2016-04-28, 21:34
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Lite simpelt spånande..
Ett av dom mer rimligare förslagen om hur han kan ha fått henne med över vägen, skulle kunna vara en plan om att fånga uppmärksamhet genom att visa på en akutsituation. En slags övertygande begäran om hjälp av henne, i något påhittat akutärende mot/i ladan.
Rimlig, dels eftersom just detta stöttas av SH genom antagande med stor säkerhet, dels eftersom planen kanske gäller att det ska gå snabbt att få med henne över den trafikerade landsvägen. Inga karttrick eller annat tidskrävande alltså, eftersom Nerijus i vart fall verkar ha lite koll på hur han själv uppfattas, kanske han inser att han brände försöket med Adriana pga att uppsåtet började lysa igenom?
Något (anledning) måste han ju funderat på när hon avbröt och sprang vidare? Kan det naturliga vara att tänka på att vara mer övertygande?
Det enda sanna i mitt inlägg här, är att en akutsituation alltid är övertygande.

Eftersom den ena handsken satt fast i jackans ärm, håller jag troligt att Lisa var fullt dressad för hemfärden.
Om hon lurats av en påhittad akutsituation, kan det inbegripit att få fram sin mobiltelefon vilket innebär att hon åtminstone plockar av en handske för att hantera telefonen, i eller på väg mot ladan.
Osynligt tappad i tumult/efterföljande - Sedan missad.

Detta i sin tur leder sedan in på att mobiltelefonen är framme - Kanske innebär väckelse om att göra sig av med föremål som identifierar?
Tes stöttas av att spåret som sedan följer, i hög grad, nästan uteslutande inbegriper föremål som just identifierar.
Precis. Han kanske bara gick rakt över vägen och tog henne. Det ska ju vara fri sikt åt båda håll enligt dom som varit där och tittat. Han hade tiden och tillfället på sin sida. Inga krångligheter. Hon var liten och nätt, säkerligen inte särskilt muskulös. Enkelt byte.
2016-04-28, 21:38
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
/.../ Allt i närheten av händelsens centrum
Här i närheten av gaffeltraktorn som står snett in antagligen mycket nära brunnen återfinns silvertejpen som dessutom lagts tillbaka snyggt och prydligt utan att tänka på det så läggs också LHs DNA dit. Vilket i min bild öppnar ett troligt fönster mot att det var här hängningen ägde rum med eventuell förlist av medvetande till följd.

Mörkrummet
Anledningen till att hänga på ett ställe till är inte vettig alls, men det är anser jag inte Nerijus är heller. Min gissning är att det är hans första och äldsta utav ett flertal runkfantasier, där i kaklade utrymmet har vi också sett talröret för den saken måla in sig. Om objektet slutar svara vid gaffeltraktorn så tror jag nog inte det spelar så stor roll för Nerijus ändå utan han drar in henne till kakelrummet mer eller mindre av gammal vana. Ja här tror jag verkligen på råttgångar välingnagda under årtionden av runkande på alla sätt och vis, med psykologiska och filosofiska matriser för vad som görs hur etc. Jag tror helt enkelt inte på att han kan skippa den intensivaste fantasin. Han hittar i dessa gångar helt och hållet i mörkret och behöver inget yttre ljus. Gissar jag.

De kaklade utrymmena är relativt isolerade och rymmer väldigt få spår, inget tyder på någon strid, där. Däremot skulle handsken kunna göra det.

Allt på samma plats
Det finns en viss logik i att tejpen använts i närheten av där den hittades på sin plats med LH DNA i sin rulle. Och den är lika enkel som saklig för den som inte tänker på det. Det var inför första hängningen som tejpningen skedde och då tråden sitter innanför kan allting i stort sett ha hänt där.

I min bild är det betydligt mycket lättare att hänga upp en person som gör motstånd i en krok vars höjd kan varieras, och justeras. Syftet med gaffeltraktorn är att fälla ut hela armen i maxläge för att få maximalt hävstångseffekt på armen rent mekaniskt. Nej jag säger inte att det är logiskt men jag tror inte den skulle vara där heller om den inte hade en extremt logisk plats där och detta är det enda jag har lyckats få samman. Just den effekten där. Nerijus är inte rolig och skämtar inte med målorienteringen.

Hävstångsteater
Självklart kan vad som helst ha hänt men sammanfattningsvis anser jag att dessa detaljer åtminstonde till viss del kan tala för förlopp enligt ovan. Nerijus stora teater var täppt i bägge ändar med sin bil och gaffeltrycken i andra änden vilket lämnar en ensam öppning mot brunnen som antagligen är synlig ur en extremt lite vinkel för den som bara åker förbi. har dock inget foto inifrån mot den utgången
https://www.google.se/maps/@58.55002...7i13312!8i6656

Utgår från att om teleskoptraktorn stod så som vittnet säger så borde silon stått ganska mycket i vägen för för insyn för de som kommer på andra vägen upp mot ladan. Min mening är att han är såpass inrunkad att inget att detta händer av någon direkt slump på ett sätt. För någonstans kommer ljuset från denna synnerligen mörka händelse som på de flesta sätt annars är alltigenom svår att förstå. Lik förbannat ur någon jävla vinkel så var händelsen rimlig inifrån perspektivet på den som utförde den. Med sin egna bil i andra änden och silon vid sidan har han halvciviliserat fram sin hävarmsteater. Gaffeltrucken skulle nog aldrig användas om den inte var central, dels har han blivit ertappad med den just innan och dels har han tillgång till den så spåren leder ganska rakt till honom ändå tar han risken, så magnetisk var den nog.

Handsken lossnade vid strid i närheten av brunnen och kan ha hamnat i den eller på annat ställe där han först inte såg den. Den liksom det örhänge direkt in till höger i ladan har missats av flera, vilket lyfter frågan ganska starkt om det ändå inte är så att han kunde ha slängt dit den senare. då bortifrån brunnen. Högerhandske hos högerhänt tyder på aktivitet.

-Finns det något här som du tycker är osannolikt?
-Eller har andra alternativ med betydligt högre sannolikhet i dina ögon?
Den här bilden förklarar mest i mina ögon men mycket må vara möjligt med en sådan herre. Och den bilden förklarar dock långtifrån allt. Någon som har en bättre förklaring till alla dessa fenomen som helhet?
Först regelrätt hängning med hjälp av teleskoplastaren; sedan inburen i mjölkrummet och upphängd i röret för att låta fantasierna få fortsatt fritt spelrum; så uppfattar jag att du menar att händelseförloppet kan ha varit. - Ja, efter vad jag kan förstå så finns ingenting som direkt utesluter detta. - Visserligen undersökte man "den gröna traktorn", som AB kallade teleskoplastaren, men avsaknaden av spår behöver inte betyda så mycket.

Handsken kan väl ha blåst in mot brunnen under natten? - Och örhängena tappats om LH burits in till mjölkrummet från lastaren, via spannmålstorken? - Han aktade sig nog för att helt lättvindigt lägga henne oemballerad i sin bil, och inför den tänkta andra upphängningen behövde han bibehålla sina synintryck.

Tidsperspektivet behöver också beaktas, men han forcerade säkert det han föresatt sig. Han lär ha haft c:a 25 min på sig, om ens det, innan han tvingades sätta fart mot bostaden/Martorp - förmodligen via grusvägen (fyndvägen). - En annan variant kunde ha varit att han låtit LH ligga kvar i mjölkrummet ett tag, och att han återvänt efter bostadssejouren; IB:s tidsuppgifter kan här närmast helt bortses från, och detta gäller även det beramade Skypesamtalet. - Men grannarnas uppgifter att han vid 19.30-tiden sågs komma från Martorpshållet gör att han i så fall vid en senare tidpunkt återvänt till ladan, och då borde även Martorp ligga senare i tiden, t.ex. omedelbart efter besöket hos Handlar´n. - Men eftersom LH:s far dök upp så tidigt som 20.30 så förefaller även detta alternativ falla.

Detta är ett helt nytt scenario som inbegriper teleskoplastaren. Det är ett hypotetiskt händelseförlopp som förtjänar att penetreras ytterligare för att se om det kan ha någon bärkraft, eller utgöra ett fullgott alternativ till åklagarens scenario.
2016-04-28, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
"Alla" som lever kvar i ett gammaldags och patriarkaliskt tänk?

"Enligt modern vetenskap går det inte att se om en kvinna är oskuld eller inte".

(Källhänvisningar finns i länkarna som jag postade nyss).

Rättsläkaren i detta fall kanske bör inse att det faktiskt är 2016

Ska en rättsläkare tro på myter om kvinnokroppen? Men AB avsade sig all medicinsk integritet i den här rättegången med fixat dödsdatum mm. Inte undra på om han tror på och underhåller dessa myter. "Hedern" (även om det är en myt eller en påmålad bild av målsägarbiträdet ) är tydligen mycket viktig i det här fallet. Antyder att det är mer komplicerat än den fantasier som hittills fått råda.
Senast redigerad av nopomil 2016-04-28 kl. 21:49.
2016-04-28, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Först regelrätt hängning med hjälp av teleskoplastaren; sedan inburen i mjölkrummet och upphängd i röret för att låta fantasierna få fortsatt fritt spelrum; så uppfattar jag att du menar att händelseförloppet kan ha varit. - Ja, efter vad jag kan förstå så finns ingenting som direkt utesluter detta. - Visserligen undersökte man "den gröna traktorn", som AB kallade teleskoplastaren, men avsaknaden av spår behöver inte betyda så mycket.

Handsken kan väl ha blåst in mot brunnen under natten? - Och örhängena tappats om LH burits in till mjölkrummet från lastaren, via spannmålstorken? - Han aktade sig nog för att helt lättvindigt lägga henne oemballerad i sin bil, och inför den tänkta andra upphängningen behövde han bibehålla sina synintryck.

Tidsperspektivet behöver också beaktas, men han forcerade säkert det han föresatt sig. Han lär ha haft c:a 25 min på sig, om ens det, innan han tvingades sätta fart mot bostaden/Martorp - förmodligen via grusvägen (fyndvägen). - En annan variant kunde ha varit att han låtit LH ligga kvar i mjölkrummet ett tag, och att han återvänt efter bostadssejouren; IB:s tidsuppgifter kan här närmast helt bortses från, och detta gäller även det beramade Skypesamtalet. - Men grannarnas uppgifter att han vid 19.30-tiden sågs komma från Martorpshållet gör att han i så fall vid en senare tidpunkt återvänt till ladan, och då borde även Martorp ligga senare i tiden, t.ex. omedelbart efter besöket hos Handlar´n. - Men eftersom LH:s far dök upp så tidigt som 20.30 så förefaller även detta alternativ falla.

Detta är ett helt nytt scenario som inbegriper teleskoplastaren. Det är ett hypotetiskt händelseförlopp som förtjänar att penetreras ytterligare för att se om det kan ha någon bärkraft, eller utgöra ett fullgott alternativ till åklagarens scenario.
Det ska blåsa närmast orkan för att flytta handsken från mopeden och in i ladan. Visst, det var blåst på stället vid aktuellt tillfälle, men det ska jädrigt mycket till att förflytta en handske mer än ett par meter. Är det här ännu ett försök att förklara neros otur? Tror inte det dock då du verkar va på rätt sida om iq snöret.
Och teleskoplastarn är väl redan avhandlad?
2016-04-28, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Ska en rättsläkare tro på myter om kvinnokroppen? Men AB avsade sig all medicinsk integritet i den här rättegången med fixat dödsdatum mm. Inte undra på om han tror på och underhåller dessa myter. "Hedern" (även om det är en myt eller en påmålad bild av målsägarbiträdet ) är tydligen mycket viktig i det här fallet. Antyder att det är mer komplicerat än den fantasier som hittills fått råda.
Apropå rätt sida om iq snöret. Vad vill du säga med det här inlägget. Lite oklart.
2016-04-28, 22:03
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Instämmer i det du skriver.
Han sitter där med ledsna ögon och upprepar mantrat att han är oskyldig.
Inför sig själv har han ju inte gjort något fel, förstår inte alla att han ju var tvungen?
Tvungen att döda sin egen ångest, sina tvångstankar och de sjuka drifterna inombords som blev starkare och starkare och krävde sin rätt.
Otur för Lisa att just hon var ensam kvar. HAN var ju tvungen då att ta sig rätten att göra det han gjorde. Långt ljust hår, oskuldsfull och vacker som en ängel - hon representerade allt det fina och goda som han själv var så långt ifrån.
Det väckte både vrede och lust hos honom - vilket han så oerhört brutalt och vidrigt sen visade med sitt brott.
Skuldkänslor för sitt helvetiska brott? Inte ett dugg. Han var ju tvungen, för sin egen skull.
Aldrig, aldrig kommer han att erkänna mordet och inte heller skulle han krypa för Hurtig och berätta en städ-historia om han gavs möjlighet. Skulle Hurtig synas faller allt, vilket det ändå kommer att göra.
Det absoluta nekandet ger ändå Nerijus lite makt och kontroll, det är ju sånt han gillar.

Hur en människa kan bli sån - att njuta av det värsta, att plåga livet ur någon annan - njuta av att se vad våldet, smärtan och rädslan han tillfogar offret gör - att njuta av att se dödsrädslan i offrets ögon och att se livet rinna ut......
Finns inga förmildrande omständigheter i såna fall, spelar absolut ingen roll vad han kan ha blivit utsatt för som barn för det han gjort är så obegripligt hemskt så jag hoppas att han själv kommer att få känna denna dödsrädsla som Lisa måste ha känt, denna hjälplöshet när man vet att ens liv vilar i någon annans händer. DET borde Nerijus också få känna.

PS: Katchig bra låt, tack Text ämnad åt Nerijus: "Guilt is burning, Inside I´m hurting, This ain´t a feeling I can keep, DONT´T BLAME IT ON ME"(Skyll hellre på brorsan o frun)
Väntar nu på detta: "Guilty"- Oh I'm a guilty one, And know what I have done.
https://www.youtube.com/watch?v=qIlFXh8hlZU
Ja, vi människor är verkligen ett mysterium. Hur så mycket ondska kan bo i vissa, så mycket skönhet i andra. Och ibland en blandning av ondska och skönhet, som skuggor av något ofullständigt. Vi är människor. Några av oss mördar, några räddar liv. Men kan vi nånsin förlåta? Sånt är stort. Jag undrar om Lisas familj nånsin ska kunna förlåta Nerijus. https://www.youtube.com/watch?v=JrlfFTS9kGU
2016-04-28, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, det var ju han som ledde sin bror till brunnen. - Hur vet du att han inte haft handsken i fickan och låtit den singla ned mot marken?

Varför skulle han ha handsken i fickan? På vilken anledning? För att lägga den i ladan nästa morgon?
Varför?
Tror du att han tog den med sig hem efter transporterat L till byssjan?
Han kunde slänga handsken i rishög tillsammans med jacka.
2016-04-28, 22:23
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Hur "positiva" de är beror på vem som frågar för visst har slasken förevisats av den "mediaglada" (OBS snäll benämning) Lars Johansson för okritiska och beundrande journalister.

Polisen ser till att "sekretessa" om de kan misstänka kritik.

Jag hoppas att Hundrik på något sätt kan komma över innehållet i slasken. Det är dags att någon som har tid och ett kritiskt förhållningssätt får granska slasken.

Det är självklart rättsvidrigt att undanhålla slasken för allmänheten i det här uppmärksammade fallet där fupen innehåller så många frågetecken, motsägelser, tomma hål och brist på objektivitet (förutom den misstänkta brottslighet som Fhl gjort sig skyldig till för att få mgm att bekänna och att andra gripna ska vittna falskt).

Vad hoppas du att ni skulle hitta i slasken som skulle bevisa att du eller
han har ett enda rätt i det ni svamlar om ?
2016-04-28, 22:27
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bommullspinnar
Det ska blåsa närmast orkan för att flytta handsken från mopeden och in i ladan.
Tänkte närmast från plats X inne i, alt. utanför, ladan.
Citat:
Visst, det var blåst på stället vid aktuellt tillfälle, men det ska jädrigt mycket till att förflytta en handske mer än ett par meter.
Och hur många meter är det från brunnen till den västra öppningen? - Inga många, va?
Citat:
Och teleskoplastarn är väl redan avhandlad?
Det var mer än jag visste. - Det finns ett vittne som sett den stå på baksidan av ladan vid en kritisk tidpunkt. - Vad hade den där att göra?
2016-04-28, 22:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Lite simpelt spånande..
Ett av dom mer rimligare förslagen om hur han kan ha fått henne med över vägen, skulle kunna vara en plan om att fånga uppmärksamhet genom att visa på en akutsituation. En slags övertygande begäran om hjälp av henne, i något påhittat akutärende mot/i ladan.
Rimlig, dels eftersom just detta stöttas av SH genom antagande med stor säkerhet, dels eftersom planen kanske gäller att det ska gå snabbt att få med henne över den trafikerade landsvägen. Inga karttrick eller annat tidskrävande alltså, eftersom Nerijus i vart fall verkar ha lite koll på hur han själv uppfattas, kanske han inser att han brände försöket med Adriana pga att uppsåtet började lysa igenom?
Något (anledning) måste han ju funderat på när hon avbröt och sprang vidare? Kan det naturliga vara att tänka på att vara mer övertygande?
Det enda sanna i mitt inlägg här, är att en akutsituation alltid är övertygande.

Eftersom den ena handsken satt fast i jackans ärm, håller jag troligt att Lisa var fullt dressad för hemfärden.
Om hon lurats av en påhittad akutsituation, kan det inbegripit att få fram sin mobiltelefon vilket innebär att hon åtminstone plockar av en handske för att hantera telefonen, i eller på väg mot ladan.
Osynligt tappad i tumult/efterföljande - Sedan missad.

Detta i sin tur leder sedan in på att mobiltelefonen är framme - Kanske innebär väckelse om att göra sig av med föremål som identifierar?
Tes stöttas av att spåret som sedan följer, i hög grad, nästan uteslutande inbegriper föremål som just identifierar.
Att ena handsken var av har nog hög sannolikhet (mopednyckel i lås, håller på med mobilen, ska knäppa hjälmen). Jag börjar faktiskt undra om det är NB som pappan hör i bakgrunden. Han kan prata några ord svenska och han har en tunn, mesig, ljus röst när han leker ynklig. Det blåste och kan vara biljud (svårt att höra) och det är främst Lisa han hör. Klockan känns för mycket för att vara de andra tjejerna. Men hon verkar inte stressad i svaret enligt pappan.
Att han då gått fram, ber om hjälp och Lisa följer med över vägen. Jag tror det är nåt i närheten av bilen - för jag ställer mig tveksam att hon skulle följa med ända in i ladan. Den ser inte värst varm och inviterande ut..

Samtidigt handlar det om det du säger - pappan uppger hjälp i nöd som möjlig händelse. Det behöver dock inte vara jätteakut. Han kan ju ha låtsats vara skadad (trasa runt handen) och vill ha hjälp med nåt således - kanske bara pekar mot den som han gjorde med Adriana?

Utanför ladans öppning (kollat höger/vänster snabbt att ingen bil eller människa ser dem) så attackerar henne blixtsnabbt och drar in henne.
Hon har knappast gått med hjälmen på huvudet isf och därav ramlar örhängena av i brutal hantering och varav handske tappas dess innan i tumult (försöker fly).
Jag tror han drar tejp över munnen i tidigt skede för att hon inte ska skrika och det är kanske då örhängena ramlar av några meter in i stalldelen.
2016-04-28, 22:30
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Varför skulle han ha handsken i fickan? På vilken anledning? För att lägga den i ladan nästa morgon?
Varför?
Tror du att han tog den med sig hem efter transporterat L till byssjan?
Han kunde slänga handsken i rishög tillsammans med jacka.

Hur tror du att handsken hamnade på det stället i ladan ?
2016-04-28, 22:33
Medlem
Citat:
Hur "positiva" de är beror på vem som frågar för visst har slasken förevisats av den "mediaglada" (OBS snäll benämning) Lars Johansson för okritiska och beundrande journalister.

Polisen ser till att "sekretessa" om de kan misstänka kritik.

Jag hoppas att Hundrik på något sätt kan komma över innehållet i slasken. Det är dags att någon som har tid och ett kritiskt förhållningssätt får granska slasken.

Det är självklart rättsvidrigt att undanhålla slasken för allmänheten i det här uppmärksammade fallet där fupen innehåller så många frågetecken, motsägelser, tomma hål och brist på objektivitet (förutom den misstänkta brottslighet som Fhl gjort sig skyldig till för att få mgm att bekänna och att andra gripna ska vittna falskt).
Du inser väl att även slasken har utretts av Lars Johansson? Så vart vill du? Vet du det själv?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in