Flashback bygger pepparkakshus!
2016-08-16, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Källa på detta, vi pratar utländska medborgare?

Faktiskt är jag extra intresserad av "att det skulle kunna ske" i Japan. Tacksam som sagt för en källa.
Du sa inte specifikt att det var just att kommuner skulle köpa bostadsrätter för att hyra ut, utan du att "något liknande" inte skulle kunna ske ens en enda gång.

I Usa sker vad som i mina ögon kan anses som "liknande" hela tiden, nämligen att icke medborgare får fördelar gentemot den egna befolkningen. Exempelvis mottager det genomsnittliga "illegala" (illegal invandrare, dvs ännu värre än asylsökande) hushållet 1200 dollar mer per år i olika typer av sociala bidrag än det genomsnittliga amerikanska.
http://cis.org/Cost-Welfare-Immigrant-Native-Households

Någon källa på att det skulle kunna ske i Japan har jag givetvis inte, men du har heller ingen källa på att det inte skulle kunna ske. Japaner har däremot ingen historia av demonstrationer o dylikt utan tvärtom, lojala till såväl stat och kejsare som arbetsgivare till döden.

Jag har ett annat tips med.. Sluta att hela tiden pratar om svensken som feg och kuvad.. Upprepar man en lögn tillräckligt många gånger blir den ju faktiskt sann, varför svensk media i över 100 år har upprepat just dessa ord du använder
Senast redigerad av stortrollet 2016-08-16 kl. 19:20.
Citera
2016-08-16, 19:24
Medlem
Underbart! Dags för de 87% att bekänna färg!
Citera
2016-08-16, 19:32
Medlem
Jag är ingen "påhejare" av att vi tagit in på tok för många flyktingar på kort tid, men varför diskuteras denna typ av frågor ens längre?
"Katastrofen" är väl ett faktum och att saker och ting kommer att kosta massor med pengar och påverka vår välfärd under en lång tid framöver förstår ju varenda dagisbarn. Till och med regeringen, då vi tar in minimum för närvarande.
Känns som ett icke-ämne i dagsläget. Ingen nyhet, inga konstigheter, en vardag.
Fattar ni inte det?

Inte ens SD kan spela på detta längre för det är icke-nyheter. Inget intressant utan bara rent krasst konstaterande som varenda jävel har förstått.

Vi har SVINMÅNGA flyktingar i landet. Ingen nyhet. Vi har INGA bostäder. Ingen nyhet.
Var ska de bo? NATURLIGTVIS köper kommuner/stat bostäder för ändamålet. En idiot fattar det, och det är inget som det kommer att ändras på. Vi har redan tagit in mängder och beviljat asyl. Nu handlar det om att göra det bästa av situationen och fundera över hur man löser det på någon typ av 25/50- årsplan.

Lägg era aktier och fonder i bygg- och bostadsbolag är mitt tips.
Senast redigerad av M.J.A 2016-08-16 kl. 19:37.
Citera
2016-08-16, 19:39
Medlem
VolvoF12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A

Vi har SVINMÅNGA flyktingar i landet. Ingen nyhet. Vi har INGA bostäder. Ingen nyhet.
Folktandvården blåser dessutom betalande svenskar som har friskvårdsavtal, alla nyanlända tar resurser och som vanligt blir vi skattebetalare lidande
Citera
2016-08-16, 19:40
Medlem
Sighajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Är det lagparagraf som reglera om andrahandsuthyrning, gör man inte de i stadgarna till BRF? Att kommunen kan köpa in sej på lägenheter är en sak, men det kan inte sätta sej emot stadgarna i BRF?

Ja, du tror väl inte de lämnar något åt slumen? Om små rasistsvennar protesterar så knullar man sönder dem med den nya poliskåren från södertörn. De vettiga poliserna säger upp sig på löpande band, kvar blir vänsterpolisen.

Här är lagen
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19910614.HTM
Kapitel 2 paragraf 4
En kommun eller ett landsting som har förvärvat bostadsrätt till en bostadslägenhet får inte vägras inträde i föreningen. Lag (1992:505).

Kapitel 6
Paragraf 3.2
Samtycke behövs dock inte vid
2. förvärv som görs av en kommun eller ett landsting. Lag (1995:1464).

Kort och gott, det är bara att ta emot vad man röstat för
Citera
2016-08-16, 19:41
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbe.Taxx
Vad jag förstått är det alltid säljaren som bestämmer vem som får köpa eller frångår kommunen även det? Polaren sålde för några år sedan till budgivaren under högsta bud.

Säljaren blir såklart glad som får bra betalt av en säker köpare, kommunen behöver ju inte tala om vad de ska ha lägenheten till.
Om man vet att kommunen budar så ber man några kompisar att buda upp priset några hundra tusen.
Senast redigerad av pe11e 2016-08-16 kl. 19:47. Anledning: rättning
Citera
2016-08-16, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Det är bara att hoppas att alla drabbade grannar röstade 7-klövern i de senaste valen. De som röstade Mp och nu får en 12-barnfamilj från Somalia som närmsta granne gråter nog av lycka.

Hahaha! De lär gråta - den saken är säker! De flesta kommer att få flytta och sälja till ett betydligt lägre pris än de köpt lägenheten för - om den ens går att sälja (kommunen vill säkert köpa till ett rejält underpris). Det mest komiska av allt - detta är precis vad de flesta röstat för och nu kommer verkligheten ikapp.

Min analys är att kommunernas köp av lägenheter kommer att förstöra prisbildningen i många områden - kanske rent av starta ett boprisfall som i sin tur smittar andra områden. Kanske startar detta rent av en bostadskrasch i Sverige. Det är i år kommunerna kommer att köpa rejält med lägenheter - detta är bara början. Många BR kommer troligtvis att gå omkull och jag förutspår att kommunerna kommer att köpa dessa för en spottstyver för att sedan göra om dem till hyresrätter. Samma lägenheter som allmännyttan sålde ut på 90-talet - de får dem dessutom snorbilligt. Allt detta på bekostnad av en blåögd och naiv Svensson som undvikit att studera fienden på nära håll och som nu får sitt livs största överraskning.
Citera
2016-08-16, 19:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Säljaren blir såklart glad som får bra betalt av en säker köpare, kommunen behöver ju inte tala om vad de ska ha lägenheten till.

Om jag skulle sälja och fick reda på att köparen är kommunen skulle jag be mäklaren prata med budgivaren under och se om de kan öka sitt bud till samma och ta det eller acceptera ett lägre bud. Inte en chans jag säljer till kommunen i och med detta. Vad skiljer det typiskt i en budgivning 10-20 tusen?
Citera
2016-08-16, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotsoldat
Den som köper en bostadsrätt köper rätten att bo och bruka den. Föreningen äger lägenheten.
En förening vill/måste veta vilka som bor i brf lägenheten. Hur en andrahandsuthyrning behandlas vet jag inte. Men det skulle kunna var ett sätt. Säg bara nej. Då får man reda på vad som händer.

Det spelar ingen roll. Föreningar kan inte neka kommunen andrahandsuthyrning. Jag vet att många kommuner äger lägenheter i BRF där de placerar socialfall. Detta borde ju inte gå om det du säger stämmer - vilket det inte gör.
Citera
2016-08-16, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gr0g
Det kommer antagligen fram en eller flera metoder för att skydda "sin" förening. Rökförbud. Dyra hyror. En garageplats som obligatoriskt ingår, och med det en dyrare hyra. Eller bara en högre hyra.

Någon form av gated community, men istället för fysiska murar så gör man det så att det vore opraktiskt för låginkomstagare att bo där. En bra bit från stadskärnan utan att det går att ordna ett smidigt sätt att flytta sig. På en kulle, långt från butiker, stadskärnan, sjukhus, vårdcentraler och skolor. Kanske ett vaktbolag som patrullerar området.

Jag gissar på att kommunerna i de flesta fall kommer att tänka på kostnaden, såväl insatsen som hyresavgiften. Men att någon som handlar för andras pengar, i kombination med en knäpp verklighetsuppfattning eller ideologi gör att ingen metod är bombsäker.

Hur som helst så blir det någon annan som betalar..

Det enda som fungerar är att köpa i samma BRF som beslutsfattarna i kommuner o landsting bor. Av någon konstig anledning är kommunerna o landstingen inte intresserade av att köpa just där.
Gäller även villor på gator/områden där beslutsfattarna bor (tex i min kommun, Nacka).
Citera
2016-08-16, 20:02
Medlem
Dom ska ju bo i tält låååångt från oss civiliserade människor!
Citera
2016-08-16, 20:03
Medlem
Luxuss avatar
Kap 7
8 § Bostadsrättshavaren får inte inrymma utomstående personer i lägenheten, om det kan medföra men för föreningen eller någon annan medlem i föreningen.

Det går väl förfan att hävda att det KAN innebära ekonomisk förlust för förening/medlem om det inryms asylflyktingar? Jag trodde inte att en lag fick vara motsägelsefull?

Edit: å var hittades stöd att säljaren inte fick sälja till nån annan än kommunen om den vinner?? Står självklart säljaren fritt att sälja till vem han eller hon vill oavsett om kommunen erbjuder mer.
Senast redigerad av Luxus 2016-08-16 kl. 20:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in