2016-12-22, 18:24
Medlem
Jag har haft email konversation med en person, som på riktigt finns. Personen har dock användes sig av ett alias på sin hotmail-adress. Personen har lånat pengar av mig men betalar inte tillbaka dem. Inget avtal skrevs men efter lånet kom vi överens via mail att han skall betala tillbaka skulden inom en viss tid. (denna tid är passerad med råge)

I konversationen uppges hans o mitt bankkonto som var aktuellt vid lånetillfället, han bekräftade också att pengarna var framme på kontot. Hans sambo äger kontot.

Vi ska inte här disskutera risker, lämplighet osv som rör min beslut att låna ut pengar, utan hur jag ev kan driva tillbaka pengarna via kornofogden.

- Så, är hotmail-email en juridisk handling som jag kan använda vid indrivningen? Kanske inte, men i detta fall finns ändå info om kontonummer som bara kan knytas till personerna i detta låneärende.

- Om personen redan är utmätt av Kronofogden, kan hans Sambo krävas på pengar eftersom det är hennes konto som pengarna förts in på? Frågan är om hon kan avsäga sig allt ansvar eftersom hon kan låtsas inte känna till sig killes buisness.
Citera
2016-12-22, 19:01
Moderator
Arne.Ankas avatar
Ja epost kan användas som bevis, sök på "fri bevisföring"
Citera
2016-12-22, 19:27
Medlem
Hysteria90s avatar
Om kontot kan knytas till viss ip-adress eller på andra sett kan bevisas tillhöra personen i fråga så är det absolut giltigt som bevisförning.
Citera
2016-12-22, 19:29
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nattugglan11

- Om personen redan är utmätt av Kronofogden, kan hans Sambo krävas på pengar eftersom det är hennes konto som pengarna förts in på? Frågan är om hon kan avsäga sig allt ansvar eftersom hon kan låtsas inte känna till sig killes buisness.
Nej, du har ett avtal med personen i fråga och om han bett dig sätta in pengarna på sin sambos konto så blir det ändå inte sambons skuld.
Citera
2016-12-22, 19:43
Medlem
Mia-Rovys avatar
IP-adressen som användes för att skicka mailet är sparat i mailet du har. I dess headers.

Även Microsoft loggar IP-adressen.

Du kan ju ofta också koppla den till en person med lite eget detektivarbete.

Jag tror inte att det lär vara några som helst problem att använda det som bevis.
Senast redigerad av Mia-Rovy 2016-12-22 kl. 19:46.
Citera
2016-12-22, 20:01
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
IP-adressen som användes för att skicka mailet är sparat i mailet du har. I dess headers.

Även Microsoft loggar IP-adressen.

Du kan ju ofta också koppla den till en person med lite eget detektivarbete.

Jag tror inte att det lär vara några som helst problem att använda det som bevis.
Jag hade för mig att microsoft slutade skicka med ip numret? Utan det nummer som syns är ett microsoft nummer?
Citera
2016-12-22, 20:15
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Diego
Jag hade för mig att microsoft slutade skicka med ip numret? Utan det nummer som syns är ett microsoft nummer?
Det är mer än vad jag vet tyvärr. De har i alla fall gjort det tidigare, men de kan mycket väl ha slutat med det.
Citera
2016-12-22, 23:48
Medlem
Du kan inte kräva hans sambo på pengar! Hon har inte lånat några. Dock om hon får in pengar som ej är hennes kan hon inte bara göra av med de...

Du kan ju använda hotmail-konto som "bevis", men om det räcker är en annan fråga!
Citera
2016-12-23, 08:48
Medlem
IP-adressen har TS ingen nytta av, den lämnar dom bara ut vid grova brott, aldrig vid ett civilrättsligt mål. Vet av egen erfarenhet då polisen försökte få ut IP-adress vid ett ofredande, var i och för sig ett g-mailkonto men tror inte det spelar någon roll. För att TS ska ha nytta av detta måste TS kunna knyta gäldenären till detta mail, det är inte så himla lätt, om nu inte TS har andra mail från gäldenären som kan styrka att det verkligen är han.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in