Citat:
Ursprungligen postat av
X-pert
Är det någon som har förfäktat tesen att hans eventuella dubbelnatur är bevis för skuld i Lisa-mordet? Det är övertygande bevisat på annat sätt. "Jamen han är ju så duktig hantverkare och snäll mot katten." Det är här dubbelnaturen kommer in som en möjlighet. Inte mer.
I stället borde frågan vara: "Kan vi utesluta dubbelnatur?"
Lika lite som att motiv ger fällande dom så handlar givetvis inte diskussionerna om
dubbelnatur om det heller.
Däremot faller det inom ramen av bedräglig personlighet och är ett intressant fenomen i sig.
Självklart är denna bild han uppvisat sanningsenlig för dem (grannar, arbetskamrater, arbetsgivare, morsan).
Däremot är det väl frågan om denna bild stämmer och då inkommer begreppet dubbelnatur..
NB ger sken av att varken slåss eller dricka alkohol och det är på fyllan det händer grejer och han är då varken "mjuk eller rar".
Grannen:
Citat:
– Min bild av honom är att han var enormt arbetsam och väldigt, vad ska man säga,
mjuk och rar.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=1316
Mamman:
Citat:
De är bägge skötsamma och
har aldrig varit i bråk, detta är helt otänkbart, säger mamman.
http://www.expressen.se/gt/brodernas...kan-inget-ata/
AJ i personutredningen:
Citat:
Jönsson har aldrig upplevt Bilevicius som våldsam eller aggressiv. Han har alltid varit lugn, sansad och hjälpsam.
GJ:
Citat:
– Han är
världens lugnaste, trevligaste och mest välutbildade hantverkare,
http://www.expressen.se/gt/nerijus-b...ett-dubbelliv/
Ja, hur "mjuk och rar" , lugn, sansad och skötsam är han egentligen när han är full? Aldrig varit i slagsmål?
Irina:
Citat:
Eh det var en gång när han lyfte sin arm för att slå mig men då sa jag om du bara gör det en gång då får du aldrig se mig mer
Mmm, slog han dig då?
Försökte, jag gjorde så här, jag stoppade honom
Brodern:
Citat:
jag tog hans första hustru i beskydd och då skiljdes de åt.
Har han varit våldsam mot sin förra hustru?
Ja
NB i personutredningen:
Citat:
en gång i sin ungdom då polisen fick avstyra ett bråk mellan honom och en annan man.
Brodern:
Citat:
Förr var jag rädd för honom när han drack. Om vi gick ut fulla så var det jättemånga som fick stryk. Han letar anledningar för att starta slagsmål.
Citat:
..när han tar och puttar med axel när han sitter bredvid eller med armbåge men då var det när han är full. Och då så att säga då skiljer ju han inte på slag då slår han på, på en riktig karl .
Slår han mot henne som på en riktig karl?
Ja du vet till exempel om Irina har sagt det vad han inte gillar då klipper han till så här på knät så att säga men där.
---------------------------------------------------------------------------------------------------- -----------------------------------------------
AJ om hans alkoholintag:
Citat:
Han har aldrig erfarit att Bilevicius druckit alkohol till berusning
Mamman om deras alkoholintag:
Citat:
De berättar att ingen av bröderna dricker alkohol, annat än vid speciella tillfällen.
NB om sitt alkoholintag:
Citat:
Bilevicius uppger att han har en sparsam alkoholkonsumtion. Han dricker alkohol vid särskilda tillfällen som t ex på fester, högtider.
Brodern om deras alkoholintag:
Citat:
Det var så att på helgerna vi verkligen söp till men jag tror inte att det var denna .
När ni söp till vad drack ni då?
Brandy"
"Och då så att säga då brukar vi köpa en flaska och sen några burkar 4,6"
Citat:
Är Irina rädd för honom?
Det vet jag inte. Hon har sagt några gånger att han trakasserar henne när han är full.
Personal Handlar´n Källby:
Citat:
Bröderna är i butiken nästan varje dag. De kommer ofta sent och köper uteslutande öl och ciggaretter.
För att helgardera mot dravlet att brorsan ljuger så påminner jag om att IB är den som känner till honom bäst:
Citat:
Tror inte att Aivarus kan ljuga han är trevlig person
Utöver detta kan ju tilläggas att han kör bil då han druckit öl i Blomberg och så har vi rattfyllan i England:
Citat:
Jag körde.
Ja hade du druckit alkohol då?
Ja det har jag kanske.
Hur var det nu med denna image att det bara dricks på högtider?
Lugn och rar?