2016-05-19, 10:18
Medlem
Flygexperten på AF tror inte på teknisk orsak , väldigt sällsynt nu för tiden anser han.
Citera
2016-05-19, 10:21
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Ok då har jag analyserat det och här är den troligaste orsaken, kom ihåg var ni läste det först

En av piloterna hade bestämt sig för att krascha planet. För att lyckas med det så måste han vara ensam i cockpit. Jag har studerat historiska flygningar på den här rutten och transpondern stoppades ganska exakt 5-8 minuter innan planet skulle påbörja inflygningen.

Det var här som piloten fick tillfället. Kollegan bestämde sig för att göra ett toalettbesök innan inflygningen. Piloten låser dörren, stänger av transpondern och störtdyker. Eventuellt blev det en sådan hastighet att planet bröts sönder och tog eld. Detta skulle kunna förklara obekräftade rykten om eldflammor i skyn.
Det var väl så piloten på Germanwings gjorde?
Citera
2016-05-19, 10:22
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden007
tog väl 2 år och hitta ett air france plan va?

tog 1-3 dagar hitta ett Air Asia plan men sökinsatsen var mycket svårare då pga vädret.

Det är tyvärr väldigt djupt där planet har kraschat, 3-5000 meter. Det lär blir knepigt att hitta svarta lådorna.

http://www-3.unipv.it/cibra/MedBathy%20800.gif
Citera
2016-05-19, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Flygexperten på AF tror inte på teknisk orsak , väldigt sällsynt nu för tiden anser han.
Om det kraschat av tekniska orsaker (mkt ovanligt) brukar de dessutom ske vid start eller landning, ej när planet väl är uppe på hög höjd. Aftonblaskan skriver att någon kapten bekräftat att han sett eldsflammor från planet. Klickar dock inte på skräplänken, men utgår ifrån att det är den där källan från grekiska civilflyget.
Citera
2016-05-19, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isakat
PK media har ju svårt att erkänna terrordåd kopplade till Islam.
De kanske bör hitta planet först och undersöka svarta lådan innan de kan erkänna ett terrordåd...
Citera
2016-05-19, 10:27
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Det är tyvärr väldigt djupt där planet har kraschat, 3-5000 meter. Det lär blir knepigt att hitta svarta lådorna.

http://www-3.unipv.it/cibra/MedBathy%20800.gif

Det tror jag inte. Lådorna sänder ut et signal i minst 30 dagar. Har de ett begränsat sökområde att leta på så lär de hittas relativt snart.
Citera
2016-05-19, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Det tror jag inte. Lådorna sänder ut et signal i minst 30 dagar. Har de ett begränsat sökområde att leta på så lär de hittas relativt snart.
Vilket innebär att vi kan räkna med att få svar inom max en vecka? Förutsatt att lådorna är hela.
Citera
2016-05-19, 10:30
Medlem
Citat:
Ok då har jag analyserat det och här är den troligaste orsaken, kom ihåg var ni läste det först

En av piloterna hade bestämt sig för att krascha planet. För att lyckas med det så måste han vara ensam i cockpit. Jag har studerat historiska flygningar på den här rutten och transpondern stoppades ganska exakt 5-8 minuter innan planet skulle påbörja inflygningen.

Det var här som piloten fick tillfället. Kollegan bestämde sig för att göra ett toalettbesök innan inflygningen. Piloten låser dörren, stänger av transpondern och störtdyker. Eventuellt blev det en sådan hastighet att planet bröts sönder och tog eld. Detta skulle kunna förklara obekräftade rykten om eldflammor i skyn.

självmord alltså? För annars "borde" man väl försöka göra större skada, såsom att krascha ner i ett tätbebyggt område etc.
Citera
2016-05-19, 10:31
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Vilket innebär att vi kan räkna med att få svar inom max en vecka? Förutsatt att lådorna är hela.

Det kanske kan dröja lite längre än så. Lådorna från Metrojet Flight 9268 var hela, men här pekar olika utredare på olika resultat. Allt talar dock för ett terrordåd i båda fallen.
Citera
2016-05-19, 10:33
Medlem
spajdamans avatar
Citat:

Fast nuförtiden kommer det väl alltid en ur kabinpersonalen om en av piloterna måste på muggen?
Kanske olika från bolag till bolag, brorsan flyger för emirates och där är det så.
Det är ju iofs ingen garanti för nåt, men det borde ju iaf försvåra sådana påhitt.
Citera
2016-05-19, 10:35
Medlem
Är det ett terrordåd lär väl någon organisation ta på sig det rätt snart, tror inte på det ändå.
Citera
2016-05-19, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spajdaman
Fast nuförtiden kommer det väl alltid en ur kabinpersonalen om en av piloterna måste på muggen?
Kanske olika från bolag till bolag, brorsan flyger för emirates och där är det så.
Det är ju iofs ingen garanti för nåt, men det borde ju iaf försvåra sådana påhitt.
Ja, det där med hur många som ska vara inne i cockpit är olika från bolag till bolag, även om många ändrade sina cockpit-rutiner efter Lübitz-katastrofen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in