Flashback bygger pepparkakshus!
2016-08-16, 10:03
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd

Synpunkter på detta, är br-föreningarnas oro befogad?

I de fall det verkligen handlar om problemungdomar kommunen tänker skicka dit så är ju brf:s oro i högsta grad befogad.
Citera
2016-08-16, 10:32
Bannlyst
Det går snabbt nu, dom vill förinta oss så snabbt som möjligt. Skönt att veta att det är sossarna som dör först iallafall.
Citera
2016-08-16, 10:48
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
De flesta brf accepterar inte juridisk ägare utan bara fysisk (eller vad det heter). Så då borde de väl klara sig?

Och i de flesta Brf får man inte hyra ut till andra.
Så villor borde vara lättsre och bättre att köpa in.
Citera
2016-08-16, 10:53
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandapa
De flesta som bor i bostadsrätter är medelklassvänstern, som är vita rasrena områden. De behöver få lite kaosblattar omkring sig för att vakna upp ur psykosen. Det här förslaget kommer ge SD ordentligt med röster 2018.

Medelklassvänstern är Multikulturvänster. Då man inte kunde vurma arbetaren som den svage tog man till sig alla invandrare som inte är vita.
Så du har helt rätt i att de mår bra av att få umgås med de som de idoliserar.
Citera
2016-08-16, 10:57
Medlem
4BSTINENSs avatar
Förstår att det brinner lite i knutarna nu.. Men kunde dom inte ha lite framförhållning och t.ex. byggt modulhus & haft folk där samtidigt som det byggs nya lägenheter?

Känns så svårt att greppa att "ingen kunde förutspått detta" när man inte behöver ha akademisk utbildning för att inse att i ett land med bostadsbrist så kommer denna öka dramatiskt vid nya invånare.

Modulhusen/barackerna behöver inte bara vara för flyktingar, utan ex. studenter & ungdomar också.
Jag hade gladeligen bott i en sån så länge jag fick min egna oas.

MVH
K
Citera
2016-08-16, 11:03
Medlem
sylvia.borins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Kommuner har alltid köpt bostadsrätter till sitt svårplacerade klientel men förr kostade de en spottstyver mot i dag. Alltid i nyproduktionen.
Förvisso.

Citat:
Att de bjuder på lägenheter i beståndet är något nytt och oroande för dem som behöver en bostad. Priserna kan drivas upp så ingen får råd utom kommunen.
Ja, det är en orosfaktor. Det som hänt i Vallentuna där kommunen bjudit högst och köpt 20 lägenheter för sammanlagt 33 miljoner är förmodligen bara början på vad som kommer att ske.

Varför är det så många här som tror att priserna kommer att falla pga detta? Någonstans måste människor bo, man kan inte bara sälja sin bostadsrätt utan att köpa något nytt. Eller tror ni att svenskar kommer att fly ut i skogen och köpa en stuga där?
Citera
2016-08-16, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd

Kommunen har rätt att placera vilka de vill i lägenheterna de äger, andrahands uthyrningsklausulen som de flesta BRF:er har gäller inte för dem. Stat och kommun kör över folket hur de vill, oavsett ekonomiska konsekvenser för grannarna.
Citera
2016-08-16, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Tyvärr inte! Det är i princip bara kommunen i ett sånt fall som kan vräka hyresgästen, inte föreningen.
Men föreningen kan ju vräka kommunen och därmed också den som bor i lägenheten om misskötsel sker. Tyvärr är nog kommunen beredd att lägga obegränsat med arvode på jurister.
Citera
2016-08-16, 11:14
Medlem
Keyzs avatar
Har inte läst igenom tråden men en bostadsrättsförening har rätt att neka andrahandsuthyrning och om uthyrning ändå sker kan bostadsägaren bli tvingad att sälja lägenheten.

Jag finner det mycket märkligt att föreningarna känner oro eftersom de själva tar besluten att tillåta uthyrning.

Jag betvivlar att själva araben har någon äganderätt av bostaden och således inte gör någon vinst ö.h.t. Det som stör mig är att bostadspriserna skjuter i höjden och man har ingen koll på marknaden.
Citera
2016-08-16, 11:16
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scrofa
Trevligt att vi äntligen får chans att blanda opp lite i bostadsrättsföreningarna! Jag ser framför mig hur Kerstin två trappor upp knackar på hemma hos nyinflyttade Reza, som precis kommit in på sjuksköterskelinjen, för att låna lite socker men till sin förvåning blir hon därtill inbjuden på en kopp afghanskt té och hembakta läckerheter från orienten. Erik, som arbetar lite för mycket, börjar samtala på gården med Fatima om vad som egentligen spelar roll här i livet samtidigt som George från Liberia och Josefin från Lomma delar en första kyss. Barn från hela världen skrattar och spelar fotboll på gatan. Det här blir bra! Vi är 87%! Vi gillar olika! Köp mer bostadsrätter!

Glöm inte att Kerstin sedan blir våldtagen, Erik blir nästan misshandlad till döds medan Fatima slängs från balkongen i ett hedersmord för att upprätthålla familjens ära igen. George tror att Josefin vill ha honom eftersom att hon hade en lite väl kort klänning på sig och råkade titta på George, så den fina första kyssen slutar med mord och våldtäkt. Barnen från hela världens spelar fotboll och skrattar medan idrottshuset de precis har tänt eld på brinner för fulla muggar. Det är så verkligheten ser ut.

On: Det här var ganska väntat faktiskt och snart ligger stugor illa till. Det är bara en fråga innan folk börjar förlora sina sommar/vinterstugor.
Citera
2016-08-16, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vantage78
Kommunen har rätt att placera vilka de vill i lägenheterna de äger, andrahands uthyrningsklausulen som de flesta BRF:er har gäller inte för dem. Stat och kommun kör över folket hur de vill, oavsett ekonomiska konsekvenser för grannarna.

Den som köper en bostadsrätt köper rätten att bo och bruka den. Föreningen äger lägenheten.
En förening vill/måste veta vilka som bor i brf lägenheten. Hur en andrahandsuthyrning behandlas vet jag inte. Men det skulle kunna var ett sätt. Säg bara nej. Då får man reda på vad som händer.
Citera
2016-08-16, 11:17
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Kommuner kan inte nekas medlemskap eller andrahandsuthyrning i BRF enligt bostadsrättslagen.
Sluta chansa och skriv inte sådant ni tror. Skriv saker ni vet.

/T
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in