2016-02-28, 15:01
Medlem
Bimsens avatar
Simpel fråga egentligen. Jag har lite svårt att förstå hur höjda räntor fungerar. Finns det något samband mellan höga räntor och flyktingvågen?

Om ja, hur ser det sambandet ut?
Citera
2016-02-28, 15:04
Medlem
Xer0s avatar
Det enda jag kan tänka mig är att flyktingarnas ökade konsumtion driver upp priserna villket driver upp inflationen, och detta leder i sin tur till räntehöjningar.
Citera
2016-02-28, 15:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bimsen
Simpel fråga egentligen. Jag har lite svårt att förstå hur höjda räntor fungerar. Finns det något samband mellan höga räntor och flyktingvågen?

Om ja, hur ser det sambandet ut?
Varför har man missat det, vart har du läst om det egentligen ?
Citera
2016-02-28, 15:20
Medlem
Bimsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johansvensson55
Varför har man missat det, vart har du läst om det egentligen ?

Har inte läst om sambandet, därför frågar jag här. Men vet de facto att räntorna ökar/kommer att öka.
Citera
2016-02-28, 15:32
Bannlyst
Citat:
Har inte läst om sambandet, därför frågar jag här. Men vet de facto att räntorna ökar/kommer att öka.
Har svårt att tro att hela bank systemet dvs räntorna påverkas av flyktigsvågen, tror inte att det är så illa riktigt än,
Citera
2016-02-28, 18:47
Medlem
Enydrions avatar
Jag tänker såhär: Migranterna kostar hundratals miljarder per år, till slut så räcker det inte att ta av skattepengarna (det pengarna gick till innan blir lidande typ biståndet som minskas) när det inte går längre så måste staten börja låna upp hundratals miljarder per år, då kommer statens räntor att öka skyhögt (jämför Grekland tex) staten kommer då att låna upp pengar till hög ränta som gör att mycket utlånade pengar som idag går till bolån går till staten istället och då kommer bolåneräntorna att gå upp osv.

Jag tror regeringen är livrädd för vad som händer om bolåneräntorna går upp mycket (tänk år 2000) därför gör man allt man kan för att inte låna upp pengarna, för då vet man att det är slutregerat...

hoppas det går att förstå vad jag beskriver
Senast redigerad av Enydrion 2016-02-28 kl. 18:52.
Citera
2016-02-28, 19:50
Medlem
Bimsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Jag tänker såhär: Migranterna kostar hundratals miljarder per år, till slut så räcker det inte att ta av skattepengarna (det pengarna gick till innan blir lidande typ biståndet som minskas) när det inte går längre så måste staten börja låna upp hundratals miljarder per år, då kommer statens räntor att öka skyhögt (jämför Grekland tex) staten kommer då att låna upp pengar till hög ränta som gör att mycket utlånade pengar som idag går till bolån går till staten istället och då kommer bolåneräntorna att gå upp osv.

Jag tror regeringen är livrädd för vad som händer om bolåneräntorna går upp mycket (tänk år 2000) därför gör man allt man kan för att inte låna upp pengarna, för då vet man att det är slutregerat...

hoppas det går att förstå vad jag beskriver

Hmm fattar inte riktigt. Så staten lånar pengar av bankerna -pengar som annars skulle gå till bolån- och därför ökar räntorna?

Är det ingen vinstaffär för bankerna om staten lånar pengar? Jag menar, bankerna livnär ju sig på att låna ut pengar.

Eller är det kanske så att bankerna känner att de måste höja räntan med så höga skatter?
Citera
2016-02-28, 20:11
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Hmm fattar inte riktigt. Så staten lånar pengar av bankerna -pengar som annars skulle gå till bolån- och därför ökar räntorna?

Är det ingen vinstaffär för bankerna om staten lånar pengar? Jag menar, bankerna livnär ju sig på att låna ut pengar.

Eller är det kanske så att bankerna känner att de måste höja räntan med så höga skatter?

om staten betalar högre ränta för att de inte får in tillräckligt med pengar annars, så kan ju bankerna låna ut pengar till staten, då blir det inga pengar över för bolånarna, men de måste ju ha kvar sina lån, de måste alltså betala högre ränta för sina lån (lika höga som staten betalar) (var ju uppe i ca 12% omkring 2000, jag köpte själv hus då av såna som inte hade råd att betala 12%)

alltså, ju mer staten behöver låna, ju mer vill långivarna ha i ränta för att låna ut då det ju är osäkert om de får tillbaka sina pengar, och ju högre ränta staten betalar ju osäkrare är det om staten kan betala tillbaka, då ju skatteintäkterna mest går till att betala räntorna...

Sverige har ungerfär lika mycket lån som Grekland hade, men skillnaden är att det var grekiska staten som hade lånat inte grekerna själva, här har (hade) inte staten lånat något, utan istället är det enorma bolån folk har. Så om både staten och bolånarna behöver enorma lån samtidigt så lär räntorna gå upp i skyn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in