2016-12-23, 15:06
Medlem
Vet inte om jag postade i rätt forum nu. Nån moderator kan ju flytta tråden om det blev fel.

Så här. Jag kommer säga upp min lägenhet och sen flyga utomlands med en enkel biljett. Blir borta upp till ett par år. Jag har gjort så förr och då flyttat adressen till min far och sen flyttat tillbaka den till stället som jag slagit ner mig på efter hemkomst.

Nu gick min far bort förra året och jag har ej längre den möjligheten. Jag börjar fundera på vad som är det bästa att göra.

# Skriva mig hos någon släkting som nog egentligen inte vill men inte kan med att säga nej... Jag vill heller inte vara en parasit, typ.

# Skita i att byta. Jag tar bort mitt namn från dörren/postlådan och "försvinner". Jag väntar ingen viktig post och även om jag deklarerat online i alla år kommer jag inte ihåg om jag måste komma åt någon kod som finns på pappersdeklarationen? Men visst måste det vara så att allt går att sköta online 2016!? (Ok, borde kanske skicka ett mejl till skattemyndigheten och fråga).

# Finns det nån box eller tillfällig adress dit man liksom kan "parkera" sig ett tag? Kostanden får ju såklart inte vara stora.

Tack för synpunkter! :-)
Citera
2016-12-23, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LegrandChai
Vet inte om jag postade i rätt forum nu. Nån moderator kan ju flytta tråden om det blev fel.

Så här. Jag kommer säga upp min lägenhet och sen flyga utomlands med en enkel biljett. Blir borta upp till ett par år. Jag har gjort så förr och då flyttat adressen till min far och sen flyttat tillbaka den till stället som jag slagit ner mig på efter hemkomst.

Nu gick min far bort förra året och jag har ej längre den möjligheten. Jag börjar fundera på vad som är det bästa att göra.

# Skriva mig hos någon släkting som nog egentligen inte vill men inte kan med att säga nej... Jag vill heller inte vara en parasit, typ.

# Skita i att byta. Jag tar bort mitt namn från dörren/postlådan och "försvinner". Jag väntar ingen viktig post och även om jag deklarerat online i alla år kommer jag inte ihåg om jag måste komma åt någon kod som finns på pappersdeklarationen? Men visst måste det vara så att allt går att sköta online 2016!? (Ok, borde kanske skicka ett mejl till skattemyndigheten och fråga).

# Finns det nån box eller tillfällig adress dit man liksom kan "parkera" sig ett tag? Kostanden får ju såklart inte vara stora.

Tack för synpunkter! :-)
En postbox låter väl som en bra idé! Bör inte vara såå dyrt.
Citera
2016-12-23, 17:10
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niracave
En postbox låter väl som en bra idé! Bör inte vara såå dyrt.

Förutsatt att man bor i en stad som övht upplåter boxar till privatpersoner.

Enklast är nog att prata med skatteverket då det påverkar vilka skatte som ska betalas mm (man ska anmäla det utlandsflytt).
Citera
2016-12-23, 17:55
Medlem
Om du ska bo utomlands i mer än 1 år så ska du anmäla det till Skatteverket. Det finns en blankett för det "Flyttning till utlandet" SKV7665.
Om du har studielån så ska du anmäla din flytt till CSN.

För deklaration och de flesta andra statliga ärenden räcker det med BankId.

Skaffa http://minmyndighetspost.se eller https://www.kivra.com
Senast redigerad av e7andy 2016-12-23 kl. 18:00.
Citera
2016-12-23, 18:07
Medlem
Bongomans avatar
Står man skriven i landet är man skattskyldig för utlandsinkomster i vissa fall.
Citera
2016-12-23, 18:25
Medlem
Tackar, tackar

Jag ska dock inte flytta utomlands, bara resa runt för pengar jag har knegat ihop. Klättra och vandra i en världsdel och när det blir för kallt så kanske jag tajmar beachsäsongen i en annan världsdel etc. Jag kommer varken studera eller jobba eller "bo". Det är egentligen skit samma, jag kommer inte anmäla mig till skattemyndigheten oavsett regler - vad hände med den personliga friheten liksom? Nåväl.

Ska kolla på länkarna. Har hittat boxar i Stockholm, det duger. Jag bor inte där eftersom jag ju inte bor någonstans och jag kommer ha vägarna förbi väl hemma. 1700kr om året. Tror det blir bättre att bara "försvinna" ändå. Jag vill dock sköta min deklaration, men det gick ju göra med endast bank-id.

Tack alla!
Citera
2016-12-23, 18:53
Medlem
_killahs avatar
Skriv dig hos föräldrar?

Ska du sälja din egen lägenhet? Annars var kvarskriven där. Det är enklast så
Citera
2016-12-23, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah