Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-01-18, 19:01
Medlem
bestammer-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Mycket intressant att läsa den danska rapporten, där finns mycket av den kunskap politiker behöver för att minska problemen.

Intressant att överrepresentationen är så stor även då man tagit bort socioekonomiska faktorer och ålder och att den skiljer så mellan olika invandrargrupper. Detta visar ju helt klart att kulturella skillnader är viktigare än socioekonomiska, tvärtemot vad som hävdas i Sverige. Dessutom är det oroväckande att problemen hos den andra generationens invandrare är betydligt större än bland föräldrarna även när man korrigerat för ålder. Det visar att det är värre att växa upp i segregerade förorterna än i hemländerna de flytt från. Föräldrarna flyttar för att barnen ska få bättre uppväxt och bättre framtidsutsikter men istället verkar risken att de hamnar fel större än i hemlandet.

Det skulle vara intressant att jämföra siffrorna för Sverige med siffrorna för Danmark och övriga Norden. Om någon politiker läser här på Flashback så ber jag dem omvärdera sitt ställningstagande och beställa en motsvarande undersökning från Brå. Om statistiken används på rätt sätt så kan vi få viktiga lärdomar hur vi ska minska problemen på effektivaste sätt och därmed minska fördomarna som överrepresentationen genererar. Genom årlig uppföljning kan vi också utvärdera hur effektiva olika åtgärder som sätts in är.
Jag håller helt med, bra G-ice att du länkade denna!

Jag ser också några mycket underliga resultat redovisade i tabell 5.8 (s. 84). Bild för den late:
http://imgur.com/1J1z9Ft

För "efterkommere" (som jag förstått betyder det andra generationens invandrare) visar standardisering av både ålder och socioekonomisk status upp ett högre kriminalitetsindex än endast standardisering av ålder för vissa länder (Afghanistan, Iran, Rumänien, Indien, Sri Lanka, Fillipinerna, Bosnien-Hercegovina, Polen, Storbritannien, Tyskland). Skillnaderna är små och jag påstår inte att det finns ett negativt samband mellan socioekonomisk status och kriminalitet, men det rimmar illa med det positiva samband som det brukar höras om i media.
Citera
2017-01-18, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zetax
"De bärande mekanismerna" Hur tänkte du här? PK använder du och några till som ett skällsord. Varför bör man inte vara politisk korrekt? Varför ska man vara inkorrekt? Det blir ett konstigt resonemang när man samtidigt vill ha fakta på bordet?

En definition av PK ges här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Politisk_korrekthet

Politisk korrekthet, alternativt PK, är en nedsättande beteckning på en inställning där man är överdrivet noggrann med att följa rådande politiska värderingar[1], följa den dominerande trenden i samhällsdebatten[2].

I Tyskland var nazismen politiskt korrekt, i Sverige är mångkulturen politiskt korrekt. Med ”de bärande mekanismerna” menar jag, i allt väsentligt, att ett lydigt kollektiv följer en viss ideologi som dikteras av de som har makten.

Om man vill vara politiskt korrekt, politiskt inkorrekt eller neutral får varje enskild människa själv ta ställning till.

Hur viktig är de offentliga ämbetsinnehavarnas etik och vad kan stadganden i en grundlag faktiskt åstadkomma för att säkerställa att de i sina mellanhavanden med medborgarna respekterar dessa demokratins grundnormer. En som tagit upp detta är Yehuda Bauer, en av de främsta förintelseforskarna i världen. I sin bok ”Förintelsen i perspektiv” diskuterar han en mängd olika förklaringar till att denna fasansfulla utrotning av människor kunde förekomma i en av de mest kulturellt utvecklade nationer världen dittills hade skådats.

Citat:
Den avgörande faktorn var att det intellektuella skiktet – akademikerna, lärarna, studenterna, byråkraterna, läkarna, juristerna, prästerna, ingenjörerna – gick in i nazistpartiet därför att det lovade dem framtidsutsikter och status. Tack vara att dessa intellektuella i snabbt tilltagande grad identifierade sig med regimen blev det möjligt att lättvindigt presentera folkmordet som ett oundvikligt steg på vägen mot att uppnå en utopisk framtid. När Herr Doktor, Herr Professor, Herr Direktor … kom att samarbeta om ett folkmord … blev det lätt att övertyga massorna om det nödvändiga i att mörda och värva dem till att utföra det. En betydelsefull roll spelades av akademikerna. Jag återvänder till frågan (s. 286).

Ovanstående texter kommer från professor Bo Rothsteins skrift ”Grundlagen i det mångkulturella samhället” (sid 13) som jag länkar till i följande inlägg:
(FB) Grundlagen säger: Vi ska främja etniska, språkliga och religiösa minoriteter

Det ger åtminstone mig kalla kårar att se hur det intellektuella skiktet i nutid går in i PK på samma sätt som de gick in i nazistpartiet på den tiden. Då kunde ingen veta vad nazismen skulle leda till. Nu kan ingen veta vad PK kommer att leda till. Det blir som alltid framtiden som får döma.

Tillägg:
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Nice b8 m8 I r8 8/8. Jag kan inte låta bli att hugga, sucker för ett troll/statlig anställd jag själv varnar för.

PK är absolut ett skällsord. Det är ju i namnet. Man tar avstånd från verkligheten och förhåller sig endast till verkligheten utifrån rådande politisk ideologi som är konsensus för perioden. Alltså är det totalt verklighetsfrånvarande och har ingenting med objektiv "godhet" att göra. I tillägg innebär termen att värderingarna som PK står för är så integrerade i samhället så individer censurerar varandra genom utfrysning om avvikande beteende uppvisas. Genom att föra en aggressiv identitetspolitisk med passiv-aggressiva metoder som feminismen utövat till perfektion har man lamslagit hela samhället till att följa rådande konsensus eller avlivas socialt, förlora jobbet och vänner.

PK fanns i Stalins Ryssland också, dom som avvek där skickades till Gulag, än har inte vi kommit så långt men det närmar sig.

PK är diktatur, PK är ovetenskapligt, PK är inhumant, PK är censur, PK är intellektuellt våld.
Senast redigerad av Polu 2017-01-18 kl. 19:17. Anledning: Tillägg
Citera
2017-01-18, 19:26
Medlem
PK-trollets avatar
Citat:
"De bärande mekanismerna" Hur tänkte du här? PK använder du och några till som ett skällsord. Varför bör man inte vara politisk korrekt? Varför ska man vara inkorrekt? Det blir ett konstigt resonemang när man samtidigt vill ha fakta på bordet?

Så jäkla bra skrivet! De vill vara inkorrekta men samtidigt ha "korrekt" fakta. Jomenvisst serru Hur ska dom ha det egentligen?

Nä, här behövs ingen ny statistik för att bekräfta rasisternas fördomar. Morgan Johansson är en skicklig politiker som vet hur man ger svar på tal Socialdemokratiska faktorer är orsaken till att folk tvingas till brott på orten (minns inte exakt vad han sa ska tilläggas). Men så är det iaf.

Peace.
Citera
2017-01-18, 19:27
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Hur förebygger du hedersvåld genom att veta exakt antal som kommer ifrån ett visst land? Alla som kommer ifrån ett visst land begår väl inte dessa brott?

Voffo-voffo-voffo?...

Det kommer mycket 'voffo?'-n från din sida.

Dock väldigt få svar.

Då du uppenbarligen missade det, omber jag dig (ånyo) styrka dina påståenden som jag ifrågasätter (till skillnad från dig med referenser) här:
(FB) Debatt i Agenda om utlandsfödda i brottsstatistik Mattias Karlsson vs Jerzy Sarnecki

Oh, btw - det blir tredje gången du duckar det nu.
Senast redigerad av hogerspoket 2017-01-18 kl. 19:31.
Citera
2017-01-18, 19:52
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Jag ser ingen anledning att skapa den statistiken överhuvudtaget i dagsläget. Man har gjort den en gång och den förändrade inte världen. Den nytta som den gjorde var att det visade sig att den inte gjorde någon nytta. En sån här statistik kan skapa mer problem än vad den rättar till. I ditt exempel så behöver man inget exakt antal för att förebygga. Det är min grundsyn för tillfället och den består till någon kan ge mig ett exempel där en sådan sammanräkning verkligen skulle behövas.
Det jag ser klart och tydligt är att du motsätter dig en ny undersökning men du vill inte tala om varför just du sätter dig emot det.
Du säger endast, exakt och ordagrant , som en papegoja,som de så kallade styrande med etablissemang.

Vilka problem anser du att det skapar med en färsk undersökning?
Och för vem?

Är du rädd för att få siffror du inte tycker om att se?
Jag ser till och med ökningen bland den här gruppen och utan statistik.

Hur kan du ens vilja utsätta folket för denna ökning och utan att ta reda på fakta för att eventuellt kunna använda till att återställa ordningen,?
Vill du drabbas? Eller har du det ordnat på det området?
Dvs du vet att du inte kommer att drabbas av något?
Eller är du mer intresserad av att skydda kriminella varelser än att ta hand om situationen.
Varför?
Du låter hellre Svensken drabbas enbart för vadå?
Senast redigerad av goran744 2017-01-18 kl. 20:13.
Citera
2017-01-18, 20:23
Medlem
Citat:
Detta alltså apropå data som utan konvulsioner kunde presenteras 2005. Ingen kan förklara vad som hänt sedan dess som gjort den sortens uppgifter onödiga. I ett land där man vanligtvis samlar in uppgifter över medborgarna med sådan iver att svetten rinner på statistikerna är det en uppseendeväckande icke-åtgärd.

Citat:
Nu är det också så att myndigheten Brå inte är ett slags kassaskåp utan har skyldighet att leverera informationen givet att efterfrågan är inramad i forskningssyfte. Naturligtvis kommer förr eller senare någon eller några att samla sig till en begäran som inte kan avvisas av formaliaskäl. Skall vi alltså få se hur civila krafter rundar de etablerade partierna och själva bänder upp den där hemliga lådan med information som folket inte mår bra av att se?

http://www.smp.se/ledare/sverigedemo...ttsaga-om-bra/

Det går inte annat än att känna förakt för Sjuklöverns krumbukter och undvikanden.
Citera
2017-01-18, 20:25
Medlem
En mycket bra anledning till en ny rapport är att skingra vissa vanföreställningar. Från Wikipedia:

Citat:
Bland de utrikesfödda som är misstänkta/registrerade för brott är det nordbor (personer från Finland, Norge och Danmark) som är den dominerande gruppen. Gruppen nordbor står för uppemot 50 procent av alla de brott invandrare ansvarade för.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Brottslighet_i_Sverige

Dels så stämmer det inte. Nordbor stod för ca 26 procent av invandrarbrotten i rapporten från 2005. Detta enbart på grund av att de då var så många. Deras överrepresentation var förhållandevis låg. Jag försökte rätta Wikipediaförfattaren angående detta, men det var omöjligt. Diskussionen kan läsas här under rubriken "Hittar inte uppgiften":
https://sv.wikipedia.org/wiki/Diskus...ghet_i_Sverige

Denna myt om att nordbor står för 50 procent av brotten bland invandrare lever fortfarande och dyker upp i diskussioner då och då. Hur troligt är det att läget idag ens är i närheten av Wikipediauppgifterna?

Somalia finns inte med i den första rapporten. De var vid den tiden för få för att få en egen kategori. I den andra rapporten redovisades inte separata länder. Vi vet alltså inte hur stor överrepresentationen är bland somalierna, men mycket tyder på att de ligger i det absoluta toppskiktet. https://www.jihadwatch.org/2014/04/d...crimes-in-2012

Jag tittade på antalet nordbor i Sverige i brottsaktiv ålder (15-44 år) 2015. De var då 43 300.
Antal somalier samma år var 38 314. Trenden är mycket olika för de båda grupperna och idag kan somalierna mycket väl vara fler än nordborna i de brottsaktiva åldrarna. De senaste 5 åren har somalierna ökat med i genomsnitt 2 400 personer per år och nordborna har minskat med 2 000 per år.

Verkar det troligt att nordborna idag är den "dominerande gruppen"?

Totalt fanns det 830 298 invandrare i brottsaktiva åldrar i Sverige år 2015. Nordborna med 43 300 utgjorde 5,2 procent. I den senaste rapporten utgjorde nordborna 26 procent.

Bara den enorma demografiska förändringen i invandrarpopulationen sedan den senaste rapporten är skäl nog för en ny rapport.
Citera
2017-01-18, 20:44
Medlem
Locket på guldläge för SD

Citat:
Elva år är en lång tid i många statistiska sammanhang, men någon ny undersökning är inte aktuell säger justitieminister Morgan Johansson (S). Istället tycks han och många andra inte vilja ha någon debatt över huvud taget. Istället kritiseras SVT för att ha lyft frågan. Johanssons pressekreterare Adriana Haxhimustafa undrar hur Agenda-redaktionen tänker ”när de skapar ett reportage som helt spelar på ett visst partis planhalva”.

Det är med andra ord fel att ens ställa några kritiska frågor! En mycket märklig attityd, som i själva verket gynnar just det parti Haxhimustafa åsyftar – Sverigedemokraterna. Det finns enskilda undantag, till exempel riksdagsledamoten Staffan Danielsson (C), som tycker att statistik är neutral i sig och att denna statistik är nödvändig för såväl den politiska debatten som framtida politiska beslut. Men han är som sagt ett undantag. Kristdemokraterna och Liberalerna säger i praktiken pass, medan Danielssons eget Centerparti liksom Moderaterna står på Socialdemokraternas sida. Tillsammans med Miljöpartiet och Vänsterpartiet vill de inte ge Brå i uppdrag att utreda invandrarbakgrund bland kriminella.

Citat:
Det är bara SD som kräver en ny utredning, det är samtidigt paradoxalt nog därmed Sverigedemokraterna som vinner på att det inte blir någon utredning.

https://unvis.it/nt.se/asikter/ledar...om4463291.aspx

SD vinner vare sig det mörkas eller om en uppdaterad, aggraverad repris på 2005 års rapport blir fallet. Det är dock bäst att bekräfta de välgrundade erfarenheterna genom vederhäftig statistik och hederliga analyser. Dels kräver ansvarsfullt samhällsskick fakta på bordet och dels är det en nödvändig början till botgöring och försoning efter många års kompakt vilseledning från det politiska och mediala etablissemanget. Förlåtelse är bara möjligt för den som innerligt ber om ursäkt och står sitt kast.
Citera
2017-01-18, 20:55
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Hur förebygger du hedersvåld genom att veta exakt antal som kommer ifrån ett visst land? Alla som kommer ifrån ett visst land begår väl inte dessa brott?

Genom antal får du ut andel. Då vet du vilka riskgrupperna är. Och kan sätta in lämpliga åtgärder mot dessa riskgrupper. Innan något händer.

Naturligtvis kommer inte alla att begå dessa brott, men har du lyckats selektera ut riskgrupperna kan du skräddarsy dina åtgärder så att väldigt många potentiella gärningsmän nås. Innan de gör något. Precis så som fallet var i Stavanger:

Citat:
Exempel från Norge visar att det går att förebygga våld och övergrepp genom att rikta information till riskgrupper.

(FB) Debatt i Agenda om utlandsfödda i brottsstatistik Mattias Karlsson vs Jerzy Sarnecki

Det finns inga resurser att informera alla om allt. Dessutom blir det inte lika effektivt.
Citera
2017-01-18, 21:05
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Affesblogg
Somalia finns inte med i den första rapporten. De var vid den tiden för få för att få en egen kategori. I den andra rapporten redovisades inte separata länder. Vi vet alltså inte hur stor överrepresentationen är bland somalierna, men mycket tyder på att de ligger i det absoluta toppskiktet. https://www.jihadwatch.org/2014/04/d...crimes-in-2012

Just om somalierna i Sverige finns det stora kunskapsluckor om eftersom det är en så ny grupp i Sverige. Denna artikel i GP ger dock en fingervisning om hur illa det kan vara:

Citat:
"Jag har inte stött på så grov våldsbrottslighet tidigare. Vanligtvis trappas våldet upp efter hand som gärningsmännen begår flera brott, men i många av de här fallen har man gått in med kniven direkt och redan i unga år."

"Det visade sig att var femte manlig somalisk göteborgare mellan 18 och 23 år varit misstänkt för våldsbrott under tvåårsperioden till mars i år."

"31 av de sammanlagt 66 manliga individer som misstänktes för våldsbrott hade hotat med eller använt kniv."

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6tebo...kris-1.1179853

Just somalierna har svåra problem med arbetslöshet och utanförskap i Sverige. Så här kan brottsligheten vara mycket hög.
Citera
2017-01-18, 21:22
Medlem
kuntakinte55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Locket på guldläge för SD

https://unvis.it/nt.se/asikter/ledar...om4463291.aspx

SD vinner vare sig det mörkas eller om en uppdaterad, aggraverad repris på 2005 års rapport blir fallet. Det är dock bäst att bekräfta de välgrundade erfarenheterna genom vederhäftig statistik och hederliga analyser. Dels kräver ansvarsfullt samhällsskick fakta på bordet och dels är det en nödvändig början till botgöring och försoning efter många års kompakt vilseledning från det politiska och mediala etablissemanget. Förlåtelse är bara möjligt för den som innerligt ber om ursäkt och står sitt kast.
Sant!
Även oavsett vad Sarnecki/BRÅ kommer fram till i sitt sökande efter orsakerna till den extrema överrepresentationen bland negrer och araber. Beror överrepresentationen på genetiskt betingad våldsamhet och dålig impulskontroll visar det att alla beskyllningar om rasism kan betraktas som komplimanger och en triumf för SD, och enda alternativet att återställa ett tryggt fungerande samhälle blir att rösta SD.

Om det tvärtom är uppväxtmiljön som helt förklarar överrepresentation av våldtäkter, mord, usla skolresultat och utanförskap - då är enda lösningen att rösta SD för att inte svenska barn ska tvingas växa upp i denna bevisligen skadliga miljö med massor av negrer och araber i rasblandade skolor. För då vet vi med Sarneckis vetenskapliga säkerhet att nästa generation etniska svenskar kommer att bli mer som negrer och araber i kriminalstatistiken.

Hela etablissemanget har målat in sig med brun bajsfärg i ett skamligt hörn i den svenska historien, med blod på ena handen och skit i den andra.
Citera
2017-01-18, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Jag är inte här för att försvara Zetax, men skribenten "Rhesus Menus" anser att araber inte ska få bosätta sig i Sverige, eftersom det finns araber som begår hedersmord. Han drar alla araber över en kam.

Jag anser att hårdare straff måste införas så att individer tänker efter innan de begår våldsbrott. Jag anser också att invandrare som begår grova brott och som har dubbel medborgarskap inte har någonting att göra i Sverige. De måste utvisas.

Mycket handlar om helt olika tankemönster, alltså kulturellt betingade skillnader. Det fungerar inte att ha hur stora skillnader som helst inom en nation. Kolla på undersökningen från Pew Research Center med 38 000 svarande som jag tar upp i följande inlägg:
(FB) Kärleks-demonstration i Berlin ikväll 21/12 - mot rasism och intolerans

Undersökningen visar att i många muslimska länder anser en överväldigande majoritet av muslimerna att sharia skall införas som officiell lag, att kroppsstraff som stening och avhuggande av kroppsdelar ska tillämpas. Även synen på kvinnor är extrem med våra mått, kvinnan ska alltid lyda mannen. Det är många, i absoluta tal, som sympatiserar med våld mot civila i islams namn.

Hur ska så olika tankemönster kunna samexistera utan konflikter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in