Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Identiskt lika i denna del - tiger och sen en fejkad empati vals inför föräldrarna. Det är väl bara att UO fick för sig att han kunde ha drabbats av minnesförlust som skiljer..
Jo, det skrev jag om tidigare också, dubbelbottnat dravel, men jag funderar på om AB faktiskt har en hållhake på honom så att han vill absolut inte ha honom i en rättegång där allt läggs på bordet från det bakflutna...
Vid förhandlingarna i TR med Rönnbäcks alla utfall mot AB, där hon drog upp ovidkommande och kränkande detaljer om hans ungdom, överdrev och överdramatiserade hans mobilporrsurf, beskrev det nästan som att det var hans största intresse - i försök att på olika sätt misstänkliggöra honom - då fick jag en känsla av att det inte bara handlade om att manipulera rätten att tro att AB kunde vara en alternativ gärningsman - utan det handlade också mycket om att NB/Rönnbäck till varje pris ville undvika att AB skulle vilja vittna, bästa sättet att avhålla honom från det var att skrämma honom, att han skulle känna sig rädd över att kunna bli ditsatt för broderns verk. Låter kanske lite osannolikt men det tror inte jag att det är.
AB kan kan mycket väl ha något mera att berätta som är till nackdel för NB.
Förutom att han säkert har en hel del negativa saker att berätta om NB från uppväxten till nu så kan han mycket väl ha uppmärksammat något i denna hemska händelse också.
Säg t.ex att NB missat några av LH:s tillhörigheter, några av småsakerna som sen hittades, att något låg kvar i bilen, hade fallit ner under ett säte eller något.
Nycklar, ID-kort eller annat och sen har AB upptäckt dessa. Panik, vad gör han då?
Ställer väl NB mot väggen, om han vågar? Eller, vågade han inte det utan kastade själv bort sakerna och vågade därför inte säga till polisen, rädd att bli misstänkt? En sån här sak skulle ju ge AB en mycket stark hållhake på NB som gör att han aldrig, aldrig ville ha dit AB som vittne. Kanske också kan göra att han inte vill gå "all in" och själv fejka en berättelse om brodern?
AB har förmodligen också en hel del mer att berätta om NB:s förflutna men skamkänslor och traumatiska upplevelser under barndomen är nog inget man med lätthet går in och berättar, för många personer blir indragna då från familjen. Bättre fly än illa fäkta.
Förutom att det givetvis kan vara så att AB vet mer detaljer som pekar mot NB så tror jag att NB känner att så länge HAN själv ej går in i detaljer och lämnar en egen fejk-historia (m Hurtig som författare) så tror han att han behåller sin "värdighet" och kan skylla på advokaten om familjen tar illa upp för att bli mordanklagade av honom.
Låter sjukt men låter ju som Nerijus, den oskyldige stackaren