2016-05-04, 10:25
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Jag vill tvärtom hävda att att en feltryckning som leder till fickringning är fullt möjlig i det här fallet, vilket jag tidigare har tagit upp i tråden.

Ett tänkt scenario:
L*sa slår igång musiken och sätter i sina hörlurar redan inne på cafét: S. 122
R*becka kommer också ihåg att L*sa stoppade in sina hörlurar som var kopplade till sin mobiltelefon i öronen. Anledningen var att hon skulle lyssna på musik under mopedfärden. Om L*sa startade musiken i samband med detta vet hon inte men hon förberedde för lyssnandet. Hon tror att L*sa i samband med detta höll mobilen i handen.

Låt säga att L*sa söker upp appen Spotify, slår igång den och sätter i hörlurarna. Mobilen håller hon i höger hand för att skicka sitt sms framme vid mopeden. Den åker sedan ner i jackfickan, den högra.
Därefter trycker hon in sin påse i mopedens fack och förbereder färden. Nyckeln stoppas in i låset och en av hårsnoddarna hamnar på den högra handleden när håret ska fixas. Arbetskamraterna har precis åkt iväg och NB närmar sig. Han går över vägen och fram till parkeringen. Han påkallar här L*sas uppmärksamhet.
Hon stiger av mopeden med hjälmen på vänster arm. Hörlurarna åker av och höger hand ner i fickan för att lossa anslutningen. Just här kan hon ha kommit i kontakt med senaste sms, om det fanns kvar på displayen och autolåset inte hade hunnit sätta in.

L*sa hade väl en iPhone 4? På en iPhone 6 kan du lätt av misstag komma åt "detaljer", placerad i högra hörnet på displayen. Ett tryck och en lur visas. För att en sådan fickringning ska ske behövs två tryckningar i höger hörn. Om jag inte minns helt fel ser rutan något annorlunda ut hos iPhone 4 med texten "ring" ovanför sms´en. Lätt hänt då att med en touch ringa upp personen i fråga och iPhone´s skärm är tryckkänslig.

Alltså; oavsett typ av iPhone är det fullt möjligt med fickringning, vilket har skett mig vid ett otal tillfällen.
Ett fullt möjligt scenario. - Det skulle i så fall innebära att LH avsände sitt sms vid mopeden och därefter behövde c:a 4 min för att åstadkomma fickringningen, efter att dessförinnan ha fixat med sin kasse; stoppat ned den i förvaringsfacket under mopedsadeln, osv.

Ja, mycket troligt att det har gått till så här. - Har tidigare varit inne på att hon anat oråd, men så behöver inte alls vara fallet. - Ditt scenario överensstämmer också med alla kända vittnesiakttagelser inkl. hennes hårsnodd om högra handleden. Det lutar väl då åt att NB gått över gatan och fram till mopedplatsen eftersom pappan hört även NB:s röst genom blåsten. Sedan är det en öppen fråga om attacken skett vid mopedplatsen, eller om LH bejakat att hjälpa till med något vid ladan. Det metalliska ljudet som hörts är svårtolkat; kan ha åstadkommits när LH klev av sin moped, eller av något hon haft i fickan. - Ska man döma efter händelsen med joggerskan är NB en försiktig general som vill ha ryggen fri vilket kan tala för att han med ett lent, lite blygt tonfall efterfrågat en tjänst av något slag.
2016-05-04, 10:42
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Det fetstilta.
Vart ser du det?

Det fanns ett konto i social media med en del bilder på dottern. Minns inte hur det hittades eller vem som hittade det, men kontot försvann dock någonstans i slutet av Juni, alltså ganska omgående efter det att bilder på Nerijus kablades ut.

Jag har sett bilderna flera gånger, och den största skillnaden i mina ögon, är att Nerijus dotter ser lite yngre ut än Lisa. Utseendet betrf helhetsdrag, färg, hår och även detaljdrag som ögon, näsa, mun, hårfäste etc liknar till runt 70-80%
Första gången jag såg bilderna var min spontana tanke att det kunde varit Lisa´s lillasyster.

Edit
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det finns starka indicier som tyder på att Nerijus Bilevicius lillebror sitter på kunskap som han rimligen inte skulle ha tillgång till. Detta givet min övertygelse att Nerijus aldrig inför sin lillebror skulle ha erkänt ett mord som han vid den tidpunkten inte ens var officiellt misstänkt för.

Så hur kunde Aivarus veta, eller ana? Intuition?

Om det är starkt, vill iaf inte jag stå för, mer än att jag håller med att han för sig på ett visst sätt genom förhören.
Utifrån ett läge där det kanske är så att Nerijus behandlat sin tidigare fru och barn illa tidigare, kan det ligga inom Aivaras vetskap?
Vem vet hur Aivaras reagerade första gången en bild på den försvunna Lisa dök upp? Vad tänkte han?
Senast redigerad av rotesau 2016-05-04 kl. 11:04.
2016-05-04, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Jag vill tvärtom hävda att att en feltryckning som leder till fickringning är fullt möjlig i det här fallet, vilket jag tidigare har tagit upp i tråden.

Ett tänkt scenario:
L*sa slår igång musiken och sätter i sina hörlurar redan inne på cafét: S. 122
R*becka kommer också ihåg att L*sa stoppade in sina hörlurar som var kopplade till sin mobiltelefon i öronen. Anledningen var att hon skulle lyssna på musik under mopedfärden. Om L*sa startade musiken i samband med detta vet hon inte men hon förberedde för lyssnandet. Hon tror att L*sa i samband med detta höll mobilen i handen.

Låt säga att L*sa söker upp appen Spotify, slår igång den och sätter i hörlurarna. Mobilen håller hon i höger hand för att skicka sitt sms framme vid mopeden. Den åker sedan ner i jackfickan, den högra.
Därefter trycker hon in sin påse i mopedens fack och förbereder färden. Nyckeln stoppas in i låset och en av hårsnoddarna hamnar på den högra handleden när håret ska fixas. Arbetskamraterna har precis åkt iväg och NB närmar sig. Han går över vägen och fram till parkeringen. Han påkallar här L*sas uppmärksamhet.
Hon stiger av mopeden med hjälmen på vänster arm. Hörlurarna åker av och höger hand ner i fickan för att lossa anslutningen. Just här kan hon ha kommit i kontakt med senaste sms, om det fanns kvar på displayen och autolåset inte hade hunnit sätta in.

L*sa hade väl en iPhone 4? På en iPhone 6 kan du lätt av misstag komma åt "detaljer", placerad i högra hörnet på displayen. Ett tryck och en lur visas. För att en sådan fickringning ska ske behövs två tryckningar i höger hörn. Om jag inte minns helt fel ser rutan något annorlunda ut hos iPhone 4 med texten "ring" ovanför sms´en. Lätt hänt då att med en touch ringa upp personen i fråga och iPhone´s skärm är tryckkänslig.

Alltså; oavsett typ av iPhone är det fullt möjligt med fickringning, vilket har skett mig vid ett otal tillfällen.

Ja, det är lätt hänt att råka fickringa. När knappen upptill pajade på min iPhone 4 så kunde jag inte låsa telefonen, fram till att knappen lagades så hann jag fickringa ett par gånger bara av att lägga ner telefonen i väskan innan autolåset gick på, både med och utan egen beröring på displayen hände det.
2016-05-04, 11:14
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det är som sagt en spekulation ja. Om den är långsökt eller inte vågar jag inte uttala mig om, mer än att vi faktiskt inte har en aning om varför Nerijus inte träffar sin dotter och tidigare käresta. Att det faktiskt är sådan distans att han inte ens vet var dom befinner sig.
Vem som ligger bakom initiativet till denna distans, har vi heller ingen aning om.
Spekulationen består till viss del i att Irina utseendemässigt är raka motsatsen.
Om jag skulle bedöma det objektivt/sammantaget med mina ögon, skulle jag säga att hans egen dotter är lik Lisa till 70-80%.

Men det är inte ovanligt att fäder inte har bra kontakt med ex eller ens med sina barn så ofta om de bor hos exet. Det gäller även svenska män. Inget speciellt konstigt eller mystiskt i det.

Här skulle det naturligtvis vara matnyttigt med en utredning som utrett just dessa påståenden och kunnat klarare påvisa vad NB hade för förhållande till sitt ex och sitt barn. Varför de inte har kontakt. Jag hade hellre avsatt lite skattepengar till det än att följa upp tips från medium, men den utredningen ligger säkert i slasken och eftersom ÅK inte använde detta mot NB så ligger det säkert inget i dessa spekulationer, eller?
2016-05-04, 11:51
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Men det är inte ovanligt att fäder inte har bra kontakt med ex eller ens med sina barn så ofta om de bor hos exet. Det gäller även svenska män. Inget speciellt konstigt eller mystiskt i det.

Här skulle det naturligtvis vara matnyttigt med en utredning som utrett just dessa påståenden och kunnat klarare påvisa vad NB hade för förhållande till sitt ex och sitt barn. Varför de inte har kontakt. Jag hade hellre avsatt lite skattepengar till det än att följa upp tips från medium, men den utredningen ligger säkert i slasken och eftersom ÅK inte använde detta mot NB så ligger det säkert inget i dessa spekulationer, eller?

Spårsökning av våldsam och/eller avvikande historik vid ett sådant här brott, är lika mycket regel som mycket annat.
Sedan huruvida det borde höra till åtalet, om man ens hittat något, vågar jag inte uttala mig om.
Jag har dock svårt att se att man skulle besluta höra exfrun om historik. I en utredning går man främst på om det finns något i register, och eftersom man redan ringat in det troliga motivet till sexuellt här, så räcker det för åtalets skull.
Eftersom det inte finns ett knyst om hans tidigare liv i Litauen i åtalet annat än en tv-apparat-stöld, vill jag tro att om det djupspårats något, så ligger det i slasken men under sekretess.

Jag vet att många fäder aldrig träffar sina barn, men det är utmärkande ovanligt att inte ens veta var barn/tidigare familj befinner sig?
Jag har därav full förståelse för nyfikenheten, men jag undrar om en utredning i något kring detta är en uppgift för en hobbypsykolog isåfall.
2016-05-04, 11:55
Medlem
Citat:
Spårsökning av våldsam och/eller avvikande historik vid ett sådant här brott, är lika mycket regel som mycket annat.
Sedan huruvida det borde höra till åtalet, om man ens hittat något, vågar jag inte uttala mig om.
Jag har dock svårt att se att man skulle besluta höra exfrun om historik. I en utredning går man främst på om det finns något i register, och eftersom man redan ringat in det troliga motivet till sexuellt här, så räcker det för åtalets skull.
Eftersom det inte finns ett knyst om hans tidigare liv i Litauen i åtalet annat än en tv-apparat-stöld, vill jag tro att om det djupspårats något, så ligger det i slasken men under sekretess.

Jag vet att många fäder aldrig träffar sina barn, men det är utmärkande ovanligt att inte ens veta var barn/tidigare familj befinner sig?
Jag har därav full förståelse för nyfikenheten, men jag undrar om en utredning i något kring detta är en uppgift för en hobbypsykolog isåfall.

Det är inte ovanligt att fäder inte vet vart sitt barn befinner sig.
2016-05-04, 11:58
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:

Någon kommer förmodligen att skriva en bok om detta, en tripp till Litauen med tolk skulle i så fall vara nästan nödvändigt för att få någon slags bakgrundshistoria om Nerijus. Frågan är väl om någon därborta känner för att uttala sig. Eller vågar uttala sig. ?
2016-05-04, 12:11
Medlem
rotesaus avatar
Citat:

Ursäkta, formulerade mig klumpigt.
Jag reagerar iaf lite med att tycka att det som fader till ett barn, känns ovanligt att inte veta var barn och tidigare familj ens befinner sig.
Men jag kan vara helt fel ute med att tycka så. Jag har ingen källa/statistik till att tycka så, så det kanske är mer normalt än vad jag tror vid separation mellan två föräldrar.
2016-05-04, 12:14
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:

Jag har lite svårt att tyda vad du menar.

Man har gjort en undersökning via register och inte hittat något?

Om man "djupspårat" något så ligger det i slasken under sekretess för resultatet var helt ointressant för att styrka åtalet?

Jag ska inte gå allt för mycket i polemik med dig igen kring utredningens undfallenhet att inte utreda saker som kan visa sig att inte stämma in i det tänkta motiv och scenario man bestämt sig för då det blir lite tjatigt, men det du skriver är ju att man har det som räcker för åtal så då besvärar man sig inte med att lägga mer tid och pengar på det hela. Eller?

Sista passusen om hobbypsykolog greppar jag inte helt heller. Vore det inte bättre om den "tredje statsmakten" ägnade sig åt lite utredande journalistik och bringade klarhet i dessa ting? Det är ju en säljande historia fortfarande.
2016-05-04, 12:21
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:

Jag hittar ingen statistik vid en snabb sökning, hur vanligt är det?
2016-05-04, 12:28
Medlem
Citat:
Ursäkta, formulerade mig klumpigt.
Jag reagerar iaf lite med att tycka att det som fader till ett barn, känns ovanligt att inte veta var barn och tidigare familj ens befinner sig.
Men jag kan vara helt fel ute med att tycka så. Jag har ingen källa/statistik till att tycka så, så det kanske är mer normalt än vad jag tror vid separation mellan två föräldrar.

T.ex så finns det dessvärre många barn i världen som behöver skyddas från sina fäder. Det finns också fäder som struntar i sina barn. Vid separation är det inte ovanligt att klyftor uppstår mellan fader och barn p.g.a föräldrarna. Det är inte ovanligt med vårdnadstvister. Vissa fäder försöker skapa kontakt mot moderns vilja, hon kan ha goda skäl men det kan också vara av egoistiska skäl. Vissa fäder ger upp. Det kan finnas en hel del orsaker till varför en fader inte vet vart sitt barn är.
2016-05-04, 12:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ett fullt möjligt scenario. - Det skulle i så fall innebära att LH avsände sitt sms vid mopeden och därefter behövde c:a 4 min för att åstadkomma fickringningen, efter att dessförinnan ha fixat med sin kasse; stoppat ned den i förvaringsfacket under mopedsadeln, osv.

Ja, mycket troligt att det har gått till så här. - Har tidigare varit inne på att hon anat oråd, men så behöver inte alls vara fallet. - Ditt scenario överensstämmer också med alla kända vittnesiakttagelser inkl. hennes hårsnodd om högra handleden. Det lutar väl då åt att NB gått över gatan och fram till mopedplatsen eftersom pappan hört även NB:s röst genom blåsten. Sedan är det en öppen fråga om attacken skett vid mopedplatsen, eller om LH bejakat att hjälpa till med något vid ladan. Det metalliska ljudet som hörts är svårtolkat; kan ha åstadkommits när LH klev av sin moped, eller av något hon haft i fickan. - Ska man döma efter händelsen med joggerskan är NB en försiktig general som vill ha ryggen fri vilket kan tala för att han med ett lent, lite blygt tonfall efterfrågat en tjänst av något slag.
-Håller för troligt att rösterna kommer från en radio i Nerijus bil.
-kan snälla ni hjälpa Neri-juicy mä punkan?
-ja det är klart!
-Klicket från en dörr som stängs nära henne, kanske bagageluckan som öppnas eller stängs.
Han har inte någon större charm utan är ute efter att öppna några av sina urgamla råttgångar och ögonen lyser av avkänningsiver i alla hans tentakelsensorer. Han förstår först inte var hon tog vägen och spanade då från ladan, han bör så klart ha bilen i närheten då och tar den för att åka och spana. När han ser henne har han bara några meter kvar för att skära av hennes vinkel ut. Och därmed också göra interaktionen sannolikare enligt hans verktyg och villkor.

Rätt på, skär vinkeln. sedan rakt över. Till pallen för att göras i ordning, vid teleskoptraktorn går det snabbt överstyr.
Doktorsmanöverer när Nerijus försöker rädda livet på det icke responsiva objektet på väg in till mjölkrummet, några örhängen lossnar, tejp och hår sitter så i vartannat. Nerijus lyckas inte återuppliva. (ok de är inte mina fantasier se "min omhuldade", möjligen kan en del känna igen en del speciella detaljer omnipotent nedslag i svart och vitt) så hans dubbelmäktiga dimma går i moln. till mjölkrummet för att makten i den äldsta fantasin är så tung att gravitationen drar han dit utan att tänka, på så mycket annat i övrigt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in