2016-02-26, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwedenBoy
Felaktiga antaganden? Hen gjorde en tydlig, detaljerad och korrekt genomgång av hur lägenhetens planlösning var tänkt att fungera, och hur den använts.

At ni sen inte tror likadant om hur en eventuell vulgärrenovering skulle göras idag, det är en annan femma.

Jag kan inte tala för någon annan men du verkar fatta långsamt, det "felaktiga" är inte beskrivningen av hur en lägenhet var tänkt att fungera. Det är uppfattningen om att det bara skulle finnas köpare till en sådan våning som vill behålla ursprunget. Det har alla sett som surfat en tid på hemnet att det är mycket vanligt att våningar styckas upp till flera mindre lägenheter och/eller "vulgärrustas"

Att du personligen tycker det är big no, no, får du ge uttryck för bäst du vill men du går till personangrepp i tråden och gör dig icke önskvärd på så sätt. Fundera på hur du uttrycker dig. De flesta i denna tråd njuter av att det hittills varit en trevlig tråd att delta i.

Du lyckas bra med att få folk i den här tråden att undra om de vågar posta sina tankar och funderingar, det finns inget fel eller rätt när det kommer till personliga åsikter eller önskningar om vad man själv hade velat göra med ett hem.
Citera
2016-02-26, 14:48
Medlem
Här har vi ett rustningsobjekt. Köket var intressant. Hur kan man nöta golv så pass ...kan ju inte ens funnits tygmattor på golven?!

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsr...tan-2a-8798239
Citera
2016-02-26, 15:02
Medlem
WalterNeffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Här har vi ett rustningsobjekt. Köket var intressant. Hur kan man nöta golv så pass ...kan ju inte ens funnits tygmattor på golven?!

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsr...tan-2a-8798239

Fantastiskt objekt. Synd att det kommer att sönderrenoveras. Synd att priset i det där skicket är femton miljoner. Synd att allt som är vackert med den där lägenheten kommer att slängas ut.

Det ser ut som om den tidigare ägaren har haft husdjur som har gått runt och pissat överallt. När parketten mörknar på det där sättet och dessutom mitt på golvet handlar det vanligtvis om husdjur.
Citera
2016-02-26, 15:33
Medlem
http://www.hemnet.se/bostad/villa-9r...iden-9-8788957

Från annonsen: ” Socialt, påkostat och genomtänkt in i minsta detalj är ord som beskriver interiören väl.”

Huset kostar dessutom nästan 6 miljoner. Med priset och mäklarbeskrivningen i åtanke så har jag åtminstone vissa förväntningar. Som dessvärre inte uppfylls. Huset är väl egentligen inte ”udda”, men jag reagerade även på väldigt mycket.

Huset är asymmetrisk på sina håll, speciellt vid garaget/entren. Samtidigt som det känns en aning ogenomtänkt. De har till exempel ett gym längst ner (källarvåningen/sluttningsvåningen, ett glasrum mot altanen). Jag skulle nog hellre utnyttja det som ett inglasat uterum, med någon form av dörr. Kanske skjutbara glasdörrar.

Sedan har man en konstig ingång/hall mellan garage och förrådet/tvättstugan. Med tanke på dess form så är det knappast särskilt användbart som en hall ens. Den riktiga hallen har också en annorlunda form, men är nog ändå mer användbar. Men just ”hallen” vid tvättstugan/förrådet förstår jag mig inte på. Den ingången känns onödig och felplacerad.

Sedan finns det gott om plats för matbord i köket, ändå finns det ett matrum alldeles brevid köket. Fin utsikt visserligen, men jag vet inte om jag vill ha matplats i köket och ett matrum precis intill.

Kan rabbla mina åsikter i evigheter. Men jag håller inte med om mäklarbeskrivningen om att det är genomtänkt in i minsta detalj. Är det bara jag?
Senast redigerad av Koiho 2016-02-26 kl. 16:15.
Citera
2016-02-26, 15:40
Medlem
kebabmedpommess avatar
Nu är den där lägenheten i Gamla stan, på 12 kvm och med cirka 180 cm takhöjd uppe till salu igen. Nu ännu dyrare än innan jul
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsr...get-85-8770060

I samma hus, en 3:a på 34 kvm!
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsr...1tr-og-8790796
Citera
2016-02-26, 15:51
Medlem
WalterNeffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
http://www.hemnet.se/bostad/villa-9r...iden-9-8788957

Huset är asymmetrisk på sina håll, speciellt vid garaget/entren. Samtidigt som det känns en aning ogenomtänkt.

Hantverksbygge, utbyggt i etapper av hantverkare som inte har en aning om hur man gör en effektiv planlösning. Då får man ofta många och ogenomtänkta lösningar. Framförallt logistiken som går på en diagonal tvärs igenom huset, vilket gör att mycket av ytorna blir oanvändbara för möblering, och med utrymmen som måste användas för genomgång.

Svårt att svara på hur det såg ut i original, men jag tror den där vinkeln i huset är ett senare påfund, tidigare var det nog bara en raklängad enochenhalvplansvilla utan garage, och med tre sovrum på ovanvåningen. Kanske är vinkeln original, svårt att svara på, kanske har tvättstugan varit ett tidigare inbyggt garage.

Jag tror dock att huset har varit markant mindre och raklängad, och att "mellandelan" mellan tvättstugan och köket är det gamla köket. Då får man matrummet mellan köket och vardagsrummet (i vinkel åt andra hållet). Att vardagsrummet är dubbelvinklat som ett "S" säger mig att det inte såg ut så från början.

Garaget är vinklat för att göra en rak utfart mot gatan. Mellanrummen mellan vinklarna har använts till huvudentré och köksentré. Förutom den estetiska utformningen är det dock en väldigt smart och pragmatisk hantverkslösning på problemet. Allrummet, gästrummet, och gymmet i källaren är utgrävt i efterhand, och ligger utanför den ursprungliga byggnadskroppen.
Citera
2016-02-26, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho

Det var en planlösning som gav många frågetecken. Jag fastnade på tvättstugan som är megastor med en tom yta i mitten?!! Svårmöblerat vardagsrum och allt det du beskriver. Någon som lekt arkitekt själv? Utvändigt såg det väldigt fint ut men insidan var konstig och tråkigt vitt nästan överallt.

Edit. Ja det är troligen ombyggt, tex. tvättstugan har en balk i taket och delar av en vägg kvar.
Citera
2016-02-26, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WalterNeff
Fantastiskt objekt. Synd att det kommer att sönderrenoveras. Synd att priset i det där skicket är femton miljoner. Synd att allt som är vackert med den där lägenheten kommer att slängas ut.

Det ser ut som om den tidigare ägaren har haft husdjur som har gått runt och pissat överallt. När parketten mörknar på det där sättet och dessutom mitt på golvet handlar det vanligtvis om husdjur.

Ja man önskar att man fick veta vad köparen till denna bostad gör med den. Stuckatur, lister och dörrar tror jag de behåller men planlösningen är jag tveksam till att den förblir samma. På bilderna i länken ser man förslag på att dela av till två lägenheter. Om man nu inte gör två lägenheter av den så tror jag att ett sovrum får lämna plats för ett större badrum. Personligen skulle jag bli knäpp av att ha sthlmsdusch.
Citera
2016-02-26, 17:16
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Såja, såja... Alla har bra poänger. Låt oss säga att frågan är komplicerad, och att det finns flera olika sätt att se på saken.
Jag beundrar din förmåga att hitta bra poänger i den där stollens inlägg. Själv tycker jag bara att han verkar ha en skruv lös.

Själva poängen är att det ofta rör sig om väldigt stora våningar och med tanke på den roll köket har idag för umgänge och gemenskap är det ganska självklart att man inte vill att det ska ligga längst bort i slutet av någon korridortarm som ofta är ursprungslösningen. Det är i köket det händer.
Citera
2016-02-26, 17:20
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Man kan ju alltid hoppas att SwedenBoy köper det, han kommer inte att avlägsna så mycket som en flaga.
Citera
2016-02-26, 17:29
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
I samma hus, en 3:a på 34 kvm!
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsr...1tr-og-8790796
Ha ha, vad snyggt dom har dragit sovrummet? rakt igenom stuckaturrosetten i köket.

http://www.esthlm.se/Render.ashx?img...&maxheight=650
Citera
2016-02-26, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Ha ha, vad snyggt dom har dragit sovrummet? rakt igenom stuckaturrosetten i köket.

http://www.esthlm.se/Render.ashx?img...&maxheight=650

Jag la också märke till det, min undran är om man gör så för att någon ska kunna återställa den om väggen tas bort? Tycker inte en hel L-formad vägg med dörr var nödvändig där, en vägg som slutar innan taket (med någon diskret balk på lämpligt ställe) bakom kylen och L-formad eller T-formad så den döljer sidan av kylen hade jag tyckt varit bättre och bara en öppning utan dörr till sovrummet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in