2016-02-01, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Angende att plocka CO2 ur luft s lste jag senast igr om ett system NASA testar som ska ing i rymddrkter.
Lnk: http://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/ca...0130013106.pdf
mnet suger t sig CO2 och H2O frn luften vid normalt tryck, och avger dessa som gas nr det sedan utstts fr ett vakuum. I en rymddrkt ventilerar man gaserna till rymden, och fr drmed ett system som r mycket energisnlt - bara ngra ventiler; vill man ta vara p gaserna anvnder man istllet en pump - och ev. sedan avfuktare och kompressor fr att f torr CO2 i en tank.

Oj vad spnnande kul ! Jag har skummat igenom artikeln, och tex ammoniak fngar ju upp CO2 ur luften. Somliga av de organiska aminerna gr det ocks. Dock r de flesta giftiga genom att de retar slemhinnorna. Kanske det r frgan om silica gel som mttats med sdan amin ? Det borde ha de egenskaper som efterfrgas, Kapaciteten hos en sdan r dock inte s stor, d r LiOH mer effektiv rknat i vikt. Ska lsa hela artikeln om ngon dag eller tv.
Det terstr att se vad det blir
Citera
2016-02-01, 05:35
Medlem
Knns ju farligt, ngon av de 80 000 som ska bo dr lr ju vara en galning som bygger en bomb och sprnger ett litet hl i kupolen och mrdar 80 000 mnniskor p ngra sekunder.
Citera
2016-02-01, 21:22
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kablash
Knns ju farligt, ngon av de 80 000 som ska bo dr lr ju vara en galning som bygger en bomb och sprnger ett litet hl i kupolen och mrdar 80 000 mnniskor p ngra sekunder.

Ja ngot liberalt samhlle kommer det inte bli. Sannolikt kommer alla monitoreras i minsta detalj. En central grupp kommer att styra samhllet med jrnhand. Ngra excesser kommer aldrig accepteras. Vore intressant att se hur man ska hantera personer som blir missanpassade, kriminella eller stller till med trassel. Fr att f bli medborgare s mste man frmodligen acceptera att all datatrafik och all datalagring kommer att scannas. Har man en s liten grupp som ett par hundra personer kanske uppt ett par tusen s kanske man kan frlita sig p att alla r dugliga men ju strre grupp det r desto strre r risken att man fr nn Breivikare.

Tnk p att trots att astronauter r s hrt screenade och man bara vljer toppskiktet s var det fr ngra r sen en astronaut som faktisk kte fast fr kidnappning i ett svartsjukedrama. Man fr rkna med att snt kommer att intrffa.

Den hetlevrade damen i frga: https://en.wikipedia.org/wiki/Lisa_Nowak
Senast redigerad av raskens 2016-02-01 kl. 21:31.
Citera
2016-02-21, 14:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ja ngot liberalt samhlle kommer det inte bli. Sannolikt kommer alla monitoreras i minsta detalj. En central grupp kommer att styra samhllet med jrnhand. Ngra excesser kommer aldrig accepteras. Vore intressant att se hur man ska hantera personer som blir missanpassade, kriminella eller stller till med trassel. Fr att f bli medborgare s mste man frmodligen acceptera att all datatrafik och all datalagring kommer att scannas. Har man en s liten grupp som ett par hundra personer kanske uppt ett par tusen s kanske man kan frlita sig p att alla r dugliga men ju strre grupp det r desto strre r risken att man fr nn Breivikare.

Tnk p att trots att astronauter r s hrt screenade och man bara vljer toppskiktet s var det fr ngra r sen en astronaut som faktisk kte fast fr kidnappning i ett svartsjukedrama. Man fr rkna med att snt kommer att intrffa.

Den hetlevrade damen i frga: https://en.wikipedia.org/wiki/Lisa_Nowak
Man fr vl ha ett fngelse som p jorden ungefr, sen kan man ju ha ddsstraff, alternativt skicka dom tillbaka till jorden :P
Citera
2016-04-11, 21:52
Medlem
Dr.MadSciences avatar
Sg nyss p Aktuellt dr Fuglesang spekulerade i att en bemannad resa till Mars skulle ske inom en 30 r. Fr att p lngre sikt bostta sig dr.

Jag undrar. ven OM vi fixar en atmosfr, hittar vatten, dmpar det aggressiva vdret and "do the other things"... Hur tillrcklig r solstrlningen fr att upprtthlla vrme fr grdor, boskap, m.m.?

Gller det att fixa en fet vxthuseffekt?
Senast redigerad av Dr.MadScience 2016-04-11 kl. 21:54.
Citera
2016-04-11, 22:45
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.MadScience
Sg nyss p Aktuellt dr Fuglesang spekulerade i att en bemannad resa till Mars skulle ske inom en 30 r. Fr att p lngre sikt bostta sig dr.

Jag undrar. ven OM vi fixar en atmosfr, hittar vatten, dmpar det aggressiva vdret and "do the other things"... Hur tillrcklig r solstrlningen fr att upprtthlla vrme fr grdor, boskap, m.m.?

Gller det att fixa en fet vxthuseffekt?
30 r, bah, det vore en miss. 2033 och 2035 r vldigt bra tillfllen fr att ta bussen till Mars. Eller tminstone dess mnar som jag tror blir frsta destinationen. Att utvinna resurser p plats, in situ resource utilization ISRU lr drja ngra expeditioner. Spekulativa lgbudgetfrslag, som Zubins Mars Direct bygger p det, men realistiskt lr den frsta besttningen inte lita p snt utan ta allt de behver med sig.

Bosttning p lngre sikt r en annan frga. Jag tror att vi kommer att trivas bttre i rymdstationer vi sjlva designat inifrn ut, n p ngon planet med oknda gifter och vder. Men marketing kommer skert att vertyga de flesta om nt annat.
Citera
2016-04-12, 17:00
Medlem
Hegernatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Angende att plocka CO2 ur luft s lste jag senast igr om ett system NASA testar som ska ing i rymddrkter.
Lnk: http://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/ca...0130013106.pdf
mnet suger t sig CO2 och H2O frn luften vid normalt tryck, och avger dessa som gas nr det sedan utstts fr ett vakuum. I en rymddrkt ventilerar man gaserna till rymden, och fr drmed ett system som r mycket energisnlt - bara ngra ventiler; vill man ta vara p gaserna anvnder man istllet en pump - och ev. sedan avfuktare och kompressor fr att f torr CO2 i en tank.
Kan det verkligen vara energieffektivt nog fr att erstta syrgastuber. Ett sdant system hade varit mer intressant fr att konstruera ngon slags terraformningsreaktor.

Att bo i slutna moduler p andra planeter verkar ju som ett ganska lngskt och ganska meningslst prospekt. Ngon form av terraformning fr att skapa en atmosfr r ju egentligen vad man behver fr att mnsklig kolonisering av andra planeter skall vara lngsiktigt realistiskt.

Frgan r dock om det ens d r lnt med tanke p hur ogstvnligt klimatatet r p grund av Mars avstnd till solen. Det r ju inte s att mnniskor stormtrivs runt polerna ens p vr egen planet. Eller fr det att lsa med hjlp av en rejl dos vxthusgaser i atmosfren. Fast ven med behagligare klimat gr ju avstndets frsvagningen av solljuset att mjligheterna att exempelvis bedriva jordbruk kraftigt reduceras.

Nej jag tror inte att Marsprojektet r vrt det helt enkelt.
Citera
2016-04-12, 18:00
Medlem
Fris avatar
Mnniskor kommer snart, om ngra rtionden, inom vr livstid om vi inte rkar ut fr en olycka, att bo permanent p Mars! Folk skulle grna bo i Antarktis, om det inte fanns lagar som frbjd dem att gra det. Folk klttrar upp fr hga berg och mnga av dem dr. Jag skulle sjlv inte vilja bo i en korvkiosk under ett par r och promenera i en micheline-kostym i en frusen vakuumken. Jag kan klara mig utan det, tack. Men mnga mycket kapabla mnniskpr har den disciplin och sjlvkontroll och i vrigt hga intelligens som krvs fr att gra en sn sak. Jag r sker p att de (av de som verlever) kommer att bostta sig p Mars. I vr livstid! Vi lever i en fantastisk tid.
Citera
2016-04-12, 18:39
Medlem
bannaintekalasfilms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Mnniskor kommer snart, om ngra rtionden, inom vr livstid om vi inte rkar ut fr en olycka, att bo permanent p Mars! Folk skulle grna bo i Antarktis, om det inte fanns lagar som frbjd dem att gra det. Folk klttrar upp fr hga berg och mnga av dem dr. Jag skulle sjlv inte vilja bo i en korvkiosk under ett par r och promenera i en micheline-kostym i en frusen vakuumken. Jag kan klara mig utan det, tack. Men mnga mycket kapabla mnniskpr har den disciplin och sjlvkontroll och i vrigt hga intelligens som krvs fr att gra en sn sak. Jag r sker p att de (av de som verlever) kommer att bostta sig p Mars. I vr livstid! Vi lever i en fantastisk tid.

Det r det som r bra med mnskligheten, finns alltid personer som vgar att riskera sitt liv fr mnniskans framtid.
Citera
2016-04-12, 19:08
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bannaintekalasfilm
Det r det som r bra med mnskligheten, finns alltid personer som vgar att riskera sitt liv fr mnniskans framtid.
tminstone, motvilligt, sina fekaliers bioms fortlevnad p Mars. Virus har mer n hlften av mnskligt DNA, s det finns verkligen hopp om att en mnsklig kraschlandning p Mars om hundra miljoner r etablerar en rymdfarande civilisation dr ocks. Men vi mste gra det nu medan vi kan, nr som helst kan det bli politiskt och religist frbjudet.
Citera
2016-04-12, 19:30
Medlem
Hegernatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Fast det r hyfsat lagligt att flytta till Svalbard eller Grnland, men nd inte s populrt. Visst kan man eventuellt etablera en inkapslad rymdbas. Men jag har svrt att se hur man ska bli sjlvfrsrjande ens p mat om man s ordnar en atmosfr och ett hyggligt klimat.

Solljusets frsvagning stter rejla kppar i hjulet fr fotosyntesen vilket borde leda till dvrgversioner av de flesta grdor. Kolonisterna fr nog leva p alger och det passar nog bara japanska smaklkar. Men visst r man i riskzonen fr cancer eller lider av albinism kanske en tur till Mars kan rekommenderas. Frutsatt att man verlever radioaktiviteten i rymden p vgen dit. Tveksamt om ngon gr det ens, mnresenrerna blev ju rejlt bestrlade. Tnk d att utsttas fr detta under hela den tv r lnga resan.
Citera
2016-04-12, 20:05
Medlem
Fris avatar
It will be done, because it is hard!
Man mste lmna rationaliteten hemma i stdskrubben fr att frst varfr mnskligheten kommer att bringa liv till stjrnorna. Vi kommer att gra det, ven om vi inte begriper varfr. It is happening! Intelligens r kanske inte gott nog fr att frst detta, men det finns skert mycket bttre fenomen n intelligens dr ute fr oss att upptcka och anamma.

Strlning, bah! Mars kolonialister kommer nd att ha lngre liv n mniskor p Jorden hade innan antibiotika uppfanns. Det rcker fr att uppleva sina barnbarn. Lngre livslngd p Jorden r inte ett logiskt argument mot kolonialisering av Mars. Snart r mnniskor p Jorden oddliga, hur skulle det kunna betyda att vi inte fr kolonialisera Mars? De som kolonialiserade Amerika avled som tonringar ombord sitt segelfartyg. Skerhetsargumentet mot att kolonialisera Mars gr helt enkelt inte ihop.
Senast redigerad av Fri 2016-04-12 kl. 20:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in