Flashback bygger pepparkakshus!
2016-08-19, 12:42
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Kan man t.ex. skriva in i stadgan att en medlem inte tillåts sälja sin bostad till kommunen?
Nej, stadgar är ogiltiga om de inte överensstämmer med gällande lagstiftning.
Har flera års erfarenhet av styrelsearbete i BRF. Har behövt läsa in mig rejält på bostadsrättslagen och andra lagar som har samband med detta. Och just stat och kommun övertrumfar i princip allt, de är undantagna från de flesta bestämmelser och möjligheter en BRF har till självbestämmande.
Citera
2016-08-19, 12:50
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
.
Kräv svar av styrelsen om de tänker godkänna asylboenden i föreningen.
Det är inget styrelsen beslutar om. Bostadsrättsinnehavare får sälja till vem de vill och kommun/landsting har lagstadgad rätt att bli medlem i BRF och att få hyra ut i andra hand.
Detta har diskuterats och lagtexter har länkats minst fem gånger i tråden.

/T
Citera
2016-08-19, 12:51
Medlem
PlutoJs avatar
Sedan när det gäller säljarens möjlighet att själv välja köpare tror jag inte kommun och stat har så mycket att säga till om. Ännu alltså...
Förköpsrätt har mestadels handlat om tomtmark, men just de detaljerna är jag inte så insatt i.

Men tänk er följande, som har varit fallet i den förening jag var aktiv.
Säljaren är ett dödsbo, arvingarna har inget intresse av att själva förvalta bostadsrätten då de har egna bostäder sedan länge. De vill bara ha ut så mycket pengar som möjligt ur försäljningen, giriga arvingar är det värsta som finns vid bostadsrättsförsäljningar...
En kommun som kan bjuda över alla privata budgivare är rena drömmen för dessa! Bara stålar spelar roll, inget annat existerar.
Citera
2016-08-19, 13:08
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Det är helt jävla otroligt Etniska Svenskar får spara och söka lån för att bo i bostadsrätt/villa, svartskallar och negrer får det gratis.

Tråden är nu över 30 sidor lång, men tamejfan om du inte lyckades sammanfatta hela problematiken och tråden i en enda mening. Snyggt!

Det är EXAKT så det är. Exakt så.

Citat:
Den drömmen som många Svenskar har att kunna fly från sitt berikade hyresområde går nu om intet, nu ska man inte kunna köpa sig fri från den kulturella berikningen längre.

Nej, nu kan hen-svensken inte fly längre. Nu stängs de sista möjligheterna för att undvika berikning. Jag ser framför mig en hårt arbetande svensk familj där föräldrarna slitit och gått upp halv sex på morgonen för att ta sig till arbetet. Man har kämpat och sparat för att få ihop sin kontantinsats. Man har tagit lån på banken som kommer att hålla familjen hårt i bankens grepp resten av deras liv.

Allt för att skaffa sig en bättre boendesituation. Trygghet för barnen. Lite lugn och ro.

Man har äntligen hittat sitt drömboende i ett bra område (tror man). Kontraktet är skrivet. Allt är klart.

Men redan på inflyttningsdagen är det något som inte stämmer.

Det luktar kvalmiga kryddor i trappuppgången och i porten hänger det svartmuskiga män som kastar lystna blickar på 12åriga dottern... En gnagande känsla av oro börjar infinna sig... Var det verkligen så här på visningen? Eller var det så att säljaren hade väldigt bråttom nu när man tänker efter? Oro... Oro...

Första natten är familjen så trött att man somnar trots att det hörs märkliga ljud och skrik och skrän från väggen intill.

Men... klockan fem på morgonen, en halv timme innan den egna väckarklockan ska ringa, vaknar hela familjen av ett starkt ljud från balkongen ovanför: ALLAHUUUU AKHBAR!!!! ALLAHUUUU AKHBAR!!!!

Lurade.

Redan första dagen berättar dottern hur en somalier smugit sig fram i trappuppgången och greppat henne hårt i rumpan...

Skuldsatta. Utmattade. Och grundligt berikade. Mot sin vilja.

Välkommen till verkligheten svenskar. Nu går det inte att köpa sig fri längre. Nu går det inte att fly längre.

Citat:
Vad fan ska man ta sig till egentligen?

Ja, här har vi 10 000-kronorsfrågan: Vad fan ska man ta sig till egentligen?

Det finns två svar:

Alternativ ett:

Svensken stoppar detta vansinne. Det kräver dock en MASSIV gräsrotsrörelse. En rörelse som är så stor och hotfull att till och med polisen känner sig underlägsen. Att våra politiker och journalister bokstavligt talat fruktar för sina liv. Att svenskarna lämnar hen och blir män. Att man börjar bränna ner och aktivt röja upp. Då kommer det börja hända saker. Inte förr.

Men vi vet ju alla vad det blir av den saken, eller hur?

Alternativ två:

Svensken fortsätter att knyta näven lite hårdare i fickan.

Vilket blir det då?

Alternativ två så klart!
Senast redigerad av Nordanvindarna 2016-08-19 kl. 13:16.
Citera
2016-08-19, 13:15
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Sedan när det gäller säljarens möjlighet att själv välja köpare tror jag inte kommun och stat har så mycket att säga till om. Ännu alltså...
Förköpsrätt har mestadels handlat om tomtmark, men just de detaljerna är jag inte så insatt i.

Men tänk er följande, som har varit fallet i den förening jag var aktiv.
Säljaren är ett dödsbo, arvingarna har inget intresse av att själva förvalta bostadsrätten då de har egna bostäder sedan länge. De vill bara ha ut så mycket pengar som möjligt ur försäljningen, giriga arvingar är det värsta som finns vid bostadsrättsförsäljningar...
En kommun som kan bjuda över alla privata budgivare är rena drömmen för dessa! Bara stålar spelar roll, inget annat existerar.
Nej, en säljare säljer givetvis till vem den vill.

Däremot så tror jag att regeln är att säljare tar det högsta budet. I alla fall i Stockholm där alla förväntar sig i att göra vinst på sin bostadskarriär i bostadsrallyt. Det finns inte en chans i helvete att man bryr sig om vilka kommunen stoppar in i lägenheten efter köpet eller att man bryr sig vad ens tidigare grannar tycker, i alla fall inte till priset av tiotusentals kronor!

Folk här underskattar verkligen girigheten hos människor.
[quote=PlutoJ|58222912
En kommun som kan bjuda över alla privata budgivare är rena drömmen för dessa! Bara stålar spelar roll, inget annat existerar.[/QUOTE]
Precis! En kommun är en dröm för en säljare och en mardröm för grannarna.
Senast redigerad av Fnissturken 2016-08-19 kl. 13:35.
Citera
2016-08-19, 20:37
Medlem
Direktlogiks avatar
Hela grundtanken med en BRF är att de som bor där skall äga sin lägenhet och fastigheten tillsammans.

Det måste finnas en styrelse med medlemmar som är intresserade.
Annars går hela den grundläggande iden i stöpet.
Citera
2016-08-19, 22:03
Medlem
Har läst igenom tråden lite snabbt och kanske missat något.

Kan inte en brf kräva att kommunen sätter någon av sina avdelningar typ socialförvaltningen som ansvarig när dom köper en lägenhet? Så att dom inte kan undvika att ta ansvar för vad personen/personerna gör i lägenheten som strider mot stadgarna i brf:en genom att slussa anmälningarna fram och tillbaka mellan flera olika avdelningar och myndigheter.
Citera
2016-08-20, 00:01
Medlem
dunn0mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Nej, nu kan hen-svensken inte fly längre. Nu stängs de sista möjligheterna för att undvika berikning. Jag ser framför mig en hårt arbetande svensk familj där föräldrarna slitit och gått upp halv sex på morgonen för att ta sig till arbetet. Man har kämpat och sparat för att få ihop sin kontantinsats. Man har tagit lån på banken som kommer att hålla familjen hårt i bankens grepp resten av deras liv.

Allt för att skaffa sig en bättre boendesituation. Trygghet för barnen. Lite lugn och ro.

Man har äntligen hittat sitt drömboende i ett bra område (tror man). Kontraktet är skrivet. Allt är klart.

Men redan på inflyttningsdagen är det något som inte stämmer.

Det luktar kvalmiga kryddor i trappuppgången och i porten hänger det svartmuskiga män som kastar lystna blickar på 12åriga dottern... En gnagande känsla av oro börjar infinna sig... Var det verkligen så här på visningen? Eller var det så att säljaren hade väldigt bråttom nu när man tänker efter? Oro... Oro...

Första natten är familjen så trött att man somnar trots att det hörs märkliga ljud och skrik och skrän från väggen intill.

Men... klockan fem på morgonen, en halv timme innan den egna väckarklockan ska ringa, vaknar hela familjen av ett starkt ljud från balkongen ovanför: ALLAHUUUU AKHBAR!!!! ALLAHUUUU AKHBAR!!!!

Lurade.

Redan första dagen berättar dottern hur en somalier smugit sig fram i trappuppgången och greppat henne hårt i rumpan...

Skuldsatta. Utmattade. Och grundligt berikade. Mot sin vilja.

Välkommen till verkligheten svenskar. Nu går det inte att köpa sig fri längre. Nu går det inte att fly längre.
Så jävla, jävla sant. Det sorgliga är att det faktiskt är så här det kommer att bli om det fortsätter så här.
Citera
2016-08-20, 10:37
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikoolo
Har läst igenom tråden lite snabbt och kanske missat något.

Kan inte en brf kräva att kommunen sätter någon av sina avdelningar typ socialförvaltningen som ansvarig när dom köper en lägenhet? Så att dom inte kan undvika att ta ansvar för vad personen/personerna gör i lägenheten som strider mot stadgarna i brf:en genom att slussa anmälningarna fram och tillbaka mellan flera olika avdelningar och myndigheter.
Läs tråden då så slipper vi förklara samma sak för dig som redan har förklarats ett antal gånger i tråden.

/T
Citera
2016-08-20, 13:31
Medlem
svarttaxins avatar
Det känns verkligen helt sjukt att se hur Sverige totalt kollapsar som följd av massinvasionen av efterblivna muslimer. Fyfan alltså.
Citera
2016-08-20, 13:41
Medlem
Jag tror inte att kommunerna kommer att kunna köpa så väldigt många bostadsrätter. Vi får komma ihåg att priserna är rätt upptrissade redan och kommunen kan bara vinna genom att bjuda högst. Man har dessutom ett motstånd från bostadsrättsföreningar och övriga boende som inte kommer att gilla att det flyttar in flyktingar i huset där man slitit och kämpat med sparande och stora lån för att få just lugn och ro och veta att det är tryggt med skötsamma grannar.

Vi har också aspekten att en kommun har en ekonomi att ta hänsyn till. Köper man bostadsrätter och villor så är det en kostnad (även om den kan säljas senare) som resulterar i att kommunens lånebild förändras. Skuldsatta kommuner är extremt sårbara för lågkonjunkturer.

Dessutom blir det också väldigt svårt att sälja en bostadsrätt / villa som MENA-folk bott i under en längre tid. Rimligtvis så har bostaden tagit skador och inte skötts ordentligt eftersom de har fått allting gratis och även förmodligen bor flera stycken i bostaden. Ju fler som bor i en bostad desto snabbare slits den ner.

Att ovanpå det befolka den rika delen av sitt samhälle med bidragstagare är självmord både ekonomiskt och politiskt.

Så den kommun som går för långt i det här kommer att få äta upp det med råge.
Citera
2016-08-20, 15:32
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Jag tror inte att kommunerna kommer att kunna köpa så väldigt många bostadsrätter. Vi får komma ihåg att priserna är rätt upptrissade redan och kommunen kan bara vinna genom att bjuda högst. Man har dessutom ett motstånd från bostadsrättsföreningar och övriga boende som inte kommer att gilla att det flyttar in flyktingar i huset där man slitit och kämpat med sparande och stora lån för att få just lugn och ro och veta att det är tryggt med skötsamma grannar.

Vi har också aspekten att en kommun har en ekonomi att ta hänsyn till. Köper man bostadsrätter och villor så är det en kostnad (även om den kan säljas senare) som resulterar i att kommunens lånebild förändras. Skuldsatta kommuner är extremt sårbara för lågkonjunkturer.

Dessutom blir det också väldigt svårt att sälja en bostadsrätt / villa som MENA-folk bott i under en längre tid. Rimligtvis så har bostaden tagit skador och inte skötts ordentligt eftersom de har fått allting gratis och även förmodligen bor flera stycken i bostaden. Ju fler som bor i en bostad desto snabbare slits den ner.

Att ovanpå det befolka den rika delen av sitt samhälle med bidragstagare är självmord både ekonomiskt och politiskt.

Så den kommun som går för långt i det här kommer att få äta upp det med råge.
Det motstånd från BRF och grannar som du tar upp är helt oväsentligt. Säljaren säljer till vem denne vill och kommunen har lagstadgad rätt att bli både medlem och få hyra ut i andra hand.

Det är visserligen en kostnad att köpa in en BR men med tanke på alla dåliga affärer kommuner brukar göra så är att köpa BR antagligen en av de bättre. Som bankerna ser det är BR en bra säkerhet.

Hur lägenheterna slits vet jag inte men i Malmö/Lund/Helsingborg där jag själv verkar och har kontakt med fastighetsägare, BRF och kommuner/landsting så är kommunerna rätt bra på att renovera sina bostadsrätter. Jag har inte varit med om någon som säljs men jag vet att det ibland renoveras mellan olika hyresgäster när det är kommunen som är hyresvärd. De flesta kommuner som hyr ut BR eller HR har ganska bra riktlinjer för hur deras lägenheter ska se ut och det ingår ett visst slitage.

/T
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in