Flashback bygger pepparkakshus!
2014-07-24, 22:57
Medlem
Poke53281s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Du missat att man istället för fatighetsskatt numera betakar skatt för den reavinst man gör vid försäljning. Att betala skatt på den förtjänst man gör passar betydligt bättre i ett rättsamhälle än den rena expropieringen som det gamla systemet i praktiken gick ut på.

Sant! Med det "gamla" systemet skulle det vara mycket svårt for mej att betala fastighetsskatt, nu vet jag inte hur dyr den var i Sverige i den gamla tiden, men jag har för mej att det är det samma system som Danmark fortfarande har (där jag har bott 10+ år), och där kunne man köpa ett hus på landet for 500.000 och betala 20.000,- i fastighetsskatt om året for att "staten tycks att ko-tomten ute på långt-borta-nånstans är värd miljoner". Det blev så att nästan ALLA små kommuner avfolkas i DK, och gör att det nu står 100vis (kanske även 1000vis) av tomma hus som ingen har råd med att bo i.

Jag lockades själv till Sverige med era låga "avgifter" for att bo i eget hus, jag betalar omkring 3000,- i "skatt" for att äga mitt hus och tomt, men det är mycket billig med tanke på att dom skottar snön om vintern, gatuljus i den mörka natten etc. Nu har jag bott här i 4 år, och mycket nögd med det system (och BARA det system! Det finns däremot många andra saker som jag absolut INTE är nögd med Sverige, men vad f........ man får stämma på rätt parti och göra nåt åt det man inte tycker om, så är det ju överallt.
Senast redigerad av Poke53281 2014-07-24 kl. 22:59. Anledning: F.... jag måste lära skilnaden på Kanche och Kanske med det här språket...
Citera
2014-07-25, 07:50
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Att inte kalla den för skatt är lite tramsigt....

Skatt betalar du på det du tjänar/drar in. Att betala skatt för att du äger någonting är inget annat än ren konfiskation/expropoering; jämför med om du hade en guldtacka i ditt bankfack och en gång om året kom skatteverket dit med en tång och knep av en bit.
Citera
2014-07-25, 08:17
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Skatt betalar du på det du tjänar/drar in. Att betala skatt för att du äger någonting är inget annat än ren konfiskation/expropoering; jämför med om du hade en guldtacka i ditt bankfack och en gång om året kom skatteverket dit med en tång och knep av en bit.
Fast å andra sidan är fastighetsskatt uråldrig och något du aldrig kan fuska bort.
Kanske vore vettigare att sänka eller ta bort ränteavdragen för bostadslån och samtidigt sänka kapitalbeskattningen generellt.
Varför skall jag betala 30 % på värdeökningen på mina aktie och ränteinnehav?
Samtidigt ta bort eller minska möjligheten att kvitta förlusten i lika hög grad.
Citera
2015-03-12, 10:24
Medlem
Ryggdunkarens avatar
Jag har bott i Stockholm hela mitt liv och jag vill lägga min mening i detta.

Jag känner inte att jag måste bo i City, jag har familj som bott i City men valt att flytta utanför.
Och själv har jag bott i princip på alla sidor runt om city, men då aldrig i City.

Som stad känner jag att Stockholm är fin. De gamla husen, gatorna, vattnet och naturen. Östersjön är skitig och mörk, så där har Göteborg och Västkusten solklar vinst, med riktigt saltvatten och faktiskt mysigare klimat (skärgård).

Skåne har sina fördelar med öppna fält och åkrar, natur och även vatten på sina håll. Norrland med sina skogar och natur. Så jag tycker att hela Sverige har mycket att erbjuda på olika sätt.

Stockholm som stad tycker jag som sagt om, vad jag dock inte längre tycker om är en del av folket som bor här.

Jag vet inte vad det är, om det alltid varit så eller om det blivit så på senare år när man vuxit upp.
Som barn kanske man inte tänkte på det, eller förstod det. Men som vuxen så ser jag det mer nu.

Och det är mentaliteten hos många. Är det Stockholmarna själva eller inflyttade människor från andra städer som skapat detta beteende? Jag vet inte.

Det ligger någon slags dryghet och snobberi över människan/människorna. Det är inte den där varma medmänskliga känslan man kan finna hos andra i andra städer/länder.

Kanske det är så överallt? Men det känns som om det är något som jag finner hos vissa i Stockholm.

Så vad jag tycker? Som stad är Stockholm underbar i mina ögon. Och då menar jag inte bara city utan det runt omkring också.

Men många av människorna? Nja!
Citera
2016-02-23, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggdunkaren
Och det är mentaliteten hos många. Är det Stockholmarna själva eller inflyttade människor från andra städer som skapat detta beteende? Jag vet inte.

Fråga de som flyttar därifrån. De minskar också trycket på bostadsmarknaden.
Citera
2016-02-23, 08:58
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av statligbluff
Fråga de som flyttar därifrån. De minskar också trycket på bostadsmarknaden.

Tja, imorse var det inslag på nyheterna om bostadsbristen igen. Stackars "vadhonnuhette" från Kalmar hade flyttat till Stockholm för att hon fick jobb här och hittade ingenstans att bo. Först hade hon bott i delad lägenhet med en kompis men det kontraktet löpte ut, sen var det mest rum uthyres och det var ju inte bra nog och för dyrt i hennes värld. Nu kunde hon tänka sig att köpa svartkontrakt, yeah right, det lär hon inte ha råd med heller.

Ett stort problem är givetvis alla från andra orter som flyttar till Stockholm och fixar jobb på HM, ICA eller dylikt och sen inte har någonstans att bo. Drömmen om "storstan" är stark men kom sen fan inte och gnäll, det är inte en rättighet att på vinst och förlust flytta vart man vill och sen ska någon annan fixa bostad åt dig.
Citera
2016-02-23, 09:04
Medlem
Har stått i bostadskö i över 10 år men ska nu sluta betala in köavgiften för ingenting finns i Sthlm som lockar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in