Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-12-14, 16:31
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polu
Varfr har de nordiska lnderna, och speciellt Sverige med sin stora yta, s f poliser jmfrt med andra lnder?

Den enkla frklaringen r att Sverige inte r srskilt kriminellt belastat ver sin yta. Dr det inte bor mycket folk krvs inga poliser (eller i alla fall f). Moppebusarna i Hakkas r inget strre problem.

Dremot finns det mnga poliser dr det bor mycket mnniskor, ven i Sverige (storstderna).

I hela Sverige bor det ungefr lika mycket folk som i London (litet mer eller litet mindre beroende p definition av London). Det kan vara bra att tnka p.
Citera
2016-12-14, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Den enkla frklaringen r att Sverige inte r srskilt kriminellt belastat ver sin yta. Dr det inte bor mycket folk krvs inga poliser (eller i alla fall f). Moppebusarna i Hakkas r inget strre problem.

Dremot finns det mnga poliser dr det bor mycket mnniskor, ven i Sverige (storstderna).

I hela Sverige bor det ungefr lika mycket folk som i London (litet mer eller litet mindre beroende p definition av London). Det kan vara bra att tnka p.

Fast siffrorna visar antal poliser per 100 000 invnare. De nordiska lnderna har runt 200 poliser per 100 000 invnare. Tyskland ligger p 300, Italien en bra bit ver 400 och Spanien p drygt 500 poliser per 100 000 invnare.

Jag tycker att jag har hrt polisen klaga ver bristande resurser rtt lnge. Men det tycks ocks vara lgt i tak i organisationen sedan lnge. Redan 2012 framkom att sex av tio poliser inte vgar framfra kritik p grund av rdsla fr repressalier frn ledningen:
http://www.publikt.se/artikel/varnar-lag-takhojd-14943

Sen mste ju rimligen asylinvandringen i Sverige ta vldigt mycket resurser i ansprk ven om ingen ansvarig vill prata om det.
Citera
2016-12-14, 17:00
Medlem
NickLidstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Om inte minnet sviker mig s vill jag minnas att GW sa att Eliasson var ett bra val nr han tillsattes...
Hr kan du lsa vad han sa d.
http://www.expressen.se/nyheter/gw-p...rikspolischef/
Citera
2016-12-14, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NickLidstrom
Hr kan du lsa vad han sa d.
http://www.expressen.se/nyheter/gw-p...rikspolischef/

Intressant. Shr sger GW i november 2014:
Hga chefer inom polisen har haft en tendens att omge sig med entourage. Jag minns en tidigare rikspolischef som vid juletid skickade sin chauffr till Ikea fr att kpa stearinljus. S dr har de hllit p. Det ska bli kul att se Eliasson stnga sig blodig mot den dr kulturen. Han verkar vara en hederlig karl.

Om man nu vger in kritiken frn 2012 om att det var lgt i tak och att chefer inte accepterar kritik av arbetsmetoder, ledarskap eller ml fr verksamheten s framtrder ju en viss bild.

Polisen kanske r en svr organisation att arbeta i och en enda person har ju begrnsade mjligheter. Hur mnga gamla chefer r egentligen kvar i den nya organisationen? Kan det vara dr som problemen finns?
Senast redigerad av Polu 2016-12-14 kl. 17:18.
Citera
2016-12-14, 17:34
Medlem
GW har med stigande lder alltmer blivit en mediapajas och det r nu hg tid att han gr i pension.
Citera
2016-12-14, 18:05
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polu
Fast siffrorna visar antal poliser per 100 000 invnare. De nordiska lnderna har runt 200 poliser per 100 000 invnare. Tyskland ligger p 300, Italien en bra bit ver 400 och Spanien p drygt 500 poliser per 100 000 invnare.

Jag tycker att jag har hrt polisen klaga ver bristande resurser rtt lnge. Men det tycks ocks vara lgt i tak i organisationen sedan lnge. Redan 2012 framkom att sex av tio poliser inte vgar framfra kritik p grund av rdsla fr repressalier frn ledningen:
http://www.publikt.se/artikel/varnar-lag-takhojd-14943

Sen mste ju rimligen asylinvandringen i Sverige ta vldigt mycket resurser i ansprk ven om ingen ansvarig vill prata om det.

Nu frgade du varfr Sverige har s f poliser relativt sin yta. Det r helt korrekt (mycket f poliser per kvkm, s r det). Svaret r att poliserna finns dr det finns folk, inte dr det finns yta. (I Norrlands inland har man delade knslor fr det hr).

Jag gjorde en jmfrelse med London. Dr har man i runda slngar 31.000 poliser, i hela Sverige har man ca 20.000. Det r ungefr samma proportioner som i Tyskland.
Citera
2016-12-14, 18:24
Medlem
Det jag hrde av GW var ett stort "Avg din inkompetenta pajas!".

Vad gller Dan Eliasson och Anders Ygeman r min sikt att dessa tv herrar r kvalificerade landsfrrdare. Deras CV innehller ett fredmligt sidosttande av den svenska nationens intresse. De r bda medvetna om sin delaktighet i frfallet av Sverige. Quisling hade varit stolt.

Mnnen har glmt bort vilka som betalar deras ln. Fraktet jag br mot dessa tv gr tyvrr inte att yttra p flashback.
Citera
2016-12-14, 18:41
Bannlyst
Citat:

du tycker 78 poliser i sthlm va mycket allts?
Citera
2016-12-14, 19:01
Medlem
Citat:
Nu frgade du varfr Sverige har s f poliser relativt sin yta. Det r helt korrekt (mycket f poliser per kvkm, s r det). Svaret r att poliserna finns dr det finns folk, inte dr det finns yta. (I Norrlands inland har man delade knslor fr det hr).

Jag gjorde en jmfrelse med London. Dr har man i runda slngar 31.000 poliser, i hela Sverige har man ca 20.000. Det r ungefr samma proportioner som i Tyskland.

Hr finns statistik fr antal anstllda inom polisen 2000 2014:
https://polisen.se/Global/www%20och%...ill%202014.pdf

Dr kan man se ln fr ln. Stockholm har ca 255 poliser per 100 000 invnare. Skne har ca 214. Norrbotten ca 235. Vsterbotten ca 182. stergtland ca 173. Uppsala ca 177. rebro ca 190 och s vidare.

Det r allts verlag vsentligt lgre n mnga andra lnder i Europa. Jag tog upp det hr med ytan eftersom Theodulus ppekade det. Med stora ytor tar det lng tid att ka p utryckningar. Dr finns det en uppenbar fara. Mste dessutom polisen ka p utryckningar till flyktingfrlggningar i glesbygd blir det ju nnu vrre.
Senast redigerad av Polu 2016-12-14 kl. 19:03.
Citera
2016-12-14, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Vad jag hrt frn Poliser s r det otroligt resurskrvande att de mste ka p migrantboenden o utreda tvister o annat elnde som reinfll dragit hit.
Det borde GW upplyst Svenska tittare/vljare om

Har hrt samma samma som dej men frn sker klla, vid brk p "boende" kan bara manliga poliser ka
fr att brotta ner araberna och minst tv bilar d dom har noll respekt fr kvinnliga poliser ,mnga ggr 10-15 mil tur o retur! Man kan ju tnka sej i en mindre stad/ort vilket manfall det blir p stationen om ngot allvarligt skulle hnda samtidigt?! Fin investering fr framtidens "svenskar"!!
Citera
2016-12-14, 21:04
Medlem
Jofs avatar
Ny utredning behvs med nya politiska mlformuleringar. Men ingen har den kapaciteten. Ingen politiskt parti i alla fall.
Citera
2016-12-14, 21:33
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kcabhsalfflashback
du tycker 78 poliser i sthlm va mycket allts?

Snlla nn, det var ju Agneta Kumlin som nmnde den siffran, och det handlar om Sala ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in