Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-05-11, 20:36
Medlem
Skaraborg2s avatar
Olga Borgsman, 76 år, bodde ensam i sin stora femrumsvåning på Linnégatan 76 på Östermalm i Stockholm. Hon var änka efter en holländsk konservator. Eftersom hon var lätt handikappad så använde hon käpp. Varje dag mellan kl. 10.00 - 16.00 så kom det en hemsamarit på besök för att hjälpa henne med de dagliga sysslorna.

Den 10 mars 1976 så kom denna hemsamarit som vanligt och hjälpte den gamla damen med de dagliga sysslorna. Hemsamariten lämnade lägenheten denna dag strax efter klockan 17:15 för att gå hem till sig.

Morgonen dagen därpå återkom ovan nämnda hemsamarit till lägenheten och ringde på dörren som vanligt. Den gamla änkefrun öppnade dock ej dörren. Efter upprepade signaler resignerade hon och förstod att något hade hänt varvid hon omedelbart kontaktade polisen.

När polsien kom in i lägenheten fann de den gamla död, liggande på golvet. Brevid kroppen låg hennes käpp. Ingen anade för ett ögonblick att den gamla hade blivit utsatt för något brott. Alla trodde att hon hade dött en naturlig död.

Kroppen fördes sedan till rättmedicinsk undersökning. Några dagar därefter slog rättsobducenten larm. Olga Borgsman hade blivit mördad.

Polisen erhöll aldrig några tips eller kunde säkra några spår efter gärningsmannen så fallet förblev tyvärr olöst. Dock hade ett vittne sett en okänd man i närheten av hennes lägenhet.

Det kunde också fastställas att det inte var något sexbrott och att offret hade blivit strypt mellan 17:30 - 18:45 den 10 mars. Ingenting av änkans värdesaker saknades. Alltså ett mord helt utan motiv eller...........?
Citera
2009-05-12, 19:52
Medlem
city sombreros avatar
Var har du fått nys om detta? Vad är ditt motiv att lyfta fram ett 33 år gammalt mord? Är du anhörig? Din fråga har jag inget svar på.
Citera
2009-05-12, 20:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ny info.

Kanske någon har intressant info ang. detta gamla mord?
Citera
2009-05-12, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av city sombrero
Var har du fått nys om detta? Vad är ditt motiv att lyfta fram ett 33 år gammalt mord? Är du anhörig? Din fråga har jag inget svar på.
Har du något emot att detta gamla mordfall dammas av här? Jag tycker du verkar lite negativt inställd.
Citera
2009-05-12, 22:52
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kriminalhistoria.

Ja här tas ju bl.a. upp sådana här fall. En del är ännu äldre
Citera
2009-05-12, 23:00
Medlem
Kenny Kuks avatar
Vad hade hemsamariten för alibi? Varför litar polisen på dennes uppgifter? Varför kan inte offret blivit stryp efter 18:45? Finns det fler åldringsmord både geografiskt och tidsmässigt nära detta mord? Vem fick arvet? Hade hon någon älskare? Psykiskt sjukt barnbarn?
Citera
2009-05-12, 23:14
Medlem
Skaraborg2s avatar
Känner tyvärr till väldigt litet om fallet. Jag förutsätter att polisen måste ha kollat hemsamaritens alibi? Jag undrar om hon hade några barn? Vet ej heller om det fanns någon älskare med i bilden men om så skulle ha varit fallet så tycker man att hemsamariten hade fått höra något om detta eftersom hon spenderade i stort sett hela dagarna hos den gamla änkan.

Kan inte säga om det just vid denna tid hade begåtts några mera mord av detta slag på Östermalm. Polsen fick iaf inte upp ett enda spår förutom detta med den okände mannen.

Uppgifterna om att den gamla damen hade blivit mördad under tiden 17:30 - 18:45 kom ifrån rättsobducenten såsom jag har fattat det.
Citera
2009-10-05, 18:49
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Döper om änkefrun

Ett par små korrigeringar.

Den gamla kvinnan hette Olga Elisabeth Bosman, hon var själv svenska, född i Nyköping 1900. Maken hette Cornelius Bosman, holländare född 1868(!) död 1949. Bägge makarnas sista adress var Linnégatan 41 i Stockholm.

Olga Elisabeth var andra hustrun, första hustrun (skilsmässa 1929) avled 1962i Malmö och första, möjligen även andra, äktenskapet tycks ha varit barnlöst.

Dödsdatum för OEB var 19760310.
Senast redigerad av WaltzingMatilda 2009-10-05 kl. 19:20. Anledning: Felskrivning
Citera
2009-10-05, 20:17
Medlem
Skaraborg2s avatar
Diga uppgifterna ang. offret.

Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Ett par små korrigeringar.

Den gamla kvinnan hette Olga Elisabeth Bosman, hon var själv svenska, född i Nyköping 1900. Maken hette Cornelius Bosman, holländare född 1868(!) död 1949. Bägge makarnas sista adress var Linnégatan 41 i Stockholm.

Olga Elisabeth var andra hustrun, första hustrun (skilsmässa 1929) avled 1962i Malmö och första, möjligen även andra, äktenskapet tycks ha varit barnlöst.

Dödsdatum för OEB var 19760310.

Stort tack WaltzingMatilda för dessa nya och riktiga uppgifter.

Själv hämtade jag mina uppgifter från två (2) olika håll. Bl.a. stavades efternamnet i dessa båda uppgifter på olika sätt. Båda var dessutom felstavade.
Citera
2016-10-17, 16:32
Medlem
Lite mer info om fallet här:
http://s1033.photobucket.com/user/da...0Bosman%201976
Citera
2016-10-17, 17:49
Medlem
Spännande artikel, EchoesofGlory. Tanten hette alltså Olga Bosman och var född Zetterström. Skaraborg2 har angivit fel namn och, visar det sig, även fel address på mordhuset som skall vara Linnégatan 41 (hörnet med Skeppargatan, huset står och ser ut precis som på bilden i Aftonbladet). Jag bor inte långt bort därifrån. Enda viktiga ledtråden tycks ha varit tant Olgas konstsamling, som kanske attraherat tjuvar. Synd att hon inte hade en St Bernardshund för att vakta samlingarna (Bosman och Båtsman).
Citera
2016-10-17, 18:21
Moderator
Schlesiens avatar
Rubrikändring

Utgången rubrik:
Olöst mord: Olga Borgsman, Stockholm, 1976.

/ Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in