2016-12-17, 15:00
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Som ovanstående redan varit inne på så handlar det ju om vad man byter bort. Jag, som singel utan barn, tycker inte det är ett dugg jobbigt att gå ner till tvättstugan för att tvätta. Kanske hade det varit annorlunda om jag hade en hel familj att tvätta åt.

Instämmer. Bor man själv och i mindre lägenhet är tvättstuga överlägset. Att fylla lägenheten med tork som tar 4 timmar att lufttorka håller inte.

Familjer i stora lägenheter däremot. Jag har några grannar som bor i en 4a och har flera barn, de använder tvättstugan hela tiden och även sent på kvällarna.
Där är ju en tvättmaskin och torkskåp en given investering.
Citera
2016-12-17, 15:10
Medlem
JayGatsbys avatar
Karlatornet i Göteborg ska flyttas och sänkas.
Undrar vad kunden som ESNY tog upp i helikoptern tycker om det. Hoppas han inte skrev på något.
http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6tebo...ttas-1.4051518
Citera
2016-12-17, 18:43
Medlem
11xx22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Instämmer. Bor man själv och i mindre lägenhet är tvättstuga överlägset. Att fylla lägenheten med tork som tar 4 timmar att lufttorka håller inte.

Familjer i stora lägenheter däremot. Jag har några grannar som bor i en 4a och har flera barn, de använder tvättstugan hela tiden och även sent på kvällarna.
Där är ju en tvättmaskin och torkskåp en given investering.

Jag tror ju rent krasst att det är billigare att bygga utan tvättstuga och att det kan finnas en tanke att el- och vattenkostnader fördelas jämnare om man tvättar i sin lägenhet (i vår förening har vi inte individuell vattenmätning- än).

Skulle föredra att det fanns tillgång till tvättstuga. Enklare med lakan och stora saker. Kläder skulle jag fortsätta att tvåtta i egen maskin.
Citera
2016-12-18, 00:41
Medlem
Hit0mis avatar
Med en varsam uppfräschning och rätt inredning kan detta bli hur bra som helst:

http://www.hemnet.se/bostad/villa-6r...campaign=tipsa
Citera
2016-12-18, 00:48
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hit0mi

Mycket fint. Det enda man behöver göra är att ta bort allt som är nyare än 1964.

"Arkitektritad" skriver mäklaren. Ja men vilken arkitekt då? Arkitekter är inte en sorts djur utan de är individer. Det finns bra och dåliga. Att skriva "arkitektritad" utan att tala om namnet på personen är idiotiskt.
Citera
2016-12-18, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av att
Mycket fint. Det enda man behöver göra är att ta bort allt som är nyare än 1964.

"Arkitektritad" skriver mäklaren. Ja men vilken arkitekt då? Arkitekter är inte en sorts djur utan de är individer. Det finns bra och dåliga. Att skriva "arkitektritad" utan att tala om namnet på personen är idiotiskt.

Fint hus men fult möblerat.

Arkitektritad betyder ju att det är ett unikt hus, antingen har en arkitekt ritat huset från grunden eller så har de hjälpt till med planlösningen. Det finns otal arkitekter och att uppge namnet gör man väl bara om arkitekten ifråga är någorlunda känd.
Citera
2016-12-18, 12:41
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Det är väl både fördelar och nackdelar med det men det första jag tänker på är att gemensamma tvättstugor ofta ingår i hyran. Att gemensamma tvättstugor tas bort kan innebära att man får dyra vattenräkningar eftersom det är vanligt i nybyggen att man har vattenmätare i varje lägenhet. Torktumlare drar relativt mycket ström som då går på ens egna räkning. Underhåll och nya maskiner får man antagligen bekosta själv, eller jag vet inte om det är så att man hyr maskinerna? I en del flerbostadshus kan man betala en summa varje månad mot att få en diskmaskin och om den går sönder slipper man betala för en ny.

Om det är en hyreslägenhet och hyresvärden har monterat in tvättmaskinen så ingår den i hyran och värden ansvarar för att byta ut den. Precis som med en spis eller ett kylskåp.
Citera
2016-12-18, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Om det är en hyreslägenhet och hyresvärden har monterat in tvättmaskinen så ingår den i hyran och värden ansvarar för att byta ut den. Precis som med en spis eller ett kylskåp.
Ja jag vet fast nu är det ju bostadsrätter det handlar om och då vet jag inte om det fungerar så?
Citera
2016-12-18, 12:46
Medlem
Mr.Mackzs avatar
Citat:

Ett av de finaste husen jag har sett på länge! Helt underbart hus
Citera
2016-12-18, 14:57
Moderator
rotadents avatar
Citat:

Ett väldigt vackert hus, gillade det skarpt. Håller dock med de som har sagt att det inte var så snyggt inrett, kan inte påstå att jag blev så förtjust i möblemanget. Hoppas att det inte är någon "ljust och fräscht"-taliban som köper det bara och förstör allting. Den typen av personer bör hålla sig till att köpa nybyggt och lämna de äldre husen åt människor som uppskattar dem.

Citat:

Arkitektritad måste väl vara ett av de mest missbrukade orden i bostadsannonser (ungefär som allt som slutar med -chans eller -möjlighet)? Om man vill vara strikt så är väl alla byggnader arkitektritade, om den som har ritat huset sen har ritat hundra likadana hus eller inte spelar väl i sak inte så stor roll. Arkitektritat bör man väl använda om huset eller lägenheten är specialritad av arkitekt, och då tycker jag nog att man bör kunna uppge arkitektens namn även om det inte är en kändis. Inte minst för arkitektens skull...
Citera
2016-12-18, 20:01
Medlem
Citat:

Jag håller inte med om 60-talstalibanismen. Ett sådant här hus behöver ett eklektiskt möblemang som klarar av att koppla ihop husets själ med moderna tider. Att skapa något slags 60-talsmuseeum tror jag inte på.
Citera
2016-12-18, 21:47
Medlem
Pinkamenas avatar
Den här villan i Djursholm ser exakt ut som en miljonärsvilla i USA, till och med köket ser amerikanskt ut. Jag vet inte om det är så udda men det här skulle lika gärna kunna vara en villa i Hamptons.

http://hemnet.sfd.se/BildLista/Defau...647_1395326847
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in