2016-02-28, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jag har funderat den del kring att han kan ha använt sig av karttricket, alltså parkerat utanför ladan och sen lockat henne över vägen genom att ropa på henne.

Ett annat alternativ är att han helt sonika gick fram till Lisa vid moppen, la snaran runt halsen och sen drog henne över vägen. Men jag tycker att det här scenariot inbegriper alltför stora risker. Det blåste en del och då hör man inte bilar komma så lätt, vilket kan vara en fördel i en sån situation, säger jag, som är ridtjej och automatiskt lyssnar efter bilar när jag är ute och rider.

Ja, det sista alternativet känns ju inte fullt så troligt?
Å andra sidan att hon frivilligt skulle följa med honom in i ladan känns heller inte helt troligt?

Hmmm. en gåta helt enkelt....
2016-02-28, 11:41
Medlem
Citat:
Vad var det för typ av larm, och hur loggas tiderna? Verkar konstigt att polisen inte kollade det. Det borde ju ha varit givet för att få en exakt tidsangivelse.

att det är larmat det är klarlagt, pappan utlöser larmet 20.40 när han flyttar lisas moped närmare cafe byggnaden, men varför kollar dom inte tiden när larmet sätts på? är det för att lisa pratar svenska i normal ton, vilket inte passar in på nb?

att det bedrivits en objektiv utredning håller jag inte med om....

droppen var när åklagaren säger i hovrätten, en grundligare undersökning i boden skulle inte binda nb närmare mordet, bara föratt han sagt tidigt i förhör sagt att han varit inne i densamma. så att hitta hans dna i boden skulle inte ha nån tyngd
2016-02-28, 11:52
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decipi
Ja, det sista alternativet känns ju inte fullt så troligt?
Å andra sidan att hon frivilligt skulle följa med honom in i ladan känns heller inte helt troligt?

Hmmm. en gåta helt enkelt....
Ja, och det lär nog förbli en gåta vad det verkar.

Jag tänker att han skulle ha överfallit henne vid bilen och sen dragit in henne i ladan.
2016-02-28, 12:02
Medlem
Citat:
Eller åtminstone på väg att kliva upp på moppen. Hon bör ha haft sina handskar på sig och det tyder i sin tur på att hon även hade hjälmen på sig. Hur det gick till när han fick över henne till ladan kan man bara spekulera i.

Nån som minns vid vilken tid bilen som stod utanför ladan sågs av förbipasserande?

19 tiden som senare justeras till 18.45 för att passa bättre in på nb snäva tids schema,
bilen som pekas ut i första förhöret, att den tillhör en viss person, för att i senare förhör inte kan uteslutas att det är nbs buss.

den bilen skulle vart ombesiktad senast 2015-05-04, den är inställd på verkstad veckan lisa är försvunnen, och besiktad 2015-06-11. den går igenom ombesiktningen, tittar man på körsträckan mellan besiktningarna och jämför med årlig körsträcka, har den sannolikt rullat lika långt med körförbud.. ställs sedan av 2015-07-15.. för att senare byta ägare 2016-01-29, dvs 7 dagar efter hovrätts förhandlingens slut,
2016-02-28, 12:07
Bannlyst
Kontrollera flödet är centralt
Citat:
Great care is taken by this offender not to kill the victim prematurely. His gratification depends on having long periods of time with each victim for continuous torture and assault, so he will take special measures to keep her conscious. He will revive the victim over and over again to prolong her suffering. The eventual cause of death is likely to be ligature or manual strangulation, hanging, or suffocation. Rarely will the actual death be the result of stabbing, blunt force, or gunshots.
Här kan Nerijus ha misslyckats vid Teleskoplastaren, på grund av oerfarenhet vid dess tekniska kontroll, eller att han hade så skönt att han inte kunne manövrera den så bra. Objektet verkar ha förlorat medvetandet och det finns inga tecken på annat.
Citat:
Ursprungligen postat av Decipi
Var det i detta röret han hängde henne ?

https://www.google.se/search?q=r%C3%...P-aIKnEu6BM%3A
Ja ett utav dem.
Jag utgår från att det finns fler platser och hängande från teleskoplastaren var en av dem. När hon hängs där kan hon redan ha varit död.

Att positionera offret på flera sätt är ganska vanligt och antagligen ett centralt runkmotiv här. Brottsplatsen vid teleskoplastaren är också där en hund markerat och den som varit mest omvandlad efter brottet. Att kontrollera objektets levnadsstatus är ett centralt tema och om objektet går och dör innan är det så klart ett djupt misslyckande, varför återupplivningsförsök och annat är väldigt välmotiverat då objektet ska rätta in sig efter vem som har kontrollen. Teleskoplastaren skulle förstärka rörelsen via armen och också tillåta största variationen av antalet poseringsmöjligheter för objektet.

Citat:
he restraints will be tied in a way that promotes arranging the victim in a variety of positions. The torture will be customized with electrical appliances, vise grips, pliers, and whips. He will have a variety of objects readily available to rape and assault the victim with. He may also defecate or urinate on her.
En tunnelsyn i alla öppningar alltså. Här sparas det inte på något! Rätt ned i toan som en svala, symmetrisk och fin. precis som i min omhuldade
https://www.youtube.com/watch?v=uO2II98Hz1g
Mekanikens som ger musiken som ett nedslag i svart och vitt.

Citat:
Evidence of Sexual Bondage
Restraints will be used in a manner unnecessary to hold someone still. They may be found on the upper arms, calves, etc. The victim will be bound in a variety of positions. If the bindings reflect care taken with neatness and symmetry also indicate bondage for sexual gratification, rather than restraint. Both wrists may be bound identically or each eye is covered with an exact measurement of white adhesive tape.

Citat:
The body will be concealed, buried, or burned. The victim may be left out in the open to achieve further satisfaction from the shock and publicity of its discovery. The staging will include overkill and depersonalization to obscure the victim's identity.
http://psychautopsy.weebly.com/sexua...-homicide.html
Det är alltså bara skändning som gäller. Och den som bemödar sig om att kötta in i skåp måste nog fan ha ett eller annat utbyte av det. Det sista ställningen i poserandet.
2016-02-28, 12:19
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mora67
19 tiden som senare justeras till 18.45 för att passa bättre in på nb snäva tids schema,
bilen som pekas ut i första förhöret, att den tillhör en viss person, för att i senare förhör inte kan uteslutas att det är nbs buss.

den bilen skulle vart ombesiktad senast 2015-05-04, den är inställd på verkstad veckan lisa är försvunnen, och besiktad 2015-06-11. den går igenom ombesiktningen, tittar man på körsträckan mellan besiktningarna och jämför med årlig körsträcka, har den sannolikt rullat lika långt med körförbud.. ställs sedan av 2015-07-15.. för att senare byta ägare 2016-01-29, dvs 7 dagar efter hovrätts förhandlingens slut,
Jag har missat den bilen. Vem var ägaren? Om den nämns i fup har jag glömt den. Länge sen jag läste fup nu. Det är vansinnigt rörigt med alla bilar och vittnesuppgifter.
2016-02-28, 12:20
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mora67
jag har inte uteslutit att det är fler gm, men vad menar du med, Det är osannolikt att Lisa inte hade gjort motstånd i en sådan situation, det enda hon kunde gjort i ett sånt läge var att ruska på huvudet,
kanske därför tejpningen blev sned.

Om du inte utesluter en annan GM så måste det i så fall diskuteras i alternativtråden, t. ex här:
(FB) Alternativa teorier om mordet på Lisa Holm (utbruten tråd)
2016-02-28, 12:55
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Jag har funderat den del kring att han kan ha använt sig av karttricket, alltså parkerat utanför ladan och sen lockat henne över vägen genom att ropa på henne.

Ett annat alternativ är att han helt sonika gick fram till Lisa vid moppen, la snaran runt halsen och sen drog henne över vägen. Men jag tycker att det här scenariot inbegriper alltför stora risker. Det blåste en del och då hör man inte bilar komma så lätt, vilket kan vara en fördel i en sån situation, säger jag, som är ridtjej och automatiskt lyssnar efter bilar när jag är ute och rider.
Rebecka berättade i TR att det var så blåsigt att hon och Lowa knappt kunde talas vid när de låste. Det gick inte att göra sig hörd över vägen.
2016-02-28, 13:07
Medlem
Citat:
Jag har missat den bilen. Vem var ägaren? Om den nämns i fup har jag glömt den. Länge sen jag läste fup nu. Det är vansinnigt rörigt med alla bilar och vittnesuppgifter.

den bilen skulle vart in på teknisk undersökning enligt mig, om inte annat för att uteslutas, och binda nb närmare som gm, finns andra bilar också som borde varit in för att uteslutas, och binda nb närmare.

det är en organiserad gm som mördat lisa, det finns 3 brottsplatser, mopeden där han tar kontakt med lisa, mp, fyndplats, om det var en oorganiserad handling hade lisa återfunnits i närheten av moppen,
frågan är bara hur organiserad,

min teori
gm= sexualsadistisk o empatilöst kräk, med åtminstone psykopatiska drag, innan han mördar lisa,
snarar, binder, munkavlar med 61cm tejp dom bitar som passar ihop med varann.

sen har han full kontroll, dominans, över bo, hur länge det pågått innan han dödat bo vet bara gm.
den här typen av gm behöver inte utsätta bo för grovt fysiskt våld, räcker med att se flickans lidande, utsatthet, skräck, för att han ska finna njutning.

handsken låg sannolikt inte där den hittades direkt efter brottet., då pappan polis med hund, och minst en person till sökte i ladan, den borde ha hittats redan då.

örhängena hittas ons.kväll 20.00, citerar polis. om örhänget legat bredvid det där röret, är jag 100%
säker på att jag sett det. pappans reaktion, är det nån som driver med oss...

ladan spärras av i samband med hanskfyndet, men avspärrningarna släpps, och det är fritt fram att beträda den igen, spärras sedan av igen i samband med att örhänge påträffas.

dom sakerna gör att jag inte kan utesluta att nån kan ha ett syfte, med att placera ut tillhörigheter efteråt i ladan,
2016-02-28, 13:08
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Karttricket tror jag inte på i detta fall, eftersom han förmodligen rört sig kring och i ladan och därmed visat att han jobbat i området och bör ha känt till trakten. Och detta faktum gjorde det dessutom lättare att få kontakt med Lisa, de tillhörde ju båda Jönssons stall.

Och Lisa talade ju svenska med personen i den s.k. fickringningen, vilket pekar på att Nerijus, om det nu var han, inte denna gång körde med utländsk turist-tricket

Eftersom möjligheten är stor att hon haft musik i sina hörlurar, är det troligt att Nerijus gått fram till henne för att be om hjälp med något. Men om hon tillfälligt varit vänd mot ladan, kan han ju istället ha viftat mot henne.
Senast redigerad av KeithRichards 2016-02-28 kl. 13:14.
2016-02-28, 16:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ida i Upplands Väsby, Vatchareeya i Boden och Lovisa i Askersund hade alla ett helvetiskt lidande innan de dog. Ingen pratar om sadism där.
Lisa kan ha strypts till medvetslöshet inom 5-20 sekunder och senare blivit upphängd. Det innebär ett lidande det också, men i jämförelse med många andra ickesadistiska mord lindrigt lidande.
Ida överfölls enligt förövaren själv i impuls våldtäkt, hon ströps till döds i motionsspåret och släpades ett visst antal meter och han låg med henne då hon var död. Påföljdsfrågan är RPV via allvarlig psykisk störning och inte livstid.

Du kan sluta diskutera - eller rättare sagt - förminska Lisas lidande för det råder inget tvivel i frågan med tanke på hur mordet ser och via två domslut.
2016-02-28, 16:53
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ida överfölls enligt förövaren själv i impuls våldtäkt, hon ströps till döds i motionsspåret och släpades ett visst antal meter och han låg med henne då hon var död. Påföljdsfrågan är RPV via allvarlig psykisk störning och inte livstid.

Du kan sluta diskutera - eller rättare sagt - förminska Lisas lidande för det råder inget tvivel i frågan med tanke på hur mordet ser och via två domslut.
Det finns inget som motbevisar att Lisa ströps snabbare än Ida, då Lisa ströps med snöre och Ida ströps med händerna. Snabbare strypning bör rimligtvis innebära mindre lidande.

Sluta använda domar som bevis, de är inga bevis, de är andras bedömningar av bevis.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in