Citat:
Ursprungligen postat av
damir6989
Då har jag nog fått AEOI lite om bakfoten. Säg att man har ett konto utomlands via någon onlinetjänst (payoneer t.ex.), exakt när är det infon skickas till svenska SKV, och vad exakt erhåller de för uppgifter? Är det vid första uttaget på kortet?
Hur spenderar du de 300000 diskret, och framförallt, hur får du ut dem? Via annans konto som du skrev tidigare?
Vanliga kontot så rapporteras Namn, Adress, tax id / personnummer / SSN beroende vad folk har i det landet. kontonummer, saldo, utbetalda räntor och liknande.
Finansbolag och eWallet behöver och kommer inte rapportera i första skedet, så AEOI kommer inte gälla ex payoneer. Dock kommer det bara vara tidsfråga innan det kommer börja ske med.
Om jag minns rätt med så har payoneer namn på sina kort, och varje utländsk kort i Sverige loggas. Och kan sätta nästan 100% på SKV flaggar just kort från payoneer extra mycket. Visst 300k om året kanske dom inte orkar lägga så mycket resurser på utreda men eftersom namn står på kort så gör det del jobb åt dom.
Dock får man tänka på dom fått väldig höga AML krav och måste ändå rapportera misstänkt pengatvätt och vid vissa summor etc. Även om det inte är någon automatisk rapportering till Sverige utan lokalt i landet dom är verksamma.
När jag hjälper folk hantera sådant är det på mycket högre nivå, då låter jag pengarna gå via helt legitima företag som följer alla lagar i dom länderna. Och flera företag inblandade för kunna hantera lagar både inom EU och utanför. Sedan skrivs ett "independent contractor" som avskriver företaget ansvar för personens personliga skatt och personen inte är anställd i juridisk mening utan ska sköta allt inom sitt lokala landets lagar och företaget inte är ansvarig för något.
Sedan kan personen få ut pengarna via prepaidkort utan namn eller i kontanter i dom länder utanför EU.
Det är helt OK för företag helt ta över en affiliateverksamhet och ha oberoende konsulter som på olika platser som får 90% av vinsten i just det affärsområdet.
Men är ändå du som skulle betala skatt och skulle behövt företag i Sverige för inte bryta mot svensk lag, även om det inte blir några spår till dig.
Dock brukar grunden för mina klienter se helt annorlunda ut, dom vill flytta utomlands men inte få den stora kostnad ha eget företag eller pappersjobb. Samt dom vill kunna slippa problem med CFC och fast driftställe och alla andra juridiska saker dom kan få problem med om dom står själva på företag.
Dom vill kunna sitta på en solstol utan behöva tänka på något men ändå få pengar till sig.
I ditt fall lite annan sak, även om samma sak tekniskt funkar så har det inte löst problemet att du ändå ska skatta för dom. Döljer bara spår till dig, pengarna blir juridiskt inte mer vita för din del.
Ditt fall lättare hålla pengar utanför landet bara, och spendera pengarna på bättre semester utomlands och ta ut 50-100k kontanter efteråt och ta med dig tillbaka.
Skippa dock lägga ut bilder på FB när du spenderar 300k utomlands på lyxhotell, champagne och horor.