Bäste Aurochs, jag tror jag kan läsa in en viss otålighet i ditt svar till mig. Grejen är att jag egentligen inte kritiserade det du skrev för att det var fel. Tvärtom. Vi är med stor sannolikhet på samma planhalva i frågan.
Jag ska ändå bemöta ditt svar här nedan så det blir lite tydligare var jag står i detta:
Citat:
Ursprungligen postat av
Aurochs
Varför skulle du köpa ett hus bredvid ett vandrarhem eller en stugby? Den som gör det har ju inte fattat någonting.
I korthet ser jag det så här: Ska du hitta ett boende som är 100% garanterat fritt från risker att bli granne med asylboende så finns det inte många hus kvar att välja på i Sverige. Vem vet hur desperata politiker planerar för framtiden? Det behöver inte handla om stugbyar eller vandrarhem.
Plötsligt kan din granne som tidigare verkade vettig få för sig att hyra ut sitt hus till asylsökande. Eller så säljer en bonde i närheten en bit åker nära dig där kommunen slår upp 100 modulhus. Som sagt, vem vet hur desperata politiker resonerar?
Visst kan du skaffa ett helt isolerat hus vid en bergskant med tre mil till närmaste granne och svårforcerad terräng runt om. Men det vimlar inte av sådana hus. Och är det så man vill bo? Dessutom är du jäkligt utsatt ifall det stryker omkring rövargäng.
Min poäng är att det inte går att bo sig säker.
Citat:
Ursprungligen postat av
Aurochs
Det här är ju bara ett problem så länge ''lag och ordning'' råder. Vad händer när polisen inte kommer för någonting ö.h.t? Jo du skjuter helt enkelt alla som stjäl din mat eller attackerar dina djur.
Nu tittar du ändå ganska många år in i framtiden om man ska vara realistisk. Men visst kan det hända under vår livstid. Helt omöjligt är det inte.
Men vill vi hamna där? Inte jag i alla fall.
Den dagen du står vid din tomtgräns och skjuter mot inkräktande araber som väller fram mot ditt hus... Ja, då har samhället kollapsat. I ett sådant läge är det ändå bara fråga om ett par veckor innan du själv är skjuten eller ditt hus blivit antänt kl 3 på morgonen eller du svälter ihjäl för att någon varit och stulit ditt preppingförråd medan du var iväg och skaffade mer ammunition.
En del har säkert orealistiska romantiska undergångdrömmar om ett sådant scenario. De har tittat för mycket på film eller spelat för mycket spel. Verkligheten kommer inte att vara lika kul.
Citat:
Ursprungligen postat av
Aurochs
Det handlar om att positionera sig för framtiden. Vart vill du helst vara i händelse av mångkultur deluxe? Ute på landet där det bor svenska jägare och svenska män gjort värnplikten eller i ett vitt villaområde omringat av förorter fullt med jihadister som krigat i stadsmiljö i Syrien? Det stämmer att politikerna fyller upp tomma hus över hela landet med asylsökande men grejen är ju att nästan ingen av kulturberikarna vill bo ute på landet. Så fort möjlighet ges så drar dom ner till sina 27 kusiner i valfri etniskt enklav. De som väljer att stanna är folk som vill jobba och lära sig svenska, men de är inte tillräckligt många för att skapa samma typ av situation som i förorterna.
Här är grejen: Jag bor exakt så som du beskriver. Granne med jägare och genuint svenska bönder. Har ett vapenskåp med vapen och vet hur jag träffar. Betryggande avstånd till närmast asylhem. Inga blattegrannar. Jag vågar säga att jag bor bättre och är bättre utrustad än 95% av Sveriges övriga befolkning om skiten träffar fläkten på ett eller annat sätt.
Trots det har jag snackat med folk i hela landet (jag reser i jobbet) som trott de bott tryggt på säkert avstånd men plötsligt får reda på att det ska öppna ett asylboende i närheten. Det är helt galet just nu och det blir troligen värre. Du har 100% rätt i att asylsökande hellre vill vara nära eller i städer. Men innan de hamnar där kan de hamna var som helst.
Jag följer t ex den här tråden med visst intresse:
https://www.flashback.org/t2749338
En bonde i Jämtland som lever ett stilla liv på sin gård. Plötsligt är han berikad. Har svårt att tänka mig att det var det han trodde när han flyttade dit. Men nu blev han det.
Nu blev det ett långt inlägg men min slutpoäng är något i den här stilen: Repatriering och avvisningar måste bli en realitet. Det är där det måste börja. Att fly ut på landet är ingen lösning. Det är bara en förlängd dödskamp. Förr eller senare sitter det blattar och skriker och skrattar i din trädgård. Vi måste förändra det här landet innan vi kommer dit. Annars blir det bara ett jävla Mogadishu 2.0 och då kan man lika gärna lämna in handduken direkt. Anser jag.
Nej, en drastisk förändring krävs.
Kommer det att hända? Jag vet uppriktigt sagt inte. Men opinionen ser bättre ut idag än för ett år sedan.
Å andra sidan blir våra politiker allt mer desperata (på goda grunder). Kan faktumet att de nu köper upp bostadsrätter göra att opinionen når en kritisk massa? Baserat på tidigare erfarenheter av det svenska lynnet är jag pessimist, men vem vet, jag hoppas varje dag att jag har fel.