2016-04-14, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Kanske hade det klickat, men om det är något som är genomgående i utredningen så är det att man inte gjort några identifikationsförsök, konfrontationer av mer kvalificérat slag eller någon vidare utredning av något annat som inte skulle peka på NB.

Lite som trådens egen "Gubb Jan" gör. Bortser från allt som pekar emot det man vill ska vara sant, och framhäver och slirar på sanningen med sånt som pekar för ens egen tro. Man fyller självfallet även i med rent konspiratorisk argumentationsteknik som säger att där det inte finns någon som helst tecken eller bevis på det man påstår är i sig ett bevis på att det man säger är sant. Dubbelnatur. Borde man då inte bevisa att det finns två sidor? Inte bara den ena och ur tomma intet trolla fram en annan natur som det inte finns stöd för? Att använda brottet i sig för att förklara denna dubbelnatur är som jag försökt förklara tidigare ett cirkelresonemang. Ta bort det ur ekvationen och du har inget kvar. Då handlar det inte om någon "dubbelnatur" alls. Då handlar det om en engångsföreteelse. Jag har dock ingen större förhoppning att intelligentian i denna tråd öht ska förstå resonemanget alls.

Jag skulle säga att 10 DNA träffar utgör en bra identifikation. Eller?
2016-04-14, 00:45
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Kanske hade det klickat, men om det är något som är genomgående i utredningen så är det att man inte gjort några identifikationsförsök, konfrontationer av mer kvalificérat slag eller någon vidare utredning av något annat som inte skulle peka på NB.

Lite som trådens egen "Gubb Jan" gör. Bortser från allt som pekar emot det man vill ska vara sant, och framhäver och slirar på sanningen med sånt som pekar för ens egen tro. Man fyller självfallet även i med rent konspiratorisk argumentationsteknik som säger att där det inte finns någon som helst tecken eller bevis på det man påstår är i sig ett bevis på att det man säger är sant. Dubbelnatur. Borde man då inte bevisa att det finns två sidor? Inte bara den ena och ur tomma intet trolla fram en annan natur som det inte finns stöd för? Att använda brottet i sig för att förklara denna dubbelnatur är som jag försökt förklara tidigare ett cirkelresonemang. Ta bort det ur ekvationen och du har inget kvar. Då handlar det inte om någon "dubbelnatur" alls. Då handlar det om en engångsföreteelse. Jag har dock ingen större förhoppning att intelligentian i denna tråd öht ska förstå resonemanget alls.

Det där låter väl mer som det som trådens "Genderbender" brukar syssla med .
Varför slösa resurser på att utreda andra när man har en som allt pekar på när det gäller brottet ?
Massa DNA-spår , vittnesuppgifter , brist på alibi m.m talar väl sitt tydliga språk .
Vad gäller janusansiktet du gafflar om är det ju inte direkt ovanligt att mördare är
som en modern tappning av Doctor Jekyll and Mr Hyde .
Det finns väl ett otal antal mördare som varit sådana under årens lopp .
Helt "vanliga" män som lurar hela sin omgivning , precis som mördaren Nerijus tydligen gjort .
2016-04-14, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vittnens detaljer är aldrig fullt ut överensstämmande. De som far förbi ladan för övrigt i samma bil är intressanta att studera just i detta syfte.
Han som far förbi ena stunden ser Lisa vid mopeden och ger en rätt bra beskrivning. Hans fru/sambo ser däremot inte ett dugg.
Nästa par som åker i samma bil ger flertal lika detaljer men sen finns det likaväl sånt som inte stämmer alls. Frugan (Lucia) verkar ha riktigt bra detaljsinne på både mopedplacering, Lisa och Rebecka, Lowa och deras bil på andra sidan. Harald fixar sistnämnda men han ser inte Lisa och mopeden är det si och så med - den vänder han på och den blir gul.

.. Så vad vore ett hårsvall i sammanhanget?
Det är detta som blir så extremt fånigt i diskussionen om Adriana och bilen eller kläderna med tanke på vilka fullträffar det är för övrigt gällande utseende, inkl utpekande x 2 av 12 bilder som mest lik, igenkännande som en av AJs anställda.
.. samt att han befinner sig där tidsmässigt exakt då.

Sen får man ha i åtanke att dessa vittnen inte var några vittnen till någon händelse. Utan det är resultatet av ett slötittande medans de passerade förbi platsen.

Att sedan efteråt minnas i detalj vad de såg, utseende, klädfärg mm är inte helt lätt. De brukar minnas att det befann sig en person eller bil på platsen, men resten brukar bli en diffus beskrivning som kan variera från person till person.
2016-04-14, 00:54
Medlem
Citat:

Är det någon som har förfäktat tesen att hans eventuella dubbelnatur är bevis för skuld i Lisa-mordet? Det är övertygande bevisat på annat sätt . "Jamen han är ju så duktig hantverkare och snäll mot katten." Det är här dubbelnaturen kommer in som en möjlighet. Inte mer.
I stället borde frågan vara: "Kan vi utesluta dubbelnatur?"
I varje process där svaranden fått gynnsamma vitsord av karaktärsvittnen skulle ett uteslutande av dubbelnatur betyda friande dom. Åsyna vittnen till brottet, teknisk bevisning och avsaknad av alibi skulle alltså sopas under mattan till förmån för "duktig hantverkare och snäll mot katten" eller liknande. Lyckligtvis spelar begreppet dubbelnatur ingen större roll i rättsskipningen. Man bortser från karaktärsvittnen och så är det inte mer med det. "Dubbelnatur" står inte nämnt i någon av domarna.
Men som vanligt har väl hästarna mina rymt hemifrån.
2016-04-14, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Det där låter väl mer som det som trådens "Genderbender" brukar syssla med .
Varför slösa resurser på att utreda andra när man har en som allt pekar på när det gäller brottet ?
Massa DNA-spår , vittnesuppgifter , brist på alibi m.m talar väl sitt tydliga språk .
Vad gäller janusansiktet du gafflar om är det ju inte direkt ovanligt att mördare är
som en modern tappning av Doctor Jekyll and Mr Hyde .
Det finns väl ett otal antal mördare som varit sådana under årens lopp .
Helt "vanliga" män som lurar hela sin omgivning , precis som mördaren Nerijus tydligen gjort .

Sen kan man ju undra, vem mer skulle utredas, när det endast finns spår efter NB. Då hade de fått plocka in hela bygden.
2016-04-14, 01:12
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Sen kan man ju undra, vem mer skulle utredas, när det endast finns spår efter NB. Då hade de fått plocka in hela bygden.

Ja , jag förstår mig inte på resonemanget heller .
Man har bara spår efter mördaren Nerijus om man bortser från de spår som han
tagit med sig från kuttrandet med Irina dagen innan förstås .
Det är ju inte lätt när det inte finns några andra indikationer på att någon mer är inblandad .
Då hjälper det ju inte hur objektivt man ser på saken .
Tramset med att man borde utrett andra faller därmed platt till marken .
2016-04-14, 01:21
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
På bilderna i FUP, sidan 390 och 391, är NBs hår i allafall ABSOLUT INTE "medellängd"
Men det var ju "medellängd" vittnet sa att mannen hade, mannen som vittnet såg komma
ut från ladan den 7 Juni kl ca 18:25.

Näh! NBs hår är ju snaggat i sidorna och kort i toppen!
INTE hår som skulle kunna vara rufsigt, det var det för kort till.

FUP sidan 312
Förhör med Rundqvist, Jan Arvid; 2015-06-12

När han passerade Blombergs gård och cafét ser han hur det kommer ut en man ifrån
ladugården på höger sida. Han säger att mannen såg ut som han hade varit inne i ladugården
och tittat inte arbetat.
Det var inget arbete igång den dagen.
Janne beskriver mannen som 25 -40 år gammal, han var av medellängd mellan 175 – 185
cm, Janne själv är 180 cm och han tror att denne man var något kortare än honom. Han hade
blå kläder på sig, troligen blå jeans och en något ljusare blå jacka av midjemodell. Han hade
mörkt hår av medellängd och Janne uppfattade det som att håret var rufsigt.
Mannen hade
skäggstubb, inget skägg. Han var ljushyad och normalbyggd. Janne säger att det var "en
kille" ingen gubbe. Han såg inte smutsig ut och såg inte ut att vara någon missbrukartyp.
När han passerade Blomberg tar det fem minuter att ta sig ner till pizzerian. Han säger att han
kollat kvittot och han betalade den kl 18.31.

Här är en bild på NB tagen den 12 Juni, 5 dagar efter Lisa försvann, där man kan se hur kort hans hår är, NB är INTE mannen som vittnet såg komma ut från ladan så VEM var mannen?:

http://www.svtstatic.se/cms-image/ca...bilevicius-jpg

Någon som har en bild på Aivaras Bilevicius tagen den 12 Juni när dom greps där man kan se hans hår?
Signalementet som pizzamannen ger av den man som sågs komma ut från ladan är lite lätt haltande. - Vittnet körde bara förbi ladan och fick då ett intryck i förbifarten av mannen som kom gående. Även klädseln är vittnet osäker på – och han ”uppfattade det som att håret var rufsigt”. – NB var kortklippt, men hade hår (inte horn) i pannan som mycket väl kan ha stått rakt upp i blåsten – t.ex. – Om man undantar tidpunkten för vittnets iakttagelse så skulle mannen kunna vara en helt ovidkommande person som bara varit nyfiken på ladan och velat titta runt lite, innan han skulle ta sin bil och fara vidare. Men någon sådan person har inte hört av sig så man bör nog utgå från att det var NB vittnet såg; lite hopkurad i den hårda blåsten och med försiktiga och avvaktande kliv framåt, och detta inte minst med tanke på pizzakvittot och vittnets beräknade körtid.
2016-04-14, 01:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Sen får man ha i åtanke att dessa vittnen inte var några vittnen till någon händelse. Utan det är resultatet av ett slötittande medans de passerade förbi platsen.
Att sedan efteråt minnas i detalj vad de såg, utseende, klädfärg mm är inte helt lätt. De brukar minnas att det befann sig en person eller bil på platsen, men resten brukar bli en diffus beskrivning som kan variera från person till person.
Ja, precis. Kör bil, tankarna nån annanstans (pizza?) och minns delar men inte allt. Tänkte nu på mannen vid ladan.
För övrigt har NB skäggstubb, ses mustasch på bild och hans hårfärg är svår. Blond men råttfärgad och i vissa vinklar mörkare. Det blåste kraftigt så den där fula luggen ställde sig väl på ände?

Edit.
Hahahaha - pucktvåa på luggen. Såg nu att Letsdoit nämnt det samma men horn i pannan vore nog väldigt träffsäkert om vittnet sagt det? Då hade via varit säkra.
Senast redigerad av develi 2016-04-14 kl. 01:29.
2016-04-14, 01:31
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mora67
om uppgiften stämmer att teleskoplastaren stod vid ladans bakre öppning efter 20.00, så talar det mer för att nb kan vara oskyldig till mordet, när menar du att han skulle haft tid att parkera den i spritfabriken senare?
Det är oklart var ”traktorn med gafflar” stod placerad när AB och NB kom till ladan på måndagsmorgonen (s. 1083, 1147f).

Men antag att NB redan hunnit ställa in den. - När har han i så fall haft tid till detta - med tanke på allt pådrag, det rel. sena besöket hos Handlar´n..? - Ser ingen annan tid att smita ned till ladan igen förrän efter avklarad handling, dvs då IB pysslade med pizzorna i sitt kök.
2016-04-14, 01:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Är det någon som har förfäktat tesen att hans eventuella dubbelnatur är bevis för skuld i Lisa-mordet? Det är övertygande bevisat på annat sätt. "Jamen han är ju så duktig hantverkare och snäll mot katten." Det är här dubbelnaturen kommer in som en möjlighet. Inte mer.
I stället borde frågan vara: "Kan vi utesluta dubbelnatur?"
Lika lite som att motiv ger fällande dom så handlar givetvis inte diskussionerna om dubbelnatur om det heller.
Däremot faller det inom ramen av bedräglig personlighet och är ett intressant fenomen i sig.

Självklart är denna bild han uppvisat sanningsenlig för dem (grannar, arbetskamrater, arbetsgivare, morsan).
Däremot är det väl frågan om denna bild stämmer och då inkommer begreppet dubbelnatur..
NB ger sken av att varken slåss eller dricka alkohol och det är på fyllan det händer grejer och han är då varken "mjuk eller rar".

Grannen:
Citat:
– Min bild av honom är att han var enormt arbetsam och väldigt, vad ska man säga, mjuk och rar.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=1316
Mamman:
Citat:
De är bägge skötsamma och har aldrig varit i bråk, detta är helt otänkbart, säger mamman.
http://www.expressen.se/gt/brodernas...kan-inget-ata/
AJ i personutredningen:
Citat:
Jönsson har aldrig upplevt Bilevicius som våldsam eller aggressiv. Han har alltid varit lugn, sansad och hjälpsam.
GJ:
Citat:
– Han är världens lugnaste, trevligaste och mest välutbildade hantverkare,
http://www.expressen.se/gt/nerijus-b...ett-dubbelliv/

Ja, hur "mjuk och rar" , lugn, sansad och skötsam är han egentligen när han är full? Aldrig varit i slagsmål?

Irina:
Citat:
Eh det var en gång när han lyfte sin arm för att slå mig men då sa jag om du bara gör det en gång då får du aldrig se mig mer
Mmm, slog han dig då?
Försökte, jag gjorde så här, jag stoppade honom
Brodern:
Citat:
jag tog hans första hustru i beskydd och då skiljdes de åt.
Har han varit våldsam mot sin förra hustru?
Ja
NB i personutredningen:

Citat:
en gång i sin ungdom då polisen fick avstyra ett bråk mellan honom och en annan man.
Brodern:
Citat:
Förr var jag rädd för honom när han drack. Om vi gick ut fulla så var det jättemånga som fick stryk. Han letar anledningar för att starta slagsmål.
Citat:
..när han tar och puttar med axel när han sitter bredvid eller med armbåge men då var det när han är full. Och då så att säga då skiljer ju han inte på slag då slår han på, på en riktig karl .
Slår han mot henne som på en riktig karl?
Ja du vet till exempel om Irina har sagt det vad han inte gillar då klipper han till så här på knät så att säga men där.
---------------------------------------------------------------------------------------------------- -----------------------------------------------

AJ om hans alkoholintag:
Citat:
Han har aldrig erfarit att Bilevicius druckit alkohol till berusning
Mamman om deras alkoholintag:
Citat:
De berättar att ingen av bröderna dricker alkohol, annat än vid speciella tillfällen.
NB om sitt alkoholintag:
Citat:
Bilevicius uppger att han har en sparsam alkoholkonsumtion. Han dricker alkohol vid särskilda tillfällen som t ex på fester, högtider.
Brodern om deras alkoholintag:
Citat:
Det var så att på helgerna vi verkligen söp till men jag tror inte att det var denna .
När ni söp till vad drack ni då?
Brandy"
"Och då så att säga då brukar vi köpa en flaska och sen några burkar 4,6"
Citat:
Är Irina rädd för honom?
Det vet jag inte. Hon har sagt några gånger att han trakasserar henne när han är full.
Personal Handlar´n Källby:
Citat:
Bröderna är i butiken nästan varje dag. De kommer ofta sent och köper uteslutande öl och ciggaretter.
För att helgardera mot dravlet att brorsan ljuger så påminner jag om att IB är den som känner till honom bäst:
Citat:
Tror inte att Aivarus kan ljuga han är trevlig person
Utöver detta kan ju tilläggas att han kör bil då han druckit öl i Blomberg och så har vi rattfyllan i England:
Citat:
Jag körde.
Ja hade du druckit alkohol då?
Ja det har jag kanske.
Hur var det nu med denna image att det bara dricks på högtider?
Lugn och rar?
Senast redigerad av develi 2016-04-14 kl. 02:12.
2016-04-14, 02:26
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Lika lite som att motiv ger fällande dom så handlar givetvis inte diskussionerna om dubbelnatur om det heller.
Däremot faller det inom ramen av bedräglig personlighet och är ett intressant fenomen i sig.

Självklart är denna bild han uppvisat sanningsenlig för dem (grannar, arbetskamrater, arbetsgivare, morsan).
Däremot är det väl frågan om denna bild stämmer och då inkommer begreppet dubbelnatur..
NB ger sken av att varken slåss eller dricka alkohol och det är på fyllan det händer grejer och han är då varken "mjuk eller rar".

Ja , i mina ögon är han verkligen en dubbelnatur i allra högsta grad .
Man undrar lite hur alla i hans närhet kan ha undgått att se igenom detta skal ?
Signalerna finns ju där rätt tydligt efter vad jag kan se i alla fall .
Man brukar ju säga att man ska tro gott om sina medmänniskor .
Det har man verkligen tagit fasta på när det gäller mördaren Nerijus .
Tyvärr går inte vad man tror alltid hand i hand med verkligheten .
Det är den vidrige mördaren Nerijus ett skolexempel på .
Ena stunden svärmorsdröm i allas ögon och i nästa sekund en brutal beräknande mördare .
Sen sitter vissa ändå och förfasas över att vi kallar honom för en dubbelnatur .
Man blir smått orolig för vart det barkar när det gäller somliga .
2016-04-14, 02:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Ja , i mina ögon är han verkligen en dubbelnatur i allra högsta grad .
Man undrar lite hur alla i hans närhet kan ha undgått att se igenom detta skal ?
Signalerna finns ju där rätt tydligt efter vad jag kan se i alla fall .
Man brukar ju säga att man ska tro gott om sina medmänniskor .
Det har man verkligen tagit fasta på när det gäller mördaren Nerijus .
Tyvärr går inte vad man tror alltid hand i hand med verkligheten .
Det är den vidrige mördaren Nerijus ett skolexempel på .
Ena stunden svärmorsdröm i allas ögon och i nästa sekund en brutal beräknande mördare .
Sen sitter vissa ändå och förfasas över att vi kallar honom för en dubbelnatur .
Man blir smått orolig för vart det barkar när det gäller somliga .
Exakt. Det är NB själv och hur han framställer sig som är det mest intressanta i sig: Han ljuger som en häst travar om sin högtidliga nubbe - vilket går hand i hand nästintill identisk med mamsens kommentar.
Utöver detta finns sidor som de andra aldrig ser och beskriver honom som lugn och sansad.
AJ:
Citat:
Han har alltid varit lugn, sansad och hjälpsam.
GJ:
Citat:
"– Han är världens lugnaste..."
Brodern arbetar dock nästan in i röven på honom och ser andra saker. Ihop med honom törs han visa sitt rätta jag och får väl utlopp får sin dagliga maskerad:
Citat:
Han är lättirriterad vad gäller jobbet. Om det blir lite svårt eller om an har bråttom så blir han lättirriterade. Jag får fixa det. Min pappa var likadan.
Citat:
Är din bror impulsiv?
Ja. Om någonting inte funkar han kan riva sönder sig själv.
Vad menar du riva sönder sig själv?
Om vi gör något som inte går som det skall så blir han väldigt irriterad.
Citat:
Du berättade att din bror kan riva sönder sig själv om något inte funkar. Kan du ge ett exempel på när detta händer, hur din bror uppför sig och hur du agerar när han reagerar på detta vis?
Det var några dagar sedan när vi rev virke. Då var det läckt emellan. Då började han riva läckten och de släpper ifrån spiken och då slog han denna kofoten emot denna vad fan är det som händer och så gick han och rökte. Jag fick avsluta jobbet.
Kommenterar du din bror när han får sådana utbrott?
Jag försöker men det fungerar inte. Han lyssnar inte.

Han verkar vara en diametral motsats mot sin bror som får göra klart jobb han river sönder eller släpper rätt av i vrede.
Irina:
Citat:
Hur är Aivarus?
Väldigt lugn, förnuftig.
Senast redigerad av develi 2016-04-14 kl. 03:23.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in