Flashback bygger pepparkakshus!
2016-08-17, 14:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FetManDansar
Teori inom bostadsmarknaden är inte din grej, jag förstår.

De som har en bostad kommer inte att efterfråga en dyrare bostad såvida den nya bostaden inte har ett större värde. Värde i detta fallet: Trygghet, stabilitet, garanti för ett bättre liv samt lugn och ro.

Tillgången i det läget är enbart intressant för spekulanter som inte har en bostad. Kommunerna som köper bostadsrätter till flyktingar kommer att vara de enda intressenterna om vansinnet fortsätter.

Priserna kommer antagligen vara mer stabila i storstadskärnorna, vi får väl hoppas att kommunerna inte går så långt så att de börjar köpa bostadsrätter på Östermalm eller i Vasastan(Gbg och Sthlm).

Oändlig rymdkram.

Du menar att alla ungdomar bor kvar hos mamma och pappa? Inga separationer där två nya bostäder behövs och man säljer en? Inga babbar kommer att integreras så att även de kommer ut på den riktiga marknaden? Och snacket om att det saknas närmare en miljon bostäder är bara snack?

Ok är det så illa... ja då har vi en rymdkrasch att vänta.
Citera
2016-08-17, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbe.Taxx
Du menar att alla ungdomar bor kvar hos mamma och pappa? Inga separationer där två nya bostäder behövs och man säljer en? Inga babbar kommer att integreras så att även de kommer ut på den riktiga marknaden? Och snacket om att det saknas närmare en miljon bostäder är bara snack?

Ok är det så illa... ja då har vi en rymdkrasch att vänta.

Alla vettiga står i bostadsköer lite överallt. Sedan länge.

Själv står jag i bostadskö i över 20 städer, i 10 av dessa har jag god chans att få en bostad inom en månad.

De som inte är vettiga bör inte ta lån för att köpa en överprisad bostad.

Kan du inte planera ditt boende eller om dina föräldrar inte ens tänkt på att du en dag ska lämna källaren, jo men då är du körd. Du lär då inte heller ha råd att köpa eller betala av en bostadsrätt/villa.

Ditt nästa svar ignorerar jag, såvida det inte är riktigt saftigt.

Rymdkram.
Citera
2016-08-17, 14:24
Medlem
Sperssons avatar
.
En mardröm att plötsligt få flyktingar som grannar när man precis betalat två miljoner kronor för sin lägenhet.

Fy fan. Stackars jävla människor.
Citera
2016-08-17, 14:30
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
.
En mardröm att plötsligt få flyktingar som grannar när man precis betalat två miljoner kronor för sin lägenhet.

Fy fan. Stackars jävla människor.

Ja, och du har ju inte bara betalat två miljoner till DIN lägenhet, du har ju även (via skattsedeln) betalt två miljoner för DERAS lägenhet. Ingen dålig summa. Allt för att få äran att bo vägg i vägg med skrikande och vrålande arabhanar som bankar i väggarna, kastar sopor på gården, kastar lystna blickar efter dina barn och spelar hög musik till fram på småtimmarna.

Låter som en dröm tycker jag.
Citera
2016-08-17, 14:38
Bannlyst
sen har ju sthlm´s kommun kraftigt (medvetet) underskattat antalet som kommer komma till staden. tror mig läst någonstans att dom bara tror på 4000 under 2016, dvs då totalt.

Självklart en bagdad-bob grej, dom vet att det borde vara en nolla till. Lite hårddraget så sitter det 100 000 plus i västerbottens inland nu med väskorna packade och bara väntar på att få fara från mygghelvetet till just mälardalen.

Politikerna vet om detta, och filar i detta nu på att omg. ta bort EBO, problemet dom då får är att vilhelmina, ockelbo osv osv..måste höja kommunalskatten med 20 kr per hundring.

Hur dom än gör så kommer det bli kaaaaaoz.
Citera
2016-08-17, 14:40
Bannlyst
"Som SvD tidigare berättat är bostadsbristen så svår att även kommuner köper in sig i föreningar för att ordna boende åt prioriterade grupper. Styrelser måste enligt lag säga ja till kommuner, men de flesta normala föreningar säger nej till företag.

Besqabs uppger för SvD att man har lanserat konceptet med bostadsrättsföreningar med enbart smålägenheter, cirka 30 kvadratmeter, på flera platser. Man uppger att man inte säger generellt nej till företag som redan från början vill köpa in sig i föreningarna, trots att det vanligen blir de relativt oerfarna grannarna som sedan ska driva en föreningen."

http://www.svd.se/grannar-togs-pa-sa...bostadsbristen
Citera
2016-08-17, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedskater
sen har ju sthlm´s kommun kraftigt (medvetet) underskattat antalet som kommer komma till staden. tror mig läst någonstans att dom bara tror på 4000 under 2016, dvs då totalt.

Självklart en bagdad-bob grej, dom vet att det borde vara en nolla till. Lite hårddraget så sitter det 100 000 plus i västerbottens inland nu med väskorna packade och bara väntar på att få fara från mygghelvetet till just mälardalen.

Politikerna vet om detta, och filar i detta nu på att omg. ta bort EBO, problemet dom då får är att vilhelmina, ockelbo osv osv..måste höja kommunalskatten med 20 kr per hundring.

Hur dom än gör så kommer det bli kaaaaaoz.

Kan du hitta länk på det?

Situationen är redan kaoz. Men det blir nu ännu värre.

Det är så djävulskt fucked up.

Som någon skrev tidigare... Föreställ er att vara en hårt arbetande svensk som har över två miljoner i lån. Sen flyttar Mustafa in med sina åtta barn i lägenheten bredvid. Kommunen betalar. Ärligt talat.

SJUKT!

(Sen så fick jag höra via PM att jag är precis som Åkesson, en smygnazist... Det här landet är kört. Otur för Mustafa är att jag inte flyttar från landet. Vår nation, vårt land, det dör jag för hellre än lämnar)
Citera
2016-08-17, 14:52
Medlem
Drinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
För några månader sedan stoppade vi ett köp, där en förälder tänkte köpa en Br hos oss för att hyra ut den till sin son.
Vi vann i rätten med juridisk hjälp.
Korkad förälder. Hade ju kunnat låta sonen "köpa" den och äga den, sen ha ett privat skuldbrev på motsvarande belopp.
Citera
2016-08-17, 14:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FetManDansar
Alla vettiga står i bostadsköer lite överallt. Sedan länge.

Själv står jag i bostadskö i över 20 städer, i 10 av dessa har jag god chans att få en bostad inom en månad.

De som inte är vettiga bör inte ta lån för att köpa en överprisad bostad.

Kan du inte planera ditt boende eller om dina föräldrar inte ens tänkt på att du en dag ska lämna källaren, jo men då är du körd. Du lär då inte heller ha råd att köpa eller betala av en bostadsrätt/villa.

Ditt nästa svar ignorerar jag, såvida det inte är riktigt saftigt.

Rymdkram.

Det saftigaste i mitt svar är att det finns alldeles för få bostäder och då framförallt hyresbostäder, återigen tillgång och efterfrågan styr. Att bygga nytt tar lång tid och hyrorna blir mycket höga.

Många står i bostadskö men hur många får bostad? I storstäderna handlar det om 10-20 års kö. Hur skall till exempel den som får arbete på annan ort göra? Bo i tält tills han får bostad?

Överprisade bostäder? Vet du vad din kommande hyresrätt kostar? Det är garanterat billigare att köpa än att hyra med dagens galna hyror.
Citera
2016-08-17, 15:05
Medlem
Skulle aldrig sitta i styrelse för BRF om vi tvingas ta emot invandrare i kommunägda lägenheter.
Varför ska jag jobba för en BRF där vissa boende har 0 stolthet över sitt boende (invandrarna), förstör och jävlas med andra.

Då får fan kommunen betala mig samma nivåer som asylbaronerna får för att agera pass-opp för lyxflyktingar.
Citera
2016-08-17, 15:16
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbe.Taxx
Ja, du tänker fel. Kommer kommunen in på marknaden finns en ny kapitalstark spekulant som kommer hjälpa till att driva upp priserna. Ren marknadsekonomi - tillgång och efterfrågan.

Finns ingen logik i att priserna skulle börja sjunka. Möjligen i hus där kommunen har köpt och placerat sina babbar men då blir det ännu större efterfrågan på andra hus och priserna dras upp vilket resulterar i att snittpriserna ökar.

Kommunen är inte en ny kapitalstark spekulant. Var får kommunen sitt kapital från?
Från oss skattebetalare och svenskarna är världens mest skuldsatta befolkning.

Många kommunerna är redan bankrutt och det roliga har inte börjat ännu.

När skeppet börjar ta in vatten så är det kommunernas ekonomi som först kommer drabbas och att köpa upp brf till migranter kommer inte vara aktuellt.
Citera
2016-08-17, 15:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Kommunen är inte en ny kapitalstark spekulant. Var får kommunen sitt kapital från?
Från oss skattebetalare och svenskarna är världens mest skuldsatta befolkning.

Många kommunerna är redan bankrutt och det roliga har inte börjat ännu.

När skeppet börjar ta in vatten så är det kommunernas ekonomi som först kommer drabbas och att köpa upp brf till migranter kommer inte vara aktuellt.

Skatterna kommer givetvis att höjas och pengar att tas från vård, omsorg, försvar, polis, skola osv. Kommunerna med Statens uppmuntran kommer att prioritera parasiterna som är på väg att ta över Sveriges resurser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in