Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-12-14, 10:37
Medlem
Jag har inte satt mig in i frgan s mycket tidigare men jag hittade en intressant artikel hr:
Poliskris leder till massavhopp och frre uppklarade brott
http://www.sydsvenskan.se/2016-11-19...pklarade-brott

Det r ju bedrvlig lsning, ngra citat:
Rknat per capita har Sverige flest poliser i Norden: 200 per 100 000 invnare. Men jmfrt med vriga Europa r tillgngen till poliser dlig. Tyskland ligger p 300, Italien en bra bit ver 400 och Spanien p drygt 500 poliser per 100 000 invnare.

Enligt Polisfrbundet beror polisens misslyckande dock inte bara p fr f poliser och en kad arbetsbelastning, utan ocks p att en oduglig ledning sjsatt en hoppls omorganisation som frlamat kren.

Dagligen vittnar frustrerade poliser runt om i landet om bristande resurser och usla lner. Sammansvetsade enheter som splittrats. Erfarna brottsutredare som vnder papper. Nedlagda utredningar. Och larm dr det inte funnits polispatruller att skicka.

Tanken var att beslut skulle tas lngt ut i organisationen. Det har blivit precis tvrtom: Extremt toppstyrt!

Det tycks ju vara en inkompetent ledning som inte lyssnar p proffsen som ska gra jobbet. Med inkompetent ledning spelar det ingen roll vad man har fr organisation man kommer att misslyckas vad som n grs. Det var vl drfr man hade problem ven fre omorganisationen.

Tanken att ta besluten lngt ut i organisationen r ju sund men det gller frsts att veta vad man gr och varfr man gr det.

Jag tycker att Dunning-Kruger-effekten blir mer och mer tydlig i Sverige fr varje dag som gr:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Dunnin...ruger-effekten

Det finns en massa politiker och byrkrater som inte ens frstr att de r inkompetenta. Det r ju fullstndigt omjligt att fra en saklig diskussion med sdana mnniskor. Det r mycket trttsamt fr att uttrycka sig frsiktigt.
Citera
2016-12-14, 10:51
Medlem
irishrages avatar
Jag krks p Dan
Citera
2016-12-14, 11:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av irishrage
Jag krks p Dan

Jag ocks! Ruskigt obehaglig typ det dr. Hans rst och gon

Besviken p GW faktiskt, han kunde varit hrd och sagt sanningen till cklet och Ygeman. Att de inte skter sitt jobb och att de borde avg och att vi har problem i Sverige till stor del beroende p en ansvarsls invandringspolitik! Men han kanske hade ftt munkavel av Helin p SVT.
Citera
2016-12-14, 11:09
Medlem
grey.eagles avatar
Vad jag hrt frn Poliser s r det otroligt resurskrvande att de mste ka p migrantboenden o utreda tvister o annat elnde som reinfll dragit hit.

Det borde GW upplyst Svenska tittare/vljare om
Citera
2016-12-14, 11:13
Medlem
Rabbahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
GW r en krring, han hll som vntat lg profil och grymtade lite sjlvklarheter.
Ngon djupare samhllsanalys r han ofrmgen att prestera.

Vad skulle han sga som redan inte var uppenbart? GW frklarade att toppen som tillsatt inkompententa personer p dessa poster, inte varit srskilt lmpade till uppgiften. Han sckar ihop toppskiktet liksom bottenskrapet under samma vers.
Citera
2016-12-14, 11:39
Medlem
Wayaheads avatar
Var det ngot nytt som framkom i programmet?
Svar; NEJ!

Tam och andefattig diskussion dr alla i vanligt svenskt jvla samfrstnd enades om att allt inte stod rtt till. Spyans kort i rockrmen, att man skulle lta anstlla 1500 poliser till 2020 tcker inte ens avhoppen! Vilket jvla magplask!

Kan tnka mig att ett MBL-mte p Samhall skulle vara betydligt intressantare att se!
Senast redigerad av Wayahead 2016-12-14 kl. 11:51.
Citera
2016-12-14, 11:53
Medlem
Karmans avatar
Bde Eliasson och Ygeman gav ett tamt och ltt uppgivet intryck p mig. Enda gngen Eliasson blixtrade till var nr han krde ver mordutredaren frn Skne, med vl invad hrskarteknik.

Men varfr var de s noga att pongtera att "de lokala ska f bestmma mer", nr de nyss genomfrt en gigantisk centralisering i beslutsfattandet? Det hela andades hyckleri och handlingsfrlamning.
Citera
2016-12-14, 12:11
Medlem
Ygeman fick en hjning i frtroendekapital fr ngot r sedan nr han pratade om att nu mste vi ta tag i saker och ting och stlla det till rtta. Hrdare tag helt enkelt.

Men resultatet r pinsamt dligt. P punkt efter punkt har det snarare blivit tvrtom, vilket innebr att frtroendekapitalet hos Ygeman sjunker som en sten.

I det hr fallet med Eliasson skulle Ygeman givetvis ha avsatt Eliasson redan fr lngesedan, istllet valde han att frsvara Eliasson och drmed ven poliskrens fortsatta frfall.

ven om de skulle klara av att fixa fler poliser till 2020 s har man tappat mnga fram till dess som har mngder med ERFARENHET samt att sjlva organisationen ju fortfarande stjlper mer n hjlper.

Siffermssigt fredrar jag EN utredare med erfarenhet n 10 frskingar som gtt feministiskt Eliassoninspirerad polisskola dr de ska fokusera mer p att hjlpa brottslingen klara sig bra i livet medan offret glms bort helt.
Citera
2016-12-14, 12:27
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Ygeman fick en hjning i frtroendekapital fr ngot r sedan nr han pratade om att nu mste vi ta tag i saker och ting och stlla det till rtta. Hrdare tag helt enkelt.

Men resultatet r pinsamt dligt. P punkt efter punkt har det snarare blivit tvrtom, vilket innebr att frtroendekapitalet hos Ygeman sjunker som en sten.

I det hr fallet med Eliasson skulle Ygeman givetvis ha avsatt Eliasson redan fr lngesedan, istllet valde han att frsvara Eliasson och drmed ven poliskrens fortsatta frfall.

ven om de skulle klara av att fixa fler poliser till 2020 s har man tappat mnga fram till dess som har mngder med ERFARENHET samt att sjlva organisationen ju fortfarande stjlper mer n hjlper.

Siffermssigt fredrar jag EN utredare med erfarenhet n 10 frskingar som gtt feministiskt Eliassoninspirerad polisskola dr de ska fokusera mer p att hjlpa brottslingen klara sig bra i livet medan offret glms bort helt.

Det kan mycket vl vara s att det kan vara make or break fr Ygeman i det sammanhanget.

Att han skall ge Eliasson sparken i direktsndning (ok, inspelat, d) r ju inte att tnka p. Men samtidigt har ju problemen fr polisen anrikats uppifrn lika vl som att verkligheten frndrats en del "p fltet" de sista tio ren eller s.
Citera
2016-12-14, 12:53
Avstngd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Pengar saknas i s motto att det r fr f poliser. GW Persson har i en intervju sagt att antalet poliser idag r fr en befolkning p ca 7 miljoner invnare, men vi r snart 10 miljoner. Men som du sger r det ett organisatoriskt problem. Angende om situationen blir bttre svarade GW Persson: - sjlvklart inte. Det kommer bli smre och smre hela tiden tills man inser det faktum att den hr konstruktionen innehller allvarliga fel redan frn brjan.

Det r inte fr f poliser. Sverige har fler poliser per capita n vad Norge, Danmark och Finland har nd s lyckas svensk polis med att vara smst i klassen med att klara upp brott.
Problemet r organisatoriskt, alltfr mnga poliser har pappersvndartjnster istllet fr att utreda brott eller vara ute p fltet. Sedan finns det sedan lnge en obehaglig kultur hos svensk polis att avskriva utredningar p lpande band. Det hnfr jag till ren lathet kopplat till viljan att snygga till statistiken.
Citera
2016-12-14, 12:56
Medlem
Cannabisministerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irishrage
Jag krks p Dan

Vem gr inte det?

Alice Teodorescu beskriver bra hur Sveriges polisproblem ser ut just nu.

Citat:
Man kan p riktigt tala om systemkollaps nu nr bilden av att polisen inte lngre kan utfra sitt arbete etableras. Av en enktunderskning som SR Ekot gjort framgr att var tredje svensk kommun valt att anlita privata skerhetsbolag fr att skapa trygghet p offentliga platser (6/10). Flera kommuner uppger att just minskad polisnrvaro r sklet.

Staten ska garantera medborgarnas trygghet. Att kommunerna tvingas betala extra fr tgrder som borde ing i polisens krnuppdrag r i sig hpnadsvckande. n allvarligare r att medborgarna i ett vlfrdsland, med ett av vrldens hgsta skattetryck, inte lngre kan stta sin tilltro till att staten efterlever sin del av samhllskontraktet. Hur pverkas skattemoralen nr medborgarna inser att de frvntas betala allt mer till en konstruktion som ger allt mindre tillbaka?

https://www.gp.se/ledare/polis-i-kris-1.3847688
Citera
2016-12-14, 13:00
Medlem
Alice Teodorescu uttrycker sig nd snllt om" polisfrfallet.

"Hur pverkas skattemoralen nr medborgarna inser att de frvntas betala allt mer till en konstruktion som ger allt mindre tillbaka?

Nr det samtidigt satsas tskilliga miljarder varje r p att importera hit mnniskor med en helt annan syn p lag och ordning n vad vi svenskar har. Nu uttryckte jag mig ocks mycket snllt.

Skattemoralen? Kan den ens verleva det hr?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in