2016-03-26, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Eftersom du är en självutnämnd expert på militärer som fanns på Blomberg från den 7 juni till 12 juni, borde du kunna svara på frågan vem skickade militären till Blomberg därför de måste ha fått en order till det, annars hade de inte kunnat åka dit med militärfordon m.m.
Jag själv misstänker att det var ett politiskt beslut, vad anser du om det ?
Jag har mycket svårt att se polisen skulle begära hjälp för att utreda ett försvinnande eller möjligen mord, därför polisen måste ha mycket större kunnande än militären för sådana saker.
Den tiden när det fanns allmän värnplikt och ett stort hemvärn kallades hemvärnets militär ofta in vid försvunna personer för att gå skallgångskedjor.
I det här fallet och numera finns Missing People som ställer upp för skallgångskedjor och hjälper polisen med det.
Jag kan inte se annat än att polisen hade tillräckligt med personer från Missing People.
Vad anser du var orsaken att militären kallades in till söket efter Lisa, jag anser att frågan är öppen och du som expert borde kunna komma med svaret.

Jag tror inte för fem öre på hämndaktioner för sådant FM gjort i Afganistan. Jag tror på hjälpsamhet kolleger emellan och att FM inte är en rigid toppstyrd organisation utan ganska förnuftig med vanliga mått mätt.
2016-03-26, 11:12
Medlem
Jag har själv aldrig trott på att ladan är någon brottsplats, och ansett Lisa och NB fanns aldrig där den kvällen.
Men om jag antar att ladan hade varit en brottsplats, den gärningsmannen skulle aldrig ha börjat flytta kroppen till Byssjan i Martorp som är helt ologiskt.
Att flytta kroppen med bil skulle ha varit förenat med enorma risker den tiden på kvällen, och Byssjan är väl de sämsta tänkbara gömstället.
Det hade endast behövts en likspårhund med förare som kommit i närheten av lokalen och hunden skulle ha markerat för vittringen, en sådan där lokal är inte hermetiskt tät och för en hund hade den vittring som kommer ut mer än väl räckt till.
Sedan att komma in till Byssjan måste den personen köra genom gården som blir en ologisk transport.
Att det skulle ha varit någon transitplats är inte heller logiskt därför om en kropp placeras som i ett skåp där finns vittringen för hunden kvar, måste till en väldig rengöring med kemikalier att få bort vittringen. Att sedan börja flytta kroppen är förenat med mycket större risker än att göra det omedelbart.
Jag anser att en gärningsman hade lämnat kroppen i ladan eller kanske försökt gräva ned den, det andra alternativet hade varit att köra ut den i periferin och gömma den där.
Senast redigerad av Fagro 2016-03-26 kl. 11:23.
2016-03-26, 11:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag har själv aldrig trott på att ladan är någon brottsplats, och ansett Lisa och NB fanns aldrig där den kvällen.
Men om jag antar att ladan hade varit en brottsplats, den gärningsmannen skulle aldrig ha börjat flytta kroppen till Byssjan i Martorp som är helt ologiskt.
Att flytta kroppen med bil skulle ha varit förenat med enorma risker den tiden på kvällen, och Byssjan är väl de sämsta tänkbara gömstället.
Det hade endast behövts en likspårhund med förare som kommit i närheten av lokalen och hunden skulle ha markerat för vittringen, en sådan där lokal är inte hermetiskt tät och för en hund hade den vittring som kommer ut mer än väl räckt till.
Sedan att komma in till Byssjan måste den personen köra genom gården som blir en ologisk transport.
Att det skulle ha varit någon transitplats är inte heller logiskt därför om en kropp placeras som i ett skåp där finns vittringen för hunden kvar, måste till en väldig rengöring med kemikalier att få bort vittringen. Att sedan börja flytta kroppen är förenat med mycket större risker än att göra det omedelbart.
Jag anser att en gärningsman hade lämnat kroppen i ladan eller kanske försökt gräva ned den, det andra alternativet hade varit att köra ut den i periferin och gömma den där.
Är det AB eller IB du pratar om - jag undrar eftersom du av och till åberopar annan mördare än NB.
2016-03-26, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Är det AB eller IB du pratar om - jag undrar eftersom du av och till åberopar annan mördare än NB.
Jag anser att det fanns ingen mördare i ladan den kvällen varken NB, AB eller IB.
2016-03-26, 13:50
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Jag tycker inte man bör såra någons yrkesheder. Varken nån annans eller min egen.

Yrkesheder låter gamaldags. Yrkesheder är bara ett ord för att man bör autföra sitt jobb på bästa sätt. En mekaniker som tar betalt för en service den inte utfört har ingen yrkesheder. Det händer dock. Det betyder inte att alla mekaniker är ohederliga. Att inte inse att det finns rötägg innom alla yrken verkar blåögt. Frågan är var yrkeshedern ligger hos en militär i en militärstat.

Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Så militärer hanterar bevis yrkesmässigt? Särskilt DNA.

Militärpoliser gör säkerligen det. Poliser gör det. Polis och militär sammarbetar ibland och de är på sätt och vis kollegor i vissa avseenden. Visst kan även agronomer tex vara gifta med eller vara goda vänner med poliser, rättsläkare och labbråttor på NFC men det är nog betydligt vanligare att poliser på orter med regementen är bekanta och vänner med militärer. Att du inte vill förstå denna argumentation talar ju sitt tiydliga språk.
2016-03-26, 14:38
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Allt som den här militären gjorde i Blomberg är sannolikt sekretessbelagd, därför finns det ingen möjlighet att veta vad deras uppgift var där, utan det blir gissningar.
Allting måste tydligen mystifieras.
Framstår kanske inte deras uppgift i Blomberg som alldeles självklar?
Jo, för de flesta borde den göra det utan problem.
Militären liksom polisen och Missing People var där för att försöka hitta Lisa och ingenting
annat. Förhoppningsvis vid liv men dessvärre blev inte så fallet.

Men du tror väl i likhet med någon annan att militären var där för att agera illasinnad
planterare. Av det där som somliga har så ont av: D N A.
2016-03-26, 14:52
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Beslå med lögn? Du vill tolka det så. Militären vill tolka det så. Det är ju uppenbart att det är fullt möjligt att NB fått för sig att det redan skett sök i området. Speciellt torsdag natt då militärer tydligen sökte i området bakom Martorp.
Och händelsevis råkar det ligga ett lik i en byggbod strax intill där balten står och försäkrar
att det är "waste of time" att leta vidare i området.
Ja, inte nog med det; vi har en rishög också i omedelbar närhet av byssjan som gömmer
på sitt speciella.

Men herr Bilevicius står väl ovetande om allt detta förstås när han agerar maskletare och stöter
på folk med gula västar i kvällningen.
2016-03-26, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Yrkesheder låter gamaldags. Yrkesheder är bara ett ord för att man bör autföra sitt jobb på bästa sätt. En mekaniker som tar betalt för en service den inte utfört har ingen yrkesheder. Det händer dock. Det betyder inte att alla mekaniker är ohederliga. Att inte inse att det finns rötägg innom alla yrken verkar blåögt. Frågan är var yrkeshedern ligger hos en militär i en militärstat.

Militärpoliser gör säkerligen det. Poliser gör det. Polis och militär sammarbetar ibland och de är på sätt och vis kollegor i vissa avseenden. Visst kan även agronomer tex vara gifta med eller vara goda vänner med poliser, rättsläkare och labbråttor på NFC men det är nog betydligt vanligare att poliser på orter med regementen är bekanta och vänner med militärer. Att du inte vill förstå denna argumentation talar ju sitt tiydliga språk.

Och allt detta fraterniserande sker förstås i Frimurarlogen. Eller jag har det Götiska Förbundet. Ja så är det nog.
2016-03-26, 15:31
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vidhåller du att NB ljög MPS rakt upp i ansiktet, när han hade fått veta att militären var vid Martorp och mycket väl kan ha antagit att de sökte? Var det en medveten lögn? Var det när BS berättade det för polisen som misstankar fattades? Därefter fortsatte sökandet efter bevis framgångsrikt, det gick som på räls, utan att någon ens stannade till och funderade på att Lisa kan ha begått självmord.
Det var en fullt medveten lögn vad du än bräker ur dig.
Är det jävligt knepigt att fatta att en person som dumpat ett mordoffer i en bod och
hennes hjälm och jacka i en rishög en bit därifrån har all anledning i världen att försöka
få bort folk som dykt upp på platsen genom att påstå det ena och det andra?

"Utan att ens någon stannade och funderade på att Lisa bla bla"

Och det hade varit rimligt tycker du?
Jisses i helvete alltså. Nej, det är något du inte kan räkna med serru eftersom det är få som
är beskaffade som du i roten och kan konstatera annat än att ett fruktansvärt brutalt
sexualmord blivit begånget vid åsynen av den avklädda och igentejpade stackars tonårsflickan
intryckt i ett klädskåp med minimalt utrymme.
2016-03-26, 15:39
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det var en fullt medveten lögn vad du än bräker ur dig.
Är det jävligt knepigt att fatta att en person som dumpat ett mordoffer i en bod och
hennes hjälm och jacka i en rishög en bit därifrån har all anledning i världen att försöka
få bort folk som dykt upp på platsen genom att påstå det ena och det andra?

"Utan att ens någon stannade och funderade på att Lisa bla bla"

Och det hade varit rimligt tycker du?
Jisses i helvete alltså. Nej, det är något du inte kan räkna med serru eftersom det är få som
är beskaffade som du i roten och kan konstatera annat än att ett fruktansvärt brutalt
sexualmord blivit begånget vid åsynen av den avklädda och igentejpade stackars tonårsflickan
intryckt i ett klädskåp med minimalt utrymme.
Det behöver inte alls ha varit en lögn, men anledningen till att han öht sa något var att han inte ville att det skulle sökas där, vilket även tingsrätten noterade.

Jag märker att även du måste ta till förolämpningar när argumenten tryter.
2016-03-26, 16:17
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det behöver inte alls ha varit en lögn, men anledningen till att han öht sa något var att han inte ville att det skulle sökas där, vilket även tingsrätten noterade.

Jag märker att även du måste ta till förolämpningar när argumenten tryter.
En mycket välvillig tolkning av Nerijus agerande vid konfrontationen med BS och de andra
på kvällen medger i och för sig att ingen "medveten lögn" förelåg då skogsområden
blivit avsökta under torsdagen nån gång och de ryms också under namnet Martorp,
men gården och dess byggnader hade i vart fall inte fått någon riktig genomsökning
förrän dagen efter och det torde NB vara väl medveten om.
Han och brodern skyndade sig till Martorp när man förstod att sökfolket drogs sig ditåt
på fredagskvällen. Det blev väldigt angeläget att leta mask just därborta och inte på
närmare håll...

Argumenten tryter verkligen inte när jag ska försvara tesen om att mord blivit begånget.
Jag kan mobilisera hur många som helst som behövs för att hävda min sak.
Är du i position att kunna detsamma tror du?

"Förolämpningar" - ibland får saker och ting det bemötande som de förtjänar.
Detta var ett sånt tillfälle.
Senast redigerad av Grandioso 2016-03-26 kl. 16:23.
2016-03-26, 16:30
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
En mycket välvillig tolkning av Nerijus agerande vid konfrontationen med BS och de andra
på kvällen medger i och för sig att ingen "medveten lögn" förelåg då skogsområden
blivit avsökta under torsdagen nån gång och de ryms under namnet Martorp,
men gården och dess byggnader hade i vart fall inte fått någon riktig genomsökning
förrän dagen efter och det tode NB vara väl medveten om.
Han och brodern skyndade sig till Martorp när man förstod att sökfolket drogs sig ditåt
på fredagskvällen. Det blev väldigt angeläget att leta mask just därborta och inte på
närmare håll...

Argumenten tryter verkligen inte när jag ska försvara tesen om att mord blivit begånget.
Jag kan mobilisera hur många som helst som behövs för att hävda min sak.
Är du i position att kunna detsamma tror du?

"Förolämpningar" - ibland får saker och ting det bemötande som de förtjänar.
Detta var ett sånt tillfälle.
Hur skulle NB ha vetat det? Han fick bara veta att militären var vid Martorp, och att fastigheten Martorp blev genomsökt då ligger mycket nära till hands att anta. Den uppfattningen har också tingsrätten:
Citat:
Att det varit Nerijus Belivicius som talat med [BS] är klarlagt genom hans
egna uppgifter. Nerijus Belivicius har också bekräftat att han sagt att det varit
militärer på Martorp, ett påstående som inte var osant då det både av [CB:s] uppgifter och [BS:s] utsaga framgår att det synts militärer på
Martorp dagen innan.
Den anser vidare att det kan ha uppstått missförstånd då ingen av dem hade engelska som modersmål.

Så det är inte fastslaget att NB ljög medvetet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in