Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-11, 22:27
  #217
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedReznikov
Nej det är hon inte. De är misstänkta, ingenting annat. Varför fokuserar du enbart på mamman? Så vitt jag vet så är det två stycken som sitter anhållna ?!

Mycket fokus på mamman. Och du har givetvis rätt; båda sitter anhållna. Och det kan givetvis vara pappan som är den skyldige. Eller båda. Eller ingen av dem.
Citera
2016-09-11, 22:32
  #218
Medlem
EdwardCarnbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Han skall vara pappa - så alla förvirrade inlägg och allt babbel som "styvfäder" är inte relevant för tråden .....

Håller med.
Om man kollar modern på Ratsit får man fram vilken lägenhet hon bor i. I samma lägenhet finns en man skriven med samma efternamn som barnet. De kanske hade planer på att gifta sig och ta mannens efternamn.
Citera
2016-09-11, 22:37
  #219
Medlem
SandraPalenryds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedReznikov
Men herregud, vad du kommer med felaktiga påståenden utan källor hela tiden. Jag frågade dig tidigare var du läst att barnet utsatts för yttre våld men jag har ännu inte fått ta del av den källan.

Uppgifterna om att barnet skule utsatts för våld finns i tidningarna. Du har bara inte läst.

Min kursiv.

http://www.expressen.se/kvallsposten...d-pa-spadbarn/
Citat:
Den fyra veckor gamla spädbarnet ska enligt obekräftade uppgifter redan i fredags ha kommit in till centralsjukhuset i Kristianstad. Men därifrån remitterades babyn senare till Skånes universitetssjukhus i Lund.
I anslutning till att babyn dog i Lund slog sjukhuspersonalen larm till polisen med misstanke om att babyn troligen utsatts för någon form av våld.
Citat:
Sannolika skäl
Inre polisbefäl Mikael Persson säger att polisen har en god uppfattning om dödsorsaken redan nu.
– Men barnet ska naturligtvis genomgå rättsmedicinsk obduktion och först därefter får vi det definitiva svaret på orsaken till babyns död, säger han.
Ärendet har under söndagen överlämnats till biträdande chefsåklagare Eva Norberg. Hon beskriver hon utredningsläget som gott.
Båda har anhållits på sannolika skäl, alltså den starkare graden av misstanke, säger hon till Kvällsposten. Men det här är svåra ärenden och den här utredningen kan ta tid.

Allt är i nuläget spekulationer.
__________________
Senast redigerad av SandraPalenryd 2016-09-11 kl. 22:40.
Citera
2016-09-11, 22:37
  #220
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Men lilla gumman! Vet du hur många barn som kommer in allvarligt skadade och sedan avlider på akuten? MÅNGA! Och i väldigt många fall i rena olyckor/yttre våld. Även om det skulle kunna antas att föräldrarna har bragt barnet om livet så är det YTTERST få gånger föräldrarna grips/anhålls, speciellt på sjukhuset. Detta är FAKTA!

Jag är ingens "lilla gumma" särskilt inte din så kör den med någon annan. Har du någon statistik för hur många barn som kommer in allvarligt skadade och avlider varje dag? Eftersom att du säger att det är fakta så förutsätter jag att du sitter på den statistiken. Eller ska du som vanligt komma med en massa påståenden utan källor?

Självklart anhålls inte alla föräldrar. Men det är skillnad på låt säga en 4-åring som har skador och en 4 månaders som har skador. Min 4-åring är mer vild en tam. Han ramlar och slår sig sisodär 786 gånger per dag och han är täckt av blåmärken. Han älskar att utmana sig själv, klättrar gärna i mindre träd, cyklar och springer fortare än vad benen hinner med och du anar inte hur många gånger under en måltid vi måste påpeka att man inte ska prata med mat i munnen. Chansen att det uppstår skador på honom är alltså enormt mycket större än vad det är på ett barn som bara är 4 veckor gammal. Detta vet också läkaren.

Min son ramlade vid ett tillfälle då han var två år. Han sprang genom lägenheten med foppatofflor på fötterna och nappen i munnen. På en hundradels sekund sa det pang och han hade ramlat med ansiktet rakt in vardagsrumsbordet. Du anar inte hur han såg ut. Den där förbannade nappen fick hela ansiktet och svullna upp, två dagar senare fanns det inte en enda fläck i ansiktet som inte var blå, gul eller lila. När vi kom till akuten frågade läkaren vad som hänt och vi förklarade, sedan var det inte mer med det. De vet hur barn kan vara och hur otroligt fort det kan gå. Att väcka en misstanke av just den anledningen vore alltså absurt. Hade min son däremot varit 4 veckor gammal när vi kom in, ja då hade vi mest troligt blivit anhållna.

Du verkar inte förstå vad det är jag försöker säga till dig. Att ett spädbarn dör är inte vanligt. Att barn dör, det vet vi alla. Men jag hoppas att du fattar att fler barn i Sverige överlever än dör. Det gäller framförallt spädbarn. När spädbarn dör beror det oftast på ett medfött fel. Av den anledning kommer man att fatta misstankar.
Citera
2016-09-11, 22:38
  #221
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SandraPalenryd
Uppgifterna om att barnet skule utsatts för våld finns i tidningarna. Du har bara inte läst.

Min kursiv.

http://www.expressen.se/kvallsposten...d-pa-spadbarn/

Jag har läst. Personen hävdade att barnet utsatts för yttre våld vilket inte framgår i artikeln.
Citera
2016-09-11, 22:41
  #222
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SandraPalenryd
Uppgifterna om att barnet skule utsatts för våld finns i tidningarna. Du har bara inte läst.

Min kursiv.

http://www.expressen.se/kvallsposten...d-pa-spadbarn/

Citat:
larm till polisen med misstanke om att babyn troligen utsatts för någon form av våld.



Troligen någon form av våld är inte exakt yttre våld. Du kanske tolkar det så, men det ska nog lite till för att andra ska göra det. I alla fall undrar jag då i så fall varför inte sjukhuset i Kristianstad larmade eftersom barnet kom in dit först och sedan remitterades till IVA Lund. Om det var så synligt menar jag.
Citera
2016-09-11, 22:41
  #223
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedReznikov
Jag har läst. Personen hävdade att barnet utsatts för yttre våld vilket inte framgår i artikeln.

Våld eller yttre våld är ganska synonymt då det gäller en 4 veckors bäbis!
Citera
2016-09-11, 22:42
  #224
Medlem
SandraPalenryds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedReznikov
Jag har läst. Personen hävdade att barnet utsatts för yttre våld vilket inte framgår i artikeln.

Våld eller yttre våld. Vad är skillanden?
Citera
2016-09-11, 22:44
  #225
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SandraPalenryd
Våld eller yttre våld. Vad är skillanden?


Men snälla du! Våld som tex skakning så den får en hjärnblödning syns inte på utsidan.
Om du däremot slår på barnet så syns det tydligt med märken och blod eller brutna ben. Eller slag mot huvudet och ett stor sår.

Sortera yttre och inre våld för helvete.
__________________
Senast redigerad av Moosky 2016-09-11 kl. 22:49.
Citera
2016-09-11, 22:46
  #226
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Absolut. Det är därför man varken ska säga bu eller bä i det här läget.
Hon är lika skyldig som oskyldig just nu.
Modern och/eller fadern har sannolikt mördat/dräpt barnet.
Det är så nära sanningen man kan komma just nu.
Citera
2016-09-11, 22:47
  #227
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedReznikov
Jag är ingens "lilla gumma" särskilt inte din så kör den med någon annan. Har du någon statistik för hur många barn som kommer in allvarligt skadade och avlider varje dag? Eftersom att du säger att det är fakta så förutsätter jag att du sitter på den statistiken. Eller ska du som vanligt komma med en massa påståenden utan källor?

Självklart anhålls inte alla föräldrar. Men det är skillnad på låt säga en 4-åring som har skador och en 4 månaders som har skador. Min 4-åring är mer vild en tam. Han ramlar och slår sig sisodär 786 gånger per dag och han är täckt av blåmärken. Han älskar att utmana sig själv, klättrar gärna i mindre träd, cyklar och springer fortare än vad benen hinner med och du anar inte hur många gånger under en måltid vi måste påpeka att man inte ska prata med mat i munnen. Chansen att det uppstår skador på honom är alltså enormt mycket större än vad det är på ett barn som bara är 4 veckor gammal. Detta vet också läkaren.

Min son ramlade vid ett tillfälle då han var två år. Han sprang genom lägenheten med foppatofflor på fötterna och nappen i munnen. På en hundradels sekund sa det pang och han hade ramlat med ansiktet rakt in vardagsrumsbordet. Du anar inte hur han såg ut. Den där förbannade nappen fick hela ansiktet och svullna upp, två dagar senare fanns det inte en enda fläck i ansiktet som inte var blå, gul eller lila. När vi kom till akuten frågade läkaren vad som hänt och vi förklarade, sedan var det inte mer med det. De vet hur barn kan vara och hur otroligt fort det kan gå. Att väcka en misstanke av just den anledningen vore alltså absurt. Hade min son däremot varit 4 veckor gammal när vi kom in, ja då hade vi mest troligt blivit anhållna.

Du verkar inte förstå vad det är jag försöker säga till dig. Att ett spädbarn dör är inte vanligt. Att barn dör, det vet vi alla. Men jag hoppas att du fattar att fler barn i Sverige överlever än dör. Det gäller framförallt spädbarn. När spädbarn dör beror det oftast på ett medfött fel. Av den anledning kommer man att fatta misstankar.

Jo, du är min lilla gumma.

I akutsjukvården dör många spädbarn, oavsett vad du säger! Av mer eller mindre kända orsaker.
Efter min tid inom sjukvården har det ALDRIG hänt att föräldrarna gripits/anhållits å sjukhuset; även då brott kan antas. Vad som skett är att en polisutredning har inletts och att föräldrar gripits efter ett par dagar/veckor.

När polisen gått ut med att barnet har utsatts för våld och sjukhuspersonalen har larmat - då ringer stora jävla varningsklockor.

Så nej! Det är inget standardförfarande att föräldrar grips/anhålls vid spädbarnsdöd.
Polis + sjukhuspersonal har troligen ganska mycket på fötterna!
Citera
2016-09-11, 22:52
  #228
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmMotala
Modern och/eller fadern har sannolikt mördat/dräpt barnet.
Det är så nära sanningen man kan komma just nu.

Dom är inledningsvis misstänkta för mord alternativt dråp och det utan en fullständig obduktion.
Däremot ska dom häktas av domstolen för att hållas kvar tills åklagaren väcker åtal. Och innan dom fälls för mord , dråp, vållande osv är dom oskyldiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in