Flashback bygger pepparkakshus!
2016-11-04, 22:58
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Scanning av öga är inte så ohyggligt dyrt nuförtiden, men det blir ju svårt att matcha ifall de har ett fingeravtryck och ett annat namn och ålder i Italien eller vart de nu kliver i land.

Ett DNA-test kostar kring en femhunka idag, lär ju bli billigare i mån av efterfrågan, blir åter igen svårt att matcha med om de har lämnat andra uppgifter i andra länder. Blir ju dock fråga om en besparing om de inte matchar kriterierna, utvisas och inte kan dyka upp igen under nytt namn dock.
Matchningen blir inget problem om samma metod används vid inträdet i Europa, det är ju förutsättningen.

Jag tänker dock på hanteringen; tidsåtgång och placering av utrustning. Som jag nämner ovan har det kommit 160.000 bara till Italien i år. Jämför stämpeldyna med skanningsutrustning. Och när det gäller DNA-prov måste man väl tänka på risken för kontaminering. Sen blir det väl väntetider vid det andra kontrolltillfället med allt vad det innebär.
Jag vet sen ej var kontrollen i det nya landet ska göras. Vid gränsen eller när de kommer fram till ett eventuellt flyktingboende.
Citera
2016-11-04, 23:12
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Matchningen blir inget problem om samma metod används vid inträdet i Europa, det är ju förutsättningen.

Jag tänker dock på hanteringen; tidsåtgång och placering av utrustning. Som jag nämner ovan har det kommit 160.000 bara till Italien i år. Jämför stämpeldyna med skanningsutrustning. Och när det gäller DNA-prov måste man väl tänka på risken för kontaminering. Sen blir det väl väntetider vid det andra kontrolltillfället med allt vad det innebär.
Jag vet sen ej var kontrollen i det nya landet ska göras. Vid gränsen eller när de kommer fram till ett eventuellt flyktingboende.

Det var ju min ursprungliga kritik. Om man tar fingeravtryck i Italien och sedan går de loss med fil eller sandpapper på fingertopparna för att lämna ett annat fingeravtryck här som inte matchar det som finns på fil så kan de ju uppge en annan identitet i något annat EU-land. Det får väl ta den tid det tar tills man är säker på att man kan matcha identiteten med den som uppgavs när de gjorde intåg i EU. Kosta vad det kosta vill.
Citera
2016-11-05, 08:06
Moderator
yz44s avatar
Uppriktigt sagt, finns det någon som tror på det som påstås. Det hela faller på sin orimlighet och kan enbart ses som desinformation vilket ju är aftonhorans paradgren. Om en asylsökande vägrar att samarbeta så bör det leda till automatiskt avslag på ansökan.
Citera
2016-11-05, 11:02
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Det var ju min ursprungliga kritik. Om man tar fingeravtryck i Italien och sedan går de loss med fil eller sandpapper på fingertopparna för att lämna ett annat fingeravtryck här som inte matchar det som finns på fil så kan de ju uppge en annan identitet i något annat EU-land. Det får väl ta den tid det tar tills man är säker på att man kan matcha identiteten med den som uppgavs när de gjorde intåg i EU. Kosta vad det kosta vill.
Ok, min kommentar om fingeravtrycksfilning gällde vid ankomsten till Europa. Det finns de som filar bort dem redan då.
I vilket fall så med en annan ID-registrering redan vid ankomsten så motverkar man effekten med bortfilningen.

Kosta vad det kosta vill i tid och pengar etc: situationen i Europa är redan ansträngd.
Möjligtvis kan krångligare registreringsprocedurer fungera som en signal utåt.
Citera
2016-11-05, 12:55
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Om Sverige gjort som i t.ex. Tjeckien, där man låser in negern, araben och muhammedanen hade det inte varit några problem alls.

Inga gränskontroller hade behövts, och asylrätten är förbehållen den som kan bevisa förföljelse i ett angränsande land.
"Men så kan man ju inte göra" /Sveriges samlade lattemorsor och miljömuppar som aldrig stött på mångkultur negativt
Citera
2016-11-05, 17:44
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan99
Vad händer med en svensk misstänkt gärningsman som vägrar lämna fingeravtryck? Just saying, han/hon ligger illa till.

Ja, inte blir man dragen i penis i alla fall. Så gör man inte i Sverige, däremot i Italien. Vi kan tycka vad vi vill om det men alla länder har sina egna lagar och seder.
Citera
2016-11-07, 12:01
Medlem
Det är pga. sånt här som rättsväsendet SKA ha kameror på sig och filma allt. Då kan man enkelt kontrollera och avfärda sånt här båg.
Citera
2016-11-07, 12:18
Medlem
Returpappers avatar
Fattar inte varför det ska vara så svårt att få beslut om att i stället ta DNA. Då behöver man bara skrapa litet i skinnet på dem.
Men de som vill ha öppna gränser motsätter sig naturligtvis bra och säkra metoder, de vill att osäkerhet ska råda.
Citera
2016-11-07, 12:27
Medlem
rex144s avatar
dra i penisen? det hjälper föga, däremot vrida pungkulor är en effektiv metod
Citera
2016-11-07, 13:20
Medlem
haha dra i penis? Hur fanken har det gått till? Jag tänker mig en italiensk modebög som kommer in och drar lite.
Citera
2016-11-07, 14:04
Medlem
VitMan40Pluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P4n0pl147h305
Eller så tror Amnesty på varje uppdiktad saga från människor som har allt att vinna på att ljuga.
Amnesty är ökända för att hjälpa terrorister, detta är nog ett sådant fall.

Amnesty International Sides with the Terrorists
http://moonbattery.com/archives/2010...interna-3.html
Amnesty talar med dubbla tungor
https://aktualia.wordpress.com/2011/...dubbla-tungor/

Amnesty är en sån där skurkorganisation som FN som Svenskar fått för sig är jättebra och jättegod när verkligheten är något helt annat.
Amnesty behöver PR och fler medlemmar och så fabricerar dom ihop sånt här trams. INTE en krona till dom parasiterna.

Jag brukar fråga amnesty nasarna om prostitution legaliseras eller inte. Sen fråga jag om dom försvarar alla människors rättigheter, även de ofödda.
Citera
2016-11-07, 19:18
Medlem
Det var just Italien som Sverige för några år sedan hotade med att dra inför rätta för att de inte registrerade migranter utan lät dem passera vidare mot Nordeuropa i strid mot Dublinavtalet.

Citat:
Sverige får ta allt större ansvar för asylsökande när Italien och andra EU-länder undviker att registrera flyktingar. EU:s flyktingkommissionär Cecilia Malmström (FP) överväger nu att dra Italien inför rätta. ”Det här är ett mycket allvarligt problem”, säger hon.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/ita...-flyktingfusk/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in