Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Nej, antagligen inte. Men jag finner bara hela grejen obegriplig. Som att ge bilen en snygg lack och sedan medvetet repa den. Eller nt.
Musik handlar om att frmedla knslor och sprnga grnser. Det finns knappast ngot objektivt ver growling.
Det gr att hvda att det inte r toner och att det inte finns ngon melodi. Det r helt sant, men det gller ven trummor i hg grad. Vad r det som sger att just en rst ska vara melodisk?
Det finns growling jag str mig p, som lter precis som du beskriver, dvs att "de frsker vara tuffa", men det gller inte growling som koncept. Det exempel som lnkades gillade jag inte alls. Dremot r jag vldigt frtjust i exempelvis Cannibal Corpse och Carcass.
Det finns ju ocks en vldigt glidande skala. Mnga sngare har en del rasp i rsten utan att fr den delen pyssla med regelrtt growling. Och ett band som inte brukar vara speciellt knt fr just growling, men som nd frngr traditionell sng i hg grad r ACDC.
Sen finns det ocks mycket traditionell folkmusik som r growling i ngon form. Growling r en modern variant av strupsng, anpassad fr metal. Mnga jazzmusiker growlar p saxofoner genom att gra ett ljud med rsten samtidigt som de spelar.
Men som sagt, lnka grna ngra exempel p musik du tycker r bra men dr du str dig p att sngaren growlar.