Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-09, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas

Katrineholm och Oskarshamn är dock båda riktigt motbjudande platser....

På vilket sätt är Oskarshamn motbjudande menar du?
Stan har trots allt kvar gamla fribyggda hus som aldrig följt någon annan stadsplan än naturen (Raketgränd!), med gator som slutar i branta trappor (Besvärsgatan).
Branten mellan Stortorget och Lilla Torget är ganska unik i Sverige, du har hamnen nedanför och köpstaden (affärslivet) på torgen ovanför. Den uppdelningen hittar du inte i så många andra svenska hamnstäder (Helsingborg, Göteborg och Stockholm har liknande arrangemang men de är klart större städer än "skithålor" i min mening). Med bil kan det vara ganska hänförande klara dagar att köra ner för Varvsgatan/Södra Långgatans brant intill Långa Soffan och få utblick över hela hamnen.

Sen är Oskarshamns näringsliv inte så expansivt (inga av stadens stora industrier - Scania, Elajo, BeGe Plåt, Liljeholmens stearin osv. har förvisso lagt ned, men de har heller inget behov av ny arbetskraft. Så det blir en lite stagnerande känsla över staden och samma människor på samma arbetsplatser livet ut). Och affärslivet i centrum har tagit stryk, men det är i sig inget unikt för Oskarshamn (det har öppnat nya affärer i utkanten av stan, och för storhandel som IKEA åker man till Kalmar). Det har nog spätt på en viss "inavelskänsla" eftersom sedan OKG byggdes och startades upp på 1970-talet har det inte behövts någon ny arbetskraft till kommunen. Å andra sidan domineras inte Oskarshamn av samma arbetslöshetsproblem som man kan se i Bergslagen eller det inre av Småland.

Men i termer av "sk*thålor" skulle jag inte räkna in Oskarshamn. Då är flera av samhällena runtom staden hundra resor värre (Berga, Fårbo, Ruda, Emsfors) såväl skönhetsmässigt (ligger inne i landet, ofta grundat under 1800-talet kring en såg eller en järnvägssträcka) som näringslivsmässigt (sågverket har lagt ner och järnvägen behöver inte en stor station med tillhörande personal längre, så många ekonomibyggnader får stå och förfalla).
Citera
2017-01-09, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurrit
På vilket sätt är Oskarshamn motbjudande menar du?

Jag ska ärligt säga att jag bara har varit där vid några få, och dessutom korta tillfällen. Jag fick en allmänt obehaglig känsla i centrum med misstänksamma blickar och allmänt otrevligt bemötande på restauranger/butiker. Det ska tilläggas att de gånger jag har varit där ändå har varit mitt i sommaren när staden borde visa sig från sin bästa sida. Stadsplaneringsmässigt utgår jag emellertid från att du har rätt, då du verkar veta vad du pratar om där. Men ur turismhänseende hamnar ju ändå staden i skymundan i sydost där fler prioriterar Västervik/Kalmar/Öland/Karlskrona i längs den kuststräckan.

Och apropå det: Vad hände med "The Circle Resort"? Det var bland de mest lattjo projekten jag någonsin har läst om, tror jag.
Citera
2017-01-09, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Jag ska ärligt säga att jag bara har varit där vid några få, och dessutom korta tillfällen. Jag fick en allmänt obehaglig känsla i centrum med misstänksamma blickar och allmänt otrevligt bemötande på restauranger/butiker. Det ska tilläggas att de gånger jag har varit där ändå har varit mitt i sommaren när staden borde visa sig från sin bästa sida. Stadsplaneringsmässigt utgår jag emellertid från att du har rätt, då du verkar veta vad du pratar om där. Men ur turismhänseende hamnar ju ändå staden i skymundan i sydost där fler prioriterar Västervik/Kalmar/Öland/Karlskrona i längs den kuststräckan.

Torgen är inte jätteroliga, nej. Å andra sidan är det långt från de värsta 1960-talsbetongprojekten man kan hitta och Lilla Torg kan ha lite av folkliv emellanåt. Vägen in till torget västerifrån från Köpmangatan och Nilssons konditori (med i White Guide, de har fått priserna för sina marsipanbakverk) till Lilla Torg ger en ganska bra bild av en äldre svensk köpmannagata från sekelskiftet 1900. På Lilla Torget vägs Flanadens fasader upp av exv. Handelsbankens hus och de äldre husen mot Kungsgatan, eller Frimurarna och Hotell Post på Stora torget (som är det mer ödsliga av de båda torgen, i grunden en stor bilparkering). Går du sedan igenom Flanaden till busstationen ser busstationen med omgivningar ganska trist ut, som om de lämnade allt kring 1980. Nu håller de iofs på att bygga om där, får se hur det blir när det är klart.

Nästa gång du är i Oskarshamn ska du ställa bilen och gå ut på gatorna som slutar i trappor (Raketgränd, Besvärsgränd), en stadsdel som kallas "Fnyket". Det är sådan "småfolksbebyggelse" från förr, gammal slum till viss del, som knappt överlevt på många platser i Sverige men som nu är bebyggelse med i många fall blommande trädgårdar på rena bergssluttningar. Gå sedan till Långa Soffan (byggd för sjömans- och fiskarehustrurna som stod och väntade in sina män, vyn över hamnen är magnifik). Ställ det mot en stad eller ett samhälle som ligger ute vid en plattåker och i princip bara vuxit efter industrialiseringen på 1800-talet. Tänker här på städer och bruksorter som Hässleholm, Kumla och Emmaboda.

Att staden inte är mer av sommarstad tror jag förklaras av att det fortfarande är en industristad i grunden där hamnen är en del av industrin. Så på semestern åker folk "ut" till skogstorpet, sommarstugan, tar båten ut i skärgården etc. och så kommer tyskar och danskar till andra torp i kommunen för att uppleva skog och älgar. Det har inte funnits samma tryck att utveckla turistnäringen i Oskarshamn som i Västerviks kommun som tappat både invånare och industrier genom åren. Och Gotlandsbåtarna seglar inifrån inre hamnen ett antal år till och spärrar av alla strandpromenader söderut. Man kan emellertid gå från Gotlandsbåtarna till Badholmen (restaurang) och Norra Strandgatan där det ibland säljs fisk (fiskehamnen ligger intill) och sjöredskap. Inte mycket till central strandpromenad men ändock en klar förbättring jämfört med för 20 år sedan (Badholmen har alltid varit en servering men det var det enda man kunde gå till i hamnen förr). Och som sagt, vackra vyer från olika håll finns det gott om eftersom det är kraftiga höjdskillnader mellan torgen och hamnen och även norr och söder om hamnviken.

Citat:
Och apropå det: Vad hände med "The Circle Resort"? Det var bland de mest lattjo projekten jag någonsin har läst om, tror jag.

Ingen aning, mer än att uppfattningen jag får är att det verkar vara fast i juridisk långbänk:
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6392106

Personligen tror jag det blir rätt svårt att få igen några pengar om det förverkligas fullt ut eftersom det är uppenbart att man har externa turister i åtanke (som jag skrev, det är en mycket lokal marknad fortfarande. De flesta oskarshamnare har redan sina sommarhus, båtar etc och behöver ingen sån här anläggning. Tyskarna vill ha torpen i skogen och inte betala hutlöst för något skrytbygge vid kusten). Inget fel på Figeholm, många på OKB bor där liksom de som är vid ABB:s kabelfabrik i samhället, men någon partyort blir det nog inte.
Citera
2017-01-18, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TjuvenFerdinand
Sörmland är sveriges mest överskattade landskap. Som du skriver Strängnäs är helt dött och lever bara på den där skolan och så är den väl stiftsstad också (?).
Vi har dom tråkiga hålorna Stigtomta och Flen, Vagnhärad...
Folk säger sig bo i Sthlm när dom just har köpt ett fult radhus i Gnesta (jag har inte varit där men nyss utförd bildgoogling ger vid handen att det är skittrist). Kort sagt hela nordöstra delen är fyllt av skitnödiga människor med Stockholms komplex. "jag bor i Stockholm", visst det är ju bara 15 mil dit????
resten är rätt dött med några tråkiga slott.

Uppsala (jag vet det inte ligger i sörmalnd) tycker jag är oerhört trist också. Det är något med den kyliga stämningen där. Ochatt den är ohälsosamt uppdelad i "trash delen" (city med butikerna, sveriges deppigaste city ?) och så 'lärdoms delen' med domkrykan och alla konstiga akademiska byggnaderna. Mitt i allt flyer en tråkig skitig å.
Staden har ingen charm om man t ex jämför med Lund eller Göteborg

Håller med dig, Södermanland suger. Orter som Katrineholm, Flen, Vingåker, fyfan.
Hudiksvall är ingen höjdare annars.
Citera
2017-01-18, 19:22
Medlem
Sörmland är ett rätt märkligt landskap och län. Å ena sidan finns det relativt gott om rika, välmående högreståndsfigurer med tillhörande slott, gods och gårdar (fideikommiss, gammal adel med gamla pengar, "nyrika" som köpt slott eller byggt nya herrgårdar inom en timmes radie med bil från Strandvägen i Stockholm), å andra sidan ett av Sveriges fattigaste län och i ett landskap som ständigt ligger i skuggan av Stockholm. Man tänker liksom att utvecklingen i Sörmland gick från ett statarliv vid godsen till att stå under brukspatroner i olika verkstadsindustrier utan att det blivit så mycket mer. Inga stolta egna bönder som i Småland och Dalarna eller någon egenhet som är värd att uppmärksamma mer än att det är gott om miserabla fattiga tätorter och enskilda rika utanför alla tätorterna.

Jag vet inte om det beror på att landskapet och länet saknar ett naturligt eget "centrum" eller centralbygd men samtidigt är väldigt nära och en del av en oerhört dominant sådan (Stockholm). Nyköping är residensstad men inte den största staden (Eskilstuna), den största staden är å andra sidan ointressant för de flesta i landskapet eftersom det är för avlägset liksom Nyköping är det för de som bor i norra delen av länet. Det går tre järnvägar (Mälardalsbanan, stambanan, Nyköpingsbanan) som möjliggör pendling till Stockholm från tre olika håll i landskapet men inga tåg som binder samman sörmlänningarna. Splittringen märks då i att residensstaden ligger vid kusten långt från där de flesta bor, stiftsstaden Strängnäs är en småstad, den största staden är en gammal knegarstad utan vidare rykte eller utbud ihop med de stora "järnvägsknutarna" vid stambanan. Detta gäller även om vi räknar in delen i Stockholms län.

Jämför med hur det ser ut runtom Sörmland: I Uppland är Uppsala ett centrum ihop med Stockholm och dit folk i ffa Uppsala län åker, i Västmanland har du Västerås som också har ett IKEA och dit västmanlänningarna åker. Västerut i Närke har du Örebro stad som ett centrum för en större bygd. Och i Östergötland finns Norrköping/Linköping. Inget sådant finns i Sörmland undantaget Stockholm som ligger i landskapets nordöstra kant. Men Stockholm är Stockholm och de flesta där bryr sig inte om de bor i Sörmland eller Uppland (och Uppsala täcker in norra halvan av Uppland trots att Stockholm även i det landskapet ligger avigt till). Vad det i sin tur leder till är att det sker ingen egen regional sammanhängande utveckling utan istället blir utvecklingen mer i formen av pengainjektioner från huvudstaden eftersom "allt" söker sig dit när det inte finns något eget centrum. Vilket då realiseras i form av stora slott för välbärgade eller statsunderstödda bidrag till miljonprogramsområden i Katrineholm eller villamattor i Gnesta för pendling till Stockholm.

Jag tänker att det är de här förutsättningarna som förklarar alla miserabla tätorter i Sörmland. Initiativen har kommit utifrån (Eskilstunasmedjorna är exv. resultatet av kronans industrispionage på 1600-talet, Katrineholm och Flen statliga stambaneprojektet på 1800-talet, fideikommissen och adeln även det utifrånkommande genom kungliga förordningar, Nynäshamn och Oxelösund skapades av olika aktiebolag under 1900-talet) och i form av svaga motkrafter eller enande centrum som hade kunnat visa annan utveckling eller bjuda på motstånd har alltsammans skapat bruksortsmentalitet och beroendeställning mot omgivningen eftersom Stockholm ligger så nära (och där man kan utveckla sin driftighet, till skillnad från den lokala bruksorten eller godset där ägarna inte vill ha någon konkurrens om arbetskraften och gör det enklare att hålla nere villkoren för de anställda).

Så... att flera av de riktiga "skithålorna" i Sverige finns i Sörmland bör därför inte komma som någon överraskning utan går långt tillbaka i tiden. Jag undrar om det ens är möjligt att vända denna utveckling "på egen hand" eller om det skulle krävas att staten satsade på att skapa en miljonstad av Flen med institutioner som universitet, teatrar m.m. för att skapa ett någotsånär självständigt centrum i Sörmland som även kan stå på egna ben mot Stockholm och omgivande centralorter (vilket i sin tur återigen i så fall vore resultatet av ett utifrånkommande ingripande som så många gånger förr i Sörmlands historia...)
Citera
2017-01-31, 10:39
Medlem
Nilsbofinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeron
Jag förstår att det här är en personlig åsikt, men du har faktiskt noll koll. Man undra ju sedan lite när du besökt Borås. Om du nu ens gjort det.

Ursäkta sent svar, varit inaktiv här ett tag.
Bor ca 10min bilfärd från Borås, jobbade där i närmare 3 år mellan 2010-2013 och har fortfarande en hel del polare kvar från den tiden så är där med jämna mellanrum
Citera
2017-02-06, 16:08
Medlem
Faronstreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundrik
Örebro är den största skithålan. Dräller av dryga Bonn läppar. Vi åkte dit en dag för att se hur det såg ut. Hamnade på något spyfik i centrum och fick vänta en timme på att de skulle ta upp beställning. När vi påpekade det sa en fet fräknig tjej - Ni är inte från Örebro va?

Bortanför Västerås/Eskilstuna dör Sverige av helt och hållet. Man måste komma närmare Göteborg igen för att man ska se en gnutta livs hopp. Och mitt i skiten ligger pingstvännernas högborg - skithålan Örebro.

Att man har en dålig upplevelse i en stad gör inte den till en skithåla, sen kan en stad i Sverige på 115 000 invånare knappast kallas för håla utan medelstor stad i den övre kategorin.
Citera
2017-02-06, 19:31
Medlem
Ronilles avatar
Lesjöfors.

Man blir suicidal av att passera orten.
Citera
2017-02-16, 19:44
Medlem
Storfetdases avatar
Åkte precis förbi Norrköping, vilken jävla håla som också var fullt med wt överallt
Citera
2017-02-18, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Skärpning nu!! Varken Fjollträskholm, Sillstrypeborg, Ma-Allah-mö eller Pitepalteå kvalar in som hålor!!
Vad fan har ni för referenser egentligen?? Är ni kverulanter ens svenskar?? Lägg ned stadskampen nu och beskriv några riktiga hålor istället!!!

Du nämnde en stad. Piteå. Väldigt tråkig och ful liten stad. Stanken från fabriken mitt i city till den deppiga arkitekturen.
Citera
2017-02-19, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storfetdase
Åkte precis förbi Norrköping, vilken jävla håla som också var fullt med wt överallt
Synd, om det inte vore för den stora delen av patrask som bor där så skulle Norrköping vara en väldigt vacker och trevlig stad.
Citera
2017-03-12, 13:51
Medlem
Kolsva och Sveg, fy fan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här