Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-03, 15:23
  #109
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Ett jätteproblem var ju exempelvis att verifiera regelbrott och att det inte gick att beivra regelbrott som begåtts i query.

Jo, ska man vara petnoga med sånt till samma grad som på forumet så blir det väl svårt förstås. Jag har iofs svårt att tänka mig att det skulle vara stört omöjligt att modda ircdn så man kan logga privmsgs med möjlighet att gå igenom vid misstänkt regelbrott precis som PM på forumet, men tiden och energin det skulle krävas för det finns det väl inte många som är villiga att lägga ner.

Jag kan ju sen tycka att allt som sker privat på irc är just privat och "utanför" det som Flashback rimligen kan sägas styra över, men jag gissar att forumets ledning har ett annat perspektiv på den saken om man är mån om att hålla rent framför egen dörr. Men en fördel med att det är svårt att moderera privata queries är ju även att det är ganska svårt även för utomstående att ta fram några konkreta bevis för att exempelvis något olagligt begåtts den vägen också.
Citera
2015-12-22, 05:38
  #110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Orkar man inte underhålla IRC-servern pga ren brist på tid och motivation så är ju beslutet fullt förståeligt ur den synpunkten, men om man kände att det inte var värt det pga hur få som besökte den, så hade man ju väldigt enkelt kunnat ändra på den saken med lite mer tydlig marknadsföring av den.
Instämmer till fullo, och detta hade man i alla fall kunnat testa om det nu var brist på användare det handlade om.

*besviken*
Citera
2015-12-22, 05:51
  #111
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Nämn en fördel med IRC?
Man kan välja klient själv. Extremt praktiskt för folk utan fönsterhanterare i operativsystemet. Dessa kanske är rätt få, men du bad om en fördel.
Citat:
Man kan inte komma in på chatten på en dator utan IRC, alla kommer inte vilja ladda ner IRC etc.
Det finns webbaserade irc-klienter, och jag antar att du har en webläsare? Visst, här är säkerheten ett problem, men möjligheten finns.



Sen tycker jag i och för sig att det är förbannat jävla slött att inte kunna dra en en klient och installera.
Citera
2015-12-22, 16:36
  #112
Medlem
Varför ska det var så svårt att ha en liten ruta att klicka på om man är in loggad och vill chatta lite??????????????? Det där djävla IRC lyckades jag aldrig få igång... Så det var ju en god gärning att skiten lades ner. Hoppas det kommer något bättre i framtiden. Som man inte behöver vara någon data hacker för att komma in.

MVH. racern
Citera
2015-12-22, 17:16
  #113
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RACERN
Varför ska det var så svårt att ha en liten ruta att klicka på om man är in loggad och vill chatta lite???????????????

Svårt är det ju definitivt inte, och inte särskilt omständigt eller tidskrävande att underhålla heller trots att ledningen hela tiden påstår motsatsen. Men visst, i perspektivet att allt drivs av ideella krafter som måste ta av sin fritid för att fixa med forumet så är det väl lätt hänt att i princip all tid man måste lägga ner känns oförsvarlig om man inte verkligen brinner för uppgiften. Det fanns ju en webbchat förut men den lades ju ner också av whatever anledning. Jag gissar att det inte finns någon på utvecklar/admin-sidan av myntet som är särskilt förtjusta i att chatta, helt enkelt, och därför blir funktionsutbudet därefter.

Sen kan jag ju till viss del förstå att det kan orsaka stora problem för i synnerhet just Flashback om man inte kan upprätthålla regelverket i en livechatt, man skulle nog iaf få det lite jobbigare om det plötsligt blev allmänt känt att forumets chatt användes för omfattande droghandel eller liknande.

Men det förutsätter ju antagandet att det inte skulle gå att övervaka, och det är ju knappast svårt att ordna loggning av allt som sägs så att man kan söka i och agera mot sånt i efterhand precis som med PM på forumet, och särskilt om man har en egen webbchatlösning vars gui man själv styr över så är det ju bara att skita i privata queries och bara tillåta diskussioner i öppna kanaler så slipper det bli så mycket loggar att gräva i när någon rapporterar något.

Det finns ju många sätt det rent tekniskt kan lösas på om bara viljan finns.
Citera
2015-12-24, 14:26
  #114
Medlem
fluffhajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cousin Cocaine
Minns jag rätt så kom chatten till för att "Sover alla?" och liknande trådar i Laidback stängdes ner. Så nej, någon ny "Sover alla?" kommer inte att dyka upp.
Precis som st0ckis säger så fanns chatten innan sover alla-tråden. Man stängde ner tråden för att fler skulle använda chatten, vilket inte skedde.

Vänligen öppna trådarna igen. De gör ingen skada, utan kan snarare vara positivt att flashbackanvändare kan lära känna varandra utöver att debattera i diverse trådar.
Citera
2016-01-11, 03:20
  #115
Medlem
Cakewets avatar
Tråkigt att chatten är borttagen men tur att den delvis finns kvar i kiwiirc.com Hade gärna velat se ner aktivitet på morgonkvisten/natten; som nu
Citera
2016-03-24, 15:48
  #116
Medlem
Stormakts avatar
kan inte nån göra en step by step guide för mig som inte fattar mac alls
Citera
2016-03-25, 13:10
  #117
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RACERN
Varför ska det var så svårt att ha en liten ruta att klicka på om man är in loggad och vill chatta lite??????????????? Det där djävla IRC lyckades jag aldrig få igång... Så det var ju en god gärning att skiten lades ner. Hoppas det kommer något bättre i framtiden. Som man inte behöver vara någon data hacker för att komma in.

MVH. racern

Fanns ju chat här på sidan för några år sen som man kunde joina med några klick. Vet inte varför den försvann, var rätt kul och väldigt mycket folk trots att det var hälften så många medlemmar som nu. Sen kom IRC chatten som nu är borta men ersatt med en inofficiell som är minst lika bra.
Citera
2016-06-07, 00:18
  #118
Medlem
För mig framstår det som konstigt att se så många trådar där det klagas på "off-topic" och att det närmar sig "chatt-liknande" diskussioner, samtidigt som en chatt kopplat till denna sida inte finns.

Det talar uppenbart för ett behov.

Sedan är det märkligt överlag med internet där allting blir mer och mer instängt och likriktat. Jag tror en chatt motverkar det på en plats som denna där många människor, tankar och idéer flödar.
Citera
2016-06-07, 00:20
  #119
Medlem
Captinheros avatar
Tycker man bör fixa chatt för speciella tillfällen, tex partiledar debatter, oscarsgalan. har ju funnits nyårschattar. Temporära chattar för speciella tillfällen.
Citera
2016-06-07, 00:39
  #120
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Tycker man bör fixa chatt för speciella tillfällen, tex partiledar debatter, oscarsgalan. har ju funnits nyårschattar. Temporära chattar för speciella tillfällen.

Låter som en bra idé.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback