• 1
  • 2
2016-12-06, 20:23
Medlem
Hejsan!
Jag har köpt headphones från en privat person på Tradera för 915kr+50kr frakt =965kr och har betalat via Klarna för att de erbjuder köpskydd. När jag fick paketet då var där inte det som jag förväntat mig. Manen beskrev i sin annons att headphones är från 2016 men skickade headphones från 2013, gammal model med dålig ljud och ingen noice isolering. Sånt model kostar nu 35usd via Amazon. Själv klart var jag väldig besviken och kontaktade säljaren men han sa att han vill inte paketet tillbaka och att han själv köpte de via Tradera. Jag har hittat gammal annons och såg att han har tagit bort model namn och länk till produkten och istället gjorde sin missledande beskrivning att sälja headphone dyrare än han själv köpt dem. Jag kontaktade Tradera och de sa att Klarna kommer att hjälpa mig. Igår skickade jag paketet tillbaka via Schenker samt skickade mail till Klarna att använda min köpskydd med alla bilder, förklaringar, mail historik, kvitto, och fått detta svar:

Tack för ditt mejl.

I villkoren för Klarnas köpskydd behöver du följa våra alla våra villkor. Om du och säljaren inte varit överens om en retur gäller följande punkt i köpskyddet, se nedan:

"För det fall att det uppkommer en tvist avseende när du ej fått varor, när varorna avsevärt avviker från avtalet eller när du har betalat men Klarna inte har mottagit din betalning så måste du följa de svarstider som ställs upp för tvisten. Dessa är för närvarande:
1. Om du, vid mottagande av varan/varorna upptäcker att de är defekta eller på annat sätt avsevärt avviker från avtalet måste du meddela säljaren detta via mail inom 3 dagar.
2. Vidarebefordra ärendet till Klarna för det fall du och säljaren inte har kommit överens inom 25 dagar räknat från det datum som du mottagit orderbekräftelsen."

Då du själv returnerat varan till säljaren utan att ha kontaktat Klarna har vi ingen möjlighet att hjälpa dig vidare och ber dig därför lösa detta med säljaren utanför Klarna.

Har du några ytterligare frågor är du självklart välkommen att återkomma till oss på 08-120 120 10, annars önskar jag dig en fortsatt fin dag!
Med vänlig hälsning
Kundservice

Betyder det att jag får ingen köpskydd om jag returnerar paketet? Va? På riktigt? Vad ska jag göra nu då? Polisanmäla?

Total förlust: 1024kr.
Citera
2016-12-06, 20:49
Medlem
Nicke08s avatar
Klarna är det enda företaget i Sverige som lyckats slå 3 tre.se i att blåsa kunderna.

Ge upp. Läropengar.
Citera
2016-12-06, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Klarna är det enda företaget i Sverige som lyckats slå 3 tre.se i att blåsa kunderna.

Ge upp. Läropengar.

Ingen respekt för Klarna mer. Företag med effektiv ränta om 29,22 % lyckades förhandla sig med SL som "the only available option" om man köper SL biljetter i mobilen. Jag kommer att bojkotta Klarna from now on.
Citera
2016-12-06, 21:28
Medlem
bithaxs avatar
Som vanligt så är företagen endast ute efter att blåsa sina kunder på så mycket pengar som möjligt och leverera så lite som möjligt.

Jag har själv jobbat vid ett företag som sysslade med fakturahantering, och där så såg man till att ge dem som gick till KF men tillslut betalade väldigt hög credit score. Man vill ju inte säga nej till kunder som tillslut betalar, efter att ha erlagt alla avgifter, räntor mm som tillkommer.
Senast redigerad av bithax 2016-12-06 kl. 21:31.
Citera
2016-12-06, 21:49
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverige24
Betyder det att jag får ingen köpskydd om jag returnerar paketet? Va? På riktigt? Vad ska jag göra nu då? Polisanmäla?

Självklart gäller köpskyddet inte om du inte följer villkoren. Det har du inte gjort.

Vad ska du polisanmäla? Menar du att det finns bedrägligt uppsåt?

Det verkar ju snarare som du har en civilrättslig tvist framför dig.
Citera
2016-12-06, 22:34
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Tack för ditt mejl.

I villkoren för Klarnas köpskydd behöver du följa våra alla våra villkor. Om du och säljaren inte varit överens om en retur gäller följande punkt i köpskyddet, se nedan:

"För det fall att det uppkommer en tvist avseende när du ej fått varor, när varorna avsevärt avviker från avtalet eller när du har betalat men Klarna inte har mottagit din betalning så måste du följa de svarstider som ställs upp för tvisten. Dessa är för närvarande:
1. Om du, vid mottagande av varan/varorna upptäcker att de är defekta eller på annat sätt avsevärt avviker från avtalet måste du meddela säljaren detta via mail inom 3 dagar.
2. Vidarebefordra ärendet till Klarna för det fall du och säljaren inte har kommit överens inom 25 dagar räknat från det datum som du mottagit orderbekräftelsen."

Då du själv returnerat varan till säljaren utan att ha kontaktat Klarna har vi ingen möjlighet att hjälpa dig vidare och ber dig därför lösa detta med säljaren utanför Klarna.

Har du några ytterligare frågor är du självklart välkommen att återkomma till oss på 08-120 120 10, annars önskar jag dig en fortsatt fin dag!
Med vänlig hälsning
Kundservice

Betyder det att jag får ingen köpskydd om jag returnerar paketet? Va? På riktigt?

Kom ihåg att Klarna är ett horungeföretag som gärna blåser sina "kunder" både uppsåtligen och av ren inkompetens. De flesta orkar inte bråka och tar förlusten.

Var någonstans står det att köpskyddet går förlorat om du returnerar varan?

Citat:

Vad ska jag göra nu då? Polisanmäla?

Har du betalat till Klarna med bank- kreditkort? Gör en kortreklamation ifall Klarna inte går med på att ersätta dig.

Annars kan du ju göra likadant som Klarna, skicka ett inkassokrav och ta sen ärendet till KFM eller tingsrätten.

Småpengar och inte värt besväret men finns en viss poäng stå på sig.
Citera
2016-12-06, 22:48
Medlem
Skickade du tillbaka paketet utan att du var överens med säljaren om det? Vad tänker du kommer att hända med paketet? Antingen så hämtar säljaren ut det och du står utan prylar och pengar eller så kommer det i retur.
Citera
2016-12-06, 22:57
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Skickade du tillbaka paketet utan att du var överens med säljaren om det? Vad tänker du kommer att hända med paketet? Antingen så hämtar säljaren ut det och du står utan prylar och pengar eller så kommer det i retur.

TS borde avvaktat men om säljaren hämtar ut paketet och är medveten om att det handlar om den aktuella varan så kan det anses att han har accepterat returen.
Citera
2016-12-07, 21:08
Medlem
Tack snälla ni för alla svar. Ja, jag har gjort ett misstag på grund av jobb jag kunde skicka paketet endast i måndags. Jag hade bråttom, mitt fel. Men jag aldrig trodde att jag kommer att förlora min köpskydd.

Jag frågade Klarna igen idag: Var någonstans står det att köpskyddet går förlorat om du returnerar varan?

och har haft svar att:

Tack för att du återkommer till oss.

I köpskyddet framgår det att du behöver följa alla punkterna för att täckas utav det. För det fall du inte följer punkterna är du betalningsskyldig i enlighet med avtalet. Mer om detta kan du läsa här: http://info.tradera.com/betalsatt/kl...as-koparskydd/

Ha en fortsatt fin dag!
Med vänlig hälsning

Kundservice
Klarna AB (publ)

Vem kan hjälpa mig? Konsumentverket? Jag anser att Klarna använder ord "köpskydd" som falsk marknadsföring för att tydligen Klarna bryr sig inte om allts in my case. Ja, jag har returnerat paketet, paketet är i frakten nu (jag har kolli ID) och jag fortfarande utan mina pengar och Klarna bara svarar med copy-past: läs info, men det står ingenstans att jag kommer att förlora köpskydd om jag returnerar paketet.

Har nån bra kontakt i Media som vill skriva om hur Klarna "köpskyddar" sina kunder?
Citera
2016-12-08, 03:24
Medlem
Har du ens läst avtalet? Det är ju väldigt tydligt skrivet:

Citat:
Vad gör du om det uppstår en tvist med säljaren?

Om du inte har fått varan eller varorna eller om du anser att varorna inte motsvarar beskrivningen i annonsen måste du reklamera köpet inom 25 dagar från det datum som du mottagit vinnarmailet. Från det att Klarna har meddelat dig att säljaren har besvarat din reklamation har du 5 dagar på dig att skicka in ytterligare information eller invändningar.

Vad gör du om du och säljaren kommer överens om att häva köpet?

Om du och säljaren kommer överens om att häva köpet på grund av att varan eller varorna avviker avsevärt från avtalet måste du vårda varorna väl. Du måste också skicka tillbaka varorna till säljaren inom 3 dagar från överenskommelsen. Försändelsen måste ha ett spårningsnummer, som du sedan måste spara i minst 2 månader. Köparen ska betala för returfrakten tillbaka till säljaren, om inget annat har överenskommit med säljaren.

Du har inte följt avtalet med Klarna så dom kan inte hjälpa dig. Varför skulle dom göra det när du inte följt dom enkla tydliga instruktionerna.

Du behöver nu kontakta säljaren och hitta en lösning. Om ni inte kan komma överens så får du stämma personen eller göra en polisanmälan om du anser att du blivit lurad. Klarna har inget med dtta mer att göra utan det är mellan dig och en annan privatperson.
Citera
2016-12-08, 03:44
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Tack snälla ni för alla svar. Ja, jag har gjort ett misstag på grund av jobb jag kunde skicka paketet endast i måndags. Jag hade bråttom, mitt fel. Men jag aldrig trodde att jag kommer att förlora min köpskydd.

Jag frågade Klarna igen idag: Var någonstans står det att köpskyddet går förlorat om du returnerar varan?

och har haft svar att:

Tack för att du återkommer till oss.

I köpskyddet framgår det att du behöver följa alla punkterna för att täckas utav det. För det fall du inte följer punkterna är du betalningsskyldig i enlighet med avtalet. Mer om detta kan du läsa här: http://info.tradera.com/betalsatt/kl...as-koparskydd/

Ha en fortsatt fin dag!
Med vänlig hälsning

Kundservice
Klarna AB (publ)

Vem kan hjälpa mig? Konsumentverket? Jag anser att Klarna använder ord "köpskydd" som falsk marknadsföring för att tydligen Klarna bryr sig inte om allts in my case. Ja, jag har returnerat paketet, paketet är i frakten nu (jag har kolli ID) och jag fortfarande utan mina pengar och Klarna bara svarar med copy-past: läs info, men det står ingenstans att jag kommer att förlora köpskydd om jag returnerar paketet.

Har nån bra kontakt i Media som vill skriva om hur Klarna "köpskyddar" sina kunder?

Det är väl ingen som kan hjälpa dig med din klantighet egentligen.
Klarna har ett köpskydd som funkar väl om man följer instruktioner och regler för detta. Men gör man saker på egen hand, utan att ta reda på vad som gäller, som i ditt fall, där du bara kastar iväg paketet med posten och hoppas på det bästa, får man skylla sig själv och hoppas att säljaren är ärlig och vill hjälpa dig.
Citera
2016-12-17, 10:54
Medlem
Update 2016-12-17: Säljare hämtar inte paketet från Schenker ombud. På måndag skickar Schenker paketet tillbaka till mig.

Tydligen jag är lurad men det visar sig att Klarna och Tradera kan inte hjälpa mig. Hur kan jag få mina pengarna tillbaka? Polis ansökan?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in