Flashback bygger pepparkakshus!
2016-08-28, 22:02
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Equinoxe
Om det blir aktuellt att kommunen vill köpa en lägenhet så kommer de ta kreditupplysning på kommunen och neka vid betalningsanmärkningar.

Intressant tanke. Undrar dock om inte Bostadsrättslagen ändå slår detta krav. Kan nog bli ett prejudikat i rätten

Någon jurist här som kan ge ett bättre svar?
Citera
2016-08-28, 22:47
Medlem
Njae, kommunen lär väl inte ha betalningsanmärkningar. Jag kan inte tänka mig, att det skulle vara sa lätt att stoppa kommunen.
Citera
2016-08-28, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av har-analys
Njae, kommunen lär väl inte ha betalningsanmärkningar. Jag kan inte tänka mig, att det skulle vara sa lätt att stoppa kommunen.

Inte ovanligt. UG handlade om det något år sedan. Slarv och konflikter med div. Upphanlingar tror jag..
Citera
2016-08-28, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Inte ovanligt. UG handlade om det något år sedan. Slarv och konflikter med div. Upphanlingar tror jag..

Nu handlar det om att genomföra folkutbytet - och da lär nog kommunen ha gröna papper - tror jag.
Citera
2016-08-29, 12:48
Medlem
Blingons avatar
Citat:

Jodå, alla större organisationer har betalningsanmärkningar. T.ex. underleverantörer som inte får betalt i tid och tröttnat, eller oseriösa firmor som skickar bluffakturor och driver det hela vägen, eller fakturor som skall godkännas för kontering och blir liggandes i månader på skrivbordet hos den föräldralediga handläggaren.

Inget ovanligt alls.
Citera
2016-08-29, 13:14
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Jodå, alla större organisationer har betalningsanmärkningar. T.ex. underleverantörer som inte får betalt i tid och tröttnat, eller oseriösa firmor som skickar bluffakturor och driver det hela vägen, eller fakturor som skall godkännas för kontering och blir liggandes i månader på skrivbordet hos den föräldralediga handläggaren.

Inget ovanligt alls.
En bostadsrättsförening får inte neka ett medlemskap i föreningen om det inte finns synnerliga skäl. Att man har betalningsanmärkningar, är med i Lexbase, är jude eller liknande är inte på långa vägar synnerliga skäl. Det krävs att det kan göras troligt att man inte alls klarar av att betala avgiften för att man ska nekas. Eller att man har husdjur. Personliga "egenskaper" är man mycket restriktiva med att tillåta om föreningen vill neka medlemskap. En kommun kommer därför aldrig att kunna nekas medlemskap.

Varför ger ni er aldrig, ni som letar efter kryphål i lagen för att kunna stoppa kommunerna från att bjuda över desperata bolånetorskar? Alla tvister går till slut i alla fall till någon form av rättslig prövning, och vem tror ni rätten kommer att döma till fördel för? En bostadsrättsförening eller kommunen? Vakna upp och känn lukten av kaffet för helvete! Ni får finna er i att få hazarer och somalier som grannar. Även om ni bolånetorskat er in i nirvana och trodde att ni skulle slippa undan mångkulturens välsignelse.

Jag kan inte rå för det, men jag sitter och asgarvar åt tanken på hipstern med bolån på 6 miljoner för den ljusa och fräscha trean när han får 14 somalier som grannar i granntvåan, och han endast får skambud på en halv miljon för sin lägenhet när han försöker fly. Men om 125 år har han ju hunnit amortera klart och kan flytta till ett lugnare ställe. http://www.svd.se/skilda-varldar-for...a-bolanekunder
Citera
2016-08-29, 13:56
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Varför ger ni er aldrig, ni som letar efter kryphål i lagen för att kunna stoppa kommunerna från att bjuda över desperata bolånetorskar? Alla tvister går till slut i alla fall till någon form av rättslig prövning, och vem tror ni rätten kommer att döma till fördel för? En bostadsrättsförening eller kommunen? Vakna upp och känn lukten av kaffet för helvete! Ni får finna er i att få hazarer och somalier som grannar. Även om ni bolånetorskat er in i nirvana och trodde att ni skulle slippa undan mångkulturens välsignelse.

Mycket bra skrivet! Jag kan bara hålla med dig här. Det var ett jävla greppande efter halmstrån!

Nu är det så här: Om kommunen vill köpa in sig på bostadsrätter i ditt område och fylla upp dem med somalier och hazarer så kommer de att göra det. Det finns ingenting, absolut ingenting som du kan göra åt detta.

Som du så riktigt skriver här ovanför: Vakna upp och känn lukten av kaffet för helvete!

Citat:
Jag kan inte rå för det, men jag sitter och asgarvar åt tanken på hipstern med bolån på 6 miljoner för den ljusa och fräscha trean när han får 14 somalier som grannar i granntvåan, och han endast får skambud på en halv miljon för sin lägenhet när han försöker fly. Men om 125 år har han ju hunnit amortera klart och kan flytta till ett lugnare ställe. http://www.svd.se/skilda-varldar-for...a-bolanekunder

I grund och botten har jag svårt att skratta åt berikningen av Sverige, men så som du beskriver situationen för henhipstern måste jag erkänna att det finns en ganska stor skopa humor och att jag skrockade en smula. Galghumor kanske.

Sanningen är ju att den henhipster som du beskriver här ovan inte bara ska betala lånet på sin egen bostadsrätt. Han ska ju dessutom betala bostadsrätten åt sina somalie- och hazargrannar! Via skattsedeln.

Detta skrev jag tidigare och för den som missade det rekommenderar jag att läsa igen:

Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna

Vi har här en över 30 sidor lång tråd och det är intressant att se hur många fortfarande försöker greppa efter halmstrån som ska skydda dem från sanningen.

Så här är det:

Ingenting, absolut ingenting kan hindra kommunen från att köpa bostadsrätter och placera mena-folk i dem. Ingenting.

Skulle en bostadsrättsförening försöka göra något slags motstånd, vilket de inte kan, så kan ni lugnt räkna med att föreningen, med någon ansvarig person i spetsen, får valsa runt ordentligt i media och hängas ut som rasister för allmän beskådan.

Nu kommer araberna till era bostadsrättsområden och ni kan ingenting göra.

De är här nu. Här för att stanna.

Vänj er. Skrik och skrän. Stark lukt av kvalmiga kryddor i trappuppgången. Döttrar som gråtande kommer hem och visar upp blåmärken efter att de blivit hårt klämda på rumpan. Söner som kommer hem med en blåtira och stulen nyckelknippa efter att han försökt leka på gården. Hög arabmusik som spelas fram till småtimmarna. Kaos i tvättstugan...

Ja listan kan göras lång. Alla som bor i berikade hyresområden känner till detta. Nu är det personer som har bostadsrätter som står i tur.

Och hela tiden vetskapen om att det inte går att klaga. Den nya adeln flyttar inte på sig. Det finns ingen anledning. Klagar du riktigt högt och välmotiverat kommer researchgruppen att höra av sig till din chef och få dig sparkad från jobbet eftersom du är rasist.

Och bli av med jobbet har du inte råd med eftersom lånet till din bostadsrätt kräver en rejäl slant till banken varje månad. Samma bostadsrätt som dina nya arabgrannar nu fått gratis. Dina skattepengar har nämligen betalt den...

Nej, det är hög tid att svensken vaknar upp till den nya verkligheten.

Helt otroligt att det finns svenskar som trott att just de ska komma undan berikningen. Det gör mig lite full i skratt faktiskt.

Som både sossarna och nya moderaterna skrev på sina valaffischer inför valet 2006:

Alla ska med!

De menade det.

Vad var det som var oklart?
Citera
2016-08-29, 16:59
Medlem
Existerar bolanehipsters? Och vad är en "henhipster"? Har ett nytt klientel äntrat bostadsrättsmarknaden i Sverige? Förklara gärna för mig, som utvandrat!
Citera
2016-08-29, 19:41
Medlem
Citat:
Existerar bolanehipsters? Och vad är en "henhipster"? Har ett nytt klientel äntrat bostadsrättsmarknaden i Sverige? Förklara gärna för mig, som utvandrat!
Bara hört "bolånetorsk" (BLT), ofta nämnt på bloggen "Cornucopia?".

Tror köparklientelet blivit något yngre på senare år, inte för att det skulle ha blivit enklare att låna pengar utan för att bostadsbristen blivit så svår att deras föräldrar alltmer fått belåna sina egna bostäder för att skjuta till kapital till sina barns boende. Förutsättningen är förstås ofta den att lägenheten förväntas stiga i pris.
Citera
2016-08-30, 19:07
Avstängd
Drozds avatar
Citat:
En bostadsrättsförening får inte neka ett medlemskap i föreningen om det inte finns synnerliga skäl. Att man har betalningsanmärkningar, är med i Lexbase, är jude eller liknande är inte på långa vägar synnerliga skäl. Det krävs att det kan göras troligt att man inte alls klarar av att betala avgiften för att man ska nekas. Eller att man har husdjur. Personliga "egenskaper" är man mycket restriktiva med att tillåta om föreningen vill neka medlemskap. En kommun kommer därför aldrig att kunna nekas medlemskap.

Hehe, så sant, så sant...

Men mellan skål och vägg är kommunledningarna naturligtvis smärtsamt medvetna om sprängkraften i frågan oavsett läppbekännelser till mångkulturens lov. Skademinimering genom att klumpa ihop kryptoniten i vissa mindre attraktiva BRF:er kommer nog bli melodin, alternativt att köpa upp hela fastigheter i nyproduktion.
Citera
2016-08-30, 20:34
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Hehe, så sant, så sant...

Men mellan skål och vägg är kommunledningarna naturligtvis smärtsamt medvetna om sprängkraften i frågan oavsett läppbekännelser till mångkulturens lov. Skademinimering genom att klumpa ihop kryptoniten i vissa mindre attraktiva BRF:er kommer nog bli melodin, alternativt att köpa upp hela fastigheter i nyproduktion.
Vad händer då? De dyraste BRF-områdena blir ännu dyrare och trappuppgångar där kommunen köper lägenheter kan bli billigare.

Bra för kommunen, så kan de köpa upp hela hus. Oj, det kan bli segregation, säger kommunen. Det tänkte vi inte på.
Citera
2016-08-30, 20:46
Medlem
Aurochss avatar
Citat:

Precis.
Folk verkar tro att lagar och regler som gäller för personer också gäller för makten. Vart de fått den befängda idén ifrån

Citat:
Jag tycker faktiskt det är ganska komiskt jag med. Det enda sättet att köpa sig fri från mångkulturen är att köpa ett hus ute på landet och se till att man antingen äger all mark runtomkring sig eller är skyddad av strandskyddet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in