2016-04-24, 11:22
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Hurtig var nog lite för het på gröten. "Datorförväxlingen" gav ju stora rubriker - som om det var detsamma som "gärningsmannaförväxling."(haha) Stor grej på gång, liksom
Rönnbäck valde nog att ligga lågt med att begära ytterligare undersökningar av bevisning - hon förstod, med rätta - att allt bara skulle leda tillbaka till NB. Därav hennes flummiga, fantasifulla och anklagande formuleringar i rätten, bättre köra på konspirationsspåret och anklaga allt och alla än att fördjupa sig i bevisningen seriöst. Det slår nämligen tillbaka.
Av BH:s överklagande framgår att han inte är till fullo inläst på materialet; att han inte behärskar förundersökningens alla delar.

Att göra en sådan dundermiss som att tro att allt som står bokfört gällande IB/NB:s dator egentligen är material som hittats i AB:s dator - plus att härutöver inte kunna läsa ett datablad, är inte bara en liten förklarlig blunder; det säger också något om BH:s allmänna läs-, omdömes- och slutledningsförmåga.
2016-04-24, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Jag har ingen aning om när flash-aktiviteter uppstår.

Enligt punkt 20 är flash-aktiviteten en bild- eller ljudjustering.

Det finns säker kunniga som kan skapa automatiska, tidsstyrda händelser, som registreras i en dator, men att överföra det till att AB skulle ha de kunskaperna (samt veta att det inte går avslöja av tekniker) och dessutom planerat mordet i förväg ned till sådan detalj att i förväg "skapa" datoralibi känns väldigt långsökt.

Det kanske räcker med att streama en film bara.

Jag va mer nyfiken på hur lätt det kan va å fejka att man sitter vid datorn.

Som sagt, jag påstår inte att AB har gjort så.
2016-04-24, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det kanske räcker med att streama en film bara.

Jag va mer nyfiken på hur lätt det kan va å fejka att man sitter vid datorn.

Som sagt, jag påstår inte att AB har gjort så.

Det kanske det gör, men nu gällde det en bild-/ljudjustering inte flöde av film.
(Edit. Du kanske menade att bild-/ljud justerats automatiskt vid filmflöde.)

Jag betvivlar inte att en kunnig person kan fejka datoraktivitet. Jag betvivlar heller inte att datorforensiker i sin tur har sina metoder att upptäcka dylikt.
Det har dock inget med fallet LH att göra och blir OT.
Senast redigerad av Prudent 2016-04-24 kl. 11:57.
2016-04-24, 11:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Här tänker jag direkt på när NB i TR gråtmild sa att han kunde förstå hur hemskt det kändes för Lisas föräldrar för han hade ju själv en 14-årig dotter. Att tiga och ej ta ansvar för sin gärning, spela oskyldig, ledsen och frågande - det har dessa två mördare gemensamt.
Identiskt lika i denna del - tiger och sen en fejkad empati vals inför föräldrarna. Det är väl bara att UO fick för sig att han kunde ha drabbats av minnesförlust som skiljer..
Citat:
Jag tror att "hållhaken" är NB:s självbevarelsedrift. Han tänjer på gränserna så långt det är möjligt utan att själv rakt ut säga: "det var AB och IB som gjorde det". Han låter Hurtig säga det istället för även om NB står som upphovsman till idéerna (hahaha) så spelar nog NB ut "oskyldighets-kortet" till modern och frun
Jo, det skrev jag om tidigare också, dubbelbottnat dravel, men jag funderar på om AB faktiskt har en hållhake på honom så att han vill absolut inte ha honom i en rättegång där allt läggs på bordet från det bakflutna...
2016-04-24, 11:56
Bannlyst
Nerijus byter datavanor efter brottet enligt brodern och därför hade det varit extra mycket värt att se bekräftelser på de sökningar och översättningar som gjorts angående vart de söker efter den döda flickan. Men dessa kunde då inte ge så mycket svar som gärningsmannen själv hade.

FL - Hur kunde han då veta vart de hade letat? det området där din bror försöker förmå Missing People att inte leta har det hittats mycket allvarliga fynd.
AB -Jag vet ingenting

Neros stora vilja att koordinera sökarbetet genom att berätta för de stackars sökarna vart det var avsökt och inte är hursomhelst inte bara häpnadsväckande utan även behjärtansvärt specifik. Ett nog så flashigt spår även om det håller masken och ber grepen om ett handtag. Här undrar jag lite varför så lite Google spår och annat syns från HDn
2016-04-24, 12:04
Medlem
Själv har jag fastnat på alla dessa psykundersökningar som görs i tid och otid - men inte i detta fallet tydligen?
Varför inte det?

Man har uppenbarligen varken gjort en P7 eller en ordentlig RPU?

Alla (med vissa undantag) borde vara överens om att den jäveln som har mördat Lisa Holm är fullständigt sjuk i huvudet om än inte i psykiatrisk mening

Om det går upp i HD tycker jag att NB och hans "nya" advokat Hurtig måste anstränga sig lite mer än vad som gjorts tidigare
Enligt min mening måste då både Lillebror och Fru komma hit och vittna
Dessutom ska NB genomgå en ordentlig psykundersökning så att man kan utesluta att NB är en psykopat

Om man inte gör detta är NB dömd till livstids fängelse för ett bestialiskt mord på en ung kvinna

Det duger nämligen inte att bara sitta i rättegång efter rättegång och säga att "jag har inte gjort det" och "jag var inte där - jag var hemma"

Eller att hans fru sitter med sin mobil på andra sidan Östersjön och bedyrar att NB var hemma den kritiska tiden men nu måste hon tyvärr avbryta förhöret därför att hon har en läkartid att passa?
Eller att hans arbetsgivare Gods-Arne bedyrar hur trevlig och duktig NB är och Arne har minsann inte tagit in och anställt en galen kvinnomördare?

Advokat Hurtig måste skrapa fram varendaste litet vittne som både känner NB och som kan intyga att NB var hemma och att det är en absolut omöjlighet att NB har gjort detta fruktansvärda
Detta tillsammans med en psykundersökning kan kanske fria NB
Om p-undersökningen visar sig vara till fördel för NB förstås
2016-04-24, 12:06
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Ah, fantastiska Petra. Den videon har jag inte sett tidigare. Tack!

Fejkad familjefrid, ja. Det är nog modern som drar upp riktlinjerna för framtiden här: att tiga ihjäl alltihop. Frågan är om hon kan låsa fast Irina i ett evigt äktenskap med Nerijus. Irina vill väl kunna stå på egna ben nån gång. Skulle inte förvåna mig om hon just nu är beroende av modern på olika sätt. Kanske ekonomiskt i viss mån, kanske bor hon hos henne. Vem vet. Det skulle kunna vara frågor som en driftig journalist ställer till henne när PT't fått avslag. Men kommer hon att ta bladet från munnen? Det tror jag inte. Det hänger på Nerijus. Om hon skulle bli tvungen att försvara sig.
Irina är nog i någon slags beroendeställning till Modern, ekonomiskt, ev boendet och kanske känslomässigt p.g.a Nerijus. En slags symbios av kontroll. Kändes som att Irinas vittnesmål i HR till stor del regisserats av NB/Rönnbäck med Modern som tongivande sufflös till IB. Så länge som Irina fortsätter att ha kontakt med Nerijus via tel.samtalen fortsätter nog hans och moderns kontroll. Hoppas att någon får upp ögonen på Irina och ser till att hon tar avstånd och försöker stå på egna ben, hennes föräldrar kanske?
Du har nog helt rätt i att det hänger på Nerijus - om hon skulle bli tvungen att försvara sig.
Man undrar också om Modern helt tagit avstånd från sin yngste son, Aivaras, efter att han berättade sanningen i förhören b.la om hur NB bett honom om falskt alibi två gånger, i tidningsintervju om det förnekade hon bara rakt av att AB skulle ha sagt så.
"Nerijus som alltid varit snäll, alltid skött sig och är så jävla VÄLUPPFOSTRAD" enligt modern, inte ska väl någon inbilla sig att han gjort det här hemska för vad skulle man då tro om Moderns uppfostringsmetoder och Nerijus barndom?

En driftig och undersökande journalist måste ta tag i det här när det blivit avslag av PT.
Vilka mörka familjehemligheter har inte funnits där och finns inte där nu? Vilken betydelse har relationen mor/son för NB:s utveckling till sexualsadistiskk mördare? Lars Norén - släng dig i väggen, här är ett riktigt mörkt drama.

Nåd, barmhärtighet och rättvisa - tycktes modern ropa tidigare men nu är det tyst...
Barmhärtighet är enligt bibeln och människors fullhet; det mest gudomliga hos Gud, men också det mest storslagna hos människorna.
Tyckte att både låttiteln "Mother Russia" och bandets namn, "Sisters of Mercy" passade in i denna härva på något vis.
2016-04-24, 12:24
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Med all respekt för din erfarenhet av krimtrådar samt de skribenter som är återkommande där och enligt dig "knäppa". Men utifrån mina egna erfarenheter i denna tråd, har många "alternativteoretiker" visat prov på både skarpsinne och ärliga uppsåt. Att döma ut alla dessa generellt, känns i mina ögon inte helt seriöst.
Sen tycker jag nog att du underskattar dina egna första misstankar i fallet: att AB är den skyldige.
Som jag tolkar vad du skriver, bygger du din nuvarande ståndpunkt på vad just AB sagt i förhör. Där litar du plötsligt helt och fullt på denne. Det kan vara värt lite eftertanke, tycker jag.

Nej, jag bygger inte min inställning om Aivaras oskuld på det han själv sagt. Jag är fullt medveten om att han talar i eget intresse i förhören. Jag håller öppet för att han kan ha överdrivit sin brors dåliga egenskaper för att tillfredsställa förhörsledarna och bli frisläppt.

Dock är det så att det han berättar om Nerijus inte låter som en påhittad historia. Han påstår inte att brodern brukade plåga kattungar till döds som barn eller talat om att han vill våldta unga, blonda svenska tjejer. Han beskriver en typ av man som tyvärr fortfarande är mer vanlig än många av oss vill erkänna. En man med bristfällig empati, självupptagen och lättkränkt. En man som slogs som yngre och fortsatt att behandla sin närmaste omgivning respektlöst. Han misshandlar inte sin fru med knytnävarna i ansiktet, men knuffar till henne när han blir arg eller förorättad. Som äldre bror dominerar han den yngre och uppenbart mer tillbakadragne brodern.

Det är inget märkligt eller osannolikt i denna berättelse. Ingenting som framkommit om Nerijus i något annat sammanhang talar emot den. Visst: Han var trevlig mot sina chefer och uppdragsgivare. Det säger ingenting. Jag hade oturen att ha länge ha en person i mitt liv som stämde in på nästan alla de här dragen utom den fysiska misshandeln (men hotfullheten fanns där). Den personen var ofta krypande fjäskig mot chefer och kunder.

Den personen kunde för övrigt precis som Nerijus mitt i tuffheten och styrkan ibland också visa prov på patetisk självömkan och gråta som ett litet barn.

Men det är inte broderns karaktärsmord som får mig att avfärda honom utan avsaknaden av alla tecken (utom en liten tejpbit) på att han skulle ha något med saken att göra. Sen är det pusslet av övriga indicier runt DNA:t som fäller det slutliga avgörandet. Det var Nerijus som frågade Adriana om vägen dagen innan (En fråga det inte finns någon som helst rationell förklaring till). Det var Nerijus som sket på golvet och brukade runka och spruta sperma i ladan. Det var Nerijus som kom hem och gav förhållningsorder om vad de andra skulle säga. Det var Nerijus som nästan alltid brukade köra bilen som observerades av flera vittnen. Det var Nerijus som ville leta mask alldeles intill fyndplatsen för kroppen och som gick fram och började svamla om militärer som redan letat. Det var Nerijus som var ute och rörde på sig under söndagen.

Och det var Nerijus och ingen annans DNA som hittades på tio olika ställen på offrets kläder, tillhörigheter och på mordplatsen.

Vad har vi på Aivaras? DNA på en tejpbit som låg slängd på golvet i ladan.

Man blir inte alternativ gärningsmannakandidat bara för att man är bror till en mordåtalad och själv satt häktad i utredningens inledningsskede. Det krävs något mer än det och en liten tejpbit när allt annat pekar åt ett annat håll och bildar ett mönster som utgör en logisk helhet.
2016-04-24, 12:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Av BH:s överklagande framgår att han inte är till fullo inläst på materialet; att han inte behärskar förundersökningens alla delar.

Att göra en sådan dundermiss som att tro att allt som står bokfört gällande IB/NB:s dator egentligen är material som hittats i AB:s dator - plus att härutöver inte kunna läsa ett datablad, är inte bara en liten förklarlig blunder; det säger också något om BH:s allmänna läs-, omdömes- och slutledningsförmåga.
Lysande
Måhända även parat med en viss lystnad att skapa kortsiktiga rubriker för sin egna karriärs skull. Med lite Flash & Anime.
2016-04-24, 12:45
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Identiskt lika i denna del - tiger och sen en fejkad empati vals inför föräldrarna. Det är väl bara att UO fick för sig att han kunde ha drabbats av minnesförlust som skiljer..
Jo, det skrev jag om tidigare också, dubbelbottnat dravel, men jag funderar på om AB faktiskt har en hållhake på honom så att han vill absolut inte ha honom i en rättegång där allt läggs på bordet från det bakflutna...
Vid förhandlingarna i TR med Rönnbäcks alla utfall mot AB, där hon drog upp ovidkommande och kränkande detaljer om hans ungdom, överdrev och överdramatiserade hans mobilporrsurf, beskrev det nästan som att det var hans största intresse - i försök att på olika sätt misstänkliggöra honom - då fick jag en känsla av att det inte bara handlade om att manipulera rätten att tro att AB kunde vara en alternativ gärningsman - utan det handlade också mycket om att NB/Rönnbäck till varje pris ville undvika att AB skulle vilja vittna, bästa sättet att avhålla honom från det var att skrämma honom, att han skulle känna sig rädd över att kunna bli ditsatt för broderns verk. Låter kanske lite osannolikt men det tror inte jag att det är.
AB kan kan mycket väl ha något mera att berätta som är till nackdel för NB.
Förutom att han säkert har en hel del negativa saker att berätta om NB från uppväxten till nu så kan han mycket väl ha uppmärksammat något i denna hemska händelse också.
Säg t.ex att NB missat några av LH:s tillhörigheter, några av småsakerna som sen hittades, att något låg kvar i bilen, hade fallit ner under ett säte eller något.
Nycklar, ID-kort eller annat och sen har AB upptäckt dessa. Panik, vad gör han då?
Ställer väl NB mot väggen, om han vågar? Eller, vågade han inte det utan kastade själv bort sakerna och vågade därför inte säga till polisen, rädd att bli misstänkt? En sån här sak skulle ju ge AB en mycket stark hållhake på NB som gör att han aldrig, aldrig ville ha dit AB som vittne. Kanske också kan göra att han inte vill gå "all in" och själv fejka en berättelse om brodern?
AB har förmodligen också en hel del mer att berätta om NB:s förflutna men skamkänslor och traumatiska upplevelser under barndomen är nog inget man med lätthet går in och berättar, för många personer blir indragna då från familjen. Bättre fly än illa fäkta.

Förutom att det givetvis kan vara så att AB vet mer detaljer som pekar mot NB så tror jag att NB känner att så länge HAN själv ej går in i detaljer och lämnar en egen fejk-historia (m Hurtig som författare) så tror han att han behåller sin "värdighet" och kan skylla på advokaten om familjen tar illa upp för att bli mordanklagade av honom.
Låter sjukt men låter ju som Nerijus, den oskyldige stackaren
2016-04-24, 13:05
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit

Underkänt i läsförståelse och slutledningsförmåga för Hurtig, dåligt insatt och lite slarvig.
Lätt hänt när Publicitet & Pengar står högst i rang.
Han har väl också haft "experter" till sin hjälp, vad är det för klåpare?

Tacksam för din och de andra skribenternas förklaringar om datormaterialet
2016-04-24, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Av hänsyn att du uttrycker dig om tidsramen som åklagaren målat upp, tar jag för givet att du besökt området och alla dess aktuella platser?
Att du har något konkret att utgå från i en sådan personlig känsla?

Efter bästa försök att tömma ut känsloåsikt av Pernilla Wadebäck i Kaliber-reportaget, är det anmärkningsvärt, men ej förvånande, att faktiskt flera i trakten (även utanför trakten) sitter på en otrygg känsla över att man har mördaren.
Ett ganska komplicerat spaningsmord, fortfarande med många luckor, och jag förstår också resonemanget över att det vilar en känsla av att fallet inte går helt klart inom juridikens ramar.

Hur man än vrider och vänder på det, skulle det till sin spets kunna finnas tex 4-5 slätstrukna skjortor med feta plånböcker till delaktiga, "beställare" eller liknande, i någon spårlös maskopi.
Eller en sjujävla anamma hos lillebror AB i att dels inte lämna spår, och dels knipa, ihop med att hela Litauen-trion förutsett vad som ska ske i polisförhören vid ev inplock. Nerijus är då svarta fåret som aldrig lär sig det där med spårlämning/alibi. Han kanske är otursförföljd.

Eller kan det bero på vår tids allra första stor-fall, helt utan läckor? Vad ställer det till med i sinnet på folk och hur smittar det?

Bredden på utredningen utanför FUP är nog större än vad många kan föreställa sig. Allt hamnar inte ens i slasken. Det såg bitvis trögjobbat ut under sökveckan, och tex Fredman´s front i media rimmade inte helt med vad hur aktiviteten på kullen var. Eller gjorde den?
Jag har själv frågetecken, säkert annorlunda mot andras, rent av frågetecken som sträcker sig ända bak till:
http://www.expressen.se/tv/nyheter/g...nna-lisa-holm/

Då kan man ju konstatera att de "viktiga fynden" inte spelade någon som helst roll för fallets upplösning. De som Fredman i princip ägnar hela den ovan länkade intervjun åt.

Dessa fynd har försvunnit helt från rättsprocessen. De hade bara betydelse för att utgöra en del av "den röda streckade linjen" som finns inlagt i fupen som då ska peka på hur mgm tog sig till Martorp. Men vips, när det blev problem, försvann dessa fynd från kartan dvs från intresset.

De flesta förstår nog att om mobilfynden vägts in hade inte NB kunnat fällas.

Det är också värt att ha i minne den presskonferens där Fredman och Trolläng, polisområdeschef i Skaraborg, bad om ro för "familjen".
Som Medierna har visat hittade hon på - det fanns ingen händelserapport.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=2795

Varför har detta försvunnit? För att det visar på att oegentligheter, mörkande och lögner präglar hela utredningen från början till domen i HR.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in