2016-03-28, 00:34
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Är det märkligt? Naturligtvis inte alls.

Du tror jag tycker det är märkligt? Det jag skrev under artikeln var ironi naturligtvis. Militär används även i andra fall än i söket efter Lisa.
2016-03-28, 00:36
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birdlover
Hade för mig det, men var inte säker.
Dvs om då inte försvarsadvokaten uppmärksammat brister i åtalet så kan inte domstolen göra en riktig bedömning?

Det är försvarets uppgift att påtala eventuella brister och meningsskiljaktigheter i åtalet för att rätten ska kunna skapa sig en grund för en rättvis dom i målet.
2016-03-28, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckBlash
Det fanns kanske inte några oklarheter för dem som var engagerade i TR/HR. De hade kanske full koll till skillnad från resten utav världen. De har ju trots allt i två instanser kommit fram till samma resultat och med handen på hjärtat, skulle du själv eller någon du känner väl kunna döma någon till rikets strängaste straff om du eller de hade någon som helst tvekan?

Nej, jag hade nog, utan tvekan, dömt likadant utifrån det underlag jag haft. Men det underlaget bestod ju av åklagarens framställning samt försvarsadvokatens motargument. Om då något av detta hade varit bristfälligt så hade jag ju inte haft någon chans att göra en rättvis bedömning.
2016-03-28, 00:43
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Militär kallas in i sök efter försvunnen

Mannen försvann från sitt hem vid 15-tiden igår och har sökts hela natten av poliser, fjällräddare, hundar och helikopter.

Nu trappar polisen upp söket ytterligare och tar hjälp av försvaret. Totalt söker 40 personer efter den försvunne mannen. 2 helikoptrar har satts in i letandet tillsammans med hemvärnsmän, fler hundpatruller och motorcykelordonnanser.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/nor...efter-65-aring

Detta måste utredas naturligtvis, får militären sättas in hur som helst vid eftersök?

Men militären sökte väl aldrig officiellt efter Lisa? Det var MP som kopplades in. Ser inte parallellen i så fall. Varför försvaret i detta fall och inte MP?
2016-03-28, 00:48
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Javisst, men i denna tråd anser vissa märkliga människor att det är mycket underligt att militären hjälpte till vid sökinsatsen när man letade efter Lisa.

Men som sagt. Var det en officiell sökinsats av militären? Vad jag förstått var det polis och anhöriga som sökte initialt för att sedan ge klartecken till MP. Fanns det alltså ett officiellt militärt sök som pågick? Men inte vid Martorp av någon anledning?
2016-03-28, 01:01
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Men som sagt. Var det en officiell sökinsats av militären? Vad jag förstått var det polis och anhöriga som sökte initialt för att sedan ge klartecken till MP. Fanns det alltså ett officiellt militärt sök som pågick? Men inte vid Martorp av någon anledning?

Ingen militär personal tar under tjänstgöring på sig en dagisväst och irrar planlöst runt och förstör bevis tills hon får avbryta för att åka hem för att mata guldfisken eller vattna sin systers ek. Därför anlitar man en annan statsmakt som är ämnad för uppgiften. Om denna är officiell eller inte saknar betydelse då det rör sig trots allt om en mordutredning och i dessa så spar man hårt på nyhetsspridningen. Tack vare denna rutin sitter vi nu med så tydliga bevis mot GM.
2016-03-28, 01:10
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birdlover
Ursäktar ändå inte den ton som används här på forumet. Respekt åt båda hållen!!! behövs inga idiotförklaringar, svordomar etc,

Vilka förhörsmetoder anser du skulle ha använts då - skendränkning? (Obs, ironi)

Domstolarna har nog bara gått på det åklagaren lagt fram, samt vittnesmål i TR/HR. Tvivlar på att de läst hela FUP. Sen är det försvarsadvokatens uppgift att framföra motargument. Om hon då har brustit i sin uppgift, pga olika orsaker, så har inte domstolarna haft alla fakta och kunnat ifrågasätta.
Dessutom består domstolar av människor, som vi alla, och kan påverkas på olika sätt (se bara här på forumet). De är inte gudar som vet vad som är rätt eller fel.

Jag skulle också ha ansett NB som skyldig med den bevisning som lagts fram i TR/HR, men om jag hade haft läst FUP så hade nog åklagaren först fått förklara några oklarheter.

Sanningen går att få fram utan fysisk tortyr som du ironiserar över .
Mördarens advokat använde ju sig av vad den här trådens deltagare har fantiserat ihop till stor del .
Vilket ju gjorde det lättare för domstolarna att bestämma sig naturligtvis ...
Vad annat kan domstolen göra än att gå på vad åklagaren och försvaret anför har du tänkt ?
De får väl inte ens lov att läsa FUP om jag har fattat det hela rätt .
Deras dom bygger ju på vad som sägs i domstolen .
Vilka oklarheter skulle du vilja ha en förklaring på ?
Kan dessa oklarheter du skriver om ha ändrat domen till en friande dom ?
Att vissa detaljer lämnar en del frågetecken är väl vanligt i många domar .
Men det är ju helheten i det som framförs som ligger till grund för domen , inte enstaka detaljer .
2016-03-28, 01:12
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckBlash
Ingen militär personal tar under tjänstgöring på sig en dagisväst och irrar planlöst runt och förstör bevis tills hon får avbryta för att åka hem för att mata guldfisken eller vattna sin systers ek. Därför anlitar man en annan statsmakt som är ämnad för uppgiften. Om denna är officiell eller inte saknar betydelse då det rör sig trots allt om en mordutredning och i dessa så spar man hårt på nyhetsspridningen. Tack vare denna rutin sitter vi nu med så tydliga bevis mot GM.

Vad yrar du om? Om den är officiell eller inte spelar ingen roll? Uppenbarligen var militären vädelösa när de irrade runt i några dagar. Så till den milda grad att folk i dagisväst fick tillkallas så de iaf kunde irra runt så att Lisa hittades till slut.
2016-03-28, 01:23
Medlem
Citat:
Det var nog inget officiellt sök av militären. Det vore dock konstigt om inte denna yrkesgrupp funnes representerad vid ett personsök i en bygd som är Sveriges militärtätaste.

Sen är det någon i tråden som driver en personlig vendetta mot militären, detta har inget med söket efter Lisa att göra.
2016-03-28, 01:27
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Vad yrar du om? Om den är officiell eller inte spelar ingen roll? Uppenbarligen var militären vädelösa när de irrade runt i några dagar. Så till den milda grad att folk i dagisväst fick tillkallas så de iaf kunde irra runt så att Lisa hittades till slut.

Hon hade med all säkerhet hittats i alla fall och med avsaknad av oorganiserade flumpuckon som yrde runt i terrängen så skulle man även kunna säkra ytterligare spår innan de blev förstörda.
2016-03-28, 01:40
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Nej, det var de fåtal militärerna som hittade de första av Lisas prylar söder om kaféet, vilket var viktigt när polisen fortfarande trodde att Lisa kunde blivit bortförd långt iväg.
2016-03-28, 01:46
Medlem
Citat:
Javisst, men i denna tråd anser vissa märkliga människor att det är mycket underligt att militären hjälpte till vid sökinsatsen när man letade efter Lisa.

Och dessa märkliga människor undrar att varför det fanns så mycket märkliga militärer med militärfordon. De letade inte efter Lisa, det sa två av dem i TR. Men de sa inte heller att varför var de de där då. Och efter som de inte letade Lisa så vad var då deras uppgift där i Martop.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in