Citat:
Ursprungligen postat av
sputnik2011
Hur mycket ska man gå/promenera varje dag för att det ska ge effekt?
Min diabetessjuksköterska säger 10.000 steg varje dag, är det möjligt?
Tänkte börja gå till jobbet, det är 3 km och borde bli minst 3000 steg.
Sedan om jag har tid och ork gå tillbaks, men börjar med att gå till jobbet någon dag i veckan.
Stegräknaren jag fick av dottern är inställd på 5000 steg som mål, tänkte det kan va en bra början.
MVH
3000 steg på 3km är väldigt lågt uppskattat. Tar du enmeterssteg när du går?
Dela distansen på 0.75 istället. Alltså, varje steg är 75 cm.
Därav, går du 3 km skall du räkna med ungefär 3000 / 0.75 = 4000 steg.
För er matematiskt efterblivna går det ju 3000 meter på en kilometer.
För varje meter tar en vanlig människa 1.333... steg.
Du kan ioförsig själv räkna ut exakt hur många steg du tar. Passa på när du går till en simbassäng ala olympisk modell. Den är exakt 50 meter lång.
Gå i normal takt och räkna antalet fotsteg du tar.
Sedan räknar du ut: 50 / antal fotsteg = längd i meter för varje fotsteg.
Så... Hur många fotsteg skall du ta för att få "effekt"?
Till att börja med så mäter inte jag i antal steg överhuvudtaget utan i distans. Jag går 5 km varannan dag i snitt med en höjdskillnad på 60 meter.
Det ger mig c:a 7 550 steg eftersom jag har korta ben och inte kan ta 75 centimeters steg.
Ger det mig "effekt"?
Nej, absolut inte. Om det skall ge effekt måste jag gå dubbla den längden varje dag. Men det håller mig i alla fall igång.
Och den resan är till affären, dvs jag har c:a 10 kilo på ryggen på vägen hem (uppför) så det skall tilläggas.
Utöver det dock så rör jag mig väldigt mycket i skog och mark på den soliga halvan av året. Då blir det ofta turer på 2 mil eller längre. Ibland med ryggsäck @ 20-25 kg.
Dvs, under vintertid så ligger jag i ide och sätter igång mot våren och sommaren.
Det ger effekt!
Men om du verkligen är seriös med att träna så skall du leka med barn, speciellt i badhus och liknande. Barn har en väldigt bra förmåga att träna vilken person som helst i hela kroppen.