 1,2;or delar på ett mått på köket och 3,4,5;or delar på ett mått på köket för att göra det så enkelt och billigt som möjligt. Dvs ett företag får i uppdrag att massproducera 60.000/40.000 identiska lågbudget kök i samma mått och dimensioner.
Alla lägenheter har plastmattor i samma färg i alla rum förutom på väggarna i badrummet som har en annan nyans.
Jag är som sagt ingen expert men jag utgår ifrån att det är billigare att bara måla alla lägenheter vita istället för att köpa in tapet.

Poängen är alltså att man skapar en färdig modell där man hittar de billigaste leverantörerna och de billigaste materialen och sedan massproducerar billiga enkla lägenheter.

Förövrigt finns det kommuner idag där i princip hela hyresbeståndet är kommunalägt så varför kan vi inte fortsätta på den vägen.
Citera
2016-02-19, 19:17
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 56k
Om staten startade ett byggbolag och byggde på statlig mark så försvinner massor av kostnader.

Och så blir svenska staten stämd i EU-domstolen. Och vilken statlig mark pratar du om? Skyddad skog och jordbruksmark?
Citera
2016-02-19, 19:39
Medlem
TheBirdIsTheWords avatar
Citat:
Säg att staten bygger 100.000 exakt likadana lägenheter, delat på 1,2,3,4,5;or där 1,2;or delar på ett mått på köket och 3,4,5;or delar på ett mått på köket för att göra det så enkelt och billigt som möjligt. Dvs ett företag får i uppdrag att massproducera 60.000/40.000 identiska lågbudget kök i samma mått och dimensioner.
Alla lägenheter har plastmattor i samma färg i alla rum förutom på väggarna i badrummet som har en annan nyans.
Jag är som sagt ingen expert men jag utgår ifrån att det är billigare att bara måla alla lägenheter vita istället för att köpa in tapet.

Poängen är alltså att man skapar en färdig modell där man hittar de billigaste leverantörerna och de billigaste materialen och sedan massproducerar billiga enkla lägenheter.

Förövrigt finns det kommuner idag där i princip hela hyresbeståndet är kommunalägt så varför kan vi inte fortsätta på den vägen.

Bra tänkt detta förutom att staten är för korrupt och inkompetent för att klara av detta.
Privata aktörer skall naturligtvis buda om att få bygga detta och även om det ligger 10% vinst kommer detta bli billigare än om staten bygger själva. så är det tyvärr
Citera
2016-02-19, 20:31
Medlem
56ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Och så blir svenska staten stämd i EU-domstolen. Och vilken statlig mark pratar du om? Skyddad skog och jordbruksmark?

Kommunerna och staten har fullt med mark som det går att bygga på och när de privata aktörerna väl bygger så blir det för dyra hyresrätter eller bostadsrätter. Det vi behöver är ett miljonprojekt, inte enstaka hus här och där med alldeles för hög standard.
Jag har faktiskt ingen koll på EUs lagar och regler men om vi behöver Dacia kan inte EU tvinga oss att köpa BMW.

Citat:
Ursprungligen postat av TheBirdIsTheWord
Bra tänkt detta förutom att staten är för korrupt och inkompetent för att klara av detta.
Privata aktörer skall naturligtvis buda om att få bygga detta och även om det ligger 10% vinst kommer detta bli billigare än om staten bygger själva. så är det tyvärr

Jag tror ingen privat aktör är intresserad av att bygga ett till miljonprojekt därför anser jag det är statens ansvar.
Citera
2016-02-19, 23:28
Medlem
TheBirdIsTheWords avatar
Citat:

Jag tror ingen privat aktör är intresserad av att bygga ett till miljonprojekt därför anser jag det är statens ansvar.

staten handlar upp miljonprogrammet och Peab,ncc,veidekke,Skanska eller whoever bygger. Varför skulle dom inte vara intresserade ? Detta är vad dom är intresserade av att göra .

Staten ska verkligen inte leka byggföretag för dom har inte kompetens för det . staten har knappt kompetens för upphandlingen.
Citera
2016-02-20, 10:54
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Kommunerna och staten har fullt med mark som det går att bygga på och när de privata aktörerna väl bygger så blir det för dyra hyresrätter eller bostadsrätter. Det vi behöver är ett miljonprojekt, inte enstaka hus här och där med alldeles för hög standard.
Jag har faktiskt ingen koll på EUs lagar och regler men om vi behöver Dacia kan inte EU tvinga oss att köpa BMW.

Kommun =! staten

Visst kan staten lagstifta bort det kommunala planmonopolet, men det är fortfarande kommunens mark och inte statens.

Om svenska staten går in och bygger billigare än privata aktörer så kommer det att kallas för snedvridning av konkurrensen. Staten kan inte gå in och konkurrera med pris.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in