Citat:
Ursprungligen postat av
darmon
Frågor om arbetet i Kina.
Berätta lite om hur några typiska arbetsdagar kan se ut. Hur ser arbetsgången ut? Hur mycket tekniskt arbete utför du om dagen?
Tjena, bra frågor! Arbetsgången i Kina skiljer sig ganska stort då det är många beslut som fattas dagligen som i Sverige hade tagit månader att fatta. Det gör att man måste snabbt anpassa sig och styra sitt eget arbete mot de nya bestämmelserna. Det tekniska arbetet varierar ganska kraftigt, jag skulle säga att det är just nu 70% "pappersarbete" där man samlar information, snackar med folk, går på möten och 30% ingenjörsjobb.
Citat:
Hur lång tid tog det från att du började jobba tills du kände dig "inne" i jobbet?
Det tog nog ca 3-4 månader att känna sig bekväm. Det jobbiga här är att det finns inga processer att luta sig tillbaks mot utan man får lösa saker på annat sätt. Är man då ej säker på sin sak kan det göra att man känner att det är lite obekvämt.
Citat:
Hur gamla är dina arbetskollegor i snitt?
De flesta icke-kineserna är medelålders, 30-40. Kineserna är i regel yngre i snitt, runt 25-35 skulle jag säga. Antar det beror på att det är först nu folk börjar utbilda sig på universitet på riktigt.
Citat:
Fick du jobbet via utannonserad tjänst eller spontanansökan? Hur såg intervjuprocessen ut?
Som jag skrev ovan spontanansökte jag jobb på alla företag i Sverige som jag vet bedriver verksamhet i Kina. Ett företag med Shanghai-kontor kontaktade mig och jag var på 1 intervju i Shanghai. Där ställdes bara standardfrågor om vad man jobbat med, ens planer för framtiden, vad man vill arbeta med nu etc. Tror mycket handlar om personkemi utöver egenskaper, märks det att man är socialt lätt att umgås med, o-pretantiös och ingen besserwisser så klarar mig sig rätt långt. Man spenderar rätt mycket tid med sina kollegor så ingen vill ha en kuf om man säger så.
Citat:
Hur mycket skatt betalar du?
Jag betalar ca 10% skatt i Kina. 0% i Sverige.
Citat:
Kan du prata kinesiska?
Kan bara prata lite artighetsfraser och annan nödvändig som att beställa mat etc. Men jag försöker lära mig!
Citat:
Har du haft relevanta sommarjobb/extrajobb under din utbildning?
Ja, mitt sista år på universitetet hade vi ett utbyte med ett kinesiskt universitet där vi fick åka och uppleva kultur, språk etc. i ca 1 månad. Utöver det har jag inget relevant som knyter mig till Kina.
Citat:
Var du aktiv inom något under studietiden, t.ex kåren, studienämnder?
Nej jag var icke-aktiv i allt. Bara gled med på diverse evenemang.
Citat:
Vad hade du för lön när du som nyexaminerad?
Som nyexad hade jag ca 28000kr brutto. Det var 2012.