Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2003-11-13, 11:57
Bannlyst
jag undrar om det finns nått i jämtland? typ östersund..krokom och runt i dom trakterna..jag har liksom bott här uppe i snart ett år och jag har ingen möjlig het att ta mig hem till sthlm så ofta så jag skulle vilja fortsätta mitt intresse även fasst jag inte e hemma...nån som vet nått kul..
Citera
2003-11-21, 18:54
Medlem
Grattis! diggar du UE så har du bosatt dig på "nästan" rätt ställe.

Asså öster om Östersund finns det just nästan bara Grottor,Bunkrar,Militära bygnationer o.s.v

Det militära är ju klart larmat men till skillnad från ditt kära STHLM så är närmaste farbror blå typ 10-15 mil bort .

Ta en tripp till ånge och en buss till "Tälje korset" sen hajkar du till snödskallegrottan(11-12 km sök på snödskallen på www.gulasidorna.se för karta) och letar efter några av dom militära skydds objekt som finns där eller passa på att klättra ner om du gillar grottor. annars är Östersunds omnejd rätt tät på UE objekt så have fun, PM:a om du vill ha mer ingående hjälp/hitta några av dom andra som finns i medelpad/jämtland har bott i trakterna i 19 svarta år
Citera
2005-07-21, 03:36
Medlem
keesos avatar
"och letar efter några av dom militära skydds objekt som finns "

Finns det flera?
Citera
2005-07-21, 22:48
Medlem
all militär är borta ur Östersund, så vilka militärer finns kvar förutom korvgrillande hemvärnsgubbar
Citera
2005-07-21, 23:56
Medlem
keesos avatar
Skiter väll i personalen , det är anläggningarna man vill åt.
Citera
2005-07-22, 16:45
Medlem
Bengt Barons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keeso
Skiter väll i personalen , det är anläggningarna man vill åt.

De plockas ner allt eftersom. Har sett 2 bunkrar som rivits den senaste tiden, och talat med en kapten inom Flygvapnet som bekräftar att de flesta militära anläggningar rivs, driftskostnaderna är för höga.
Citera
2005-07-22, 17:34
Medlem
keesos avatar
Ja dom kommer att rivas, men det kommer att ta flera år. Vi pratar om Fortv och dom är inte precis kända för att vara snabba. Vissa anläggningar rivs flera år efter beslut tagis om plombering(rivning).
Citera
2005-07-24, 01:15
Medlem
wolf3ds avatar
Bunker i Lada i Såå

Finns en bunker som är dold i en lada öster om Åre vid Såå upp mot totthummeln/Högåsliften.
Det är en tunnel som börjar en bit nedanför som man får gå igonom innan man kommer upp i bunkern, ladan ska kunna flyttas bort och det finns sängplatser för trötta besökare.
Ligger inom samma område som den legendariska tågbunkern, det ska också finnas en lada där någon typ av kanon/luftvärn skall ha varit placerat.
Någon som vet var?

Mvh,

Major Von Hapen
Citera
2005-07-24, 12:28
Medlem
Peterpeterpeters avatar
..."den legendariska tågbunkern"...

Berätta för oss!!!
Citera
2005-07-25, 00:57
Medlem
wolf3ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peterpeterpeter
..."den legendariska tågbunkern"...

Berätta för oss!!!

Det är en tågbunker för att skydda omformare,vagnar är inte kvar längre):

Lite info om omformarstationer
Citera
2005-07-25, 08:46
Medlem
Men frågan är vart i Åre detta bergrum ligger?
Citera
2005-07-25, 08:50
Medlem
Men frågan är vart i Åre detta bergrum ligger? Lite mer exakt? Ett Pm kanske?!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in