2017-01-06, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Men märk väl, det är ingen som försöker hindra dessa "goda" och "naiva" människor att uttrycka sig. Det är ingen här som massanmäler dem. Det är ingen här som försöker att begränsa deras yttrandefrihet.

Det du ser här är åsikter och argumentation om varför det är skadligt. Förhindrandet av yttrandefrihet, debattskadandet och tystandet av andra är det ju gruppen som står för. Man saboterar medvetet samtal om samhällsproblem och genom det så är man ju medskyldiga till vad som sker i samhället idag.

Det man kan fråga sig är ju varför så många förnekar och mer eller mindre ljuger om hur gruppen fungerar och vad den står för när motsatsen gång på gång bevisats i denna tråd.

Du kanske kan svara på varför ett flertal välkända näthatare är välkomna i gruppen och ickehatare inte är det när de har "fel" politisk åsikt?

Sista frågan först - jag är varken moderator eller administratör på JÄH så jag kan inte svara på hur man definierar näthatare eller vilka som släpps in i gruppen eller inte.
Jag anser inte att JÄH förhindrar yttrandefriheten eller tystar andra. Gruppens syfte är att främja en god ton i debatter och anmäla rasistiska inlägg, personangrepp etc. Ett annat syfte är naturligtvis att fler grupper ska våga ge uttryck för sin åsikt än de som oftast kablar ut den. Det du kallar samtal om samhällsproblem är, av vad jag sett hittills, oftast vad som verkar som en ryggmärgsreflex att skylla alla problem öht i samhället som beroende på invandrare/ flyktingar. Sen smädar man gärna regering och speciellt statsministern med diverse glåpord och påstår att de är blinda för hur samhället ser ut. Någon slags debatt med förslag eller idéer utom "Släng ut/Skjut dom " syns inte till..
Så jag vet inte riktigt vilken debatt du anser kvävas av JÄH ?
Jag förstår inte heller hur du går en koppling mellan JÄHs syfte att ha en god samtalston på nätet med ett ansvar för samhällsutvecklingen öht ? "Medskyldiga till vad som sker i samhället idag " är ju dessutom en oerhört vid och svepande formulering som du bör precisera.
Citera
2017-01-06, 01:22
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoMoreTjafs
Custom made: Att definiera hat och hur de ser på det är från person till person. Alltså väldigt individuellt.
Det beror på (Tro jag) var man kommer ifrån. Om du är uppväxt i ex. högre medelklassen så kan jag tänka mig att en sådan skulle se hat såsom: "Din jävla kärring". Om man är uppväxt i mindre bemedlade familjer ökar den graderingen kraftigt. Såsom: "Jag ska skjuta skallen av dig, din jävla idiot".

Vad anser du vara ex. hatkommentarer?

Gruppen är alltså inte överens om vad man ska bekämpa, man vill bara bekämpa "något"?

Citat:
Det är fan inte okey att nedvärdera NÅGON. Men att det är 100 tals personer får du nog återkomma till är jag rädd. Är alla #jagärhär'are? Tror inte det en sekund.

Alla utom 4. (FB) Facebook-grupp mot näthat - #jagärhär

Citat:
Gokväll Morgonrodnad

Jag anser inte att #jagärhär pysslar med censur. Har du något ex. så posta skärmdump. I vart fall kan inte jag eller för den skull någon i gruppen stå för enskilda medlemmars göranden.

Om du vill kalla att tysta meningsmotståndare för något annat än censur får du gärna kalla det något annat. Men sätt då bara in detta något annat i samma fråga och besvara den.

Citat:
Ingen har rätt att ta till våld. Läs Sveriges lagbok

Självfallet har man ingen juridisk rätt detta. Men nu borde det ha framgått väldigt tydligt av min fråga att jag talade om en moralisk rätt, inte minst av faktumet att jag använde termen "moralisk rätt".

Om det fortfarande är oklart kan jag ge ett exempel.

Hitler tog makten och avskaffade demokratin. De hårdföraste kommunisterna hamnade i koncentrationsläger och dåtidens motsvarighet till #jagärhär blev alla till sig över tanken på att få göra den nya hälsningen när Führern åkte förbi så de gav sig ut och jagade rätt på dåtidens näthatare, Anne Frank och hennes stamfränder.

Det enda motståndet mot nazismen fanns inom högerradikala kretsar, eller högerextremister som du skulle ha kallat dem. Nu var det ju olagligt att försöka ha ihjäl Hitler, men dessa ansåg fortfarande att det var det rätta sättet att agera och två försök gjordes.
Citera
2017-01-06, 02:15
Bannlyst
Citat:
1. Ja, det verkar vara mest kvinnor i gruppen. Har inte räknat men iaf mest kvinnor i de s,k aktionerna.

2. Ingen av oss bagatelliserar brott. Varken av Svenskar eller invandrare. Hittar du någon sådan kommentar. PM'a mig.

Ursäkta,men det var bara så otroligt uppenbart att det blev roligt när du bekräftade det.
Citera
2017-01-06, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ytterst.Krankt

Ursäkta,men det var bara så otroligt uppenbart att det blev roligt när du bekräftade det.

Jag förstår inte vad som är roligt här. Förklara!
Citera
2017-01-06, 04:36
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greeder
Fast när en åsikt innehåller nedvärderande ord, rasism eller sexism så anser jag att den åsikten är totalt irrelevant.
Du SKA kunna yttra dig utan att gå till personangrepp. Och så enkelt är det.

Vem är det som bestämmer vad som är nedvärderande ord, rasism eller sexism?

Det finns ingen universell mall, utan detta ser annorlunda ut för alla!
Citera
2017-01-06, 04:45
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Custom made: Att definiera hat och hur de ser på det är från person till person. Alltså väldigt individuellt.
Det beror på (Tro jag) var man kommer ifrån. Om du är uppväxt i ex. högre medelklassen så kan jag tänka mig att en sådan skulle se hat såsom: "Din jävla kärring". Om man är uppväxt i mindre bemedlade familjer ökar den graderingen kraftigt. Såsom: "Jag ska skjuta skallen av dig, din jävla idiot".

Vad anser du vara ex. hatkommentarer?

Men sluta bara! Att det skulle ha med "bemedlade familjer" att göra... du måste skoja med mig?

Du gör ju generaliseringar baserat på ekonomiska förutsättningar nu, hur mycket kärlek är det liksom?

Saken är den att vi som växt upp med internet sen barnsben och varit med ett tag vet att internet inte är som verkligheten, det är en skara människor som fått det om bakfoten, lika lite som att om jag skulle skriva "fan ta dig" inne på en vägg på en toalett någonstans, det är upp till den som läser det att välja hur mycket den vill bli påverkad.

Hatkommentarer enligt mig är när en speciell person blir utpekad på nätet och får utstå grovt förtal utan att kunna försvara sig, hat är inte "någon skrev nått elakt, buhuuuu" nu måste alla enas om att den här personen är elak så att jag som är så känslig också kan använda internet.

Det finns något som heter fritt val, du har alltså ultimat egen förmåga att välja vilken information du läser på nätet.

Ska vi bränna alla böcker med fula ord också?
Ska vi ha moraliska "svär-burkar" på jobbet?

Vart slutar liksom detta "uppstädande" av internet?

För ni vet att internet är en jäkligt mörk plats för det mesta, så ni känsliga människor kanske inte ska söka er till "hatiska" sidor hela jävla tiden. Kolla på gulliga katter istället, det är mer inom kategorin som ni kan hantera.

Jag förstår inte varför ALLA måste tystas, för att några få inte har vett nog att logga ut när dom blir arga.
Citera
2017-01-06, 09:18
Medlem
Greeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Vem är det som bestämmer vad som är nedvärderande ord, rasism eller sexism?

Det finns ingen universell mall, utan detta ser annorlunda ut för alla!

Ja någon måste ju göra det så varför inte vi?
Vi växer för varje dag så det är ju uppenbart att folk håller med oss. Hatarna har ju uppenbarligen misslyckats med att fånga upp folks egentliga åsikter. Hade folk hållit med om deras hat så hade ju varit deras kommentarer som härjat fortfarande, men det är det inte längre.

Att bara sitta här och slänga runt bollen om att ingen ska eller bör ta ansvar för vad som ska räknas som vad är bara oansvarigt och barnsligt. Då vill man ju inte se någon förändring utan sitter bara och klagar för att man inte har någon bättre idé själv om hur det ska göras.
Citera
2017-01-06, 10:03
Medlem
Citat:
Gruppen har inte bildats för att disskutera sakfrågor.

Vänsterextrema? . You wish. Nej, i gruppen finns alla partier utom SD. Å så långt jag förstått så har inte M, L, KD, C, S, Mp, V några vänsterextrema tendenser.
Det är möjligt att gruppen inte har bildats för att diskutera sakfrågor, men faktum är att det är det man gör många gånger. Gruppen tar ställning i sakfrågor, i bland annat frågan om anhöriginvandring och könsseparedade badtider tar JÄH tydligt ställning.

Det blir mer och mer tydligt att JÄH är en grupp som är för en stor invandring, ungefär som Refugees Welcome och #Vistårinteut. Det fula med JÄH är att de inte är öppna med sin agenda utan utger sig för att vara opolitiska.
Citera
2017-01-06, 10:11
Medlem
de.Montforts avatar
Citat:
Gruppen har inte bildats för att disskutera sakfrågor.

Vänsterextrema? . You wish. Nej, i gruppen finns alla partier utom SD. Å så långt jag förstått så har inte M, L, KD, C, S, Mp, V några vänsterextrema tendenser.

Medlemmar från den autonoma vänster är medlemmar Researchgruppen

När V och S anses rumsrena. MP lutar mer åt fascism än vänster.
Citera
2017-01-06, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greeder
Ja någon måste ju göra det så varför inte vi?
Vi växer för varje dag så det är ju uppenbart att folk håller med oss. Hatarna har ju uppenbarligen misslyckats med att fånga upp folks egentliga åsikter. Hade folk hållit med om deras hat så hade ju varit deras kommentarer som härjat fortfarande, men det är det inte längre.

Att bara sitta här och slänga runt bollen om att ingen ska eller bör ta ansvar för vad som ska räknas som vad är bara oansvarigt och barnsligt. Då vill man ju inte se någon förändring utan sitter bara och klagar för att man inte har någon bättre idé själv om hur det ska göras.
JÄH växer och det gör likriktningen av åsikterna i kommentarsfälten också. I cybervärlden gör JÄH ett avtryck. Fast i den riktiga världen, ute i det svenska samhället så sker ingen förändring, snarare tvärtom. Asylsökande väntar på besked i över ett år, bostäder saknas, arbetslösheten är skyhög bland invandrare. Brottsligheten och våldet tilltar.

JÄH växer, men har inte åstadkommit något annat än att en större del av kommentarerna på FB numera är invandringspositiva. Kritiken mot en havererad asyl och integrationspolitik finns kvar, men har spätts ut med en stor mängd JÄH kommentarer som försöker tysta kritiken.
Citera
2017-01-06, 10:55
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Det är din bild. Inte min
Folk med psykisk störning, ideologisk, politisk och/eller religiös övertygelse har oftast en verklighetsfrånvänd uppfattning.

Så jag är inte förvånad över att du har en helt egen bild som är i stark kontrast till vår.
Citera
2017-01-06, 11:02
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Hallå: Vi är inga poliser. Anmäl istället. Vet du hur stort nätet är?
Hallå: Ni är som blodsugande hajar på plats så fort någon skriver "ut med våldtäktsmännen".

Visst är det märkligt att hela hären var direkt på plats för att så att säga försöka tysta kommentatorn men ALLA 'missade' dödshotet mot honom?
I samma tråd.
Visst är det märkligt att hotet om att skära halsen av en meningsmotståndare gick helt ouppmärksammad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in