Citat:
Ursprungligen postat av
KarlKaviar
Siffrorna finns redan. Det är bara det att man inte vill offentliggöra dem.
Underrättelseverksamhet pågår med all säkerhet men det är inget du någonsin får veta något om.
Självklart pågår kartläggningar av invandrares brottslighet kontinuerligt även om de inte publiceras. Fast polisens offentliga lägesbilder innehåller inte sällan uppgifter om GMs etnicitet, t.ex. läste jag en rapport om trafficking där det framgick att nätverk baserade på etnicitet inom brottsområdet främst bestod av romer och nigerianer och en annan rapport om sexuella trakasserier där det uttryckligen står att majoriteten av förövarna som trakasserat kvinnor i simhallar har utländskt ursprung.
Citat:
I 80 procent av anmälningarna från badhus var gärningsmännen av uppgiven eller fastställd utländsk härkomst. De flesta saknade svenskt personnummer och i anmälningarna framgick det att de tillhörde grupper av asylsökande pojkar.
https://polisen.se/Global/www%20och%...ofredanden.pdf
Polisens lägesbilder av organiserad brottslighet innehöll i alla fall tidigare uppgifter om etnicitet, t.ex. olika ex-jugoslaver, vietnameser, somalier och fenomenet kriminella nätverk med etnisk grund brukar få ett eget avsnitt.
Ett annat märkligt exempel på kartläggning av etniska gruppers brottslighet nämns i förbigående i en reportageserie om somalier i Göteborg.
Citat:
I en hemligstämplad underrättelserapport, Unga kriminella personer med somalisk bakgrund, har Göteborgspolisen studerat unga somaliers brottslighet. Som somalier definieras den som är född i Somalia eller född i Sverige av två somaliska föräldrar.
Det visade sig att var femte manlig somalisk göteborgare mellan 18 och 23 år varit misstänkt för våldsbrott under tvåårsperioden till mars i år. Även i en yngre åldersgrupp, mellan 12 och 17 år, var våldsbrott vanliga, trots att den ovan nämnda rånhärvan inte ingick i statistiken.
Rapporten skrevs av Maria Wallin, utredare på Göteborgspolisen. Hon talar om "oerhört obehagligt våld även bland unga förövare". I genomsnitt misstänktes varje gärningsman för ett tiotal rån eller misshandelsfall.
- Jag har inte stött på så grov våldsbrottslighet tidigare. Vanligtvis trappas våldet upp efter hand som gärningsmännen begår flera brott, men i många av de här fallen har man gått in med kniven direkt och redan i unga år. 31 av de sammanlagt 66 manliga individer som misstänktes för våldsbrott hade hotat med eller använt kniv.
http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6tebo...kris-1.1179853
Så ja, informationen finns självfallet. Polisen skulle inte kunna bedriva sin verksamhet utan sådana kartläggningar.
(Sorry om jag upprepar en massa saker i mitt inlägg, jag har inte läst hela tråden.)